https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/praha-si-brousi-zuby-na-penize-z-eu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Praha si brousí zuby na peníze z EU

5.11.2002 15:03 | PRAHA (ČIA)
Realizaci projektů v hodnotě až 5,6 miliardy korun by mělo Praze umožnit čerpání peněz ze strukturálních fondů Evropské unie (EU) v letech 2004 až 2006. "Šance na získání peněz pro Prahu vidím jako dobré. Praha je teprve druhým regionem, který má připraven Jednotný programový dokument pro Cíl 2," řekl ČIA radní Zdeněk Kovářík, v jehož gesci byl v těchto dnech dokončen tento materiál nutný k tomu, aby se vůbec mohla Praha o finanční podporu EU ucházet.
 

O přípravě Jednotného programového dokumentu pro Cíl 2, kterým se Praha uchází o peníze na vybrané projekty, rozhodla vláda na počátku letošního roku. V rámci Cíle 2, který je koncipován jako podpora hospodářské a sociální konverze regionů, chce hlavní město získat peníze z EU především na investice do dopravní a technické infrastruktury, na regeneraci bývalých průmyslových ploch a revitalizaci a polidštění sídlišť. Zkrátka by neměli v rámci tohoto programu přijít podle informací Kováříka ani střední a malí podnikatelé.

Výrazné budoucí investice si podle dokumentu vyžádá vodohospodářská infrastruktura, a to buď úplně chybějící nebo špatně fungující, v jejíž údržbě a rozvoji se nahromadily dluhy za 40 let. V centru města jsou sítě stok a vodovodů na hranici životnosti, například pětina pražských stok je starší než 100 let. Špatný stav sítí je příčinou až 30procentní ztráty upravené vody a ekologických havárií. Kompletní rekonstrukci v řádech miliard si pro splnění norem EU vyžádá také Ústřední čistírna odpadních vod, která přestává stačit i kapacitně.

V oblasti dopravy se v Praze stále citelněji projevuje absence vnitřního a vnějšího okruhu města, z nichž se zatím podařilo vybudovat pouze dílčí segmenty. Praze také chybí dostatečné množství parkovacích ploch. Do roku 2001 se v důsledku společenských změn oproti roku 1989 zvýšil počet kilometrů, které najezdí automobily ve městě, až dvaapůlkrát a přesáhl 17 milionů denně. Sílící automobilová doprava je jednou z hlavních příčin znečištění a nadměrného hluku v Praze, která je v těchto ohledech nejpostiženějším regionem republiky. Investiční prioritou Prahy proto bude podle Kováříka rozvoj kolejové dopravy a realizace objízdných tras.

Důsledkem ekonomické transformace se v Praze objevila řada neudržovaných, nevyužívaných průmyslových areálů, které jsou urbanistickou i ekologickou zátěží města. Specifickým typem "brownfields" jsou rozsáhlé pozemky Českých drah, areál ČKD ve Vysočanech a bývalých loděnic na Libeňském ostrově, oblast Manin a Rohanského ostrova a další. Přetvoření těchto areálů je limitováno zejména finanční náročností revitalizace a odstraňováním ekologických zátěží. Pozornost bude nutné věnovat v tomto ohledu i protipovodňovému zabezpečení ohroženého území.

Mnoho sociálních, dopravních a ekologických problémů je spojeno s existencí velkých sídlišť, ve kterých žije více než 40 procent obyvatel města. Jejich nedostatkem je převažující obytná funkce s chybějícími službami a pracovními příležitostmi. Jako další zátěž sídlišť se jeví neefektivní vytápění panelových domů na pražských sídlištích, které je třeba řešit zateplením v rámci programu regenerace pražských sídlišť, kterým musí projít 40 procent bytového fondu.

Praha zatím podle dokumentu nemá specializovanou regionální rozvojovou agenturu. Sami představitelé města přiznávají mezery v koordinaci vztahů mezi Prahou a podnikatelskými sdruženími, investory a nedostatečnou informovanost malých a středních podnikatelů o programech podpory, danou i nedostatečným marketingem města. Podle Kováříka by mělo vzniknout centrum, které by informace mezi podnikateli a městem propojovalo. "Umím si představit, že takovým pražským CzechInvestem, financovaným získanými penězi z EU, by byl soukromý subjekt," uvedl Kovářík.

Ze jmenovaných nedostatků podle Kováříka vyplývá typ jednotlivých projektů, kterými se bude Praha ucházet o evropské peníze. Podpora z Cíle 2 může být Praze přiznána pouze pro část území, kde žije maximálně 31 procent obyvatel města. Praha proto vybrala městské části, kde se koncentrují výše popsané problémy. Jde o městské části Praha 1, 8, 9, 12, 14, 15, 19, 20, a 21. Projekty usilující o podporu ze strukturálních fondů EU musí být minimálně z 50 procent spolufinancovány z městských, národních nebo soukromých zdrojů.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist