https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/prazsky-okruh-sever-proti-jihu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pražský okruh: Sever proti Jihu

11.1.2002 10:57 | PRAHA (EkoList)
Drama kolem severozápadní části Pražského silničního okruhu vrcholí. Veřejné projednávání posudku EIA této stavby trvalo jedenáct hodin a přes množství faktů i silné emoce pouze potvrdilo současný status quo: nedá se s jistotou říct, která varianta je lepší, takže postavíme jižní.
 

Mediální obraz vypadá asi následovně: tři malé městské části spolu s několika ekologickými aktivisty zuby nehty brání výstavbě jižní varianty (J) silničního okruhu (SO), zatímco statisíce obyvatel ucpaných obvodů Prahy (6, 7 a 8) se pomalu dusí. "Nemůžeme dále čekat a nechat se vydírat necelými pěti tisíci obyvatel Suchdola," řekl za všechny "jižany" starosta Prahy 6 Pavel Bém, zároveň tlumočící stanovisko pražského zastupitelstva. "Argumenty, že někdo musí být obětován, neuznáváme," říká Miloslav Marek, starosta Dolních Chaber, které spolu se Suchdolem a Lysolajemi tvoří rebelující trojku.

Obě strany mají k dispozici stejné materiály a výzkumy, boj se tedy odehrává na úrovni prognóz a hypotéz. Stejný posudek EIA slouží oběma stranám k potvrzení vlastního stanoviska. Budoucnost bohužel neukáže, kdo má pravdu, protože postavit se (naštěstí) může jen jedna varianta. A pravděpodobně vyhraje silnější.

Body pro jižany

Šestnáctikilometrová varianta J leží nejblíže centru Prahy, ale protíná několik cenných přírodních lokalit (Sedlecké skály, Zámky, Drahanská rokle) a městskou část Suchdol má podjet tunelem. Pro její realizaci mluví dva zásadní argumenty. Odčerpá nejvíce automobilů z centra a je v podstatě připravená ke stavbě. Proto ji také dokumentace EIA vyhodnotila jako favorita. "Doporučená varianta představuje sice pro životní prostředí větší zátěž, ale z hlediska dopravního účelu je nejvýhodnější," řekla za tým zpracovatele EIA Michaela Vrdlovcová. S výsledkem dokumentace je spokojený zejména pražský magistrát, který variantu J již zapracoval do územního plánu. "Vybudování obchvatu přes Suchdol je jediná rozumná možnost. Je levnější a hlavně podstatně rychlejší než jakékoli jiné uvažované alternativy," řekl primátor Jan Kasl (ODS).

Odsouhlasení jiné než jižní varianty by opravdu znamenalo zdržení minimálně o tři, možná o pět až deset let. "Kdyby se rozběhla Severní varianta (Ss), vznikne tisíce jiných občanských sdružení, tisíce jiných variant a tisíce jiných procesů EIA," míní s trochou nadsázky náměstek primátora Martin Hejl (ODS). Proběhlo by nové územní řízení, které by si možná vyžádalo nejedno odvolání, pak stavební řízení... Jenže Praha prý tak dlouho čekat nemůže.

Kromě toho variantu J podporují středočeské obce, jichž by se bezprostředně týkala varianta severní. Ani ministr Grégr ani středočeský hejtman Bendl, kteří podporují severní variantu kvůli hospodářskému oživení kraje, nepřesvědčili místní starosty. Před průmyslovými zónami a lepší dopravní obslužností dávají starostové přednost klidu a neporušenému životnímu prostředí. Stejně jako Suchdolští.

Body pro seveřany

Odpůrcům jižní varianty pomohl zpracovatel posudku dokumentace EIA Vojtěch Vyhnálek. Podle něj se v dokumentaci nepodařilo prokázat, že by varianta J více ulevila dopravě v Praze. Sice na otázku, jestli lze variantu J akceptovat, odpověděl kladně, ale nedokázal jednoznačně odpovědět, zda její přínosy pro Prahu převáží nad negativy v její trase. Zatímco pro EIA zpracoval podkladové údaje Ústav dopravního inženýrství (ÚDI), nechal si Vyhnálek zpracovat kontrolní údaje Ústavem rozvoje hlavního města Prahy (ÚRM). Co se týče vlivů v trase okruhu, byly předpovědi obou ústavů srovnatelné. ÚRM ale předpovídá mnohem menší rozdíl mezi variantami J a Ss v odlivu dopravy z centra.

Stejný názor se objevil ve stanovisku k dokumentaci EIA ředitelky odboru ochrany ovzduší MŽP Evy Rychlíkové: "Rozdíl mezi variantami J a Ss v odvedení dopravní zátěže z vnitroměstského prostoru není podle modelového výpočtu natolik podstatný, aby byl důvodem k nadlimitnímu přetížení diskutovaných oblastí. Navíc předpoklad odvedení městské dopravní zátěže na vnější okruh je hypotetický, neboť praxe dokazuje, že nové trasy spíše indukují novou dopravní zátěž a snížení původní zátěže závisí více na dopravních omezeních v centrálních částech Prahy." Kupodivu také Odbor životního prostředí Magistrátu se ve svém vyjádření k dokumentaci EIA neshoduje s filosofií svých volených nadřízených: "Předpoklad autorů o významnějším odlivu vnitropražské dopravy na SO je pravděpodobně nereálný. Bylo by možno ho očekávat asi jen v případě kolapsu vnitřní dopravy..."

Podle zastánců varianty J by měl okruh nést tranzitní dopravu asi pouze z dvaceti procent a jeho funkcí má být hlavně soustředit na sebe osobní městskou a příměstskou dopravu. Proti tomu však mluví fakt, že tato část okruhu je součásti plánovaného IV. multimodálního transevropského koridoru (Berlín - Istanbul, s odbočkou na Norimberk), který má být také financován z fondů EU. "Obchvat Prahy se ve stávající struktuře dálničních tahů a za dané terénní konfigurace v Evropě stane s vysokou mírou pravděpodobnosti součástí výhodné, a proto velmi zatížené evropské spojnice sever-jih. Lze zde tedy oproti stávajícímu stavu očekávat veliký nárůst těžké tranzitní dopravy," píše se dále ve vyjádření Odboru životního prostředí.

Jižní už vědí

Trasa Ss přemosťuje Vltavu až v Libčici nad Vltavou a počítá tak s vybudováním ještě jednoho, ale malého mostu mezi Prahou 6 a 8. Nemá to ovšem být argument pro jižany (dva mosty jsou dražší než jeden). Tento malý most by totiž za prvé ulehčil Praze 7, přes kterou se jezdí z Prahy 6 na Prahu 8 a hlavně by mohl sloužit také pro MHD, se kterou dálniční přemostění nepočítá.

Zastánci Ss říkají, že suchdolská varianta je pozůstatkem zastaralého komunistické dopravního konceptu (ZÁKOSu). Za zastánce varianty J odpoví zastupitel hlavního města František Laudát: "Co to jsou za bláboly, že je to nějaký roštový systém z dob komunismu? Tady vládli komunisté v roce 1928, když tehdejší konšelé se usnesli, že tam má být koridor chráněn pro budoucí silniční okruh?" Takže ještě zastaralejší, pomyslí si Seveřan...

Zastánci severní i jižní varianty tvrdí, že ta jejich je výhodnější, efektivnější a přínosnější kombinací páchaných škod na přírodě. Ovšem jižani jsou u moci, jak to glosoval senátor Jan Ruml (US-DEU), vycházeje na cigaretovou přestávku z veřejného projednávání posudku EIA: "Mám takový pocit, že oni už jsou rozhodnutý a vlastně není co projednávat."

Tento článek vyšel v tištěném EkoListu 1/2002.


reklama

 
Tomáš Kramár

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist