Primátor Prahy: Cykloaktivistům fandím, ale jejich návrhy řešení nejsou snadné
Podle Auto*Matu by pražským cyklistům pomohlo, pokud by v historickém centru byla snížena rychlost na 30 km/h a cyklistům byl umožněn průjezd jednosměrek i v protisměru. Dalším opatřením je instalace cyklistických stojanů před veřejné budovy, aby cyklisté měli kam svá kola bezpečně odstavit.
Nejrazantnějším opatřením je návrh na uzavření Smetanova nábřeží pro auta. „Smetanovo nábřeží je nejkritičtější místo na páteřní cyklostezce A2,“ říká Vratislav Filler z Auto*Matu. Zatímco velká část cyklotrasy vede v bezpečí náplavky, v úseku Smetanova nábřeží musí cyklisté do provozu, kde se na úzkém prostoru tísní s turisty a chodci, automobily a tramvajemi. „Se zprovozněním tunelu Blanka by neměl být problém tuto oblast pro automobily uzavřít,“ říká Vratislav Filler. Vzniklo by tak klidové korzo, které by více odpovídalo turisticky atraktivní lokalitě.
„Víme, že Praha je schopná pojmout až 180 tisíc cyklistů, což znamená, že podíl cyklistické dopravy by mohl tvořit přibližně 7 procent,“ řekl Ekolistu.cz primátor Bohuslav Svoboda. Podle magistrátních údajů bylo v den stávky dopravních odborů v ulicích Prahy zhruba desetkrát víc cyklistů než bývá obvykle. „Od roku 2002 do roku 2010 vzrostl počet cyklistů o 450 procent v ročním průměru, v sezóně je to až zhruba osmkrát. Tato čísla nejsou zanedbatelná,“ komentuje vývoj cyklistiky primátor.
„Kromě stojanů lze návrhy Aut*Matu realizovat velmi nesnadno a určitě ne rychle,“ odpovídá Bohuslav Svoboda. Nad cyklistikou ale hůl neláme.
Omezit rychlost v historickém jádru Prahy na 30 kilometrů za hodinu by určitě přispělo k větší bezpečnosti Pražanů na kolech, přiznává Svoboda, ale je prý otázka, zda toto dopravní území je pro plošné omezení rychlosti vhodné. „Bez podrobné dopravní studie to lze těžko odhadnout.“
Svoboda tento návrh označuje za zajímavý. „Jeho případný dopad na bezpečnou cyklistickou dopravu by byl tak významný, že se s ním budeme dále zabývat,“ slibuje Bohuslav Svoboda. „Nezbytné je ovšem zvážit dopady všestranně, tedy nejen přínos pro cyklisty.“
Co se týče stojanů pro kola před veřejnými budovami, Technická správa komunikací hl. m. Prahy loni nainstalovala 53 stojanů na kola, což jak Svoboda sám připouští je „mizivý“ počet. „Letos dosud ani jeden. Důvod je ten, že prostředky přidělené z rozpočtu na investice do nových prvků cyklistické infrastruktury nedostačují ani na projekčně již připravené akce, které samozřejmě mají prioritu,“ vysvětluje primátor Prahy. „Nicméně si dovedu představit, že by se ještě v tomto roce potřebná částka alespoň na několik set nových stojanů našla. V každém případě se o to pokusíme,“ slibuje Bohuslav Svoboda.
Primátor pak pro Ekolist.cz komentovat snahu Auto*Matu o zlepšení cyklistické dopravy. Podle něho jednoduchá řešení ve velkoměstské dopravě neexistují. „Vždy je něco za něco a v dopravně přetížené Praze, které stále chybí podstatné části dopravní infrastruktury, to platí dvojnásob,“ říká. Svoboda prý osobně cyklistickým aktivistům fandí, ale jako primátor má povinnosti širší.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Kdo platí, ten jede - 8. 7. 2011 - Rostislav Adam"V populaci bude stále větší procento lidí, kteří kolo fyzicky nezvládnou." Je otázka proč. Samozřejmě, bude přibývat víc starých lidí. Ale hlavní důvod je ten, že se lidí nechtějí, nebo nemohou hýbat."Navíc je Praha podstatně kopcovitější než třeba ten Londýn (o městech v Holandsku a Belgii ani nemluvě)." Na kopcovitá místa přece máme převody. "takže přesun po Praze na kole je daleko fyzicky náročnější i na prázdné komunikaci." Když máte vhodné kolo, tak nikoliv. Bohužel spousta lidí chce horáky, no jo, jejich hloupost. "Vzhledem k tomu, že MHD je z mnoha důvodů stále nižší kvality za stále vyšší cenu, bude tlak na udržení současného stavu IAD (nebo posílení) spíše narůstat." Toto i následující věta je blud. Co se týká Prahy a MHD, tak pokud ji nebudou bránit politici, tak bude na stále lepší úrovni. Až dodají poslední tramvaj 15T, tak minimálně každý druhý spoj bude nízkopodlažní. Autobusy po ukončení dodávky nových autobusů DP budou skoro všechny nízkopodlažní. Takže jaká že nutnost podporovat IAD. Navíc, proč se musíme za čímkoliv přesouvat přes celé město. Proč nemůžeme pracovat v rozumné vzdálenosti od našeho bydliště. To Viktor: Je třeba zamyslet se, proč je daná doprava minoritní, či majoritní. IAD je majotní kvůli naprosto masivní podpoře automobilismu a zatajování, co automobilismus tropí. "A komupak by prospělo, když by se po inkriminovaném nábřeží proháněl vítr a tu a tam projel nějaký cyklista? Snad ne těm, k nimž by se odkloněná doprava přesunula? " Rozhodně by to prázdné nebylo. Přinejmenším by tam každé 3 minuty ve špičce projela tramvaj. Ale i normální lidé, když by měli možnost to nábřeží využívat, by jej využívali. Co se týká odklonu. Nijak zvlášť by to lidi na odklonových trasách nezasáhlo. Možná prvních několik dní ano, ale pak by dost lidí z aut přesedlalo na jiný dopravní prostředek, protože by cesta autem byla příliš dlouhá. Takže ve výsledku prakticky žádný negativní vliv. Ostatně teď, když je zavřené nábřeží(bohužel jen z jedné strany, se jede do centra docela hezky), a nebýt toho, že na Karláku probíhá dost brutální uzavírka, tak uzavření Smetanova nábřeží není problém. To fafnir: "je vidět,že si lidé jako vy nedovedou představit život bez úplatků.Jenom je štve,že je nedostávají oni, a tak z toho obviňují druhé,kteří se řídí zdravým selským,nikoli bio, rozumem." Co se týká mne, tak mne by v pohodě stačilo, aby mohla moje rodina žít. Zdravým selským rozumem asi myslíte, myslet si to, co si myslíte vy. Musím vás ale zklamat, tak tomu není. Co se týká vaší závislosti na autu, tak to soudím dle vašich reakcí. "My jej aspoň dodržujeme. " Na kolik jednotek, či desetin procent? Co se týká mého nedodržování předpisů, je to často z nemožnosti něčeho lepšího. No, alespoň jedno mé nutnosti nedodržovat předpisy teď padlo, konečně. Pravda je, že se pohybuji spíš na kole, ale když musím jinak, tak mi to nevadí. To Otakar: Díky za podporu. :-) Samozřejmě nikdo nechce, aby bylo možno jet v protisměru po ulicích magistrály, či podobných. Ale u různých uliček v centru, či na okraji v obytné zástavbě, fakt není důvod, proč jízdu v protisměru cyklistům nepovolit. Jediný problém je, že by často bylo třeba odstranit pár parkovacích míst pro automobily a snížit rychlost. No, pánové, vaše reakce jsou dost ubohé. |



Praha se zbavila křižovatky smrti. Cyklisté ji už projedou bezpečně
Hradec Králové začal opět stavět osm let chystanou cyklostezku do městských lesů
U Vápenic v Bílých Karpatech by mohly vzniknout terénní trasy pro cyklisty
České Budějovice zřídily první přívoz pro pěší a cyklisty ve městě