https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/primator-prahy-cykloaktivistum-fandim-ale-jejich-navrhy-reseni-nejsou-snadne?ids%5Bx53125287b043e8eade0952c4e735a2e1%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Primátor Prahy: Cykloaktivistům fandím, ale jejich návrhy řešení nejsou snadné

7.7.2011 11:00 | PRAHA (Ekolist.cz) | Martin Mach Ondřej
V den stávky dopravních odborů byly na Smetanově nábřeží "návaly" cyklistů.
V den stávky dopravních odborů byly na Smetanově nábřeží "návaly" cyklistů.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Tomáš Cach
Pražané v půli června kvůli stávce dopravních odborů vytáhli kola a vyrazili na nich do práce. Počty cyklistů v Praze překvapili i pražského primátora Bohuslava Svobodu (ODS). Podle vyjádření pro Aktuálně.cz chce Svoboda sledovat, zda zájem o kolo Pražanům zůstane. Občanské sdružení Auto*Mat obratem doporučilo primátorovi tři jednoduchá a levná opatření, která by byla k cyklistům vstřícná a usnadnila jim v Praze život. Svoboda prý aktivistům fandí, splnit jejich požadavky ale není snadné.
 

Podle Auto*Matu by pražským cyklistům pomohlo, pokud by v historickém centru byla snížena rychlost na 30 km/h a cyklistům byl umožněn průjezd jednosměrek i v protisměru. Dalším opatřením je instalace cyklistických stojanů před veřejné budovy, aby cyklisté měli kam svá kola bezpečně odstavit.

Nejrazantnějším opatřením je návrh na uzavření Smetanova nábřeží pro auta. „Smetanovo nábřeží je nejkritičtější místo na páteřní cyklostezce A2,“ říká Vratislav Filler z Auto*Matu. Zatímco velká část cyklotrasy vede v bezpečí náplavky, v úseku Smetanova nábřeží musí cyklisté do provozu, kde se na úzkém prostoru tísní s turisty a chodci, automobily a tramvajemi. „Se zprovozněním tunelu Blanka by neměl být problém tuto oblast pro automobily uzavřít,“ říká Vratislav Filler. Vzniklo by tak klidové korzo, které by více odpovídalo turisticky atraktivní lokalitě.

„Víme, že Praha je schopná pojmout až 180 tisíc cyklistů, což znamená, že podíl cyklistické dopravy by mohl tvořit přibližně 7 procent,“ řekl Ekolistu.cz primátor Bohuslav Svoboda. Podle magistrátních údajů bylo v den stávky dopravních odborů v ulicích Prahy zhruba desetkrát víc cyklistů než bývá obvykle. „Od roku 2002 do roku 2010 vzrostl počet cyklistů o 450 procent v ročním průměru, v sezóně je to až zhruba osmkrát. Tato čísla nejsou zanedbatelná,“ komentuje vývoj cyklistiky primátor.

„Kromě stojanů lze návrhy Aut*Matu realizovat velmi nesnadno a určitě ne rychle,“ odpovídá Bohuslav Svoboda. Nad cyklistikou ale hůl neláme.

Omezit rychlost v historickém jádru Prahy na 30 kilometrů za hodinu by určitě přispělo k větší bezpečnosti Pražanů na kolech, přiznává Svoboda, ale je prý otázka, zda toto dopravní území je pro plošné omezení rychlosti vhodné. „Bez podrobné dopravní studie to lze těžko odhadnout.“

Svoboda tento návrh označuje za zajímavý. „Jeho případný dopad na bezpečnou cyklistickou dopravu by byl tak významný, že se s ním budeme dále zabývat,“ slibuje Bohuslav Svoboda. „Nezbytné je ovšem zvážit dopady všestranně, tedy nejen přínos pro cyklisty.“

Nejdříve je potřeba dokončit městský okruh, pak tu můžeme omezit auta, říká Bohuslav Svoboda. Na snímku Smetanovo nábřeží v době dopravní špičky
Nejdříve je potřeba dokončit městský okruh, pak tu můžeme omezit auta, říká Bohuslav Svoboda. Na snímku Smetanovo nábřeží v době dopravní špičky
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Svoboda s Auto*Matem souhlasí v tom, že by uzavření Smetanova nábřeží pro motorovou dopravu, nebo alespoň pro dopravu tranzitní s ponecháním místně obslužné dopravy, vyřešilo nebezpečný úsek páteřní cyklotrasy A2. „S možným vyloučením alespoň tranzitní dopravy lze počítat po dobudování městského okruhu, který umožní tento osový průjezd překonat jinak,“ říká Bohuslav Svoboda. „Vyloučení automobilové dopravy dnes by ale způsobilo poměrně značné problémy, protože alternativa průjezdu neexistuje.“ Uzavření Smetanova nábřeží sliboval v minulosti už bývalý primátor Pavel Bém. Mělo jít jak o víkendové uzavření, tak i uzavření úplné, vždy bylo ale podmíněné dokončením městského okruhu.

Co se týče stojanů pro kola před veřejnými budovami, Technická správa komunikací hl. m. Prahy loni nainstalovala 53 stojanů na kola, což jak Svoboda sám připouští je „mizivý“ počet. „Letos dosud ani jeden. Důvod je ten, že prostředky přidělené z rozpočtu na investice do nových prvků cyklistické infrastruktury nedostačují ani na projekčně již připravené akce, které samozřejmě mají prioritu,“ vysvětluje primátor Prahy. „Nicméně si dovedu představit, že by se ještě v tomto roce potřebná částka alespoň na několik set nových stojanů našla. V každém případě se o to pokusíme,“ slibuje Bohuslav Svoboda.

Primátor pak pro Ekolist.cz komentovat snahu Auto*Matu o zlepšení cyklistické dopravy. Podle něho jednoduchá řešení ve velkoměstské dopravě neexistují. „Vždy je něco za něco a v dopravně přetížené Praze, které stále chybí podstatné části dopravní infrastruktury, to platí dvojnásob,“ říká. Svoboda prý osobně cyklistickým aktivistům fandí, ale jako primátor má povinnosti širší.


reklama

 
Martin Mach Ondřej

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Vidíte - 11. 7. 2011 - Vratislav Filler

Je libo důvody?

Stručně:
1. Místo je využíváno způsobem neodpovídajícím svému charakteru
2. Zklidnění by mělo pozitivní vliv především na veřejnou a pěší dopravu, cyklisté jsou ti třetí v řadě.
3. Nikdo netvrdí, že by tam nesměla taxi a místní obsluha.
4. Vliv na IAD v centru by nebyl ani zdaleka tak katastrofický, jak se tu prezentuje.

Podrobně:

Smetanovo nábřeží patří k místům s nejkrásnějším výhledem na pražské panorama, přitom jej každý den zaplňují proudy aut. Jedná se o nejkritičtější úsek pražské cyklistické infrastruktury kvůli přerušení páteřní cyklotrasy A2. Jízda na kole je zde nebezpečná a nepříjemná, od průjezdu na kole toto místo odrazuje až tři čtvrtiny lidí. Vyloučení automobilové dopravy mezi mostem Legií a Karlovými lázněmi podstatně zlepší podmínky pro pěší, cyklistickou i tramvajovou dopravu a výhledově umožní navrátit jednomu z nejkrásnějších míst Prahy charakter klidného korza.

Páteřní cyklotrasa A 2 je nejdůležitější osou cyklistické dopravy pro celou Prahu. V centru města je trasována v jedné z nejcennějších linií, ze které je výhled na základní pražské panorama a proto je důležité nezanedbat ani její turisticko-rekreační význam.

Dominantní prostorovou i dopravně-organizační roli zde hraje individuální automobilová doprava (IAD) – úzkým hrdlem průjezdů Karlových lázní projede v obou směrech dohromady cca 25 000 vozidel / den. Tato situace zásadně neodpovídá významu místa - chodci jsou nuceni využívat nedostatečně dimenzované a nedůstojné koridory (zejména v oblasti Karlových lázní) s nedostatkem odpovídajících příčných vazeb a jedinou legální možností průjezdu pro cyklisty je společná jízda s automobily, z velké části navíc společně v profilu tramvajového tělesa.

Chybějícím bezpečným průjezdem mezi Mánesem a Rudolfinem jsou prakticky odříznuty jinak již souvislé systémy chráněných cyklotras na jihu a severu

Přínos řešení pro cyklistickou dopravu

Pro většinu současných i potenciálních cyklistů tento stav představuje významnou bariéru. Analýza ukazuje, že úsek je pro každodenní dojíždění přijatelný jen pro cca ¼ cyklistů, kteří po městě nejméně 1x týdně jezdí. Odhadovaná současná intenzita je cca 800 cyklistů denně. Na úsek navazují cyklostezky (A2) s intenzitou 1400 (jih), resp. 800 cyklistů denně (sever). Stane-li se problémový úsek přijatelný pro většinu cyklistů, lze očekávat zvýšení intenzity cyklistické dopravy v tomto úseku trasy A2 ze současných cca 800 cyklistů denně na 2-3000, a dále znatelné zvýšení intenzity cyklistické dopravy na navazujících úsecích páteřních cyklotras a v ploše centra.

Předpokládané důsledky zklidnění

Zklidnění Smetanova nábřeží je součástí aktuálního konceptu územního plánu.

Vliv na veřejnou dopravu bude výrazně pozitivní a to jak v krátkodobém, tak v dlouhodobém výhledu. Ustane zdržování tramvajových linek 17 a 18 v kolonách, což (zvlášť u páteřní linky 17) povede ke zvýšení jejich spolehlivosti a umožní zkrátit jízdní doby. Zklidnění umožní vybudovat tramvajovou zastávku Karlovy lázně ve směru na sever, rozšířit ostrůvky zastávky Staroměstská a celkově zkvalitnit nástup a výstup z tramvají v daném úseku.

Doprava procházející Smetanovým nábřežím v intenzitě 25 000 vozidel denně není z velké části místní v rozsahu zóny ohraničené kapacitními sběrnými komunikacemi (Strahovský tunel, Milady Horákové, magistrála, Žitná+Ječná, Jiráskův most). Doprava s počátkem nebo koncem v této zóně tak může využít zmíněných komunikací. Doprava s počátkem i cílem ve zmíněné oblasti je menšinová a může využít objízdné trasy po místních komunikacích (ve směru na sever přes Mariánské náměstí, ve směru na jih přes Malostranské náměstí).

Zatraktivnění veřejné, cyklistické a také pěší dopravy povede také k částečnému přechodu z IAD do jiných druhů dopravy, respektive k pravděpodobnému přesunu dopravy ve směru VHD-> cyklo/pěší a IAD->VHD. V souvislosti s tím by bylo vhodné doplnit síť veřejné dopravy v centru o minibusové linky zajíždějící do centra a ve výhledu obnovit tramvajové tratí na Václavském náměstí a před Hlavním nádražím. Tramvaje i metro jsou dnes v centru přetížené, což komplikuje přechod z IAD do veřejné dopravy.

V kritických úsecích alternativních tras nelze očekávat další zvýšení intenzity dopravy z toho důvodu, že kapacita komunikací vedoucích přes Malou Stranu nebo Hybernskou ulicí je již prakticky vyčerpána. Konečně, zkušenost s dopravním zklidňováním z jiných měst praví, že alespoň jistá nevelká část dopravy se zcela ztratí. Při rozšiřování komunikací dochází k efektu opačnému. Po otevření jižní sekce Pražského okruhu přibylo na rychlostních komunikacích cca 60 000 vozidel, přičemž doprava přelitá z doposud užívaných komunikací rozhodně netvoří veškerý tento objem Opačný efekt – dopravní redukce – je tedy alespoň do jisté míry zcela předvídatelný.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist