Primátor Prahy: Cykloaktivistům fandím, ale jejich návrhy řešení nejsou snadné
Podle Auto*Matu by pražským cyklistům pomohlo, pokud by v historickém centru byla snížena rychlost na 30 km/h a cyklistům byl umožněn průjezd jednosměrek i v protisměru. Dalším opatřením je instalace cyklistických stojanů před veřejné budovy, aby cyklisté měli kam svá kola bezpečně odstavit.
Nejrazantnějším opatřením je návrh na uzavření Smetanova nábřeží pro auta. „Smetanovo nábřeží je nejkritičtější místo na páteřní cyklostezce A2,“ říká Vratislav Filler z Auto*Matu. Zatímco velká část cyklotrasy vede v bezpečí náplavky, v úseku Smetanova nábřeží musí cyklisté do provozu, kde se na úzkém prostoru tísní s turisty a chodci, automobily a tramvajemi. „Se zprovozněním tunelu Blanka by neměl být problém tuto oblast pro automobily uzavřít,“ říká Vratislav Filler. Vzniklo by tak klidové korzo, které by více odpovídalo turisticky atraktivní lokalitě.
„Víme, že Praha je schopná pojmout až 180 tisíc cyklistů, což znamená, že podíl cyklistické dopravy by mohl tvořit přibližně 7 procent,“ řekl Ekolistu.cz primátor Bohuslav Svoboda. Podle magistrátních údajů bylo v den stávky dopravních odborů v ulicích Prahy zhruba desetkrát víc cyklistů než bývá obvykle. „Od roku 2002 do roku 2010 vzrostl počet cyklistů o 450 procent v ročním průměru, v sezóně je to až zhruba osmkrát. Tato čísla nejsou zanedbatelná,“ komentuje vývoj cyklistiky primátor.
„Kromě stojanů lze návrhy Aut*Matu realizovat velmi nesnadno a určitě ne rychle,“ odpovídá Bohuslav Svoboda. Nad cyklistikou ale hůl neláme.
Omezit rychlost v historickém jádru Prahy na 30 kilometrů za hodinu by určitě přispělo k větší bezpečnosti Pražanů na kolech, přiznává Svoboda, ale je prý otázka, zda toto dopravní území je pro plošné omezení rychlosti vhodné. „Bez podrobné dopravní studie to lze těžko odhadnout.“
Svoboda tento návrh označuje za zajímavý. „Jeho případný dopad na bezpečnou cyklistickou dopravu by byl tak významný, že se s ním budeme dále zabývat,“ slibuje Bohuslav Svoboda. „Nezbytné je ovšem zvážit dopady všestranně, tedy nejen přínos pro cyklisty.“
Co se týče stojanů pro kola před veřejnými budovami, Technická správa komunikací hl. m. Prahy loni nainstalovala 53 stojanů na kola, což jak Svoboda sám připouští je „mizivý“ počet. „Letos dosud ani jeden. Důvod je ten, že prostředky přidělené z rozpočtu na investice do nových prvků cyklistické infrastruktury nedostačují ani na projekčně již připravené akce, které samozřejmě mají prioritu,“ vysvětluje primátor Prahy. „Nicméně si dovedu představit, že by se ještě v tomto roce potřebná částka alespoň na několik set nových stojanů našla. V každém případě se o to pokusíme,“ slibuje Bohuslav Svoboda.
Primátor pak pro Ekolist.cz komentovat snahu Auto*Matu o zlepšení cyklistické dopravy. Podle něho jednoduchá řešení ve velkoměstské dopravě neexistují. „Vždy je něco za něco a v dopravně přetížené Praze, které stále chybí podstatné části dopravní infrastruktury, to platí dvojnásob,“ říká. Svoboda prý osobně cyklistickým aktivistům fandí, ale jako primátor má povinnosti širší.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Kdo platí, ten jede - 8. 7. 2011 - Rostislav Adam""lidé se nechtějí nebo nemohou hýbat" - mezi těmito stavy je docela zásadní rozdíl." Trošku je, a trošku není. Ono je docela pochopitelné, že když to má člověk do práce jako vítěz soutěže Do práce na kole, že pro většinu lidí je dost. IAD je řešení k zvětšování problému, protože nakonec ti lidé budou muset jet do práce stále víc. Těch, co se opravdu nemůžou hýbat, že jim to tělo nedovoluje, je oproti tomu málo, a přibývá jich jen pomalu. Tam je na místě, aby mohli využít IAD, ale to je pouhý zlomek těch, co IAD jezdí."...pomiňme, že kolo s převody cenově vyjde jako ojetý automobil." Kolo s převody stojí už 10 000(možná i míň), nějaký automobil za to možná taky dostanete, ale rozhodně nic, co by se dalo nějak používat. "Existuje ještě jakási fyzika, která říká, že čím silnější převod, tím pomaleji to jede." Ano, ale co vám brání přehodit na místě, kde není tak prudký kopec na "těžší" převod. Blud je, že auto si na sebe vydělá. Ve skutečnosti se masivně dotuje IAD. ""Proč nemůžeme pracovat v rozumné vzdálenosti od našeho bydliště." Protože umístěnky jsme tu už měli (za nacistů a za komunistů - pokud o něčem takovém uvažují zelení, znamená to jen nepřímou podporu názoru, že jejich ideologie je srovnatelná)." Takže budem jak ... pracovat co možná nejdál, jak nám zaměstnavatel nařídí. No fajn. "Tohle je perla: "Možná prvních několik dní ano, ale pak by dost lidí z aut přesedlalo na jiný dopravní prostředek, protože by cesta autem byla příliš dlouhá." Jinými slovy, primárně nejde o vyřešení dopravy, ale likvidaci IAD. Reakce názorně předvádí zelené myšlení. " Jenže problém je, že vyřešit(opravdu vyřešit, ne naoko) dopravu jinak, než omezením IAD, a podporou jiných druhů dopravy, nelze |



Praha se zbavila křižovatky smrti. Cyklisté ji už projedou bezpečně
Hradec Králové začal opět stavět osm let chystanou cyklostezku do městských lesů
U Vápenic v Bílých Karpatech by mohly vzniknout terénní trasy pro cyklisty
České Budějovice zřídily první přívoz pro pěší a cyklisty ve městě