Primátor Prahy: Cykloaktivistům fandím, ale jejich návrhy řešení nejsou snadné
Podle Auto*Matu by pražským cyklistům pomohlo, pokud by v historickém centru byla snížena rychlost na 30 km/h a cyklistům byl umožněn průjezd jednosměrek i v protisměru. Dalším opatřením je instalace cyklistických stojanů před veřejné budovy, aby cyklisté měli kam svá kola bezpečně odstavit.
Nejrazantnějším opatřením je návrh na uzavření Smetanova nábřeží pro auta. „Smetanovo nábřeží je nejkritičtější místo na páteřní cyklostezce A2,“ říká Vratislav Filler z Auto*Matu. Zatímco velká část cyklotrasy vede v bezpečí náplavky, v úseku Smetanova nábřeží musí cyklisté do provozu, kde se na úzkém prostoru tísní s turisty a chodci, automobily a tramvajemi. „Se zprovozněním tunelu Blanka by neměl být problém tuto oblast pro automobily uzavřít,“ říká Vratislav Filler. Vzniklo by tak klidové korzo, které by více odpovídalo turisticky atraktivní lokalitě.
„Víme, že Praha je schopná pojmout až 180 tisíc cyklistů, což znamená, že podíl cyklistické dopravy by mohl tvořit přibližně 7 procent,“ řekl Ekolistu.cz primátor Bohuslav Svoboda. Podle magistrátních údajů bylo v den stávky dopravních odborů v ulicích Prahy zhruba desetkrát víc cyklistů než bývá obvykle. „Od roku 2002 do roku 2010 vzrostl počet cyklistů o 450 procent v ročním průměru, v sezóně je to až zhruba osmkrát. Tato čísla nejsou zanedbatelná,“ komentuje vývoj cyklistiky primátor.
„Kromě stojanů lze návrhy Aut*Matu realizovat velmi nesnadno a určitě ne rychle,“ odpovídá Bohuslav Svoboda. Nad cyklistikou ale hůl neláme.
Omezit rychlost v historickém jádru Prahy na 30 kilometrů za hodinu by určitě přispělo k větší bezpečnosti Pražanů na kolech, přiznává Svoboda, ale je prý otázka, zda toto dopravní území je pro plošné omezení rychlosti vhodné. „Bez podrobné dopravní studie to lze těžko odhadnout.“
Svoboda tento návrh označuje za zajímavý. „Jeho případný dopad na bezpečnou cyklistickou dopravu by byl tak významný, že se s ním budeme dále zabývat,“ slibuje Bohuslav Svoboda. „Nezbytné je ovšem zvážit dopady všestranně, tedy nejen přínos pro cyklisty.“
Co se týče stojanů pro kola před veřejnými budovami, Technická správa komunikací hl. m. Prahy loni nainstalovala 53 stojanů na kola, což jak Svoboda sám připouští je „mizivý“ počet. „Letos dosud ani jeden. Důvod je ten, že prostředky přidělené z rozpočtu na investice do nových prvků cyklistické infrastruktury nedostačují ani na projekčně již připravené akce, které samozřejmě mají prioritu,“ vysvětluje primátor Prahy. „Nicméně si dovedu představit, že by se ještě v tomto roce potřebná částka alespoň na několik set nových stojanů našla. V každém případě se o to pokusíme,“ slibuje Bohuslav Svoboda.
Primátor pak pro Ekolist.cz komentovat snahu Auto*Matu o zlepšení cyklistické dopravy. Podle něho jednoduchá řešení ve velkoměstské dopravě neexistují. „Vždy je něco za něco a v dopravně přetížené Praze, které stále chybí podstatné části dopravní infrastruktury, to platí dvojnásob,“ říká. Svoboda prý osobně cyklistickým aktivistům fandí, ale jako primátor má povinnosti širší.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Já už fakt nevím,... - 10. 7. 2011 - Rostislav AdamJako máte pravdu, že jsou tu petice, případně soudy. To je ale oboje na běh na dlouhou trať. Petici navíc nesmí politici hodit do koše, jak se bohužel u našich politiků stává. Jenže já, jako účastník provozu potřebuji řešení hned, ne až po nějaké nesmírně dlouhé době. Nepříjemnou nebo těžkou dopravní situaci musím řešit okamžitě. Zatímco bod 1 se dá řešit tím, že se se skřípotem zubů pro jednou člověk podřídí. Obvykle se porušování nesmyslné úpravy přehlíží, a to i ze strany policie.Bod číslo 2 ale je důvod, proč zákon porušit lze. Paragraf 4, odstavec a totiž říká, proč tento zákon existuje, to jest, aby na pozemních komunikacích bylo bezpečno. Pakliže se nemůžu spolehnout, že dodržením zákona z mé strany nedojde k nehodě, musím jednat dle paragrafu 4, odstavec a.(To jest, případné nehodě předem zabránit.) U mne, jako u cyklisty jde ještě o jednu věc. Mne totiž může být naprosto jedno, zda jsem nehodu způsobil já, nebo řidič ignorující na daném místě značku. U mne nedojde přinejhorším k pomačkání plechů, ale při každé nehodě se mohu zranit, nebo můžu přijít o život. Případné odškodné od viníka mi může být lhostejné. |



Praha se zbavila křižovatky smrti. Cyklisté ji už projedou bezpečně
Hradec Králové začal opět stavět osm let chystanou cyklostezku do městských lesů
U Vápenic v Bílých Karpatech by mohly vzniknout terénní trasy pro cyklisty
České Budějovice zřídily první přívoz pro pěší a cyklisty ve městě