https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/primator-prahy-cykloaktivistum-fandim-ale-jejich-navrhy-reseni-nejsou-snadne?ids%5Bxbccebba0f4bca236ff3514ff9ecd4907%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Primátor Prahy: Cykloaktivistům fandím, ale jejich návrhy řešení nejsou snadné

7.7.2011 11:00 | PRAHA (Ekolist.cz) | Martin Mach Ondřej
V den stávky dopravních odborů byly na Smetanově nábřeží "návaly" cyklistů.
V den stávky dopravních odborů byly na Smetanově nábřeží "návaly" cyklistů.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Tomáš Cach
Pražané v půli června kvůli stávce dopravních odborů vytáhli kola a vyrazili na nich do práce. Počty cyklistů v Praze překvapili i pražského primátora Bohuslava Svobodu (ODS). Podle vyjádření pro Aktuálně.cz chce Svoboda sledovat, zda zájem o kolo Pražanům zůstane. Občanské sdružení Auto*Mat obratem doporučilo primátorovi tři jednoduchá a levná opatření, která by byla k cyklistům vstřícná a usnadnila jim v Praze život. Svoboda prý aktivistům fandí, splnit jejich požadavky ale není snadné.
 

Podle Auto*Matu by pražským cyklistům pomohlo, pokud by v historickém centru byla snížena rychlost na 30 km/h a cyklistům byl umožněn průjezd jednosměrek i v protisměru. Dalším opatřením je instalace cyklistických stojanů před veřejné budovy, aby cyklisté měli kam svá kola bezpečně odstavit.

Nejrazantnějším opatřením je návrh na uzavření Smetanova nábřeží pro auta. „Smetanovo nábřeží je nejkritičtější místo na páteřní cyklostezce A2,“ říká Vratislav Filler z Auto*Matu. Zatímco velká část cyklotrasy vede v bezpečí náplavky, v úseku Smetanova nábřeží musí cyklisté do provozu, kde se na úzkém prostoru tísní s turisty a chodci, automobily a tramvajemi. „Se zprovozněním tunelu Blanka by neměl být problém tuto oblast pro automobily uzavřít,“ říká Vratislav Filler. Vzniklo by tak klidové korzo, které by více odpovídalo turisticky atraktivní lokalitě.

„Víme, že Praha je schopná pojmout až 180 tisíc cyklistů, což znamená, že podíl cyklistické dopravy by mohl tvořit přibližně 7 procent,“ řekl Ekolistu.cz primátor Bohuslav Svoboda. Podle magistrátních údajů bylo v den stávky dopravních odborů v ulicích Prahy zhruba desetkrát víc cyklistů než bývá obvykle. „Od roku 2002 do roku 2010 vzrostl počet cyklistů o 450 procent v ročním průměru, v sezóně je to až zhruba osmkrát. Tato čísla nejsou zanedbatelná,“ komentuje vývoj cyklistiky primátor.

„Kromě stojanů lze návrhy Aut*Matu realizovat velmi nesnadno a určitě ne rychle,“ odpovídá Bohuslav Svoboda. Nad cyklistikou ale hůl neláme.

Omezit rychlost v historickém jádru Prahy na 30 kilometrů za hodinu by určitě přispělo k větší bezpečnosti Pražanů na kolech, přiznává Svoboda, ale je prý otázka, zda toto dopravní území je pro plošné omezení rychlosti vhodné. „Bez podrobné dopravní studie to lze těžko odhadnout.“

Svoboda tento návrh označuje za zajímavý. „Jeho případný dopad na bezpečnou cyklistickou dopravu by byl tak významný, že se s ním budeme dále zabývat,“ slibuje Bohuslav Svoboda. „Nezbytné je ovšem zvážit dopady všestranně, tedy nejen přínos pro cyklisty.“

Nejdříve je potřeba dokončit městský okruh, pak tu můžeme omezit auta, říká Bohuslav Svoboda. Na snímku Smetanovo nábřeží v době dopravní špičky
Nejdříve je potřeba dokončit městský okruh, pak tu můžeme omezit auta, říká Bohuslav Svoboda. Na snímku Smetanovo nábřeží v době dopravní špičky
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Svoboda s Auto*Matem souhlasí v tom, že by uzavření Smetanova nábřeží pro motorovou dopravu, nebo alespoň pro dopravu tranzitní s ponecháním místně obslužné dopravy, vyřešilo nebezpečný úsek páteřní cyklotrasy A2. „S možným vyloučením alespoň tranzitní dopravy lze počítat po dobudování městského okruhu, který umožní tento osový průjezd překonat jinak,“ říká Bohuslav Svoboda. „Vyloučení automobilové dopravy dnes by ale způsobilo poměrně značné problémy, protože alternativa průjezdu neexistuje.“ Uzavření Smetanova nábřeží sliboval v minulosti už bývalý primátor Pavel Bém. Mělo jít jak o víkendové uzavření, tak i uzavření úplné, vždy bylo ale podmíněné dokončením městského okruhu.

Co se týče stojanů pro kola před veřejnými budovami, Technická správa komunikací hl. m. Prahy loni nainstalovala 53 stojanů na kola, což jak Svoboda sám připouští je „mizivý“ počet. „Letos dosud ani jeden. Důvod je ten, že prostředky přidělené z rozpočtu na investice do nových prvků cyklistické infrastruktury nedostačují ani na projekčně již připravené akce, které samozřejmě mají prioritu,“ vysvětluje primátor Prahy. „Nicméně si dovedu představit, že by se ještě v tomto roce potřebná částka alespoň na několik set nových stojanů našla. V každém případě se o to pokusíme,“ slibuje Bohuslav Svoboda.

Primátor pak pro Ekolist.cz komentovat snahu Auto*Matu o zlepšení cyklistické dopravy. Podle něho jednoduchá řešení ve velkoměstské dopravě neexistují. „Vždy je něco za něco a v dopravně přetížené Praze, které stále chybí podstatné části dopravní infrastruktury, to platí dvojnásob,“ říká. Svoboda prý osobně cyklistickým aktivistům fandí, ale jako primátor má povinnosti širší.


reklama

 
Martin Mach Ondřej

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Vidíte - 13. 7. 2011 - Rostislav Adam

Mýcháte 2 odlišné věci(i když s tím začal Apolo21). Když jedu na dovolenou, kam pořádně nic nejede, tak zas tolik nevadí, že tam pojede autem. I když je to zvládnutelné i jinak(a to i s 2 dětmi), alespoň pak poznáte, c na tu dovolenou skutečně potřebujete.
Ale tady se bavíme o automobilu jako prostředku pro ježdění do práce. To je docela problém. Neřeknu, lidi, kteří jsou nemocní(špatně pohybliví), nebo řemeslníky, tam v zásadě proč ne. I když v případě řemeslníků lze používat i kolo(i když záleží na jednotlivcích). Ale 90% aut nejsou tyhle výjimky, ale jsou to opravdu prostí lenoši, kteří nejsou schopni udělat pár kroků na a ze zastávky VHD. A kvůli těmto lidem vznikají denně v Praze zácpy, nehledě na výfukové plyny, které zdraví prospěšné rozhodně nejsou.
Co se týká přepravy na dovolenou, tak je vám prakticky jedno, kudy Prahou autem projedete. Takže je Vám jedno, zda bude o komunikaci víc, nebo míň.
Co se týká lenochů v autech: Aut bude v Praze tolik, kolik jich pojmou komunikace. Takže bude-li se zvyšovat kapacita komunikací(nyní tunel Blanka), po nichž se mohou auta pohybovat, aut přibude tak, aby se tato kapacitu naplnila.
A takový bonbónek na závěr. Kamarádka bydlí v místě, kde by se člověk nedivil, kdyby se lidi odtamtud dopravovali autem, ale prý je běžné, že lidi odtamtud do práce jezdí VHD.(Ta kamarádka nemá žádnou vazbu s Auto*matem, ale diví se, jak někoho může bavit jezdit do Prahy autem).

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist