Do Česka přijede první vodíkový vlak pro osobní dopravu
Coradia iLint je první osobní vlak na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem, který vyrábí elektrickou energii pro trakci. Jedinými emisemi, které podle Alstomu vlak vytváří, jsou pára a kondenzovaná voda. Vlak může jezdit po neelektrifikovaných tratích. Podle Alstomu by tak mohl být využívaný hlavně na regionálních tratích bez elektrifikace.
Vlak bude postupně navštěvovat jednotlivé stanice na české železniční síti od 17. do 25. května na tzv. Coradia iLint Railshow. První zastávkou bude Praha, odkud vyjede na předváděcí jízdu do Vraného nad Vltavou a Mníšku pod Brdy. V následujících dnech vlak dále zastaví například v České Třebové, Olomouci, Ostravě, Hradci Králové, Liberci, České Lípě a dalších městech v ČR. Jízdu po Česku vlak zakončí v Ústí nad Labem.
Alstom chce vlak představit zejména dopravcům a úřadům. Šéf Českých drah Michal Krapinec v této souvislosti upozornil, že v Česku nejsou elektrifikovány téměř dvě třetiny železničních tratí. Vlaky po nich dosud jezdí v dieselové trakci. "Pokud chceme společně s objednateli veřejné dopravy zajistit v budoucnosti bezemisní dopravní obslužnost, pak musíme hledat alternativu k těmto vlakům. Vodíkový pohon je velkou nadějí, proto jsme rádi, že si nás Alstom vybral za partnera při této prezentaci, a my se můžeme s tímto řešením velmi detailně seznámit. Zároveň nám to dává možnost oslovit objednatele veřejné dopravy a ukázat jim konkrétní příklad bezemisní železniční dopravy," řekl Krapinec.
Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) může být vodík alternativou pro náhradu konvenčních dieselových lokomotiv na tratích, kde se nevyplatí elektrifikace.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (32)
Jaroslav Řezáč
13.5.2022 05:41Pavel Hanzl
13.5.2022 08:25 Reaguje na Jaroslav ŘezáčMilan Dostál
13.5.2022 09:13 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.5.2022 09:28 Reaguje na Milan DostálMilan Dostál
13.5.2022 10:28 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.5.2022 12:08 Reaguje na Milan DostálTímhle způsobem by byla výroba vodíku velmi levná, horší je skladování.
Emil Novák
13.5.2022 14:10 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.5.2022 17:36 Reaguje na Emil NovákPokud budete mít v nějaké, dejme tomu ostrovní síti velké množství fve, tak budete mít přetoky už třeba při 70% výkonu. O tom hovoří ta kachní křivka, kterou nechápete.
Tak co s přetokem? Uložit, třeba do vodíku, na který může jezdit vlak.
Takže vám pojede elektrolyzér čtvrtinu roku a zbytek dokrmíte z větráků.
Nebo dáte víc panelů a dá vám to víc.
Pokud jste v Evropě, živíte ektrolyzér solárem a větřákem napřímo (mimo přenosovou soustavu) a nastavíte si cenu, za kterou se vám vyplatí to prodávat do sítě. Kdykoliv je nižší, bublá vám vodík.
Když svítí a fučí, je dnes problém ale Němci staví něco gigantického.
Emil Novák
13.5.2022 18:08 Reaguje na Pavel Hanzl2) Kachní křivku nechápete jedině vy sám, jak jste již více než dostatečně prokázal, když jste tu vytvářel vlastní definici, zcela odlišnou od té běžně používané.
3) Elektrolyzér vám nepojede čtvrtinu roku a "zbytek dokrmíte z větráků", když i v případě dedikovaného solárního zdroje může jet v našich podmínkách jen 12 % roku, větší roční koeficient využití tu totiž soláry neposkytují, natož v případě těch vašich "přetoků", kdy je provoz omezený na jednotky procent času a tím pádem nesmyslný.
4) Když "dáte víc panelů", budete mít logicky i větší maximální výkon, takže jste pořád tam kde jste byl, pokud nehodláte špičky výroby mařit a tím opět zhoršovat ekonomiku provozu.
5) Dejte příklad, jakou cenu byste si nastavil, a já vám na tom konkrétním příkladu ukážu, jaký je to nesmysl.
Pavel Hanzl
13.5.2022 21:42 Reaguje na Emil NovákPokud byly loni vysoutěžené garantované ceny někde na 50 eurech, tak je to včetně zisku a daní atd. tak na rentabilitu těch zdrojů to musí stačit. A jaká je renatbilita vodíkového procesu netuším, ani cenu vodíku.
Pavel Hanzl
13.5.2022 21:46 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
13.5.2022 22:33 Reaguje na Pavel HanzlPokud byly "loni vysoutěžené garantované ceny někde na 50 eurech", tak těch 50 eur je minimální garantovaná cena, ta skutečná průměrná cena je obzvlášť letos výrazně vyšší, cca 175 euro.
Na to že nic netušíte jsou vaše předpovědi dost odvážné.
Ad 4) Právě že budete mít víc "přetoků", ale ve stejném čase jako s méně panely, takže buď budete muset mít úměrně tomu i větší a tím pádem dražší elektrolyzér, nebo nezbývá než výkon panelů mařit, což ekonomiku provozu jen zhorší. Více panely si tedy nepomůžete vůbec nijak.
Pavel Hanzl
14.5.2022 08:54 Reaguje na Emil Novákhttps://oenergetice.cz/vodik/evropska-komise-dodavatele-elektrolyzeru-planuji-velkovyrobu-obnovitelneho-vodiku-eu
Jaroslav Studnička
14.5.2022 09:01 Reaguje na Pavel HanzlTak že opět doporučení, věnujte se kuličkám, energetika je pro vás španělská vesnice.
Pavel Hanzl
14.5.2022 09:41 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
14.5.2022 10:45 Reaguje na Pavel HanzlJedna z perel je váš příspěvek z 21:46...:-)
Emil Novák
15.5.2022 09:01 Reaguje na Pavel HanzlTen váš článek kromě toho, že se chystají obrovské vodíkové penězovody, nedokazuje vůbec nic, nepíše se tam ani čárka o výrobě vodíků z těch vašich "přetoků", ani nic jiného z toho co jste tvrdil, takže nesmysly přestaňte plácat vy, nikdo jiný je tu totiž neplácá.
Pavel Hanzl
18.5.2022 08:18 Reaguje na Emil NovákJě se snažím pochopit podstatu promlém, význam, systém. To jsou pojmy pro vás absolutně neznámé, když nedáte ani kachní křivku....
Emil Novák
18.5.2022 08:49 Reaguje na Pavel Hanzl2) Snažíte se zjevně úplně marně, když nejste schopen pochopit ani základní fakta a pořád si melete svou v rozporu těmito fakty. A když vám někdo předloží konkrétní čísla, která vaše naivní představy boří, nezmůžete se na nic než podobné pindy úplně bez kontextu.
3) Obdivuji vaši drzost neustále tu šermovat kachní křivkou, u níž se nade vší pochybnost ukázalo, že vůbec netušíte o čem vlastně je. Viz vaše tvrzení, cituji: "Výroba tam není VŮBEC, protože to je zcela jiné číslo vztažené ke konkrélnímu zdroji, který zásobuje ještě úplně jiné spotřebitele, kteří vůbec v tom grafu nefigurují." A teď definice kachní křivky (power production znamená tu výrobu, o které jste tvrdil, že tam není vůbec): "The duck curve is a graph of power production over the course of a day that shows the timing imbalance between peak demand and renewable energy production."
Jaroslav Studnička
13.5.2022 21:34 Reaguje na Pavel HanzlPředpokládám, že expert jako vy má nějakou feasibility study zpracovanou :-).
Petr
13.5.2022 14:30 Reaguje na Pavel HanzlPetr
13.5.2022 14:41 Reaguje na PetrPavel Hanzl
13.5.2022 17:38 Reaguje na PetrReálně je ale vodík, kdybychom ho náhodou měli dostatek, zrovna pro železnici vhodný, protože lokomotivě je dost jedno, jestli za sebou táhne tendr s nákladem vodíku.
Pavel Hanzl
13.5.2022 12:10 Reaguje naLukas B.
13.5.2022 12:58 Reaguje na Pavel HanzlLukas B.
13.5.2022 12:59 Reaguje na Lukas B.Pavel Hanzl
13.5.2022 17:42 Reaguje na Lukas B.Jinak lokomotivy na stlačených vzduch existují (důlní) a žádný zázrak, už se moc nepoužívají a byly nahrazeny bateriovými nebo dieselovými s dobrým čištěním výfukových plynů. Navíc stlačený vzduch je při použití k akumulaci energie dost neefektivní, je to jedna z nejpitomějších akumulací vůbec.