Protestní průvod proti lanovce prošel centrem Brna, lidé přespí na náměstí
Dnešní protest začal v 16:30 na křižovatce ulic Česká a Joštova, odkud se postupně narůstající skupina protestujících pomalým krokem za zvuku bubnů a skandování hesel vydala na náměstí Svobody a přes Zelný trh na Dominikánské náměstí. "Brno hází, ejchuchu, miliardu do vzduchu," volali lidé v reakci na plánovanou cenu stavby za 950 milionů korun. "Trolejbus nám stačí, chcem slyšet zpěv ptačí," zněl další slogan pochodujících. Kritici stavby namítají, že bohunický kampus je hromadnou dopravou dostatečně dostupný, a není tak nutné stavět lanovku, která má vzniknout v prostoru největšího zimoviště havranů a kavek na jihu Moravy.
Po příchodu na Dominikánské náměstí ke shromážděným lidem promluvil Jan Sychra, předseda jihomoravské pobočky České společnosti ornitologické (ČSO), který patří k hlavním odpůrcům stavby. "Proč je nutné stavět lanovku, která trasu urazí za osm minut, když na stejné trase jezdí trolejbusová linka, která ji urazí za devět minut? Nesouhlasíme s přístupem současné politické reprezentace, že je možné postavit kdekoliv cokoliv, protože příroda se přece posune," uvedl Sychra.
Shromáždění má naplánovaný hudební a další program do dnešních 22:00, poté část lidí ve spacácích a karimatkách přespí pod několika party stany v dolní části náměstí. "Přespání je spíše symbolické, nešlo nám o to, vytvořit stanové městečko, ale chceme toto téma dostat do veřejného prostoru, aby se o něm dozvědělo co nejvíc lidí," řekla ČTK Dana Nováková za organizační tým kampaně Černá křídla nad Brnem.
Ornitologové se obávají kolizí ptáků s nosnými lany i skleněnými plochami i rušení všech živočichů. Podle nich je poslední velké zimní nocoviště havranů polních a kavek obecných na jižní Moravě v trase plánované lanovky. Kromě dopadu na přírodu upozorňuje organizace i na chybějící studii, ze které by vyplývaly náklady a přínosy stavby.
Brněnský dopravní podnik získal pravomocné stavební povolení letos na jaře. Stavba má stát podle odhadů 950 milionů korun. Město ji celou z vlastního rozpočtu platit nechce a bude usilovat o dotace z fondů EU. Obhájci lanovky argumentují v její prospěch obecně tím, že do kampusu a okolí přijíždí denně hodně lidí. Lanovku by mohli využívat ti, kteří budou přijíždět na akce do multifunkční haly vedle pisárecké vozovny.
Potřebu lanovky zpochybňují třeba opoziční Zelení. Uvádějí, že oblast kampusu i hala jsou už obslouženy dostatečně tramvají, trolejbusy a autobusy. ČSO podala proti povolení stavby žalobu, které Městský soud v Praze přiznal odkladný účinek. Až do jeho rozhodnutí, jež by mohlo padnout v druhé polovině září, brněnský dopravní podnik nemůže v přípravě stavby pokračovat.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (7)
Pavel Hanzl
10.9.2024 08:23Argument, že Brno je na kolo nevhodné (kopcovité) a lidé se nebudou potit cestou dopráce už padl, bo na elektrokole člověk jede jak pán.
smějící se bestie
10.9.2024 11:54 Reaguje na Pavel HanzlMožná se horlivci chtěli vyrovnat Praze, s tou lanovkou.
Jiří Svoboda
10.9.2024 13:05 Reaguje na Pavel HanzlTa lanovka je schopna dělat dopravní výkony zbruba za 200 milionů ročně. Projekt je to tedy docela rentabilní.
Myslím, že havrani a kavky mají i jinde v Brně příležitost rozbít si zobák. Tady se šance zvýší možná o 1 %.
Pavel Hanzl
11.9.2024 09:06 Reaguje na Jiří SvobodaCyklostezky je možno samozřejmě dělat tam, kde to jde, když vidíte města v Západní Evropě, tak jsou na tom řádově lépe. Projel jsem si kdysi Holandsko a divil jsem se, kudy stezky vedou. Na silnici je zákaz kol, ale VŠUDE se na kole dostanete, možná kromě tvrdých pěších zón.
Jiří Svoboda
11.9.2024 10:44 Reaguje na Pavel HanzlPravda je, že dělat dva druhy spojení je nesmysl, lepší je jedno intenzivnější.
Pavel Hanzl
14.9.2024 20:10 Reaguje na Jiří SvobodaVšechno prostě strašně dlouho trvá, Kamenomlýnská, jako přímo součást vnějšího okruhu, se staví 30 let a to fakt vyjímka není. Hitlerova dálnice se taky staví od plyšáka, ale prakticky se nekoplo.