https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/protestni-pruvod-proti-lanovce-prosel-centrem-brna-lide-prespi-na-namesti
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Protestní průvod proti lanovce prošel centrem Brna, lidé přespí na náměstí

9.9.2024 20:52 | BRNO (ČTK)
Letecký pohled na lesy nad Svratkou, které má protnout lanovka.
Letecký pohled na lesy nad Svratkou, které má protnout lanovka.
Foto | Lubomír Tichý / ČSO
Stovka lidí dnes s ptačími maskami na obličejích a za zvuku bubnů prošla v průvodu z České ulice na Dominikánské náměstí v Brně. Účastníci pochodu a následného shromáždění v centru města protestují proti stavbě lanovky z brněnských Pisárek k univerzitnímu kampusu v Bohunicích. Část z nich má navzdory ochlazení v plánu na Dominikánském náměstí přespat a ráno přijít na jednání brněnského zastupitelstva, kterému předají další petiční archy proti stavbě lanovky.
 
"Aby se naší peticí zastupitelstvo zabývalo, museli jsme získat alespoň 1800 podpisů od lidí s trvalým bydlištěm v Brně. Těch jsme shromáždili na 3000, další petiční archy předáme zastupitelům v úterý ráno," řekl ČTK za organizační tým akce Matouš Janča. Celkem petici podepsalo téměř 5600 lidí.

Dnešní protest začal v 16:30 na křižovatce ulic Česká a Joštova, odkud se postupně narůstající skupina protestujících pomalým krokem za zvuku bubnů a skandování hesel vydala na náměstí Svobody a přes Zelný trh na Dominikánské náměstí. "Brno hází, ejchuchu, miliardu do vzduchu," volali lidé v reakci na plánovanou cenu stavby za 950 milionů korun. "Trolejbus nám stačí, chcem slyšet zpěv ptačí," zněl další slogan pochodujících. Kritici stavby namítají, že bohunický kampus je hromadnou dopravou dostatečně dostupný, a není tak nutné stavět lanovku, která má vzniknout v prostoru největšího zimoviště havranů a kavek na jihu Moravy.

Po příchodu na Dominikánské náměstí ke shromážděným lidem promluvil Jan Sychra, předseda jihomoravské pobočky České společnosti ornitologické (ČSO), který patří k hlavním odpůrcům stavby. "Proč je nutné stavět lanovku, která trasu urazí za osm minut, když na stejné trase jezdí trolejbusová linka, která ji urazí za devět minut? Nesouhlasíme s přístupem současné politické reprezentace, že je možné postavit kdekoliv cokoliv, protože příroda se přece posune," uvedl Sychra.

Shromáždění má naplánovaný hudební a další program do dnešních 22:00, poté část lidí ve spacácích a karimatkách přespí pod několika party stany v dolní části náměstí. "Přespání je spíše symbolické, nešlo nám o to, vytvořit stanové městečko, ale chceme toto téma dostat do veřejného prostoru, aby se o něm dozvědělo co nejvíc lidí," řekla ČTK Dana Nováková za organizační tým kampaně Černá křídla nad Brnem.

Ornitologové se obávají kolizí ptáků s nosnými lany i skleněnými plochami i rušení všech živočichů. Podle nich je poslední velké zimní nocoviště havranů polních a kavek obecných na jižní Moravě v trase plánované lanovky. Kromě dopadu na přírodu upozorňuje organizace i na chybějící studii, ze které by vyplývaly náklady a přínosy stavby.

Brněnský dopravní podnik získal pravomocné stavební povolení letos na jaře. Stavba má stát podle odhadů 950 milionů korun. Město ji celou z vlastního rozpočtu platit nechce a bude usilovat o dotace z fondů EU. Obhájci lanovky argumentují v její prospěch obecně tím, že do kampusu a okolí přijíždí denně hodně lidí. Lanovku by mohli využívat ti, kteří budou přijíždět na akce do multifunkční haly vedle pisárecké vozovny.

Potřebu lanovky zpochybňují třeba opoziční Zelení. Uvádějí, že oblast kampusu i hala jsou už obslouženy dostatečně tramvají, trolejbusy a autobusy. ČSO podala proti povolení stavby žalobu, které Městský soud v Praze přiznal odkladný účinek. Až do jeho rozhodnutí, jež by mohlo padnout v druhé polovině září, brněnský dopravní podnik nemůže v přípravě stavby pokračovat.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

10.9.2024 08:23
Celou stavbu považuji za zcela nesmyslnou, nemá žádnou logiku a ničemu nepomůže. Přímé propojení nové arény s kampusem je trolejáky velmi solidní a přímé. Proč radši nevybudují za stejné peníze síť cyklostezek, které skutečně snižují automobilovou dopravu viz. Vídeň?
Argument, že Brno je na kolo nevhodné (kopcovité) a lidé se nebudou potit cestou dopráce už padl, bo na elektrokole člověk jede jak pán.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.9.2024 11:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Třeba je to přejde postavit, jako v Praze tu lanovku ze Suchdola přes Podbabu do Troji.
Možná se horlivci chtěli vyrovnat Praze, s tou lanovkou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2024 12:28 Reaguje na smějící se bestie
Aj tak sa može.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.9.2024 13:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Vybudovat cyklostezky, kde na ně není moc místo, je složité a řádově dražší.

Ta lanovka je schopna dělat dopravní výkony zbruba za 200 milionů ročně. Projekt je to tedy docela rentabilní.

Myslím, že havrani a kavky mají i jinde v Brně příležitost rozbít si zobák. Tady se šance zvýší možná o 1 %.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2024 09:06 Reaguje na Jiří Svoboda
Rentabilita takové stavby je silně problematická,praktické využití nemá, ale jako turistická atrakce možná ano.
Cyklostezky je možno samozřejmě dělat tam, kde to jde, když vidíte města v Západní Evropě, tak jsou na tom řádově lépe. Projel jsem si kdysi Holandsko a divil jsem se, kudy stezky vedou. Na silnici je zákaz kol, ale VŠUDE se na kole dostanete, možná kromě tvrdých pěších zón.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.9.2024 10:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale podívejte se na cyklostezku na Hlinkách či v Novém Lískovci, jaký je o ni zájem.

Pravda je, že dělat dva druhy spojení je nesmysl, lepší je jedno intenzivnější.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.9.2024 20:10 Reaguje na Jiří Svoboda
Tyhle stezky znám a vedou odnikud nikam, ale na průjezd křižovatkou v Pisárkách jsou velmni dobré. Provoz je na nich asi normální (jezdím tudy celkem často) dá se z Hlinek dojet až na prýgl. Pokud dokončí Poříčí, bude propojena přehrada na severozápadě s Modřicemi na jihu, tam stezky jsou už dávno, ale jsou o víkendech přetížené.
Všechno prostě strašně dlouho trvá, Kamenomlýnská, jako přímo součást vnějšího okruhu, se staví 30 let a to fakt vyjímka není. Hitlerova dálnice se taky staví od plyšáka, ale prakticky se nekoplo.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist