Provozovatel: Elektroloď je velká investice, je ale ekonomičtější i tišší
Prague Boats jsou podle Vojty jedinou společností, která na Vltavě provozuje velké lodě na výhradně elektrický pohon. "Ostatní provozovatelé lodní dopravy v Praze využívají vesměs dovezené starší motorové lodě, případně malé motorové lodě," uvedl. Elektrolodě Prague Boats jsou podle Vojty vytíženější než ostatní lodě, poptávka po nich je velká. Zájem o ekologické plavby navíc nemají jen Pražané. "Přijíždějí zájemci z celého světa, aby plavbu na nich mohli zakusit," dodal. Ceny plaveb lodí s elektrickým a motorovým pohonem se neliší.
Prague Boats začal nejdřív s výměnou motorů za typy s nižšími emisemi a na historické parníky instaloval kotle s nízkoemisním spalováním. První menší loď Elektronemo na elektrický pohon spustila firma v roce 2008. Aktuálně má ve flotile tři menší lodě na plně elektrický pohon a několik lodí s hybridním pohonem. První velkou plně elektrickou lodí schválenou podle předpisů pro provoz na evropských vodních tocích, tedy v Česku i v Evropě, byla v roce 2019 loď Bella Bohemia. Splnit podmínky pro provoz lodí na řece je podle Vojty náročnější než získat oprávnění pro provoz lodí v klidných vodách, například na přehradách.
Představitelé Prague Boats dnes na Vltavě slavnostně pokřtili svou třetí velkou elektrickou loď, kterou se po Bella Bohemia a Marie d´Bohemia stala Anna Carolina. Katamarán s délkou 33 metrů a šířkou téměř deset metrů má kapacitu 250 lidí, je vybaven klimatizací a vyhříváním.
Společnost v současnosti provozuje více než 20 velkých a malých lodí, v případě potřeby pomáhá hlavnímu městu s provozováním přívozů. Výhledově holding plánuje plnou elektrifikaci flotily s výjimkou například historického parníku Vltava, který je technickou památkou. Instalace elektrického kotle na tento parník by byla zřejmě nemožná, dodal Vojta.
reklama