https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/rada-6-je-prvni-model-zetoru-ktery-podporuje-precizni-zemedelstvi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Řada 6 je první model zetoru, který podporuje precizní zemědělství

30.8.2025 19:41 | VÁŽANY NAD LITAVOU (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Nová modelová Řada 6 od brněnského výrobce Zetor Tractors je prvním zetorem, který podporuje precizní zemědělství. Využívá satelitní navigaci a umožňuje například automatické řízení s přesností na centimetry nebo aplikaci prostředků s přesností na mililitry.
 
"Řada 6 se stává naší novou vlajkovou lodí a má vysokou přidanou hodnotu. Pro precizní zemědělství bylo samozřejmě možné vybavit i předchozí modely, ale do těchto úprav musel až po zakoupení investovat nový majitel traktoru, což v době, kdy je tento systém novým standardem, nebylo udržitelné. Zákazníci v Česku už systém Isobus očekávají jako samozřejmost a tím, že jsme ho nenabízeli z výroby, jsme o klienty přicházeli," řekl marketingový ředitel Zetor Tractors Adam Žert.

Na systém Isobus se připojují i přídavná zařízení za traktor, ať už jde o secí stroj, rozmetadlo nebo postřikovač. Satelitní navigace umožňuje i automatické řízení, kdy stroj zvolí optimální trasu po poli podle jeho tvaru i převýšení.

Oficiálně Zetor Řadu 6 přestavil letos v červnu, kromě prototypů už vyrobil první dva stroje. Systém pro precizní zemědělství není v základní výbavě modelu, ale lze jej už od výrobce dokoupit jako volitelné příslušenství.

Traktor se čtyřválcovým motorem se bude sestavovat v brněnské továrně, v příštím roce chce Zetor představit i Řadu 5 s výkonem 100 koní a za dva roky Řadu 7 se šestiválcovým motorem. Některé komponenty budou pro tyto řady společné.

Zetor Tractors předpokládá, že v letošním roce vyrobí v brněnské továrně 300 traktorů Řady 6 i modelů Major, v současné výrobní hale má prostor pro rozšíření výroby až na 2000 kusů ročně.

Tradiční brněnský výrobce traktorů prošel v posledních letech transformací, ukončil výrobu vlastních motorů i převodovek, výrobu stáhl do jedné haly, celý areál prodal developerské společnosti a zůstává v nájmu. V současnosti pracuje v továrně asi 150 lidí, loni 200 zaměstnanců kvůli ukončování výroby motorů a převodovek odešlo. Traktory s výkonem do 90 koní vyrábí Zetor v Indii a jsou určené pro jihoamerický, asijský i africký trh, traktory z Brna pak pro Evropu.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (17)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PK

Pavel Karel

31.8.2025 12:58
Další smutný konec jedné výrobní legendy, která se změnila na pidi montážní firmičku.
Odpovědět
PK

Pavel Karel

31.8.2025 13:18 Reaguje na Pavel Karel
Celkově vyrobeno cca 600tis. kusů, export i do USA, 1968-74 se například vyvážely - a postupně z dodávaných dílů i montovaly - do Japonska, kde byly vybavené mimo jiné klecovými koly pro usnadnění práce v mokru na rýžových polích (cca 4tis. ks). Typ 3011, mohl mít jako první traktor na světě bezpečnostní kabinu....takový úspěch už žádná česká firma nezopakuje...
Odpovědět
PK

Pavel Karel

31.8.2025 13:20 Reaguje na Pavel Karel
Viz zdroj https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/zetor-historie/r~27346cc2006711ee8c6f0cc47ab5f122/r~94351b28006711eebc030cc47ab5f122/
Odpovědět
PE

Petr Elias

1.9.2025 11:10 Reaguje na Pavel Karel
Smutné ale ne neočekávané. Zetor nedokázal po převratu dohnat světovou konkurenci, za kterou už tehdy dost zaostával....
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.9.2025 10:04 Reaguje na Pavel Karel
Nepovedenou privatizací dopadlo špatně stovky firem a účel byl jediný:
Rychle všechno společné zprivatizovat i za cenu likvidace! Bylo to
pověstné Klausovo zhasnutí při privatizaci a rozsvícení až po ní.
Ideálem bylo za korunu prodat podniky konkurenci, která je buď
zlikvidovala a nebo z nich dodnes bez velkých investic rýžuje.
Navíc získali to nejcennější a tím byl uvolněný trh a přehršel
levné kvalifikované pracovní síly, kterou by si jinde museli
draze a pracně vychovat. Potenciál našeho hospodářství byl tak
ideologicky promarněn a bylo nutné privatizovat za každou cenu,
protože státní je fuj. Pak stačil krach soukromé OKD a státní
podnik Diamo z ní udělal ziskovou firmu. Takový státní Budvar
je slepicí snášející zlatá vejce stejně jako LČR, které vláda
nutí být ziskovými za každou cenu a jiné vlastníky lesů dotuje.
Malosériová montáž z dovezených dílů je zoufalost a nemá ani
důvěru u zákazníků. Budou k traktorům po krachu firmy náhradní
díly a servis je otázka každého kupujícího a ten tu jistotu nemá.
Kamarád se rozhodoval mezi Zetorem a jinými traktory a právě z
tohoto důvodu ho nekoupil, aby mu na dvoře časem nestál jen jako
pomník bez náhradních dílů nepoužitelný na práci. Smutné !
Odpovědět

Radek Čuda

2.9.2025 12:00 Reaguje na Břetislav Machaček
Rychlost privatizace byla nutnost, bo k ní docházelo tak jako tak, a to tím způsobem, že vedení nejrůznějších s.p. a n.p. cíleně vyvádělo hodnotná aktiva a ziskové činnosti do svých čerstvě založených firem. Takže i třeba ne ideální privatizace byla většinou lepší, z pohledu státu i společnosti, než si to nechat komplet rozkrást a nemít z toho lautr nic, resp. max tak dluhy, co v těch vykradených podnicích zůstaly..
A dělo se to fakt ve velkém a vím kua dobře, o čem píšu.
Druhý problém je pořád ta naivní představa, jak jsme byli v mnoha oborech skvělí a úžasní a konkurenceschopní ve srovnání se světovou konkurencí. A ono bohužel ani hovno, to jsme jakž takž byli možná do šedesátek a pak už to byla z valné části jen výroba pro zbytek soc-bloku a rozvojové země, kdy požadavkem byl primárně její objem.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.9.2025 11:23 Reaguje na Radek Čuda
n.p. cíleně vyvádělo hodnotná aktiva a ziskové činnosti do svých čerstvě založených firem. ......
Pamatuji případ, kdy ředitel papírny využil znalostí aby se obohatil a podnik poškodil. Přišlo to k soudu který konstatoval, že žádný zákon nebyl porušený.
K tomu se vyjádřil nějaký český emigrant, ředitel firmy v Německu: "Kdybych něco takového udělal já, dostal bych ohromnou pokutu, skončil na několik let ve vězení a všechny smlouvy které jsem podepsal by byly anulovány.
Odpovědět

Radek Čuda

3.9.2025 11:36 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Těžko mohli někoho poslat do lochu, když chyběla jak patřičná legislativa, tak lidi, kteří by tomu rozuměli.

Z bolševické prokuratury a SNB se nějaká moderní forma OČTŘ dělá nepřekvapivě ještě blbejc, než z těch státních/národních podniků prosperující soukromé firmy.

Mně baví, jak si to každej představuje jak Hurvajz válku a je chytrej jako rádio, jak on by to dělal skvěle a nejlíp. Jako není pochyb o tom, že spousta věcí se dělala a udělala blbě, ale fakt do dnešního dne nikdo nepřišel s reálným řešením, jak to v dané situaci a v daném časovém rámci udělat nějak zásadně líp.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.9.2025 11:45 Reaguje na Radek Čuda
Ano, chyběly patřičné zákony. Protože Klaus prosazoval rychlost privatizace bez legislativního rámce. Ale ony zákony byly, třebas zákon o sabotáži. Ale to byl jeden z prvních, spolu se zákonem o odvolatelnosti politiků, které demokratický parlament urychleně zrušil.
Odpovědět

Radek Čuda

4.9.2025 11:37 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Nic ve zlém, ale na to tehdy fakt nebyl čas, bo dělat to jak píšete, tak by se se sice dalo privatizovat lépe a čistěji, ale už by jaksi nebylo privatizovat co.

Já fakt nechci aby to vyznělo, že to tenkrát bylo úplně super, ale prostě po těch desítkách let bordelu by to nějak zásadně líp neudělal ani Duch svatý ... ani se Synem.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.9.2025 11:37 Reaguje na Radek Čuda
pořád ta naivní představa, jak jsme byli v mnoha oborech skvělí a úžasní a konkurenceschopní ve srovnání se světovou konkurencí ................
Může být. Ale pamatuji fejeton Ludvíka Vaculíka (pamatujete ho?), který se zamýšlel, zda Pražské vodovody a kanalizace bylo nutno prodat Francouzům, s odůvodněním, že my jsme hloupí na to, abychom se o ně starali. "To skutečně nemáme odborníky, kteří by se o ty sítě dokázali postarat?" A jak to nakonec dopadlo? https://www.youtube.com/watch?v=g1N5ModMtPI&pp=ygUURi5yLiDEjWVjaCBvIGtvcnVwY2k%3D
O ty sítě čeští odborníci pečovali celý socialismus a Praha měla vodu i odvod splašků. V našem kraji velký státní statek začal okamžitě podnikat, dokud mu všechny státní orgány "nešláply na krk". Podobně jsko Slušovicím.
A něco osobního - představte si, že máte dům s velkou zahradou. Ale nejste stavitel ani zahradník, takže váš majetek podle toho vypadá. Ale jste ve svém, žijete podle svého. Prodal byste to, šel do podnájmu a nechal se u nového majitele zaměstnat a poslouchat jeho příkazy, jak se v domě a na zahradě chovat? A nebo byste se snažil se vzdělat, objednat si úpravy, údržbu a postupně si bydlení zlepšit?
Dávno tomu, v devadesátkách, jsem se bavil s mladými lidmi. Mluvili podobě jako vy. Překvapilo mě, jak byli nadšeni ze zaměstnání v cizích firmách. Já jim zase vysvětloval, že osobně bych byl raději zchudlý, ale svobodný zeman, než bohatý lokaj. Jim ale to lokajství nevadilo.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.9.2025 11:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Rychle všechno společné zprivatizovat i za cenu likvidace! ...
Klaus měl říci, ale mám to z druhé ruky, že "musíme všechno zprivatizovat, abychom se o to nemuseli starat."
Co ale bylo i v mediích, tak při projednávání asociační dohody prohlásil: "Zemědělství je bezvýznamnou součástí národního hospodářství ČR."
Pravda je, dobře pamatuji, že jako min. financí i jako premiér, odmítal jakékoliv starosti o národní majetek. Odmítal zákony, které by jej chránily, odmítal rady, i třebas úspěšných emigrantů, aby se přejaly, a trochu upravily, zákony z Německa či Rakouska, odmítal příklady, jak třebas v Německu postihují rozkrádání podniků, jak tam postihují majitele zkrachovalých firem. Takový že nesmí založit nový podnik, pokud nesplatí dluhy.
Tak jsem si říkával, zda to má z vlastní hlavy, nebo je někým navedený?
A srovnejte veškerou státní správu oproti socialistické - vlastně žádná zodpovědnost.
Odpovědět
sv

s v

4.9.2025 22:19 Reaguje na Jaroslav Pokorný
"Likvidace" byla nejčastěji cenou za 40 let komoušského zaostávání a zastárávání a následné totální nekonkurenceschopnosti, soudruhu. A jak teda v tom německu to "rozkrádání" postihují? Víš to vůbec, nebo jen tak plácáš? Pro info, německá privatizační agentura "treuhand", skončila v těžké ztrátě. A kolikpak znáš dederonských podniků, které přežily do současnosti?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.9.2025 11:20 Reaguje na Břetislav Machaček
Takový státní Budvar je slepicí snášející zlatá vejce ......
No a vidíte, stálé snahy ho zprivatizovat.
Odpovědět

Radek Čuda

3.9.2025 11:46 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Ale no tak.
Budvar funguje, a celkem ok, vo tom žádná.
Ale že by to na druhou stranu zase byl takový zázrak a jitrnice, kterou svět neviděl, tak to teda taky není. Stačí se podívat do výročních zpráv.
A kdyby jej stát zítra střelil, tak se zcela upřímně prd stane.

A hlavně je nutno si uvědomit, že schopnost státní+veřejné správy aspoň trochu řídit jednotlivé státní organizace je poměrně omezená, takže pokud jich máte pár, tak se to při příznivé konstelaci hvězd jakž takž dá, ale pokud by jich měly být vyšší desítky, nedej přírodo stovky, tak to ani smykem.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.9.2025 13:53 Reaguje na Radek Čuda
Víte, kdyby byl stále v platnosti zákon o sabotáži, který postihoval vedoucí pracovníky za závažné škody na národním majetku a kde hrozily tresty, nejen ztráta občanských práv, tzn. např. nemožnost volit ve vězení, ale i propadnutí majetku a hlavně, až 25 let na uhlí či uranu, to pak si ředitelé dávali velikého majzla, aby škodu neudělali. I když pak třebas byli velice opatrní a moc neriskovali. A jestliže má někdo veliký plat, jako třeba ve vedení stavební firmy a pak se za 3 měsící dálnice zvlní, protože do základu byl použitý špatný materiál - pamatujete tu dálnici do Ostravy - dával by si veliký pozor, aby o něj nepřišel. A nebo spadlý most u Studénky. A pak za to není nikdo postižený a zase to zaplatí stát, pak jasně, není potřeba vhodných zákonů. Není politický zájem.
Odpovědět

Radek Čuda

4.9.2025 11:42 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Jako že byste PO LISTOPADU poslal někoho na 25 let natvrdo do dolů?

Ale no tak ... já chápu, že spousta věcí co se tehdy staly lidi sere, a to mnohdy zcela právem ... mě ostatně taky ... ale zase trochu realismu to chce.

Jinak pokud jde o konkrétní kauzy, tak do toho bez znalosti spisu nejdu, bo ono je to často úplně jinak, než se v médiích prezentuje a v těch devadesátkách jsem v tomto směru občas viděl takové úlety, že jsem si říkal, že to snad ani není možné. No a bylo.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist