https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/rakousko-prohralo-spor-s-komisi-o-zarazeni-jadra-a-plynu-mezi-zelene-investice
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Rakousko prohrálo spor s komisí o zařazení jádra a plynu mezi zelené investice Aktualizováno

10.9.2025 11:31 | LUCEMBURK (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Rakousko prohrálo soudní spor proti pravidlům EU, která označují jadernou energii a zemní plyn za investice šetrné k životnímu prostředí. Rakouská vláda napadla rozhodnutí Evropské komise zahrnout plyn a jadernou energii mezi investice, které mohou být v regionu označovány jako udržitelné. Tribunál Soudního dvora EU se přiklonil na stranu unijní exekutivy a rozhodl, že komise nepřekročila své pravomoci, když jádro a plyn zahrnula do systému udržitelných investic. Rakouské ministerstvo životního prostředí označilo rozhodnutí za politováníhodné.
 
Podle rozhodnutí soudu měla EK právo zaujmout stanovisko, že určité ekonomické činnosti v odvětví jaderné energie a plynu mohou za určitých podmínek podstatně přispět ke zmírnění změn klimatu.

"Byli a nadále jsme toho názoru, že jaderná energie nesplňuje kritéria environmentální udržitelnosti. Fosilní plyn bude v energetické transformaci hrát pouze dočasnou roli," uvedlo podle agentury Reuters rakouské ministerstvo životního prostředí. Dodalo, že rozhodnutí nyní prozkoumá a poté rozhodne o možných dalších krocích, včetně toho, zda se odvolá. Žalobu předložila k soudu EU předchozí koaliční vláda, ve které ministerstvo životního prostředí vedli Zelení.

Zařazení plynu a jádra do tzv. taxonomie EU, tedy systému, který určuje, které ekonomické činnosti jsou považovány za environmentálně udržitelné, v roce 2022 odhalilo hluboké rozpory mezi členskými zeměmi ohledně toho, které zdroje energie použít k dosažení cílů v oblasti změn klimatu.

Země jako Španělsko a Dánsko argumentovaly, že není věrohodné označovat plyn, tedy fosilní palivo emitující oxid uhličitý, za klimaticky šetrný. Polsko a Bulharsko naopak patřily mezi země, které usilovaly o podporu investice do plynu, protože tyto investice jim mohou pomoci opustit více znečišťující uhlí, upozornila agentura Reuters.

Rakousko ve své žalobě argumentovalo, že Brusel by měl zařazení jádra a plynu zrušit mimo jiné z důvodu, že jaderná energie nemůže splnit požadavek "nezpůsobování významných škod" životnímu prostředí, kvůli obavám z radioaktivního odpadu. Rakousko je obecně proti jaderné energii a v zemi nebyla nikdy postavena jaderná elektrárna.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (73)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JS

Jiří Svoboda

10.9.2025 13:02
Že by střípek rozumu?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.9.2025 13:53
v Rakousku byla postavena jaderná elektrárna, ale po Černobilu si udělali bobek do kalhot a v referendu rozhodli, že jí zakonzervují...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.9.2025 13:57 Reaguje na Jaroslav Řezáč
o jádru začínají uvažovat Švédové...
Plyn je o 90% čistší než uhlí a stejně produkčně konzistentní v elektřině a teple. S plynem můžeme vydržet dalších 15 let i více...
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.9.2025 14:06 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Pokud jde o emise skleníkových plynů a započteme úniky metanu při těžbě a přepravě, je plyn srovnatelně emisně náročný jako uhlí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2025 14:20 Reaguje na Emil Novák
Při těžbě uhlí se také emituje obrovské množství metanu, ale nejde to zjistit. Zvláště při povrchové těžbě.
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.9.2025 14:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Samozřejmě že to jde zjistit, stejně jako to jde zjistit u zemního plynu. Už si zase vymýšlíte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2025 15:23 Reaguje na Emil Novák
V hlubinných dole určitě, s nějakou přesností. Ale jak chcete měřit emise metanu z povrchového dolu, který má stovky hektarů a dlouhou lomovou stěnu?
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.9.2025 15:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Měří se to satelitním snímkováním, stejně jako se to dělá u plynovodů apod. Všechno je to na satelitních snímcích vidět.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2025 16:45 Reaguje na Emil Novák
Fakt? ta přesnost nebude nic moc, ale jaké ty úniky jsou? To musí být dost masakr, doly se větrají velmi vydatně.
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.9.2025 16:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Tady máte třeba pár let starou mapu úniků metanu, na které jsou krásně vidět i trasy některých plynovodů: https://x.com/aaronaclark1/status/1435074305662984199/photo/1
Přesnost je dostatečná, aby bylo vidět, že zemní plyn žádnou výhrou z hlediska emisí není.
Odpovědět

14.9.2025 13:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Důl je nutné velmi vydatně větrat proto, že metan unikající z horniny je tam koncentrován do relativně nepatrného prostoru. A limity jeho koncentrace jsou dány potřebou bezpečnosti horníků.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.9.2025 17:59 Reaguje na Emil Novák
domnívám se, že metan se zlikviduje spalováním.
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.9.2025 18:06 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ten co uniká při těžbě a přepravě se samozřejmě spalováním nezlikviduje.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.9.2025 09:55 Reaguje na Emil Novák
za nějakých 10 let se v atmosféře spontánně odbourá a vznikne z něj CO2 a voda.
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.9.2025 11:59 Reaguje na Jiří Svoboda
Za 12 let se odbourá pouze polovina toho metanu a jeho 20leté GWP je 84× větší než toho CO2, by se slušelo dodat.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

12.9.2025 12:41 Reaguje na Emil Novák
Ano. Já úniky metanu nijak nezlehčuji, jen tvrdím, že to není taková katastrofa, jak se občas tvrdí.

Koneckonců i ten nadbytečný CO2 se postupně ukládá do oceánů. Nic dobrého to ale nedělá.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

12.9.2025 16:31 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Rakušáci si ten bobek do kalhot udělali O OSM LET DŘÍV, než došlo k havárii v Černobylu. K odmítnutí jádra nebyl tehdy žádný opravdu podstatný důvod.
Proč tehdejší referendum rozhodlo jak rozhodlo, je složitá otázka. Jak to v politice bývá, ZDALEKA NEŠLO JEN O OTÁZKU JÁDRA... Za tu se jen velmi šikovně schoval úplně jiný politický cíl.
Budiž to výstrahou pro případ, že by někdo u nás chystal nějaké referendum. K čemukoli.
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.9.2025 13:54
Na Neviditelném Psovi běží seriál o jaderných nehodách a v dnešním díle je popsána kontaminace řeky v USA z výroby zbrojního plutonia. Nicméně zvýšenou úmrtnost nebo zkrácenou délku života u lidí dolů po proudui se nepodařilo prokázat.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

12.9.2025 16:05 Reaguje na Jan Šimůnek
Stejně jako se nepodařilo prokázat zvýšenou úmrtnost či zkrácení délky života v Jáchymově ani v jiných místech, kde je radioaktivita docela dost výrazná.
Prostě je to tak, že skutečná výše rizik spojených s radioaktivitou není otázkou vědy a faktů, nýbrž politiky a mýtů.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

10.9.2025 13:54
Země jako Španělsko a Dánsko argumentovaly, že není věrohodné označovat plyn, tedy fosilní palivo emitující oxid uhličitý, za klimaticky šetrný. Polsko a Bulharsko naopak patřily mezi země, které usilovaly o podporu investice do plynu, protože tyto investice jim mohou pomoci opustit více znečišťující uhlí, .................
Toto je pro mě příklad, jak je v EU blbě rozhodováno. Rakousko má výhodné podmínky pro hydroelektrárny, které ovšem také, posuzujeme-li to extrémisticky, poškozují "nenarušené" přírodní prostředí - stejně jako jejich průmyslová turistika - a v návaznosti na vodní energii jsou pro ně výhodné větrníky, stejně jako v Dánsku, které z Kanady dováží štěpku do někdejší uhelné elektrárny, pro Polsko a Bulharsko je náhrada uhlí plynem vysoce ekologická. A teď to chtít srovnat do "jedné lajny" je přece blbost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2025 14:22
Rakousko postavilo jadernou elektrárnu, to se v článku mýlí. Jenže nespustilo, to je jeden ze silných důkazů, jak je nesmyslné lidové referendum.
Odpovědět

Radek Čuda

10.9.2025 14:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč je nesmyslné? Oni se bez té JE celkem slušně obejdou, a že vyhodili pár giga oknem ... jsou to jejich prachy.

Problém u Rakušanů není ten, že oni něco nechcou, problém je, že s tím buzerují ostatní státy a snaží se jim to zarazit taky.
Ale to jde čistě za jejich politickou repre, přesněji řečeno vládou. S tím žádné referendum nemá co do činění a spíš to krásně ilustruje, že ta vaše slavné čistě zastupitelská demokracie oproti té přímé taky není žádná výhra. .
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2025 15:19 Reaguje na Radek Čuda
Zastupitelská demokracie je zatím nejlepší dlouhodobě testovaný systém správy země. Je tam vyvážena pravomoc vlády a její odpovědnost voličům.
Referendum je ve skutečnosti silné poškození tohoto systému.
Obecné referendum má ve svém základu fatální chybu a dynamit. Za jeho rozhodnutí nenese nikdo žádnou zodpovědnost, rozhodl přece "lid". Příklad:
V roce 1978 Rakušáci uspořádali referendum o zprovoznění již hotové jaderné elektrárny v Zwentendorfu. Bylo to v době módy zelených aktivistů a odpovědí bylo NE.
Škoda řádově ve stovkách miliard, ostuda po celé Evropě, zničení celé energetické koncepce vlády, komplex celé populace trvající dodnes, prudící Rakušáky kvůli Temelínu známe všichni.
Ta základní otázka zní: I kdyby Zelení tehdy vyhráli volby, měli by odvahu provést takovou krávovinu z vládní pozice?
Myslím si že ne, to by je lidé ušlapali.
Odpovědět

Radek Čuda

11.9.2025 12:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Švajc jasně ukazuje, že to s prvky přímé demokracie jde úplně v pohodě a země se fakt nehroutí.

Rakousko si zařízlo JE a co se stalo? No v reálu prd, nebo máte pocit, že od toho referenda tře bídu s nouzí? Já teda ne.

A ostuda u Hanzlů možná, po celé Evropě sotva. Valná většina lidí to nezaznamenala vůbec, zbytek si o tom myslel svoje, ale pochybuju, že by to někoho až tak drásalo.

Zase prostě vy a vaše dojmy a pocity.

Zelení, v Rakousku a vyhrát volby ... cywe, to je jak řešit co bych udělal v chaloupce s Karkulkou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.9.2025 08:48 Reaguje na Radek Čuda
Švýcarská demokracie je klasická zastupitelská s parlamentem a vládou, referenda mají především lokální význam, pořádá se pravidelně o vstupu do EU, ale o něčem jiném tak podstatném nevím.
Rakousko prudí s atomem především nás a to i dnes, to je důkaz, že to trauma je tam dost hluboké.
Odpovědět
EN

Emil Novák

12.9.2025 09:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Rakousko "prudí s atomem" všechny okolní státy, ačkoliv od nich ve velkém dováží elektřinu, Slováci by mohli s Mochovci dlouze vyprávět, Maďaři s Paks také, viz soudní spor Rakouska s EK, díky kterému se Rakousku právě teď podařilo zablokovat veřejnou podporu projektu, dokonce Rakousko "prudilo" i Brity s Hinkley Point C, když se neúspěšně snažilo o totéž.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.9.2025 09:08 Reaguje na Emil Novák
Právě tohle píšu, jejich trauma bude asi pořád ještě živé.
Odpovědět
EN

Emil Novák

12.9.2025 09:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Píšete "Rakousko prudí s atomem především nás" - ve skutečnosti prudí koho může.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.9.2025 12:00 Reaguje na Emil Novák
To chápání textu. Já píšu, že Rakušáci prudí, to je to sdělení. Koho je už zcela fuk, důležitá je příčina a tu vidím v tom zpackaném referendu. To je asi už moc složité, že?
Odpovědět
EN

Emil Novák

12.9.2025 12:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, s chápáním textu máte dlouhodobě problémy, to víme. Co je novinka, že i s chápáním vašeho vlastního textu. To vaše sdělení totiž nebylo "Rakušáci prudí" ale "Rakousko prudí s atomem především nás". které jsem rozporoval. Konkrétně tu část že "především nás", prudí totiž kdekoho.
"To je asi už moc složité, že?"
Odpovědět

Radek Čuda

10.9.2025 14:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo, jen aby to bylo úplně jasné ... to rozhodnutí ten krám dát k ledu považuji samozřejmě za pitomost, ale je to jejich pitomost. Stejně jako ta německá hysterie a zavírání JE nedávno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2025 15:20 Reaguje na Radek Čuda
Jistě, ale referendum o vystoupení z EU a NATO bude čistě naše pitomost a taky my si to ku..evsky odskáčeme. Už se těšíte?
Odpovědět

Radek Čuda

11.9.2025 12:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Co zase prudíte a plašíte.

Pokud takové refko bude, tak prostě půjdu hlasovat a budu hlasovat proti vystoupení a budu se snažit přesvědčit své okolí, že mají hlasovat taky tak ... i když teda v reálu nikoho přesvědčovat nebudu, bo osobně neznám nikoho, kdo by vystupovat chtěl.

Vám je prostě nějaká pluralita názorů bytostně cizí ... kdo není s námi je proti nám ... a jako starý překabátěný bolšán z ní máte hrůzu ... protože nic jiného ve skutečnosti nejste. Hrát si tady na hrozného demokrata a přitom tu neustále hlásat názor, jací jsou skoro všichni krom vás pitomci, to je slušná schýza. Podobně jako se s oblibou ohánět Havlem a přitom se reálně stavět proti jeho konceptu občanské společnosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.9.2025 08:52 Reaguje na Radek Čuda
Referendum je nástroj. Břitva je taky nástroj. Někdo se s ní oholí, někdo pořeže.
Ten klíč je v tom, že se dá jednoduše zmanipulovat. Obratných demagogů máme tu něurékom.
Kdyby na to došlo, zrovna vy byste byl dlouhodobou masírkou zpracován tak, že budete prvním, kdo by hlasoval pro vystoupení.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2025 15:21 Reaguje na Radek Čuda
Obecné referendum za ta totalitní prvek (taky Adolf Hitler ho rád a často používal) a časovanou bombu. Dobrovolně si je zabudovat do základu státu může chtít snad jen šílenec zvláště v situaci, kdy odpalovák drží v ruce nepřátelská velmoc.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2025 15:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Obecné referendum považuji za totalitní prvek, sorry jako.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.9.2025 17:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Považovat Švýcarsko, které hojně využívá referend, označovat tím pádem za totalitní zemi, dokáže jen hlupák Hanzl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2025 19:35 Reaguje na Jaroslav Studnička
Švýcarskou demokracii nelze dělat bez Švýcarů, jejich informovanost o politice my nemůže dosáhnout NIKDY!!
Když sedí chlapi v hospodě, snad každý druhý je člen nějaké politické strany, každý večer se aspoň čtvrthodinu baví o politice. U nás něco nepředstavitelného. Třeba dezoláty tam prakticky neznají, Putin tam snad nemá žádnou pátou kolonu.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.9.2025 21:23 Reaguje na Pavel Hanzl
No, to mají štestí, že ve Švýcarsku nemají dezoláta Hanzla.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 07:35 Reaguje na Jaroslav Studnička
Žijí tam samí Studničkové
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

11.9.2025 08:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Konečně s něčím mohu souhlasit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.9.2025 14:42 Reaguje na Jaroslav Studnička
Va Švýcarsku byste byl za prvního dezoláta a vodili by vás na vodítku jako medvěda v cirkuse.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

12.9.2025 15:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Omyl dezoláte.
Já narozdíl od vás neustále nerozšiřuji lži a dezinformace.
Za to, co tady na webu dlouhodobě předvádíte byste dostal v Kremlu metál.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.9.2025 15:05 Reaguje na Jaroslav Studnička
Váš svět stojí na hlavvě a je naprosto přímo naopak. Za kritiku Kremlu tam dávají jen vyhlídkový let z okna, nikoliv metál.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

12.9.2025 17:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Omyl Hanzle, z vaší hlouposti mají naopak v Kremlu radost.

Stačí si vzpomenout, jak jste naletěl energetické politice, která otevřela dveře dokořán, tomu aby Rusko mohlo způsobit, to co způsobilo.

Proto jste dezolát, jen si to přes svoji demenci neuvědomujete.
Odpovědět

Radek Čuda

11.9.2025 12:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jo, já ne. No a co ...
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.9.2025 16:47
to Pavel Hanzl 10.9.2025 14:22
Rakouské referendum bylo zprasené, a nedá se tudíž brát jako příklad referenda. S JE totiž spojil svou politickou existenci tehdy již silně neoblíbený kancléř B. Krajski. Takže lidé hlasovali o dvou věcech v jedné otázce (druhá věc je, že JE sice nespustili, ale Krajski na místě kancléře zapáchal ještě několik let).
Třetí věc je, že Zwettnendorf je v podstatě šrot a byl zastaralý už v době svého vzniku: Na turbíny šla pára přímo z reaktoru, a ne, jak to v té době už bylo normou, že se ve výměníku teplo s primárního okruhu přenese na sekundární a z něj jde teprve pára na turbíny (jak je to v Dukovanech i v Temelíně).
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.9.2025 17:26 Reaguje na Jan Šimůnek
Varné reaktory se staví i dnes, třeba nejpokročilejší "SMR" je varný reaktor, nedá se o nich říkat že je to šrot ani že jsou zastaralé, protože nemají parogenerátory.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 10:47 Reaguje na Jan Šimůnek
Znáte nějaké referendum, které nebylo zprasené? Myslíte, že ti lidé, kteří hlasovali, tušili vůbec, co je to za technologii.
Mě se velmi líbilo to Islandské, kde se ptali, jestli mají platit státní dluh. Asi 90% hlasů bylo PROTI. Co s tím vymudrovali, netuším.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 10:50 Reaguje na Jan Šimůnek
Proč asi Adolf Hitler velmi rád organizoval lidová referenda?
Odpovědět

Radek Čuda

11.9.2025 12:35 Reaguje na Pavel Hanzl
To je fakt argument úplného pitomce ... to je jako tvrdit, že když nacistické Německo zavedlo jako první řadu dnes běžných atributů tzv. sociálního státu, tak jsou tyto čiré zlo.

Běžte se projít a nepiště tu takové blbosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.9.2025 08:41 Reaguje na Radek Čuda
Atributy sociálního státu ne rozhodují o fatálních věcech, jako referenda. jste zcela mimo misku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.9.2025 14:47 Reaguje na Radek Čuda
Vaše logika je přímo kouzelná. Krutá totalita provede něco pozitivního a vy z toho uděláte závěr, že já si myslím, že i tohle je čiré zlo, i když to všichni normální používají i dnes.
Tyhle damgogické veletoče jsou základem dezolátismu, jako x dalších krávovin.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

12.9.2025 16:13 Reaguje na Jan Šimůnek
Problémem a úskalím referenda je, že jde o odpověď na jedinou otázku. A tu otázku lze položit (formulovat) všelijak. I tak, že skutečný dopad odpovědi zůstane šikovně skryt. A korigovat to pak už nelze.
Lidi dnes moc nečtou a na to, jak je na tom mladá generace se schopností správně porozumět textu, se zkuste zeptat každého učitele...
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.9.2025 17:50
Emil Novák 10.9.2025 17:26
Nejde o ten var, jde o rozdělení na primární a sekundární okruh, kdy na turbíny nejde pára z reaktoru, ale výměníku. Což je dneska více-méně standard.
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.9.2025 18:11 Reaguje na Jan Šimůnek
U každého varného reaktoru jde na turbínu pára z reaktoru, to je podstata varných reaktorů, a jak jsem psal, reaktory kde jde na turbínu pára z reaktoru se staví i dnes a nedá se o nich tvrdit, že jsou zastaralé nebo dokonce šrot.
Odpovědět
FO

František Orság

10.9.2025 21:11
Rakouský národ je politováníhodný, že mají mezi se takové b...e.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 07:43 Reaguje na František Orság
Počkejte si na podzimní volby, to bude teprv masakr rozumu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 07:43 Reaguje na Pavel Hanzl
U nás.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.9.2025 09:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Na prokázání rozumu měla současná vláda 4 roky...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 10:49 Reaguje na Jiří Svoboda
Šak prokázala a to velmi dobře, na podmínky, ve kterých převzala stát a jakou měla opozici. Kolik chcete důkazů? Rating, státní dluh, růst HDP i mezd, pozice v EU, atd. kde vidíte problém?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

12.9.2025 12:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Snad nechcete tvrdit, že názor ODS zaslepence lze brát vážně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.9.2025 14:39 Reaguje na Jiří Svoboda
Podívejte se na graf ve článku dost dole, kde si spustíte animaci, jak se posunovaly státy EU dle HDP od začátku století. Různě se přeskakují, my jsme trvale nejlepší těsně pod průměrem stále. Zvláště se podívejte na Slovensko - to je nářez!!! A taky Maďarsko versus Rumunsko, fakt dobrý.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-cisla-nelzou-cesko-je-porad-vychodni-sampion-284933#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=3&utm_campaign=abtest290_novy_boxik_streamu_varD&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Odpovědět

Jan Šimůnek

11.9.2025 19:43
to Emil Novák 10.9.2025 17:26
Máte pravdu, dohledal jsem si to, děkuji za opravu. Nicméně bych se toho přece jen trochu bál.

to Pavel Hanzl 10.9.2025 19:35
Švýcaři začli dělat referenda v době, kdy měli kolem 95 % populace negramotné. To, že je třeba "populaci vychovat", nebo "mít ty Švýcary" (atd.), to je jen výmluva totalitářů a politických gaunerů, kteří se referenda bojí, že by omezilo jejich zločinné rejdy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.9.2025 08:42 Reaguje na Jan Šimůnek
Referendum není o vzdělání, ale o morálce. A ta je u nás dnes na bodě mrazu.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

14.9.2025 13:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Referendum JE o vzdělání.
V referendu lze lidem podstrčit otázku chytře formulovanou tak, aby si neuvědomili, co za ní doopravdy vězí a jak lze jejich odpověď dezinterpretovat.
U těch vzdělanějších je větší šance, že si to čertovo kopýtko uvědomí a nenechají se nachytat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.9.2025 17:21 Reaguje na Karel Ploranský
I mezi dezoláty je dost velké procento vzdělaných lidí. Ne tak vysoké, jako u demokratů, ale i tak.
Jak je to možné?
Dezolátní demagogie jsou velmi chytře vymyšleny tak, aby útočily na iracionální, citovou část lidského mozku a tím náskok vzdělání a racionality snižují.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.9.2025 09:05 Reaguje na Jan Šimůnek
Zkuste si představit reálný scénář: Začne se vážně debatovat o referendu o vystupování z EU. Nadnárodní korporace začnou mít zaječí úmysly, podnikat mimo EU nebudou v žádném případě. Tím se začne propadat HDP i výběr daní, půjdeme do krize a čecháčkům bude nakecáno, že za to může ta zlá EU. Potom bude výsledek předem znám.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.9.2025 09:01
Při rozdělování ČSFR nebyla pořádána referenda a vše proběhlo naprosto v pohodě. Proč? Na Slovensku se do parlamentu nedostala jediná strana, která by při volbách 1992 neměla samostanost v nějakém časovém horizontu v programu.

Co by se dělo, kdyby probíhaly referenda?
Na Slovensku by dopadlo pro rozdělení, v Česku proti. Co s tím? Následovly nechutné tahanice Vladimir Mečiar by se bil v prsa jako King Kong, Čarnogurský by se přibíjel na kříž, naši komáři by mohutně hulákali, jaká je demkracie cypovina a to by nás mohlo poškodit možná i fatálně.
Fakt nebylo lepší to rozdělit na základě demokratických voleb?
Odpovědět

Jan Šimůnek

12.9.2025 17:05
Pavel Hanzl 12.9.2025 09:05
Váš problém je, že Česko mimo EU by se pro řadu firem stalo atraktivní destinací z důvodu absence ekoblbismu a nejistot, daných naprosto nepředpověditelnými aktivitami bruselských.
HDP by jistě zakolísat mohl, ale perspektivy by byly jednoznačně kladné a ekonomická očekávání se do stavu ekonomiky promítají také.
MMCH, víte, proč musíme kupovat silně neekologický a předražený plyn z USA? Protože sice na jih od Kypru jsou velká plynová pole, ale nikdo si netroufl natáhnout odtamtud rouru do Řecka (kde by se to napojilo na síť plynovodů EU). Protože v Bruselu sídlí šílenci s fixní ideou dekarbonizace, a nebylo by jisté, zda by se ta investice stačila zaplatit z poplatků za její užívání. Čili Brusel vygeneroval negativní očekávání, a tím nám zdražil plyn.
A ohledně rozdělení ČSFR je pořád ne zcela jasné, zda je legitimní.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.9.2025 20:05 Reaguje na Jan Šimůnek
Vy si ze mne děláte čurinu, to jinak není možný. Rozvrácený stát zcela bez jakékoliv právní ochrany je fackovacím panákem všech gaunerů, kteří jdou kolem a cha cha "investovat" tam nebude nikdo ani vorla. Proč teda všichni onvestují v Eu a ne v Albánii nebo Srbsku? Proč jsou tyhle státy bídou Evropy? Na další kdáky o plynu se snad odpovídat nemusím, že?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.9.2025 08:19 Reaguje na Jan Šimůnek
Váš plácalismus fakt nemá mezí. Jižně od Kypru se nic netěží.
"Podle posledních oznámení se první těžba plynu z podmořských polí jižně od Kypru může rozběhnout v roce 2027, konkrétně z pole Cronos (Block 6), pokud dojde k finálním investičním rozhodnutím a pokud bude infrastruktura připravena."
Brusel zařadil plyn a jádro v taxomii mezi čisté zdroje, takže zase lžete, plyn zdražil útok z Ruska a ne nějaké cha cha "negativní očekávání". Nelegitivní může být snad jen váš pohyb mimo detenční zařízení...
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.9.2025 16:09
Vraťme se k tematu. Já bych se neradoval. Tlakem vzniklo cca dvougenerační zpoždění a dvougenerační ztráta kvalifikace. To nepůjde tak snadno dohonit, pokud vůbec.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist