https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/reakce-komise-ohledne-ets2-je-podle-hladika-absolutnim-vitezstvim
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Reakce komise ohledně ETS2 je podle Hladíka absolutním vítězstvím

22.10.2025 12:38 | PRAHA (ČTK)
Zdroj | MŽP ČR
Reakce Evropské komise (EK) na požadavky Česka a dalších 18 států na úpravy v systému nových emisních povolenek ETS2 je absolutním vítězstvím, řekl dnes při příchodu na jednání vlády novinářům ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Komise požadavky států plně reflektovala, uvedl. Znamená to podle něj záruku, že povolenky se udrží na přijatelných cenách a nový systém nebude mít negativní dopady na osoby, spotřebitele, malé firmy a živnostníky.
 
Předseda hnutí ANO Andrej Babiš, který vyjednává o vzniku nové vlády s SPD a Motoristy, označil změny, které před nadcházejícím summitem unijních lídrů navrhla EK, za nesmyslné a alibistické. Dosluhujícího premiéra Petra Fialu (ODS) vyzval, aby v Bruselu odmítl "zelené šílenosti", které podle něj komise navrhuje.

Základní opatření podle Hladíka spočívá v tom, že povolenek bude 80 milionů místo 20 milionů. "Budou se pouštět na trh ve chvíli, kdy cena přesáhne 45 eur," uvedl. Další opatření zafixuje ceny povolenek po pětiletém období. "Další opatření se týká stability a předvídatelnosti trhu. To znamená, že burza se otevře už příští rok, protože zatím se ve veřejném prostoru vlastně objevují bankovní deriváty. Tomu chce komise také zabránit, aby bylo jasné, že ta cena není nějakých 80 eur, jak se objevuje ve veřejném prostoru," řekl Hladík.

Plán je podle něj posílením mechanismů, které zajistí, že cena se udrží kolem 45 eur. "Nikdy to nemohl být pevný strop, protože to by byla daň a na daň je v Evropské unii potřeba jednomyslnost. Té bychom nedosáhli," řekl Hladík.

V reakci na Babišovu kritiku poukázal Hladík na to, že šéf ANO je aktuálně na dovolené. "Myslím, že by bylo fajn, kdyby od moře zase přijel do Česka a začal trošku pracovat. Je po volbách. Myslím si, že toho populismu v Česku bylo dost," uvedl. Babišovy populistické řeči podle Hladíka jen vyvádějí ČR mimo Evropskou unii, což s sebou může přinést negativní ekonomické dopady pro každého.

První místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček označil změny v systému povolenek v úterý za debakl. Stanoviska EK jsou čím dál tím tvrdší a kategoričtější, míní. Podle Hladíka se Havlíček vyjadřoval ještě dřív, než komise návrh představila. "On prostě zjednodušeně řečeno něco plácl a neznal ten návrh jako takový. Tohle je absolutní diletantismus, který si budoucí ministr nemůže dovolit," řekl. Jde o maximum, čeho mohla ČR dosáhnout, a je za tím rok úsilí, doplnil Hladík.

Havlíček dnes novinářům naopak řekl, že se Hladík nechal chytit na udičku a nepochopil princip obchodování s emisními povolenkami. Jde podle Havlíčka o nekompromisní nástroj spekulativního charakteru. "Bagatelizování dopadů emisních povolenek nebo hra na jejich zastropování je neskutečná faleš od ministra Hladíka," prohlásil. Havlíček je přesvědčený o tom, že nová Sněmovna ETS 2 do českého právního řádu nezavede.

Nový systém ETS 2 má obchodování s povolenkami rozšířit například na silniční dopravu nebo vytápění budov. Podle dosavadních plánů má platit od roku 2027. Česko patří do skupiny téměř dvou desítek zemí, které žádaly změny systému a záruky, že obchodování s emisními povolenkami bude předvídatelné, povolenky prudce nezdraží a nebudou mít negativní dopad na občany.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (56)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

22.10.2025 13:15
Je mi líto: Vítězstvím by bylo kompletní zrušení celého Green Dealu (případně návrat k té podobě, kterou kdysi podepsal Babiš), absolutním vítězstvím by bylo zrušení EU.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2025 13:50 Reaguje na Jan Šimůnek
Jistě, nechat zemi drancovat statisíci vrahů z ruských kriminálů, čadit dýzly a pouštět do řek ropné deriváty. Voni sou hlava, pane vachmajstr.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.10.2025 14:09 Reaguje na Pavel Hanzl
vy jste opravdu těžký případ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2025 14:33 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Co by se stalo, kdybychom vystoupili z Eu a NATO? Proč vstupvali Finové a Švédi a velmi rádi by chtěli i Ukrajinci? Všichni jsou výrazně hlupší, než naši dezoláti? Fakt?
Jak se chovají Rusové na Ukrajině (dříve v Afganistánu, Čečensku nebo Sýrii)??
A myslíte si, že by se tu chovali jinak? Proč?
Putin není hlupy srýček Brežněv.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

22.10.2025 14:48 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Taky bych to nechal na našincích. Třeba by se ze zopakoval protektorát, co naši předci dopustili nebo revoluce lidu 1948. Nebo by tolerovali vpád cizích vojsk jako v 1968. Nebo by oslavně udělali další sametovou revoluci řízenou stb, jako 1989.
Určitě by věci řešili lépe než celá špatná EU. Tak to myslíte?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

22.10.2025 17:52 Reaguje na Michal Uhrovič
No, svým způsobem má pravdu pan Hanzl. Na rozdíl od socialismu by nám vojska NATO nemusela internacionálně pomáhat. Protože všechno důležitější u nás, má zahraničního vlastníka - včetně našich peněz v bankách a pojišťovnách. Proto nám v r. 68 musel SSSR pomoci, protože tehdy bychom skutečně mohli RVHP a VS opustit.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.10.2025 18:33 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Taková slovní ekvilibristika.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.10.2025 18:32 Reaguje na Michal Uhrovič
Česko je tu tak dlouho, že je hanebné mít děckou politiku z pomocné školy, která se tu už 20 let předvádí. To není sebevědomý stát.


Psal jsem to tu několikrát
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.10.2025 14:52 Reaguje na Jan Šimůnek
TAK JEST
i s celou EU/Bruselí,
že !
Odpovědět
pk

pepa knotek

22.10.2025 13:16
Investoři i spekulanti si včera na burze v klidu nakoupili povolenky na úrovni 86 € s termínem vypořádání prosinec 2027, žádné zastropování na 45€ se nekonalo a konat nebude. O to už se postarají peníze, ty jsou jako vždycky až na prvním místě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2025 13:53 Reaguje na pepa knotek
Jistě, to je určitě dobrý kauf, bo EU vydá povvolenek tolik, že cena půjde na 45 eur a šmelináři brutálně zbohatnou. Voni sou hlava, doufám, že jste si taky nakoupil.
Odpovědět
pk

pepa knotek

22.10.2025 15:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Investoři a spekulanti tomu evidentně vůbec nerozumí a hlavně nečtou příspěvky PH zde v diskusi - mohli ušetřit miliony €.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2025 15:37 Reaguje na pepa knotek
Rozumí, proto asi houby kupují. Ty prodají zavčas.
Odpovědět

Radek Čuda

22.10.2025 15:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže ty termínové kontrakty na na ETS2 povolenky uzavírá asi stará Blažková, že jo;-)?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

22.10.2025 17:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Nic schválené není, tak tu přestaňte blábolit Hanzle.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2025 19:05 Reaguje na Jaroslav Studnička
Zase o tom nevíte ani ťok, že?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

22.10.2025 19:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, nevíte absolutně nic o schvalovacích procesech v EU.
Ani v tomto případě nic schváleno není.
Odpovědět

Radek Čuda

23.10.2025 15:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Tedy, číst tohle právě od vás, největšího mimoně ekolistu ... ;-)))
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

22.10.2025 17:54 Reaguje na pepa knotek
Povolenky byly vydány ne jako pevný poplatek, ale jako cenný papír. Schválně, nebo omylem? S cennými papíry se, jak víme, obchoduje a spekuluje.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.10.2025 14:08
oni byli vždycky divný...
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

22.10.2025 14:45
hnutí ANO má v programu, že zruší povolenky ETS2 a strana MOTO má v programu, že zruší celý GreenDeal. Moc nechápu, co se pořád řeší
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2025 14:59 Reaguje na Michal Uhrovič
A oba zruší celou ČR a udělají z nás ruskou gubernii. Už se těšíte?
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

22.10.2025 15:11 Reaguje na Pavel Hanzl
čekám blahobyt začátkem roku 2026. Vy ne?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2025 15:48 Reaguje na Michal Uhrovič
A kdo by ho tu spáchal? Dezoláti a destruktoři? Fakt? A jak a proč??
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

22.10.2025 17:56 Reaguje na Michal Uhrovič
Samozřejmě nezruší. To jsou stejné sliby jako kdysi Špidla sliboval, že "zdroje jsou". Zeptal jsem se, které má na mysli, když v ČR vláda fakticky nic neovládá. Neodpověděl.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.10.2025 14:51
S R A N D I S T A
!
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.10.2025 15:24
to Pavel Hanzl 22.10.2025 14:33
Proč bychom vystupovali z EU? Protože, na rozdíl od těch, co se do ní tlačí, s ní máme praktické zkušenosti.
Opravdu bych byl nevěřil, kolik je v západních státech EU bezcenných hlupáků, neschopných pochopit, "proč jsme v roce 1989 zlikvidovali tak krásný a užitečný politický systém" (slyšeno na vlastní uši z více stran od lidí z různých západních zemí).
Bohužel, tyhle státy jsou zřejmě nepoučitelné jinak, než vlastní zkušeností, tak si to budou muset zažít na vlastní kůži, a dobře jim tak.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2025 15:46 Reaguje na Jan Šimůnek
Máme zkušenosti, dostali jsme bilión. A co jsme s ním udělali? Šli jsme jen o 19% rychleji nahoru než staré země.
"proč jsme v roce 1989 zlikvidovali tak krásný a užitečný politický systém" .
Bo jsme po válce patřili mezi 10 nejvyspělejších zemí svět a za plyšáka jsme byli někde koélem 80. místa.
Celková devastace celé společnosti byla snad nejhlubší v histotrii (možná po husitech) a dodnes jsme se nevzpamatovali a opět jdeme dolů.
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-nku-cesko-od-eu-dostalo-bilion-velkou-cast-prosustrovalo-40501598#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=2&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Odpovědět

Radek Čuda

22.10.2025 15:50 Reaguje na Pavel Hanzl
"Celková devastace celé společnosti byla snad nejhlubší v histotrii ... ".

Svatá pravda, stačí se na vás podívat a je jasné, že nepřeháníte;-)))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2025 19:06 Reaguje na Radek Čuda
Šak to píšu, konečně se mnou souhlasíte.
Odpovědět

Radek Čuda

23.10.2025 15:01 Reaguje na Pavel Hanzl
No taky to trvalo, než jste přiznal, jak to s váma je ... ;-)
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

22.10.2025 16:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Ten bilion zhruba kompenzuje fotovoltaický tunel.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2025 19:07 Reaguje na Jiří Svoboda
Nesmysl jak dycky.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

22.10.2025 18:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, nezi válkami jsme prý patřili mezi 10 nejvyspělejších zemí. Ale podle čeho se to počítalo? Podle milionářů, či podle filmů s Oldřichem Novým: "Zavřete oči, odcházím..." nebo podle žebráků, bezdomovců, nezaměstnabých, lidí přežívajících v boudách, ratejnách, vyřazených vagonech, podle matek, přebírajících s dětmi uhelné haldy a vybírající kousky uhlí, aby se doma trochu ohřáli a něco prodali, podle dřiny zemědělců, podvyživených dětí, žebračenek, emigrace z bídy? .... ................
Za socialismu jsme tedy klesli na 80. místo, ale kolik - jste pamětník? - pamatujete žebráků, bezdomovců, nezaměstnaných, kolik dětí, které se kvůli bídě nemohly vzdělávat nebo kterým by se nedostalo lékařské péče ..... mohl byste vyjmenovat, co ti hloupí a neschopní komunisté, spolu s dělníky, rolníky a pracující inteligencí, dokázali vybudovat - a to bez bilionu ze zahraničí - a můžete vyjmenovat, jaké zásadní stavby či podniky vybudovali mimořádně vzdělaní a schopní demokraté, spolu s mimořádnými podnikateli tu- i cizozemskými, když nám (jim) ze zahraničí proudily stovky miliard?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2025 19:24 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Mezi 10 nejvyspělejších zemí světa jsme se dostali asi v poloviny 19. století, dělal se žebříček podle velké sady parametrů i kromě ekonomiky. A tu pozici jsme si udrželi až do roku 148, kdy to začali devastovat komunisti.
Citujete z bolševické propagandy, za krize 30. let byla skutečně bída, ale u nás to bylo pořád ještě mírnější, taky díky vládním podporám. Komunisti je hyenizovali jako "žebračenky" a stávkami a podvracením vše zhoršovali.
Odpovědět
PE

Petr Elias

23.10.2025 08:13 Reaguje na Jaroslav Pokorný
No jéje. Zlatý rudý mor, co? Slzička ukápla? :D

Důležité také je, kolik toho rudej mor zdevastoval - například venkov. Kolik toho lidem ukradl - například měnová reforma, znárodnění, atd.. Kolika lidem odepřel vzdělání (základní bylo povinné jako dnes) - například moji rodiče nemohli studovat to co chtěli protože neměli správný kádrový posudek. To samé bylo i s lékařskou péčí - na papíře bylo vždy a všechno, v realitě to ale bylo jinak. A to socialistické ,,budování,, je kapitola samo o sobě. :D

Jako chápu, je to taková mantra neustále vzpomínat, jak to za socíku bylo lepší. Mno, nebylo. Dnes se máme daleko lépe. :D
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

22.10.2025 17:59 Reaguje na Jan Šimůnek
No, pane Šimůnku, a ti "hlupáci" nějak své názory konkretizovali? Zajímal jste se o to, nebo se jen pohoršoval nad jejich "bezcenností"?
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

22.10.2025 16:47
Jen aby to nebylo jako s tím velevýznamným postem ve vedení EU pro Síkelu. Já bych počkala, co z toho ve skutečnosti vyleze, protože vyjadřovat pochopení, slibovat úlevy a nakonec schválit zpřísnění, zvýšení regulace a ztížení byrokracie, umí EK výborně. Jestli to dobře chápu, definitivně schváleno není zatím nic.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

22.10.2025 17:42 Reaguje na Marcela Jezberová
Ano, nic schválené není.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.10.2025 19:09
Jen ať si Hladík taky užije poslední chvilky slávy a zmizí ze scény. Ty
kosmetické úpravy ETS 2 jsou k ničemu a je to pouhé chlácholení občanů
do chvíle, než to na ně dolehne v plné síle. To už bude mudrlant někde
za bukem a bude z dopadů vinit novou vládu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2025 19:28 Reaguje na Břetislav Machaček
Celý problém by se dal řešit velmi jednoduše tak, že by se snížila spotřební daň. Proč to babišovci neuvádí? Protože je to celé jen mediální bublina, sloužící jako klacek proti EU, v rámci hybridní války.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.10.2025 20:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud by byla ETS2 daní, tak se dá taky snížit a nebo
zrušit ! Proč SPD, která je příjmem státu, ale ETS 2 je příjmem EU, které ho chce přerozdělovat s podmínkami jako
dalším způsobem nátlaku na státy EU, aby byly nesamostatné
a poslušné. Je to jako s povinnými příspěvky do fondu EU, ale jejich vyplácení ve formě dotací není nárokové a musí
se o ně žádat a při "neposlušnosti" žádajícího státu jim
ty dotace zadržují. Takto trestali Polsko a nyní Maďarsko.
Je to další z "bičů" k "umravnění" rebelů, což je prvkem diktatury a má ke svobodě setsakra daleko. Z EU se stává
diktatura jediné "správné" cesty bez svobody mít svoji,
která některým zemím vyhovuje lépe, než ta většinová. Už
to není spolek svobodných zemí, ale je to spolek vazalů,
které řídí většina a ta si ještě dělá zálusk na zrušení
práva VETO. Tím bude nadvláda většiny završena a hádejte
kdo má tu většinu? No přece ti, co už několikrát chtěli
ostatní ovládat (Francie, Německo, Itálie už i Polsko).
Po vstupu Ukrajiny se přidá i ona a budou většinově
vládnout všem ostatním. To vše chcete? Víte co mi kdysi
po revoluci říkal jeden Sudeťák? Řekl, že Hitler s námi prohrál válku, ale pomocí EU ji Německo nakonec vyhraje.
Už si nás koupili a zbývá nás ještě ovládnout politicky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2025 20:59 Reaguje na Břetislav Machaček
Výnos ETS1 i 2 je příjem státu, jen nepatrná část jde do Eu a ta ji zase přiděluje státům v rozvojových programech. Takže jak dycky. Dál je to blábol jak dycky.
Jenže my od váky budovali komunismus a zbankrotovali jsme, Němci Kapitalismus a zbohatli a kouopili si nás. čus.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2025 21:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy máte bolševismus natlučený do hlavy snad kladivem, vaše vidění světa je jen totalita, kdy silnější mlátí slabšího a my jsme jen ti chudáčci blbečci.
Jenže EU je demokratické společenství, ale je slabé. Všichni se domluví na určitě cestě, všichni souhlasí a najednou začne nějaký stát trucovat a podrážet a EU nemá jiné páky na "umravnění rebelů" než peníze. Což je málo, má mít možnost je vyhodit.
Když chceš rebelovat, vypadni, ta "správná cesta" byla domluvena a uzákoněna.
Jen si představte, že budete rebelovat proti dopravním předpisům, které jsou ta "jediná svatá pravda" atd. atd. a budete jezdit po dálnici v protisměru. Asi budete "umravněnů daleko tvrději a asi i vyhozen ze společnosti řidičů.
Odpovědět

Radek Čuda

23.10.2025 15:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl reaguje na Hanzla ... nového diskuzního vrcholu bylo dosaženo;-)))!
Odpovědět
JO

Jarka O.

22.10.2025 21:04
Dokud Hadík na šest nedosáhne zastropování ceny pro superčisté brněnské koks, aby byl dostupný nejen politikům z Brna, tak nemohu uvěřit, že to s občany myslí dobře:)
Odpovědět
Plha z Kojčic

Plha z Kojčic

23.10.2025 09:50 Reaguje na Jarka O.
Hladík, Hladík ........ a není von to ten brněnskej šmelinář s bytama a nebytovejma prostorama? Ještěže se dostal do vlády. Jinak by ho snad museli zavřít.....
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.10.2025 10:51
to Jaroslav Pokorný 22.10.2025 17:59
Prostě si ti hlupáci nechtěli dát vysvětlit, že ten systém byl v principu špatný, a proto se ho lidé rádi při první možné příležitosti zbavili. Nejen ode mě, ale i od zástupců dalších exsocialistických zemí. Proto ostatně ta velká voličská levice na západ od bývalé železné opony.
Pro mě za mě, ať si klidně projdou gulagy, ale ať do nich netahají nás.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.10.2025 11:05
to Jaroslav Pokorný 22.10.2025 17:59
Prostě si ti hlupáci nechtěli dát vysvětlit, že ten systém byl v principu špatný, a proto se ho lidé rádi při první možné příležitosti zbavili. Nejen ode mě, ale i od zástupců dalších exsocialistických zemí. Proto ostatně ta velká voličská levice na západ od bývalé železné opony.
Pro mě za mě, ať si klidně projdou gulagy, ale ať do nich netahají nás.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

23.10.2025 14:17
Kupčení s odpustky ( daní neboli pokutou ) je pro ně nepřijatelné... a pro ekonomiku devastující.
CO2 je v atmosféře jen 0,04%. Vliv na klima mají daleko větší třeba tepelné ostrovy nad městy, FVE, nad vyprahlými poli po sklizni řepky co se pěstuje do biopaliv atd....
Vodní režim je daleko důležitější. Bez hysterie by stačilo dát Gretě podobným lidem mokrý hadr na čelo...(aby si ověřili tento fakt pokusem), třeba by jím došlo co je důležité a co je zanedbatelné. Na průmyslovce jsme počítali na 2 max. 3 platné číslice... Je otázka zda to dnes někdo ví co to je.
Odpovědět
PE

Petr Elias

23.10.2025 14:52 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Ne, nemají větší vliv. :D
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

24.10.2025 09:20 Reaguje na Jaroslav Vozáb
K chlazení vodou je třeba také znát odparnou plochu. Plocha listí 100 letého porostu dubu, který čerpá vodu z hloubky cca 5-10m má určitě větší efekt než jedna otevřená lahev sodovky co při parném letě vyšumí. CO2 je náboženské dogma a o něm diskutují jen kacíři. Nerozporuji vliv člověka na klima např. přetvoření lesů mírného pásma na kulturní step. Např. jsou měřitelné tubulence za větrným parkem až do vzdálenosti 50km...atd.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2025 14:52 Reaguje na Jaroslav Vozáb
No to jste se nikam moc nedopočílali, to byla nějaká pomocná cha cha "průmyslovka"? Takže součástka velká přes metr nebyla nikdy přesnější než na milimetr? Ani teoreticky?
Geodeti počítají běžně na 8 platných čísel.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

27.10.2025 16:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale dopočítali jsme se? Jen dotaz viděl jste někdy logaritmické pravítko? Podíval jste se jakou mělo přesnost? Kolik platných čísel se používalo? Zjistil jste si, co se s touto pomůckou dalo navrhnout a spočítat? Znáte řadu vyvolených čísel E (hodnota el. součástek)? Např.nejvíce součástek se vyrábělo v řadě E12 s tolerancí 10%.
Moji učitelé s tímto postavili spoustu unikátních strojů a zařízení např. legendární radar Tamara (dříve Kopáč, Ramona ... atd).
Naučilo nás to netahat se zbytečnými nevýznamnými čísly a hledat hlavní a nejdůležitější vztahy v fyzikálních jevech atd.. Rozumět věci jako celku a bezvýznamné veličiny nechat zaniknout v šumu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.10.2025 15:05
to Petr Elias 23.10.2025 14:52
Mají větší a stále rostoucí. K tomu se ostatně vztahuje i ten po dobu minimálně dvaceti let trvající pokles albeda Země.
Odpovědět
PE

Petr Elias

24.10.2025 08:18 Reaguje na Jan Šimůnek
Žvaň dál troubo. :D
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist