https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/reuters-slevarny-pro-vyrobce-aut-v-evrope-kvuli-drahemu-plynu-bojuji-o-preziti
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Slévárny pro výrobce aut v Evropě kvůli drahému plynu bojují o přežití

12.8.2022 12:10 | Soltau (Německo) (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Gerd Röders musí zvýšit hlas, aby jej bylo přes všechen ten rachot výrobních strojů slyšet. Neochotně se připravuje na dočasné omezení výroby ve své slévárně hliníkových slitků, aby přežil narůstající krizi na trhu s plynem v Evropě, píše Reuters.
 

Röders doufá, že když ve své 200 let staré slévárně změní výrobu tak, že zaměstnanci budou každý měsíc chodit do práce jen tři týdny a provoz bude nepřetržitý, zatímco čtvrtý týden slévárnu zavře, tak že se mu podaří udržet výrobu a zároveň snížit účet za plyn. Ten se totiž od loňského roku zdvojnásobil na 12,3 milionu eur (přes 300 milionů Kč). Obává se, že bez rázných opatření se účet v příštím roce může ztrojnásobit nebo i zečtyřnásobit.

Röders počítá, že mu plán ušetří náklady na plyn, který každé ráno potřebuje na rozpálení pecí. I když to bude znamenat, že zaměstnancům své rodinné firmy G.A. Röders bude muset dávat příplatky za noční směny.

Pokud má G.A. Röders GmbH a dalších 600 německých sléváren přežít, bude to znamenat hlavně snížení nákladů a tvrdá jednání se zákazníky. Většina těchto sléváren jsou malé a střední podniky s méně než 250 zaměstnanci.

"Předkládáme zákazníkům naše ceny a říkáme jim, že musejí platit víc," řekl agentuře Reuters devětapadesátiletý Röders, zatímco pracovníci připravovali závod na první týden odpočinku. "Nemůžeme dodávat díly, když investujeme a nic nevyděláme zpět," dodal.

Společnost G.A. Röders, jejíž závody v Německu a České republice zaměstnávají přibližně 500 lidí, vyrábí více než 1000 dílů. Dodává automobilkám a výrobcům autodílů, jako je Volkswagen a Continental, ale i výrobcům letecké techniky a firmám, které se zabývají zdravotnickou technikou. Roční tržby se pohybují kolem 60 milionů eur (1,5 miliardy Kč).

Zatímco smlouvy se slévárnami obvykle obsahují doložku, která jim umožňuje účtovat vyšší poplatky, když se zvýší cena kovů, pro energetiku žádná taková doložka neexistuje.

Röders říká, že se vždy snažil šetřit energií, která představuje druhý největší výdaj podniku hned po výdajích na zaměstnance. Tento zvyk má od svého otce, který v noci vypínal kancelářské počítače a v polední přestávce zhasínal světla.

Teď se ale firma potýká s nebývalým zdražováním.

Cena termínového kontraktu na zemním plyn s dodáním příští měsíc se ve virtuálním obchodním uzlu Title Transfer Facility (TTF) v Nizozemsku od začátku letošního roku téměř ztrojnásobila. Příčinou je zpomalení dodávek ruského plynu prostřednictvím plynovodu Nord Stream 1 a napjatá situace na světovém trhu. Ceny v TTF jsou pro Evropu referenční hodnotou.

A přestože má firma v areálu stále nádrž na ropu v objemu 30 000 litrů, která se už léta nepoužívá, její opětovné využití by bylo jako udělat krok zpět, řekl Röders. Energetický regulační úřad v Německu prosí podniky, vládu a spotřebitele, aby snížili odběr plynu, a požádal největší firmy, aby předložily nouzové plány na další snížení spotřeby v zimě.

Šéfové německých automobilek, včetně Mercedes-Benz a Volkswagen, ale v minulých týdnech varovali, že udržení úrovně výroby v rámci nouzových plánů bude fungovat pouze tehdy, pokud jejich dodavatelé budou moci pokračovat v dodávkách dílů.

Producenti hliníku, oceli a skla, které jsou pro výrobu automobilů nezbytné, jsou na zemní plyn odkázáni ještě více než samotné automobilky. To vyvolává obavy, že pokud budou nuceni zastavit výrobu, bude to mít dopad na celou jejich globální klientelu.

Němečtí výrobci automobilových součástek produkci dodávají více než třem tisícům přímých zákazníků ve Spojených státech, Evropě a Japonsku a jejich výrobky se dostávají k více než 100 000 zákazníků na dalších úrovních výroby, odhaduje společnost Interos. Ta se zabývá analýzou dodavatelských řetězců.

Energetická krize je posledním z řady otřesů, od omezování emisí uhlíku přes problémy v dodavatelském řetězci až po přísnější zákony o náležité péči, které podle malých podniků bude bez větší podpory možné jen těžko překonávat.

"Přechod na jednotky poháněné elektřinou vyžaduje velké změny a není myslitelný dříve než ve střednědobém horizontu," uvedl mluvčí německého svazu sléváren. "V současné době není k dispozici žádná jiná technologie než pohon strojů plynem," dodal.

Společně s aliancí dalších výrobců hliníku a univerzitou získala společnost G.A. Röders vládní finanční prostředky na návrh prototypu tavicí pece, která by mohla fungovat na směs 30 až 40 procent vodíku a 60 až 70 procent plynu. Cílem je nakonec provozovat pec výhradně na vodík.

Zájem o tento projekt se od ruské invaze na Ukrajinu znásobil, upozorňuje Röders. K uvedení do provozu ale ještě zbývá mnoho překážek - od rozšíření technologie až po vybudování nabíjecí sítě vodíkových stanic. "Udělat z něčeho takového průmyslové odvětví obvykle trvá nejméně pět let," řekl Röders. "Budeme se muset teple obléknout, protože vodíkovou pec mít ještě nebudeme."


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (14)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MV

Milan Vítkovič

12.8.2022 14:23
podle schopností politiků v EU by měli přestat vyrábět auta a začít vyrábět koloběžky a bicykly. V překladu, tavit písmenka a lít kule- (tři veterání)
Odpovědět
DB

Darth Bane

12.8.2022 19:10 Reaguje na Milan Vítkovič
Já bych spíše řekl, že slevaci by si měli přečíst vlastivedu páté třídy ZDS, kde se psalo, že ropa, plyn a uhlí jsou neobnovitelne zdroje, a zásoby těchto na planetě jsou konečné. Plynová megapole Novoj Urengoj, Jamburk a Medvezije jsou za zlomek produkce již téměř dekádu, a jejich produkce setrvale klesá. A jak patrno, tak náhrada z Karsko Jammalske pánve je nedostatečná. Proto se také Adolf Heilputler vydal na loupezivou výpravu za rostnym bohatstvím, když mu to nerostné dochází.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

12.8.2022 16:06
JO,
to je vidět, jaký mají nejen v tý Bruseli přehled o technických oborech/horkých zvlášť.
Si myslej, že je to jak v kancelářích - od do + víkendy, svátky, volno a padla!
Odpovědět
MV

Milan Vítkovič

12.8.2022 17:16 Reaguje na smějící se bestie
přesně a pojímá mě hrůza, když vidím, jací neschopní nýmanti rozhodují o naši existenci.
Odpovědět
DB

Darth Bane

12.8.2022 22:02 Reaguje na Milan Vítkovič
Jak může Brusel za to, že si evropské rozpočtové spotřebiče nejsou schopné najít náhradu za ropu, ply a uhlí, které se vám nechce těžit, co????
Odpovědět
DB

Darth Bane

12.8.2022 19:14 Reaguje na smějící se bestie
A co jako podle vás mají dělat????? Novelizovat zákon o zachování energie??? Není to náhodou tak, že pokud někdo chce něco vyrábět, tak si má sehnat materiál a zajistit zdroje???? JE Třeba termojadwrna fúze dostatečně robustní zdroj energie pro metalurgii??? No, tak se asi Slováci budou muset prevleknout do bílých plastu, sednout k prknem, chopit se tustizen, a nějaký FUZNi zdroj si upytlikovat. Politici toza ne neudělají.
Odpovědět
MV

Milan Vítkovič

13.8.2022 01:51 Reaguje na Darth Bane
Těžko říct, jestli termonuklear je dobrý na tavbu železa. To by spíš užil plazmu, která není dodnes udržitelná ani v magnetickém poli, ale možná se pletu a už se cosi posunulo. Na to netřeba urania.
Odpovědět
DB

Darth Bane

13.8.2022 02:55 Reaguje na Milan Vítkovič
Jezismarja, tak přestaňte zaujimat postoje, přestaňte zvanit, vylezte z té suzebny, a přestaňte předstírat práci...povalovani se po služebně, stoupnete si k prknu, chopte se tustizny, a něco vymyslete.......Ok, tvrdíte, že TJF není vhodná na tavbu železa. Dobře, takže kteryze to zákon, který vydala současná vláda, ktereze to nařízení EU vsm brání v tom vyvinout něco jiného a vhodného, když tvrdíte, že TJF je nevhodná. České uhlí jste vytěžit a vycmoudili, ruske by se sem stejně obtížné dopravovalo, Čína je blíže, takže je jasné, že když tu metalurgii chcete delat, tak musíte něco vymyslet. Víte, ono se jaksi samo od sebe nikdy nic neposunulo, vždy to musel někdo někam posunout. Problém EU je ten, že zvanilu, zaujimacu postojů a povalecu po sluzebnach je přebytek, a posunovaci došli. Mimochodem, vy tvrdíte, že TJF není vhodná na výrobu elektřiny? No, a co pohání konvertor??? Co indukční a obloukové pece??,,
Odpovědět
MV

Milan Vítkovič

13.8.2022 12:17 Reaguje na Darth Bane
Teda vás to sebralo pane vochmajstr. Chtěl jsem se zeptat, už jste se pokoušel v této banan republik provést průmyslový vzor, nebo dokonce patent? Neuvěřitelné polatky pro ČR, ještě větší ranec za každou zemi zvlášť, neskutečně dlouhé ověřování a pak než k tomu ověření dojde, nějakým omylem to začnou plácat v číně. To je ten důvod, proč tady se dají dělat dvě věci, průmyslový vzor někomu nechat zdarma, jako výrobní program, nebo v další řadě už jen mudrovat. Tady je cokoliv kolem patentů a průmyslových vzorů trestáno vysokým a nesmyslným výpalným, které nic nechrání ze strany státního patentního úřadu a také důvod, proč se utákalo do ciziny, kde se věc patentovala za lidských podmínek. A to je pouze začátek celého problému, proč tu můžeme už jen mudrovat. Já Vám to říkal, že to chce Cypralex!
Odpovědět
DB

Darth Bane

13.8.2022 20:48 Reaguje na Milan Vítkovič
No jo, no.....to víte, když má CR na 100 000 obyvatel nejvíce hasaku, fizlu a bengu na světě, navíc Vůči ostatním zaměstnancům v zemi nejvíc preplacenejch, tak holt musejí být vysoké poplatky že. A že v jiné diskusi jste si bral do své smradlave tlamy konstruktéry, proč nedělají to ci ono, mělo znamenat co????
Odpovědět
RV

Richard Vacek

12.8.2022 18:22
Žádný problém. Smradlavá výroba náročná na energie se přestěhuje tam, kde jsou energie levné. Navrhuji Rusko, to má nyní nadbytek plynu, tak nás může zásobovat jak odlitky, tak třeba i umělými hnojivy.
A slévači? No i oni si rádi od tělesně namáhavé práce odpočinou a přejdou na něco lehčího do kanceláře.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

12.8.2022 19:16 Reaguje na Richard Vacek
Už dnes vládne ve výrobě železa, oceli - Čína.
Odpovědět
DB

Darth Bane

12.8.2022 19:16 Reaguje na Richard Vacek
Moje řeč. Třeba by mohli uklizit nějaký fuzni reaktor, tím že špinavé výroby udělat čistou, a pak se mohou vratit ke svému slevarenskemu koníčku....ehm poslani :))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.8.2022 21:31 Reaguje na Richard Vacek
Muheheheheh Rusko cha cha. Rusi jsou prochlastaní a líní jak vši a vyrábět umí jen stroje na zabíjení lidí...
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist