Reuters: Virus H5N1 může napadnout vzácná zvířata
Virus by mohl podle Reuters ohrozit druhy zvířat od divokých prasat až po šimpanze, gorily a jiné lidoopy. | ||
Foto: Ivan Mikšík |
Od konce roku 2003 již virus H5N1 zabil více než 100 lidí a během uplynulých několika týdnů se rychle rozšířil po Asii a postoupil i do Afriky a Evropy. Kvůli viru bylo také usmrceno okolo 200 milionů ptáků po celém světě. V Německu byl zjištěn případ nákazy H5N1 u kuny a u několika domácích koček a v Ázerbajdžánu u psa. V prosinci 2003 znenadání v thajské zoo uhynuli dva tygři a dva leopardi krmení kuřecím masem. Pozdější analýza vzorků tkání ukázala na virus H5N1.
UNEP rovněž varoval, že ptačí chřipka může pro vzácná zvířata znamenat i nepřímou hrozbu, pokud chudí lidé ve venkovských oblastech přestanou kvůli obavám z nákazy jíst drůbež a začnou si obstarávat maso lovem divokých zvířat. "Vybíjení drůbeže může zejména v rozvojových zemích, kde jsou kuřata hlavním zdrojem bílkovin, vést k tomu, že si lidé začnou lovit zvěř v lesích," píše se v prohlášení. "To by mohlo ohrozit druhy zvířat od divokých prasat až po šimpanze, gorily a jiné lidoopy." Opatření proti ptačí chřipce by se však podle UNEP měla rozhodně vyvarovat drastických zásahů jako vybíjení divokých ptáků a vysoušení mokřadů, píše Reuters.
Ptačí chřipka může mít katastrofální důsledky na ostrovní ekosystémy, které jsou zvláště křehké kvůli omezené rozloze a izolovanosti od ostatních ekosystémů. Kvůli této izolovanosti jsou ostrovy často domovem druhů, které se nikde jinde nevyskytují. Podle UNEP by některé ostrovy, například Havajské, Galapágy, Seychely a Mauritius, měly kvůli ochraně své jedinečné biodiverzity zavést zákaz dovozu drůbeže a divokého ptactva.
Příčinou ptačí chřipky je podle některých odborníků snížení genetické diverzity u domácí drůbeže za posledních padesát let. To se projevilo menší odolností vůči mnoha chorobám, prohlásil na konferenci Úmluvy Ahmed Djoghlaf, napsala agentura Reuters.
Podle článku Eda Stoddarda z agentury Reuters na serveru PlanetArk ze dne 23. 3. 2006
reklama