https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jiri-svoboda-otevreny-dopis-pro-mpo-a-mzp-energetika-a-ochrana-klimatu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jiří Svoboda: Otevřený dopis pro MPO a MŽP – energetika a ochrana klimatu

25.10.2024
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Vážený pane ministře průmyslu a obchodu, vážený pane ministře životního prostředí.
 

Komentáře k současnému stavu energetiky a ochrany klimatu

Evropská unie si klade vysoké cíle v ochraně klimatu, a i Česká republika přistoupila v této oblasti k významným dekarbonizačním závazkům. Tyto cíle považuji za správné, mám ale obavu, že se je nepodaří naplnit nebo jejich naplnění bude stát Českou republiku mnohem více prostředků, než je nutno. Je i docela pravděpodobné, že pokud bude proklimatická politika prováděna nešikovně a neefektivně, převládnou ve společnosti nálady proti jakékoli ochraně klimatu a ta bude demokraticky odmítnuta.

Politická rozhodnutí jsou často prováděna pod nátlakem vlivných zájmových skupin, pro které je rozhodující nikoliv efektivní řešení problému, nýbrž maximalizace jejich zisku. Všichni známe důsledky kontroverzního zákona č. 165/2005 Sb. o obnovitelných zdrojích, jehož pozdní novela nás přišla na cca půl bilionu Kč a dodnes nás následky tíží. Proto si myslím, že politika energetiky a ochrany klimatu by měla být prováděna s mnohem větším rozmyslem než dosud, aby se v budoucnu klíny nemusely vyrážet ještě většími klíny a hasit požáry.

Dekarbonizace elektroenergetiky je pro ochranu klimatu klíčovým úkolem a vyžaduje promyšlené investice do poměrně vzdálené budoucnosti. Považuji za smysluplné, že jedním z pilířů u nás zůstává jaderná energetika, která bude ve stále větší míře doplňována obnovitelnými zdroji energie (OZE) za účelem vytlačení fosilních paliv. Zde bych chtěl upozornit na vážné aspekty, které, podle mého názoru, nejsou, či jsou jen nedostatečně reflektovány.

      1. Dekarbonizace společnosti bude vyžadovat významné zvýšení výroby (samozřejmě bezemisní) elektřiny. Mezinárodní energetická agentura odhaduje při dominanci OZE její ztrojnásobení (viz Net Zero by 2050 - A Roadmap for the Global Energy Sector) a navýšení těžby minerálů na pětinásobek. Důvodem je hlavně potřeba nahradit fosilní paliva i ve všech sektorech mimo elektroenergetiku a budovat investičně a materiálově velmi náročné záložní zdroje s dlouhodobou akumulací energie z OZE z doby jejího přebytku, jejichž účinnost i vytíženost ale bude poměrně malá mezi 20-40 %. To všechno bude navíc klást velké nároky na zábory pozemků a bude třeba počítat s odporem místních obyvatel (NIMBY efekt).
      2. Nelze nebrat v úvahu relativně krátkou životnost OZE (maximálně 30 let) a potřebu jejich průběžné obnovy.
      3. Řada studií nebere v úvahu „občasnost“ OZE a existenci jejich významných dlouhodobých či dokonce sezónních výpadků. Vytahují se na odiv schůdné možnosti akumulace pro vyrovnání denního chodu výroby a spotřeby, bagatelizuje se značná obtížnost (v podstatě neexistence) řešení vyrovnání v rámci celého roku.
      4. Argumentovat např. energetickou soběstačností nějakého subjektu v tom smyslu, že subjekt v létě vyrobí tolik elektřiny navíc, kolik jí v zimě pro svůj provoz navíc spotřebuje, je zcestné. O značně rozdílné hodnotě elektřiny v létě a v zimě svědčí spotové ceny na burze. Jinými slovy, dodávat v létě na trh trabanty a žádat za ně v zimě stejný počet mercedesů, to nemůže ve zdravé společnosti ve velkém dlouhodobě fungovat. Toto paradigma je třeba co nejrychleji opustit a zavést relevantní opatření.

Z předchozího vyplývá, že dekarbonizace energetiky nebude až tak o samotných bezemisních zdrojích, nýbrž o možnostech a způsobech, jak co nejšikovněji sladit časový průběh výroby a spotřeby elektřiny v rámci celého roku silně rozvážený velkým podílem nespolehlivých OZE. Chceme-li problém se ctí zvládnout, musíme ve společnosti vytvořit takové prostředí, kde si půjdou nabídka a poptávka po elektřině maximálně vstříc, aby bylo potřeba budovat jen to nejnutnější množství drahých a neúčinných záložních zdrojů s dlouhodobou akumulací. Tento problém se nedá vyřešit pouze větším prosíťováním Evropy, neboť v zimě je potřeba topit v celé Evropě a zataženo a nefoukat může i několik týdnů na polovině území Evropy. Nejpřirozenější motivací, jak přizpůsobit spotřebu elektřiny její výrobě, je platit za ni TÉMĚŘ VÝLUČNĚ spotové, tedy skutečné tržní ceny jasně reflektující nerovnováhu mezi poptávkou a nabídkou. Pak bude obecně elektřina v zimě mnohem dražší než v létě. S tímto faktem se budeme muset smířit a začít s ním zodpovědně pracovat.

Platit za elektřinu spravedlivé tržní ceny – příznivé důsledky

V současné době má drtivá většina odběratelů zafixovanou cenu elektřiny nezávislou na čase a ročním období a nejsou jakkoli motivováni přizpůsobovat spotřebu aktuální výrobě. Přitom již jsou postupně montovány „chytré“ elektroměry, které dokáží účtovat elektřinu podle spotových cen, záleží ale na odběrateli (a těch je zatím velmi málo) zda na takové účtování přistoupí. A tak dodavatelé elektřiny průměrují spotové ceny, přidají si rizikovou přirážku a za to prodávají. Jenže jak bude zastoupení OZE v síti růst, spotové ceny budou mít stále větší rozkmit a nůžky mezi spotovými a fixními cenami se budou stále více rozevírat. Současný způsob plateb za elektřinu je zjevně do budoucna neudržitelný a čím dříve bude změněn, tím lépe. Nečekejme na to, až nastanou se stabilizací sítě vážné problémy a co nejrychleji zavádějme účtování elektřiny podle spotových cen.

Již samo vyhlášení tohoto záměru by mohlo mít řadu pozitivních dopadů. Lidé se postupně naučí sledovat průběh cen elektřiny a budou přizpůsobovat odběry (například odložením spuštění myčky či pračky) očekávanému průběhu cen elektřiny. Výrobci začnou do spotřebičů (například ledniček, praček či myček) montovat chytré krabičky případně i malé akumulátory, které samy vychytají nejlevnější elektřinu v síti. Výrazně se i zvýší poptávka po opravdu pasivních domech s vynikající tepelnou izolací, které mají mnohem nižší energetické nároky v zimě (kdy bude energie velmi drahá) než běžné domy. Současná tendence stavět polozateplené „nulové“ domy s velkou fotovoltaickou elektrárnou na střeše bude opouštěna. Stavební firmy se budou muset naučit stavět výborně zateplené domy a opustit dosavadní, pro ně zaběhnuté/pohodlné, způsoby výstavby (jedna z možností je stavební koncept Optimalizmus). Staré domy budou zateplovány mnohem radikálněji. Navíc kvalitně zateplené domy mají i vysokou tepelnou setrvačnost, a proto je v nich možno topit během dne kdykoliv a přispět tak ke stabilizaci sítě v rámci denního chodu. Je si též třeba uvědomit, že namontovat dodatečně fotovoltaickou elektrárnu zle bez velkých potíží v podstatě kdykoliv, dodatečné radikální zateplení hlavně u nových staveb bývá často nemožné. Proto musí být důsledné zateplení prováděno (při stavbě i rekonstrukci) „z jedné vody“.

V současné době běží dotační programy na zateplení budov. Již několikrát jsem se setkal s podporovanými projekty, kdy jsou aplikovány nedostatečně tlusté izolace (např. 16 cm) v místech, kde by bez obtíží mohly být izolace mnohem tlustší. Argumentem projektantů je, že cena izolace roste lineárně s její tloušťkou, kdežto úspora energie roste s tloušťkou mnohem pomaleji. Uvedená tloušťka izolace je zjevně odvozena z ekonomického kritéria minimální doby návratnosti investice. To je ale zcela nesmyslné kritérium pro zateplování budov, neboť izolace bude fungovat 50-100 let, ceny energií a finanční nároky na zateplení budou stále růst a dodatečné zateplení již zateplených částí budov bude vysoce nerentabilní. Proto by mělo by být přijato kritérium, že zateplení se má provést co nejlépe „z jedné vody“ na základě nediskontovaného minima součtu investičních a provozních nákladů za 50 let, které je pro budovy, ať už nové nebo rekonstruované, mnohem vhodnější. Je třeba podotknout, že stavební koncept Optimalizmus jasně demonstruje, že domy postavené v mnohem lepším než pasivním standardu jsou investičně (a samozřejmě i provozně) mnohem levnější než dnes běžně stavěné domy. Je tedy nezbytné co nejrychleji zásadně změnit přístup projektantů a stavebních firem, o což by se měl stát vhodnými nástroji postarat.

Jak jsem již uvedl výše, současné dotační programy dnes podporují víceméně standardní způsoby/intenzity zateplení, které ani vzdáleně neobstojí ve srovnání s plánovanými požadavky na energetickou náročnost budov v EU v horizontu 15-20 let. Dnes se staví a renovují domy způsobem, který vlastně VYLUČUJE, aby v budoucnu dosáhly požadavků na energetickou náročnost budov, neboť projekt dodatečného zateplení bude vysoce nerentabilní. Dotace by se neměly používat na standardní řešení, nýbrž pouze na projekty, které se aspoň blíží plánovaným cílům EU a ukazují nová a inovativní řešení. Proto by podporu měly získat jen takové projekty, které v rámci variantního řešení důvěryhodně prokáží kritérium nediskontovaného minima součtu investičních a provozních nákladů za 50 let. Měly by být taktéž udělovány granty na pilotní projekty ukazující efektivní cesty k plánovaným požadavkům EU. Dotace by měly vést projektanty a stavební průmysl a firmy k tomu, aby byla vyvíjena nová řešení pro stavby domů a jejich zateplování, a ne aby se pořád používaly ta stará, ani dnes nedostačující. Je ještě třeba zdůraznit, že současná podpora polozateplených „nulových“ domů přispívá ke zvětšení sezónní disproporce mezi nabídkou a poptávkou elektřiny (v létě přispívají k převisu nabídky, v zimě přispívají k jejímu nedostatku), která bude muset být řešena dalšími záložními zdroji s dlouhodobou akumulací. Další fotovoltaická elektrárna může být v případě nalezení efektivního způsobu dlouhodobé akumulace (tomu lze ale zatím těžko věřit) vítána, zbytečná nadspotřeba energie v zimě je ale v každém případě nežádoucí (ušetřená energie je považována za tu nejlevnější).

Ještě je třeba poznamenat, že zavedení účtování ve spotových cenách objektivně ocení výrobu elektřiny ve větrných elektrárnách, které dávají značný výkon i v zimních měsících.

Jak dále s teplárenstvím

S přebytkem elektřiny v létě a jejím nedostatkem v zimě úzce souvisí velmi složitý problém dekarbonizace teplárenství spojeným s dálkovými dodávkami tepla. Zde jdou zjevně zájmy tepláren a odběratelů tepla proti sobě. Odběratelé mají zájem na co největším snížení plateb za odběr tepla důsledným zateplením domů, kdežto teplárny chtějí prodávat tepla co nejvíce. Navíc v případě malého odběru uteče značný díl tepla zemními rozvody do okolí. Proto teplárny využívají všemožné prostředky k tomu, aby domy, pokud se zateplují, nebyly řádně zatepleny na pasivní standard a mohly pro ně dodávat stále ještě přijatelné množství tepla. V tomto případě je i systém emisních povolenek neúčinný, neboť je aplikován na monopolního dodavatele tepla, který pouze promítne jejich cenu do ceny dodávaného tepla a bezbranný spotřebitel to zaplatí.

Plně respektuji, že na dekarbonizaci teplárenství bude muset stát vynaložit nemalé prostředky, ty by ale měly být využity maximálně efektivně. Možná řešení a jejich efektivnost proberme v následujícím.

Dnes nejčastěji uvažovaná řešení spočívají v tom, že dosud nezateplené domy se polozateplí, aby se trochu snížila teplota vody potřebná k vytápění a stávající fosilní (např. uhelný) zdroj tepla se nahradí nízkoemisním (zemní plyn, biomasa, spalování komunálního odpadu, dálkový přivaděč z jaderné elektrárny, modulární nukleární reaktor či průmyslové tepelné čerpadlo). Zde je třeba rozlišovat situace, zda se při výrobě tepla vyrábí i elektřina (kogenerace) či nikoliv.

V případě kogenerace není potřeba domy radikálně zateplovat, protože výroba elektřiny v zimě je žádoucí. Tuto možnost skýtá využití zemního plynu (jakési provizorní stále fosilní řešení), biomasy (omezený a diskutabilní zdroj), komunálního odpadu (bylo by vhodné komunální odpad chápat jako cennou energetickou surovinu a část ho uskladňovat na zimu), modulárního nukleárního reaktoru (zatím hudba budoucnosti). Tato řešení si zasluhují přiměřenou státní podporu.

V případě přivaděče z jaderné elektrárny jsou velké investiční náklady ale cena vlastního tepla je poměrně nízká. V tom případě se asi domy také nevyplatí radikálně zateplovat. Jde ale o relativně vzácné případy, které taktéž budou vyžadovat státní podporu.

Rozhodně by stát neměl podporovat řešení, kdy je pouze vyměněn zdroj tepla s vysokými CO2 emisemi za zdroj s nízkými CO2 emisemi bez kogenerace. V takových případech je lepší počkat na nové možnosti, které může budoucnost přinést (transformace teplárenství bude jistě trvat desítky let).

Hodně se mluví o nasazení velkých průmyslových tepelných čerpadel, nejlépe s využitím místních zdrojů nízkopotenciálního tepla, místo stávajících kotlů na fosilní paliva. Zde ale dochází k vážným rozporům. Předně je třeba upozornit na to, že v zimě bude tepelné čerpadlo spotřebovávat nedostatkovou/drahou elektřinu, a to tím více, čím nižší bude jeho účinnost a čím bude potřeba tepla na vytápění vyšší. Aby tepelné čerpadlo mohlo fungovat s vysokým topným faktorem (charakteristika jeho účinnosti) je potřeba aby topilo médiem o co nejnižší teplotě. Když vezmeme v úvahu teplotní spády na všech potřebných výměnících a ztráty tepla v podzemním vedení, dá se jistě spočítat, že topný faktor centrálních tepelných čerpadel bude docela nízký, byť by byl využit zdroj nízkopotenciálního tepla. Abychom snížili spotřebu tepla na topení, je nebytné domy řádně zateplit. Tím se ale zvýší podíl ztrát v zemním vedení a celá teplárenská soustava bude velmi neefektivní. Stát by měl proto zabránit, aby vznikala tato velmi nevhodná řešení, kdy se pouze nahradí stávající tepelný zdroj na fosilní paliva průmyslovým tepelným čerpadlem. Naštěstí je zde přece jen možnost, jak lze tepelná čerpadla pro vytápění bytových domů vhodně využít.

Předně je třeba všechny domy důkladně zateplit alespoň na pasivní standard. Tak výrazně klesne nejen jejich spotřeba tepla na topení, ale i výrazně klesne teplota topné vody ve stávajícím topném systému dimenzovaném na mnohem větší dodávky tepla a výrazně stoupne topný faktor tepelného čerpadla. Abychom zabránili ztrátám v podzemních rozvodech a teplotním spádům na výměnících, je třeba umístit tepelná čerpadla do výměníkových stanic domů a přímo je napojit na otopný systém. Pokud je k dispozici zdroj nízkopotenciálního tepla, lze stávající podzemní rozvody využít k jeho přivedení k tepelným čerpadlům. Tak nebude docházet k prakticky žádným ztrátám v podzemních vedeních, protože proudící médium v nich bude přibližně na teplotě okolní zeminy. Tepelnými čerpadly bude třeba po celý rok ohřívat i vodu. V zimě bude mít ohřev vody přednost před topením, s tím, že vysoká tepelná setrvačnost výborně zateplených domů umožní jejich vytápění v rámci denního chodu hlavně v době, kdy je elektřina nejlevnější. V létě bude možno odebírat teplo pro ohřev vody z radiátorů otopného systému a tak, alespoň částečně, bránit letnímu přehřívání domu (klimatizovat). Samozřejmě je třeba pohlídat, aby do radiátorů neproudila příliš studená voda a nedocházelo na nich ke kondenzaci vzdušné vlhkosti (voda musí být ohřívána jen přiměřeným výkonem). Teplárny by mohly zůstat dodavatelem tepla pro domy a starat se o spolehlivý chod soustavy pro vytápění a ohřev vody. Takové řešení by zjevně bylo i v souladu s dlouhodobými cíli Evropské unie na energetickou náročnost budov. Myslím si, že by bylo vhodné tento koncept vyzkoušet v rámci státem dotovaného pilotního projektu, aby se našla nejvhodnější technická řešení a byly získány první zkušenosti s provozem.

Závěrečné poznámky

Již dlouho je na stole koncept tzv. Inteligentní sítě (Smart Grid), viz Inteligentní sítě. Zde je dobře popsáno, jak má síť fungovat a jsou zde i zmínky typu: „Její součástí je vybavení odběratelů digitálními měřidly s obousměrným tokem informací v reálném čase, která umožňuje tvorbu cenových tarifů podle aktuální situace v síti (tzv. chytré elektroměry). Umožňuje zákazníkům efektivně řídit spotřebu, např. ohřev vody, praní prádla či dobíjení baterií v době s volnou výrobní kapacitou.“ Zatím se ale tento koncept příliš neprosazuje a je otázkou proč. Podle mého názoru je to proto, že současná politika fixních cen elektřiny nijak nemotivuje snižovat aktuální nerovnováhu mezi nabídkou a poptávkou, a tudíž ani zavádění inteligentních sítí. Motivace přes spotové ceny by vedla nejen ke změně chování účastníků trhu v rámci stávající vybavenosti, nýbrž by motivovala i ke střednědobým a dlouhodobým investicím napomáhajícím stabilizaci sítě. Jde například o automatizaci přizpůsobení spotřeby odběratelů nabídce nebo změnu přístupu ke stavebnictví či teplárenství, jak jsme rozebrali výše. Je si třeba plně uvědomit nový aspekt vyplývající z nezbytné dekarbonizace společnosti. Ta není pouze o vybudování dostatečné kapacity bezemisních zdrojů, ale hlavně o tom, jak co nejefektivněji sladit jejich nestabilní výrobu se spotřebou. Jinak než cenovou motivací to, podle mého názoru, nemůže efektivně fungovat a je s ní proto třeba neprodleně začít. Je třeba i opustit přístup, že veškeré peníze vybrané za emisní povolenky je třeba reinvestovat, byť za jakkoli neefektivní/nevhodná, „proklimatická“ opatření.

Jsem připraven v případě nejasností odpovědět na Vaše otázky a navázat užší spolupráci.

S přátelským pozdravem

Jiří Svoboda, Ústav fyziky materiálů, AVČR


reklama

 
foto - Svoboda Jiří
Jiří Svoboda
Autor je vědecký pracovník Ústavu fyziky materiálů AV ČR. Je autorem konceptu uhlíkové daně.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (30)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

25.10.2024 07:37
pan Svoboda je zajímavý úkaz. Jak píše, je autorem uhlíkové daně a pak se bojí, že jí někdo bude platit.
By tak zajímalo, jestli nejde o rozdvojenou osobnost?
Platit spravedlivě tržní ceny? asi neslyšel o tom, že elektřina z FVE za určitých okolností může dosáhnout záporných cen?

Tržní ceny OK, ale nekur..me trh eko příplatky, emisními povolenkami a příplatky za obnovitelné zdroje, včetně zrušení dotací na ty OZE kraviny a elektromobilitu.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.10.2024 10:32 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Já si přece nijak neodporuji. Je třeba zpoplatnit veškerý fosilní uhlík při jeho těžbě a platit za veškerou elektřinu férovou cenu (tedy i zápornou v době velkého přebytku). Toť vše.

O těch vámi zmiňovaných dotacích nic nepíšu a nesouhlasím s nimi. To mi nepodsouvejte.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.10.2024 10:58 Reaguje na Jiří Svoboda
Na elektřině se zápornou cenou není nic "férového", je to ukázka pokřivení trhu, nebýt velkého množství zdrojů, které jsou díky provozním dotacím od tržních cen odstíněny, žádné záporné ceny by nebyly, protože prostě nemají důvod za výrobu elektřiny platit, což taky nedělají, platí spotřebitel v regulované ceně.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.10.2024 13:15 Reaguje na Emil Novák
V rámci stávajícího pokřiveného trhu jsou to tržní ceny. Co vám vasí na tom, kdyby solárnící dostávali za svou elektřinu občas i zápornou cenu. Ta záporná cena je motivací dělat úložiště či přizpůsobit spotřebu. Já na tom nevidím nic zásadně špatného - odráží to současnou zoufalou realitu propojení politiky s "ekobyznysem".
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.10.2024 13:21 Reaguje na Jiří Svoboda
Na tom by mi nevadilo nic, kdyby ji skutečně dostávali. Problém je že ve skutečnosti samozřejmě nedostávají zápornou cenu - proč by taky v takovém případě vyráběli, když jde solární elektrárnu snadno vypnout? Ve skutečnosti dostávají garantovanou výkupní kladnou cenu, rozdíl mezi tržní zápornou a garantovanou kladnou platíme my všichni v regulované ceně elektřiny a ze státního rozpočtu. Proto je taky tak vysoká.
Úložiště ať si staví kdo chce, když se mu to vyplatí - proč ne, ale za své.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.10.2024 14:19 Reaguje na Emil Novák
Ale je třeba rozlišovat FVE postavené za solárního tunelu a ty nové, kde žádná výkupní cena není garantovaná. Ty fixní ceny jsou také mohutnou podporou těch nových, protože solárnící neodebírají v době, když je elektřina bezcenná.

Vy se ke mně stavíte, jako bych ten současný systém-paskvil vymyslel a prosadil.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.10.2024 07:59
1) I dlouhodobé kontrakty jsou "skutečné tržní ceny", nevím jak autor přišel na to, že skutečné tržní ceny jsou jen ty spotové. To je nesmysl. Obojí určuje nabídka a poptávka na trhu.
2) "Přizpůsobit spotřebu elektřiny její výrobě" by byl pro běžného spotřebitele krok zpět, naopak potřebuje přizpůsobit výrobu spotřebě.
3) Navrhovaný přechod "TÉMĚŘ VÝLUČNĚ" na spotové ceny jde přímo proti snahám EU o stabilitu cen energií, spotřebitel už dnes možnost odebírat elektřinu za spotové ceny má, stejně jako možnost fixace cen elektřiny a doufejme že mu možnost této volby taky zůstane. Ostatně tato možnost volby a důraz na dlouhodobé smlouvy je součástí reformy trhu s elektřinou, kterou EU představila loni.
Odpovědět
HH

Honza Honza

25.10.2024 08:46 Reaguje na Emil Novák
V tom je právě podstata problému. Obchodníkovi jde o to, aby dostal zaplaceno. Výhodnější je stabilní odběr za fixní sjednanou cenu, výrobce ví, za kolik bude vyrábět a kolik toho může vyrobit.
U OZE to ale neplatí, aby OZE fungovalo, musíte odebírat podle toho, kolik vyrábíte- někdy vyrábíte málo za vysokou cenu, někdy moc bezplatně (záporná cena). Teď jde o to, jak to sladit. Bez spotových cen OZE fungovat nebude, jak to bude výhodné pro převažujícího výrobce elektřiny - JE- bude to vůbec možné? Proto regulace elektřiny státem je nutným předpokladem zavádění OZE a bez toho, pokud je to vůbec reálné, je nesmysl dotovat za miliardy něco, co nemůže vůbec fungovat.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.10.2024 08:58 Reaguje na Honza Honza
I výroba OZE se umí aspoň částečně přizpůsobit spotřebě, taky je jde vypnout v případě, že v danou chvíli poptávka není, nebo výrobu zkombinovat s nějakým disponibilním zdrojem nebo akumulací (akorát je to drahé). Případně existují i dlouhodobé smlouvy na odběr z OZE za fixní cenu, takže není nutné vše tlačit přes spotové ceny.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.10.2024 10:38 Reaguje na Emil Novák
To je ale současný stav, kdy je podíl OZE v podstatě stále "mízivý" a v síti dosti fosilních zdrojů.

To, že je něco zafixovaného nasmlouváno, to je jakýsi přežitek, který je, myslím, do budoucna neudržitelný. A čím dříve to smysluplně změníme, tím méně bolestivé to bude.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.10.2024 10:46 Reaguje na Jiří Svoboda
To není jen současný stav, není žádný důvod aby to nemohl být i budoucí stav. Dokud v síti nebude dost jiných disponibilních zdrojů, budou tam pořád ty fosilní, to se nedá nic dělat. Uvidíte sám.
Že je něco "zafixovaného nasmlouváno" není žádný přežitek, naopak je to co zákazníci/voliči chtějí a tak to taky dostanou. Udržitelné to do budoucna nepochybně je a nic se na tom měnit nemusí. Nízkoemisní výrobu elektřiny nepochybně lze zajistit udržitelně i bez bolestivých změn. Bylo to experimentálně ověřeno.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.10.2024 13:19 Reaguje na Emil Novák
Dobře, tak prosaďte v EU masivní jaderný program! Já budu pro.

Zatím se to ale jeví vše jinak a je nebezpečí, že se to bude dělat mnohem blběji, než je nutné.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.10.2024 13:29 Reaguje na Jiří Svoboda
Prosadí se sám, nebo se prosadí jakýkoliv jiný program, který bude mít nejvýhodnější kombinaci spolehlivost dodávek / cena / čistota. Určitě se ale neprosadí program, který bude mít jeden z těch tří pilířů energetického trilematu zásadně horší.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.10.2024 14:21 Reaguje na Emil Novák
Kéž by, ale je třeba stát nohama na zemi.
Odpovědět
HH

Honza Honza

25.10.2024 10:43 Reaguje na Emil Novák
Dobře, ale aby se vám investice do FV vyplatila, asi není vhodné je vypínat zrovna když svítí slunce. Lepší je přizpůsobit výkup- zapnout si spotřebič právě když je výroba. A od toho jsou spotové ceny. Teď jde o to, aby tento systém nebyl proti výrobě elektřiny v JE, kdy je potřebný rovnoměrný odběr. Muselo by jít o skutečně pružný systém- nízká cena a spouštění spotřebičů skutečně jen při nadvýrobě- asi jedině pro automat.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.10.2024 10:55 Reaguje na Honza Honza
Když se mi investice do FV nevyplatí, nebudu investovat do FV, to dá rozum. Nemám prakticky žádné spotřebiče, u kterých nezáleží na tom kdy běží. Běží když je potřebuji a ne když svítí slunce, vzájemně se to kryje minimálně.
Drtivá většina instalací FV je stejně s baterií, právě proto aby nebylo nutné zapínat spotřebiče podle počasí. Pružný systém už máme teď, když klesne spotřeba, klesne výroba, když stoupne spotřeba, stoupne výroba. A tak to taky zůstane. Technologie na to existují (i nízkoemisní). Samozřejmě ne že by někdo někomu bránil přizpůsobovat spotřebu výrobě, ale jen jako doplněk k výše popsanému systému.
Odpovědět
HH

Honza Honza

25.10.2024 11:24 Reaguje na Emil Novák
No a právě proto se FV vyplatí jen tomu, kdo má možnost takovéhoto nárazového odběru. Těch lidí je také dost: třeba mají elektroauto, které lze takto nabíjet, ohřev bazénu, můžete si tak dobít baterii v domě. Na podzim a zjara i topit, slunce ještě svítí- akumulace tepla v zateplené budově (stačí zatopit jen krátce a teplo se udrží). Kdyby byla energet. soustava mezinárodně propojená, tak i vítr v zimě (Němci chtějí propojit jih se severem)

Dobré by právě bylo, kdyby se zkoumala možnost akumulace vyráběné elektřiny z FV, větru, vítr je lepší- fouká i v zimě, stavět více přečerp. elektráren, myslím, že právě ČR na to podmínky má- má řeky a kopce- údajně je to ale neefektivní.

A právě proto jsou masivní dotace na FV- na každou střechu (bez FV vám nezkolaudujou dům) úplně stejný nesmysl jako kolektivizace zemědělství za socializmu. A o tom je i tento článek.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.10.2024 12:17 Reaguje na Honza Honza
Těch lidí je dost a ještě víc je těch co takovou možnost nemají.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.10.2024 11:19 Reaguje na Honza Honza
Chápete to dobře. Jde o to, aby v době levné elektřiny byly motivovány zapínat spotřebiče všechny subjekty na trhu a nikoliv jen solárníci s vlatními přebytky.

JE budou v pohodě. V létě si mohou naplánovat odstávky a v zimě budou za drahou elektřinu rejžovat.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.10.2024 11:30 Reaguje na Jiří Svoboda
Tuhle možnost dnes už všechny subjekty na trhu mají. Přesvědčujte je, že se jim to vyplatí. Nechci mluvit za ostatní, ale já si radši připlatím za možnost si za předvídatelnou cenu pustit spotřebič kdy ho potřebuji a ne kdy ho nepotřebuji.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.10.2024 13:26 Reaguje na Emil Novák
Ale ta cena bude pořád předvídatelná a budete mít svobodu pustit si spotřebič dle uvážení.

Já nechci nikoho přesvědčovat. Toto je věc, která je výhodná pro celek. Tak by se to mělo nařídit.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.10.2024 13:34 Reaguje na Jiří Svoboda
Právě že spotová cena předvídatelná není a ceny jsou velmi volatilní. Kdo se na spotové ceny spoléhal, šeredně na to doplatil. Není to tak dávno, abyste si to nepamatoval.
Výhodné pro celek to rozhodně není a nic takového by se nařizovat nemělo, šlo by o další nesmyslnou regulaci už tak dost regulovaného tržního prostředí. Není žádný důvod, abyste vy nebo kdokoliv jiný mluvil dvěma smluvním stranám do toho, za jakých podmínek mezi sebou mohou nebo nemohou uzavřít smlouvu na dodávku elektřiny.
Odpovědět
HH

Honza Honza

25.10.2024 11:52 Reaguje na Jiří Svoboda
Aby to tak bylo, museli by mít všichni spotové ceny, což by nebylo výhodné pro elektrárny. Je to výhodné jen pro ty, kdož mají FV a baterie. Tak nevím, jak by se to sladilo. Třeba nějaká forma "nočního" proudu pro všechny a hlásič spouštění. Ev. baterie bez FV a dobíjet, když je nízká cena, ev. dobíjet bez baterie v domě elektroauto, bojler, na podzim i topit elektřinou (s chytrým elektroměrem)?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.10.2024 10:42 Reaguje na Emil Novák
Ty fixní ceny jsou jakýsi populizmus EU, který brzy velmi zdraze zaplatíme mnohem větší nutností budovat dálkové sítě a záložní zdroje.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.10.2024 11:32 Reaguje na Jiří Svoboda
Není to populismus, je to přirozená snaha o cenovou stabilitu a předvídatelnost prostředí. Firmy nebudou každý den ráno přeceňovat svoje výrobky podle počasí například.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.10.2024 13:29 Reaguje na Emil Novák
Když máte vlastní FVE, tak taky máte někdy elektřinu zadarmo a někdy ji za peníze musíte odebírat ze sítě. Vaše úvahy/argumenty o přeceňování jsou směšné.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.10.2024 13:36 Reaguje na Jiří Svoboda
Když máte vlastní FVE, je to vaše svobodná volba ji mít nebo nemít, na rozdíl od nějakého nesmyslného diktátu, který byste vy chtěl zavést. Směšné jsou jedině vaše argumenty.
BTW: Ani když máte vlastní FVE, elektřinu zadarmo nemáte.
Odpovědět
HH

Honza Honza

25.10.2024 08:00
Konečně článek jdoucí do hloubky, navrhující praktická řešení, ne jen ekolog. výkřiky bez provázanosti a bez efekt. smyslu.
Trochu složitý, nepřehledný, zabíhající více do detailů (pro něž neexistuje ani ucelená koncepce- např. masivní nasazení TČ má význam jedině při záruce jejich fungování, jejich nižší ceny, delší době provozu - náhradní díly (jak se s tím srovnají výrobci, bude výhodé je vyrábět?), levná elektřina, nikoli předražená - vlivem nefunkčnosti OZE!)
Základem jistě je pozit. smysl elektrifikace a její nezvratná budoucnost, ale něco se pro to musí udělat, když se to neudělá, fungovat to nebude.
Základem jistě je JE, k tomu nutné dorovnávací plyn elektrárny, nikoli stavět na OZE, to by bylo jen v případě efektivní akumulace, ta zatím není. OZE jen jako doplňkový zdroj, tam kde je možnost spotřeby při přírodní možnosti výroby (když svítí slunce). Možnost masivní akumulace je zatím fikce.
K tomu vše, co se píše ve článku- regulace, spotové ceny, intelig. měřiče, zateplení budov = úplně jiná koncepce, jiné dotace. Nesmyslné dotace na FV, kterou pak budeme odpojovat, podpora elektroaut pro něž v paneláku neexistuje efekt. nabíjení (rychlonabíječky zničí baterii). Nejdřív připravit podmínky, až když jsou splněny, pokud vůbec je reálné je možnost splnit, pak teprve dotace - dotace ani nejsou třeba, při efektivitě si to lidé koupí i bez dotace. Dotace tedy jen na to, aby to vůbec fungovalo- na přípravu, výzkum, regulaci, dustribuci. U TČ akreditace firem, záruka, že na výrobek budou náhradní díly, že v dané situaci budou fungovat, servis. Tam kde nikdy fungovat nebudou, nedělat násilnou likvidaci (plynu) pokutami. Výměna baterek u elektroaut. Nerušit spalování dřeva kvůli čistému vzduchu - výroba dřeva je záchrana přírody a je to uhlíkově neutrální. Pro lidi jediný levný způsob vytápění.
Každá věc má svá negativa: když by program OZE fungoval, zateplí se budovy, problémy budou mít výtopny, budou zde předražené JE- ale plné fungování OZE (jak si přejí ekologové= úplná uhlíková neutralita) je sporné, nepravděp, proto jsou JE nutné a masivní podpora OZE sporná. Dlouhá životnost a efektivita elektroaut, TČ, účinná recyklace nutná pro ekologii, efektivitu - malý zisk pro výrobce. Krátká životnost= nesmyslnost užívání, nesmyslnost dotací - ekol zátěž odpady a těžbou surovin.
Nejlepší proto je liberalizmus bez násilných pokut a dotací, dobré věci se prosadí samy. Něco stát ale udělat musí- příprava, regulace, sladění hospodářství = kupte si TČ, my vám zdražíme elektřinu, není dobrá podpora programu.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

25.10.2024 08:24 Reaguje na Honza Honza
akumulace bude vždycky fikce, nikdy se neví dopředu, kolik čeho se kde vyrobí. Je tam příliš mnoho neznámých, než aby to fungovalo.

Podpora dočasných OZE? na co si hrajeme, tady vydáváme hromadu peněz na solární tunel.

Pokud FVE panel nepokryje 100% vaší roční spotřeby, tak vytvoříte akorát 200% problémů.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.10.2024 10:44 Reaguje na Jaroslav Řezáč
To s vámi souhlasím a článek toto kulantně (je to materiál pro ministrestva) také říká.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist