Jiří Svoboda: Trh, který je schopen zachránit klima
Evropská unie vsadila na systém emisních povolenek (EU ETS), ale ten má zásadní nedostatky. Cena povolenky kolísá podle trhu, nevztahuje se na všechny sektory ekonomiky, a navíc je částečně zdarma rozdávána. Tím vzniká pokřivený a neprůhledný trh, který firmám neposkytuje stabilní signál k investicím. Místo jasného zpoplatnění uhlíku tak máme složitý systém, který umožňuje spekulaci a korporátní lobbing. Peníze za uhlík často musí platit lidé (například obyvatelé panelových domů vytápěných teplárnou), kteří svou spotřebu mohou ovlivnit jen nepatrně. Tyto peníze pak směřují i boháčům na zateplení vil a budování fotovoltaických elektráren, kterými mohou ohřívat své bazény. Kritériem úspěšnosti dotačních programů bývá hlavně to, kolik peněz programem proteče, a nikoliv kolik emisí CO2 se opravdu uspoří. Škody způsobené deformacemi trhu se ignorují.
Je zde však alternativa, která nabízí jednoduché, efektivní a spravedlivé řešení: globální uhlíkový poplatek s výplatou dividendy. Jde o systémovou modifikaci globálního trhu, který automaticky začne působit ve prospěch ochrany klimatu.
1. Princip fungování klimatického konceptu
Jedním z nejefektivnějších nástrojů ke snížení emisí skleníkových plynů je uhlíkový poplatek. Jeho princip je jednoduchý: stát vybírá poplatek za každou tunu CO₂ produkovanou spálením fosilních paliv. To způsobí nárůst ceny všech výrobků a služeb podle jejich uhlíkové stopy. Lidé a firmy proto začnou hledat způsoby, jak emisím předcházet – ať už změnou chování, technologií nebo dodavatelů. Čím vyšší poplatek, tím větší motivace. Pak je tu druhá otázka, kde vybrané peníze skončí. Nám jde o to zavést systém, který by byl administrativně co nejjednodušší, pokryl veškerý fosilní uhlík, měl minimální sociální dopady či dokonce sociální nerovnosti napravoval, nedeformoval tržní prostředí, neomezoval nikoho ve svobodném rozhodování a všechny motivoval ke globální dekarbonizaci. Dovolíme si fungování takového konceptu představit v následujících bodech.
1. Zavedení globálního uhlíkového poplatku – Poplatek za fosilní uhlík je uvalen přímo u zdroje na těžbu uhlí, ropy a zemního plynu. Pro minimalizaci otřesů globální ekonomiky by se začalo od nulové ceny a každoročně by poplatek rostl předem daným dohodnutým tempem (např. o 15 USD za tunu CO₂ ročně). Tím se vytvoří předvídatelné investiční prostředí.
2. Automatické promítnutí do cen – Těžaři sice poplatek musí zaplatit, ale obratem ho promítnou do ceny prodávaných fosilních paliv. Uhlíkový poplatek se pak postupně přenese až do všech koncových cen zboží a služeb. Tak se automaticky zpoplatní skutečná uhlíková stopa všech produktů a služeb bez možnosti se poplatku vyhnout.
3. Přímé vracení výnosů lidem – Jelikož by se kvůli zpoplatnění uhlíku vše (byť různě) zdražilo, jako kompenzace by všechny vybrané prostředky byly rozděleny světové populaci jako klimatická dividenda. Lidé v zemích výrazně ohrožených klimatickým rozvratem nebo v rozvojových zemích by mohli dostávat větší dividendu, protože jsou zranitelnější a historicky se na problému i méně podíleli.
4. Spravedlivý dopad – Kdo žije nízkouhlíkově (hlavně lidé v rozvojových zemích a nízkopříjmové skupiny v rozvinutých zemích), na tom vydělá, neboť za svou uhlíkovou stopu zaplatí méně než jakou obdrží dividendu. Naopak, lidé s vysokou uhlíkovou stopou budou prodělávat.
5. Motivace – Lidé i firmy jsou ekonomicky motivováni měnit své vzorce chování směrem k nízko- a bezuhlíkové budoucnosti co nejšikovněji, tudíž optimálně. Navíc budou spontánně (i dlouhodobě) investovat do čistých technologií. Rozvojové země získají díky dividendám možnost investovat do čisté infrastruktury a uhlíkový poplatek je „přinutí“ přeskočit fosilní fázi vývoje.
6. Ochrana proti obcházení uhlíkových poplatků některými zeměmi – Země, které se ke konceptu nepřipojí, narazí na vysoké uhlíkové clo (klidně i několikanásobku uhlíkového poplatku) při exportu do zemí se zpoplatněným uhlíkem. Vybrané clo by taktéž směřovalo do klimatického fondu, ale lidé z těchto zemí by o dividendu přišli.
7. Možnost postupné realizace – Klíčovou roli by sehrála startovací, dostatečně silná klimatická koalice bohatých ekonomik a rozvojových zemí (pro ně by byl koncept atraktivní z důvodu dividendy). Ty by mechanismus spustily a přes obchodní/ekonomický tlak jej postupně rozšířily globálně. Těžební společnosti by se mohly rozhodnout, zda budou registrovány v zemích mimo koalici a pak bude jejich vývoz do zemí koalice zatížen vysokým uhlíkovým clem, nebo budou registrovány v zemích koalice a přijmou její podmínky. Uhlíkový poplatek by se vybíral a byl kontrolován na základě nově přijatých zákonů jednotlivých zemí koalice. Ty by si mohly ponechat své dosavadní daně a kontrolní mechanismy a globální uhlíkový poplatek a dividendy by běžely nezávisle. Až by uhlíkový poplatek dostatečně posílil, dosavadní daně a kontrolní mechanismy by mohly být oslabovány.
2. Proč politici současnými postupy problém nevyřeší
Dekarbonizace je úkol srovnatelný s řízením globální výroby a obchodu – je to **mimořádně komplexní, technicky, organizačně i ekonomicky náročný proces**, který není možné zvládnout pomocí centrálního politického řízení a plánování v jednotlivých zemích. Politici volení na období několika let nemají stabilní mandát, kompetenci ani časový horizont k řešení přechodu ke globální bezuhlíkové ekonomice. Navíc jsou pod tlakem zájmových skupin, které hájí status quo. Politici prostě nejsou v pozici, jež by jim umožnila takto náročný úkol dlouhodobě efektivně řídit a zrealizovat.
Zkušenosti ukazují, že klimatická politika řízená politiky bývá drahá, roztříštěná a náchylná k populismu. Pokud bude pokračovat tento přístup, povede k frustraci veřejnosti, ztrátě důvěry a politickému odporu. Kyvadlo překmitne a klimatická politika se může zcela zhroutit (v podstatě být demokraticky odmítnuta).
Podobně jako se státy vzdaly socialistického řízení výroby či obchodování a svěřily je tržním silám s dobře nastavenými pravidly, je načase svěřit i globální dekarbonizaci trhu doplněným jediným zásadním pravidlem: znečištění atmosféry fosilním uhlíkem má svou cenu a ta je vždy zaplacena.
Proč se popsaný klimatický koncept již nezavedl? Odpověď je jednoduchá – protože většina politiků má pocit, že planetu lze zachránit shora. Věří, že stačí nařídit zákazy a přerozdělit dotace. Výsledkem jsou komplikované systémy plné výjimek, které mají mizivý dopad. Dotace na elektroauta zvýhodní bohaté, přísné normy poškodí malé firmy, zatímco uhlík stále proudí do atmosféry. Místo toho, aby politici vytvořili rovné a transparentní podmínky, které motivují všechny – sousedku, zemědělce i korporaci – aby hledali nízkoemisní řešení, snaží se řídit dekarbonizaci centrálně.
3. Výhody tržního řešení s dividendou
- Efektivita – Umožňuje dosáhnout emisních cílů s minimálními náklady. V dané době na daném místě budou vždy využita ta nejrentabilnější opatření. Ostatní opatření budou využita později, až cena uhlíku dostatečně stoupne, a i ta opatření se stanou rentabilní. Tak můžeme dojít až k totální dekarbonizaci globální ekonomiky, bude-li to žádoucí.- Spravedlnost – Většina lidí (zejména v chudších zemích) na změně vydělá, globální dekarbonizaci zaplatí lidé s vysokou uhlíkovou stopou.
- Transparentnost – Není třeba masivních, často nepochopitelných, regulací ani netransparentních dotací.
- Odolnost vůči politickým změnám – Jasný a stabilní rámec, který nelze snadno zrušit či obejít.
- Globální dosah – Díky uhlíkovému clu se systém stává globálně uzavíratelným, tj. časem koncept přijmou všechny země a všechna uhlíková cla se stanou zbytečnými.
- Odstranění základní externality – Poprvé v dějinách bude škodlivý účinek emisí fosilního uhlíku plně internalizován do cen.
- Přenositelnost – Systém nevyžaduje centrální řízení a může fungovat v různých právních a kulturních prostředích.
Kritici namítnou, že globální uhlíkový poplatek bude brzdit rozvoj globální ekonomiky. To je ale třeba brát relativně. Současné strategie, které spoléhají na direktivy, dotace a netržní opatření, vede k mnohem většímu brždění. Neefektivní alokace kapitálu, politické střety, přebujelá byrokracie a ztráta důvěry veřejnosti nás stojí víc než jednoduchý tržní nástroj.
Politicky řízená dekarbonizace často vytváří neefektivní investice a technologické slepé uličky – budují se zařízení, která by za skutečně zpoplatněného uhlíku nikdy nevznikla. Absence jednotné ceny uhlíku s pevně daným vývojem demotivuje firmy k uhlíkovým inovacím.
Nezbývá než ještě podotknout, že zmínění kritici většinou pochází ze skupiny klimaskeptiků, kteří si myslí, že navyšování CO2 v atmosféře globální oteplování nezpůsobuje či že oteplování planety je převážně přínosné. Z této pštrosí pozice je opravdu jakákoliv snaha o dekarbonizaci nesmyslným úsilím a mrháním obrovskými prostředky. Bohužel, realita se jeví jinak a lidstvo stále více naráží na planetární limity.
4. Kolik by to stálo a co udrží uhlík v zemi
Podle dostupných odhadů by efektivní globální dekarbonizace mohla stát cca 300 bilionů USD, které bude třeba vynaložit v průběhu několika příštích dekád. Současný přístup založený na neefektivních regulacích, dotacích a politickém hašteření může být až třikrát dražší – náklady by tak mohly přesáhnout 900 bilionů USD. To samo od sebe současný přístup diskvalifikuje. Až bude dekarbonizace dostatečně pokročilá, nabízí se uhlíkové poplatky zrušit. To by však byla chyba! Po zrušení poplatků by se totiž začaly fosilní paliva opět těžit. Uhlíkový poplatek bude třeba zafixovat a zachovat a tak zajistit, že uhlík zůstane uložen v zemi. Současné politiky žádný takový mechanismus nenabízejí – spoléhají na časově omezené dotace a regulace. Zdravá bezuhlíková společnost ale potřebuje dlouhodobě stabilní ekonomické prostředí, v němž je bezuhlíkové chování všech subjektů spontánní a samozřejmé. Dekarbonizaci nelze udržovat při životě stále eskalujícími politickými nástroji jako těžce nemocného pacienta pomocí léků, operací a přístrojů.
5. Závěr: Nadešel čas změnit kurz
Globální klimatická politika potřebuje restart. Pokud chceme dlouhodobé a spravedlivé řešení, musíme přestat doufat v osvícené politiky a začít důvěřovat tomu, co je již prověřeno a funguje: tržnímu systému s férovými pravidly. Zavedením globálního uhlíkového poplatku s dividendou vytvoříme nový druh globální tržní infrastruktury – ekonomickou páteř bezuhlíkové budoucnosti.Když jsme uměli zpoplatnit škodlivost kouření či pití alkoholu zpoplatněním výrobců, měli bychom být schopni poradit si stejným způsobem i s uhlíkem. Když jsme vytvořili WTO, umíme vytvořit i funkční globální klimatický rámec. Otázka nezní, zda to jde, ale zda máme odvahu s tím začít.
Přečtěte si také |

Lidé jsou chytří, firmy jsou inovativní. Stačí jim dát motivaci. Ta motivace se jmenuje globální uhlíkový poplatek s dividendou. Místo toho, abychom bojovali proti chování lidí, které je logické v současném nastavení systému, změňme systém. Odměňme každého, kdo přestává pálit uhlík. Bude z toho profitovat celá planeta.
Tento článek vznikl na základě hovoru s ChatGPT. Plnou verzi konverzace Jiřího Svobody a ChatuGPT můžete číst zde.
reklama

Dále čtěte |



Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (86)
Slavomil Vinkler
9.6.2025 07:46Jiří Svoboda
9.6.2025 09:18 Reaguje na Slavomil VinklerMiluna z Hor
9.6.2025 14:19 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
9.6.2025 16:20 Reaguje na Miluna z Horsmějící se bestie
10.6.2025 07:39 Reaguje na Slavomil Vinklernení přítelem ekologie
a to si zatím nechtějí politici, nejbohatší 1/10lidstva i zelený spasitelé světa přiznat,
no !
Miluna z Hor
9.6.2025 14:11 Reaguje na Slavomil VinklerJiří Svoboda
9.6.2025 14:28 Reaguje na Miluna z HorPodle článku má AI vyčíslovat hodnotu poškozování planety každého výrobku? Podle jakých pravidel a vstupních údojů?
Miluna z Hor
9.6.2025 14:45 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
9.6.2025 15:35 Reaguje na Miluna z Hor"my potřebujeme trh narovnat PŘESNĚ dle jeho prohřešků". Jak by to mělo reálně fungovat? Snílků již tu bylo...
Miluna z Hor
9.6.2025 18:25 Reaguje na Jiří SvobodaMiluna z Hor
10.6.2025 07:13 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
10.6.2025 09:14 Reaguje na Miluna z HorJaroslav Řezáč
9.6.2025 17:05 Reaguje na Slavomil VinklerHonza Honza
9.6.2025 13:16Nějaké daně, omezení, podpory být musí, proč ne navrhovaná globální uhlíková daň.
Neměla by ale podkopávat tržní systém, měla by být jen motivační = málo účinná, každá takováta dotace se nakonec zvrhne v nějaký lobbing, něco nevhodně podporuje a něco omezuje. Viz povolenky, s kt. se kšeftuje na trhu a jsou pak likvidační.
Mnohem důležitější než takovéto úvahy je vytvořit podmínky, aby se dekarbonizace, elektrifikace lépe prosazovala. Že se má jít touto cestou a jiná není, je jasné, kdo to popírá lobuje pro něco jiného (těžbu surovin). Prostě místo podpory FV by měla být podpora výzkumu úložiště, baterií, měla by se postavit JE, jako zdroj levné elektřiny, distribuce, regulace, atd, jsou to tržní podpory OZE, ne netržní dotace, zákazy, příklazy. O tom všem mluvil Klaus- máme jít tržní cestou, ne cestou regulací, podkopáváním trhu, jsou to právě principy liberalizmu.
Myslet si, že zavedeme regulace, uhlíkovou daň a tím podpoříme výstavbu JE, přechod na elektroauta, tepelná čerpadla je naivita, bez splnění urč. podmínek - cena, životnost, ekonomická smyslplnost se to nepodaří, naopak - splnění těchto podmínek pomůže rozvoji i bez uhlík. daně. I když rozumná uhlík. daň by taky pomohla jen jako pomocný nástroj.
Miluna z Hor
9.6.2025 14:09 Reaguje na Honza Honzabytostně s Vámi prakticky ve všem nesouhlasím. nicméně respektu k Vám se neubráním. dobrý večer.
*) slušné a poctivé diskuse, kde se s větším nebo menším zdarem snažíme hledat ne-li snad pravdu, ale alespoň dílčí pravdy a nechceme jen dělat srandičky nebo dehonestovat protidiskutéra.
Jiří Svoboda
9.6.2025 14:32 Reaguje na Honza HonzaPetr Elias
9.6.2025 20:58 Reaguje na Honza HonzaMiluna z Hor
9.6.2025 14:05Jiří Svoboda
9.6.2025 14:37 Reaguje na Miluna z HorMiluna z Hor
9.6.2025 14:49 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
9.6.2025 15:26 Reaguje na Miluna z Hor"a ještě mi napište jak pravda zneužitelná, to by mě moc zajímalo" nerozumím.
Slavomil Vinkler
9.6.2025 16:18 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
9.6.2025 16:24 Reaguje na Slavomil Vinkler*) to je tuším někde v malém princovi, jestli se nemýlím, hihihi. když někdo tvrdí, že jsou někde velké hory, měl by odtud jako důkaz přinést nějaké velké kameny. šutry zvící trupu dospělého muže se ovšem dají úspěšně vykopat i v té placce podél Labe nad Mělníkem... spoustě vědátorů chybí nějaký filosofický bekgraund vědy, nějaké popperovké ukotvení.
**) ekonomie je byznysově velmi použitelná a tedy velmi bohatá věda a tedy jí používaný matematický aparát je velmi složitý a výkonný, ale ekonomové na rovinu přiznávají, že je to věda společenská. klimatologie by si z toho měla vzít příklad.
Jiří Svoboda
9.6.2025 20:30 Reaguje nadůkaz v přírodních vědách je skutečně trochu protimluv (existuje pouze vyvrácení teorie, tj. důkaz sporem, tj. nalezení aspoň jednoho případu, kdy teorie neplatí, například to, že neexistují vodníci je teorie, a je falzifikovatelná tím, že jakmile potkáme jediného vodníka, odebéře se na smetiště za universitou).
Pavel Hanzl
10.6.2025 12:01 Reaguje na Miluna z HorHonza Honza
10.6.2025 11:46Ale je to netržní opatření. Tržní opatření by bylo vytvoření podmínek pro Green Deal, aby byl smyslplný, cesta Green Dealu je správná, je jediná, jinak nelze. Elektrifikace přijde, tak jako po páře přišla ropa. Myslet si, že pokutou donutím vědce k vymyšlení úložiště je správné jen částečně- pokuta může pomoci, ne být hlavní faktor.
Prostě když něco děláte z donucení, tak vždy jdete ne úplně správnou cestou, ev. úplně špatnou. Taková byla i kolektivizace a zcelování polí za socializmu. Z toho bychom se měli poučit.
Uhlíková daň by tedy měla být motivační = méně účinná, nikoli účinná = likvidační.
Základem je vytvořit podmínky pro Green Deal: dostavba JE (určitě ji neuspíší nějaká uhlík. daň, vláda pro dostavbu dělá co může a co nemůže, to nezvládne). FW: bez vymyšleného realizovatelného úložiště to rovněž bude jen okrajoá záležitost.
TČ- jen tam, kde může fungovat, kde se zajistí topný faktor (alespoň 3:1), nesmí být předražená elektřina, přístroj nesmí být předražený, poruchový, po 10letech neopravitelný atd atd.
Elektroauta: ne předražená, s lepším dojezdem (vyřeší to vyměnitelná, recyklovatelná, levně opravitelná baterie), nabíječky.
Vyřešila by toto vše vaše uhlík. daň? Každý rozumný člověk musí pochopit že ne, může jen napomoci, nikoli problémy vyřešit.
Jiří Svoboda
10.6.2025 15:10 Reaguje na Honza HonzaHonza Honza
10.6.2025 17:29 Reaguje na Jiří SvobodaJelikož nedochází, jsou levnější, lepší (mají víc energie v sobě než baterie) tak je to násilné netržní.
Ale výsledek tržního a netržního je stejný, to máte pravdu.
Ale násilný způsob vede k tomu, že způsob aplikace také není přirozený, jako byla kolektivizace za socializmu a nakonec to byla krize. Může to být i slepá cesta (vodík).
Jiří Svoboda
11.6.2025 10:25 Reaguje na Honza HonzaJistě je to jaksi uměle navozeno. Ale to platí i o 10 přikázání. Prostě je to rozumné, tak to lidé přijali jako standard. Copak trh nemá žádná z vnějšku dodaná pravidla, aby vůbec mohl fungovat?
Honza Honza
11.6.2025 12:34 Reaguje na Jiří SvobodaO principech trhu mluvil Klaus: prosím, pokud možno nepodkopávejte trh umělými nařízeními, pokutami, dotacemi. Zvl. ve smyslu podpory různých spolků - ekologů, zvl. v nevýnosném zemědělství, které u nás není konkurenceschopné - taková podpora je netržní.
Až se jednoznačně prokáže, že Green Deal je správná cesta, všechna opatření mají smysl, tak podpora Green Dealu bude tržní. Aby se to prokázalo, musí nejdřív se splnit péodmínky, smyslplnost elektrifikace- viz výše.
Jiří Svoboda
11.6.2025 14:02 Reaguje na Honza HonzaHonza Honza
11.6.2025 14:25 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
11.6.2025 19:53 Reaguje na Honza HonzaHonza Honza
11.6.2025 13:06 Reaguje na Jiří SvobodaTakhle mluví ekologové, podporovatelé OZE: musíme přejít na elektroauta, ale Čína nás převálcuje a zničíme si trh. Nebudeme mít peníze na válku. Nakonec tito progresivisté ustupují a ropáci nastupují. A to je právě to tržní, ten liberální přístup: dobré věci se samy prosadí, jestliže se neprosadí, je někde chyba.
Jiří Svoboda
11.6.2025 14:03 Reaguje na Honza HonzaPavel Hanzl
10.6.2025 12:14Jiří Svoboda
10.6.2025 15:13 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.6.2025 17:17 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
11.6.2025 10:28 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
12.6.2025 07:00 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
12.6.2025 09:45 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.6.2025 12:20Jenže co nahradilo je, jaká je víra dneška?
Bohužel, je to zlý Bůh (nebo spíš Satan) KONZUM, kterému slouží skoro každý člověk naší civilizace a ten nás vede do pekla. Tož tak.
Honza Honza
10.6.2025 13:10 Reaguje na Pavel HanzlPřitom je to také špatná cesta, viz váš názor- konzum, konzumní společnost, viz kritika z náboženství: peníze, osobní úspěch žádné štěstí nepřinese, štěstí přinese jen pokora a služba druhému. Trojitá je brána pekel: žádost (patrně sexuální), hněv a chtivost. Jenže bez sexu bychom nebyli ani my (ani ten, který to vyslovil)
Jiří Svoboda
10.6.2025 15:22 Reaguje na Honza HonzaHonza Honza
10.6.2025 17:24 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
11.6.2025 10:32 Reaguje na Honza HonzaHonza Honza
11.6.2025 12:41 Reaguje na Jiří SvobodaPavel Hanzl
10.6.2025 17:24 Reaguje na Honza Honzave své době tohle řešili Isaac Newton, jako projktik materialista a Goethe, jako filosof a zakladatel antrosofie. Ta měla právě podřídit materiální rozvoj člověku a přírodě, Zemi, tehdy Bohu. Hádejte, kdo to ne celé čáře vyhrál.
Honza Honza
10.6.2025 18:01 Reaguje na Pavel HanzlAle vývoj společnosti je jiný, je to jiná cesta, cesta pokroku, technologie. Naše společnost vznikla na základě římské kultury, kdy Římané neodmítali kulturu zemí, které porazili, vybírali si z toho to nejlepší a pragmaticky to přijímali - my to neznáme, Babiš je pro nás nepřítel, ať řekne cokoli, udělá cokoli, je to vždy špatné. Mniši uměli latinsky a po pádu Říma se tato kultura uchovala, společnost se osvobodila od římského otroctví a pomalu se technolog. vývojem vyvíjela.
Morálka ale byla zrcadlem kultury- mučení, upalování, války.
Nyní zjišťujeme, že je třeba se vracet k přírodě, což není žádná náplň křesťanství. Myslím naopak, zjišťujeme, že vlk není nepřítel, že zlí predátoři není zlo a peklo, že principy přírody nelze opominout, platí to i ve společnosti - liberalizmus, kůrovec a pohromy jsou prospěch pro přírodu atd.
Pro mě, můj světonázor, jsou obě teorie- materializmus a idealizmus platné (ve svých oborech) jedna není lepší než druhá a nelze je nějak spojovat, způměrovávat, vždy zůstanou oddělené. Lze si z každého rozumně něco vybrat.
Pavel Hanzl
10.6.2025 19:55 Reaguje na Honza HonzaMorálku (taky kulturu) vytvořilo vždy náboženství, proto si ho lidé vymysleli. Proto ateistické národy degenerují, jedou jen z morálního dědictví a to je málo. Stačí se pdívat, jak se u nás tolerují lži i tunely, podrazy a vůbec nemorální jednání na všech úrovních společnosti.
Honza Honza
10.6.2025 20:26 Reaguje na Pavel HanzlPrávě kvantová mechanika je návod pro náboženství. Jsou věci za hranicí všeho, našeho vnímání, neslučující se s materializmem. Jakoby nějaká mystika.
Každý důsledek má svoji příčinu, materialistický vesmír nikoli. Bible říká: na počátku bylo slovo, slovo byl Bůh. Myslím, že je to pravda, teď si jenom definovat, co definovat nelze - co je to ten Bůh.
Je třeba jít po počátku, po příčině- u Blažka s bitkoiny taky. Nikdo to ale nevysvětlil.
Pavel Hanzl
10.6.2025 22:33 Reaguje na Honza Honzahttps://www.stream.cz/top-5-to-nejlepsi-ze-sveta/mimozemske-civilizace-od-urovne-1-do-7-my-jsme-pouze-na-0-72-64517045
Pavel Hanzl
10.6.2025 22:49 Reaguje na Pavel HanzlJiří Svoboda
10.6.2025 15:18 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.6.2025 17:26 Reaguje na Jiří SvobodaHonza Honza
10.6.2025 18:23 Reaguje na Pavel HanzlJá vám řeknu, co je zlo: je to každý fanatizmus, extrém, vidět jen svoji pravdu. Nevidět to, že dobro přináší i zlo a naopak.
Pavel Hanzl
10.6.2025 19:46 Reaguje na Honza HonzaFanatismus je většinou zlo, ale je taky kopa fanatiků, kteří jsou neškodní, spíše tiší blázni.
Honza Honza
10.6.2025 20:02 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.6.2025 22:56 Reaguje na Honza HonzaHonza Honza
11.6.2025 09:53 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
11.6.2025 18:04 Reaguje na Honza HonzaJiří Svoboda
11.6.2025 10:35 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
11.6.2025 11:04 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
11.6.2025 14:07 Reaguje na Pavel Hanzl"Bohužel, je to zlý Bůh (nebo spíš Satan) KONZUM, kterému slouží skoro každý člověk naší civilizace a ten nás vede do pekla."
Co tam zatahujete Putiny a Hitlery? Vám asi dost hrabe.
Pavel Hanzl
12.6.2025 07:07 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
12.6.2025 09:54 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
24.6.2025 08:22 Reaguje na Jiří SvobodaPavel Hanzl
10.6.2025 20:05Jakýkoliv živý organismus se vždy pozdvihl na vyšší úroveň pomocí genové mutace. To je řada genů (třeba tisíce) které se vloží na přesné místo DNA daného jedince. Gen je vlastně čárový kód (nebo věta z písmen), která kóduje tu novou vlastnost, teda spíš cestu k té vlastnosti. Těch písmen jsou běžně statisíce (milióny) a musí být napsány naprosto přesně. Tohle prostě náhodou (nebo cha cha "vývojem") nastat nemůže, je to rázová změna.