https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jiri-svoboda-vice-dreva-do-stavebnictvi-ale-s-rozmyslem
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jiří Svoboda: Více dřeva do stavebnictví, ale s rozmyslem

3.9.2025
Konstrukce obvodového pláště rodinného domu z dřevěných sbíjených a lepených příhradových vazníků již při výrobě vyplněných minerální vatou.
Konstrukce obvodového pláště rodinného domu z dřevěných sbíjených a lepených příhradových vazníků již při výrobě vyplněných minerální vatou.
Foto | Jiří Svoboda
Více jak 40 let pracuji v oblasti výzkumu materiálů a dospěl jsem k názoru, že nám bůh nadělil tři úžasné materiály: ocel, beton a dřevo. Jistě, naše civilizace je postavena na využití i dalších materiálů jako jsou ostatní slitiny, keramika, sklo, plasty, papír, textil, …, ale ty první tři jsou prostě boží.
 
Ocel je na bázi železa, kterého máme k dispozici relativní dostatek. Železo umožňuje vyrobit pomocí legování a tepelného zpracování tisíce druhů ocelí se specifickými, velmi rozdílnými vlastnostmi, které jsou jen málokdy překonány jinými, mnohem dražšími slitinami.

Beton je směsí cementu, kameniva a vody a lze jej považovat za (zpočátku) tekutý kámen. Cement se vyrábí vypalováním a mletím směsi jílu a vápence s příměsemi odpadních popílků a strusek. Kamenivo je tvořeno směsí písku a oblázků či kamenné drti o vhodných velikostních frakcích. Podle potřeby lze vyrobit celou řadu betonů o různých počátečních konzistencí i finálních pevností.

Na rozdíl od oceli a betonu, jejichž výroba značně zatěžuje životní prostředí a není velká naděje na její výrazné snížení, dřevo nám v lese „naroste samo“ z vody, CO2 a slunečního záření. O problémech lesnictví a dřevozpracujícího průmyslu lze hodně diskutovat, ale dopady výroby dřeva na životní prostředí jsou jistě mnohem menší (a v řadě aspektů i pozitivní) než u oceli a betonu. Navíc ve dřevu je vázán uhlík, takže jeho využívání ve stavebních konstrukcích přispívá i tímto způsobem k ochraně klimatu.

Poznamenejme, že beton, který má malou pevnost v tahu, lze kombinovat s ocelí (železobeton) a tak zajistit i jeho vysokou pevnost v tahu. Navíc dřevo úspěšně používáme při bednění železobetonových konstrukcí a můžeme jej spojovat ocelovými hřebíky, vruty či speciálními ocelovými přípravky. Tak se projevuje vzájemná synergie této svaté materiálové trojice.

Je třeba zdůraznit, že pokud je stavba dobře navržena, může 1 kg dřeva nahradit 1 kg stavební oceli nebo až 30 kg cihel či betonu. A tak by mohl vzniknout zkratkovitý názor: „Stavme vše, co je možné, ze dřeva a zachráníme planetu!“ Takto násilně a ideologicky by ale stavebnictví fungovat nemělo. Se dřevem by se mělo zacházet s rozmyslem a používat ho v co největší míře právě jen tam, kde je to přínosné.

Navíc v nosné konstrukci obvodových stěn a střechy z dřevěných sbíjených a lepených vazníků (viz obr.) lze vytvořit prostor pro uložení i více než půlmetrové vrstvy minerální vaty a pohodlně a levně docílit (super)pasivního standardu budov. Takto řešená konstrukce obvodové stěny je tvořena méně než 5 % dřeva a zbytek je prostor pro uložení minerální vaty (takový poměr nelze u železobetonových či zděných konstrukcí ani vzdáleně dosáhnout). V tomto případě ale nejde o dřevostavbu nýbrž o smíšenou stavbu, kdy vnitřní konstrukce (kromě stropu) jsou vhodněji řešeny využitím cihlových tvárnic a železobetonu, případně jinými alternativami.

Rozhodně by se nemělo dřevem plýtvat na stavbu roubenek, kde dřevo zastává (kromě možné estetické) i nepříliš dobře tepelně-izolační funkci. Také usilovat o mnohapodlažní dřevostavby, kde se masivně v konstrukci uplatňují nosné CLT panely (cross laminated timber), nepovažuji s hlediska využití dřeva za optimální.

CLT panely jsou totiž drahé, těžké a nevytvoří prostor pro uložení tepelné izolace. Stavební dřevo lze využít mnohem efektivněji. Na stavbu obvodových stěn, střechy i stropu patrového rodinného domu je potřeba asi 15 m3 řeziva ve formě hranolů, fošen a prken. Naštěstí nejsou roubenky i mnohapodlažní dřevostavby cenově konkurenceschopné, a tak nelze jejich masové rozšíření (pokud nebudou vylobovány dotační programy) očekávat.

Poptávka po bydlení je u nás obrovská a nabídka nedostatečná. To šroubuje ceny neustále nahoru a stále se uplatňují stavby postavené draze ve velmi nízkém standardu tepelné ochrany, které dalších alespoň 100 let zůstanou zbytečnou ekologickou zátěží. Abychom situaci se ctí zvládli, je třeba začít stavět ročně kolem 50 tisíc bytů, s tím, že počet bytů postavitelných jako výše popsané smíšené stavby (maximálně třípodlažní) by mohlo odpovídat asi 30 tisícům rodinných domů.

To by představovalo roční spotřebu necelého půl milionu m3 stavebního řeziva. Na to jsou současné kapacity našich lesů i dřevozpracovatelů, dostatečné. České lesy totiž poskytnou ročně kolem 15 milionu m3 dřeva, z toho asi 10 milionu m3 lze využít pro stavební účely. Bohužel, jen asi 20 % tohoto dřeva je z kapacitních důvodů zpracováno v ČR, zbytek je vyvezen.

Rozhodně bychom měli přestat se zkratkovitou „ekologickou“ argumentací, že čím více dřeva ve stavbě zabudujeme, tím lépe. Z hlediska ochrany klimatu je třeba taktéž zohlednit, kolik emisí CO2 je celkově se stavbou domu spojeno, a hlavně to, kolik emisí je spojeno se stoletým provozem domu. A pokud je dům nepříliš dobře zateplen, mohou tyto emise dominovat. Navíc je třeba uvést, že špatně zateplený dům má spotřebu energie hlavně v zimě, kdy její výroba bude ještě dlouho muset být kryta převážně fosilními záložními zdroji.

Jako i dříve, i dnes se hledí hlavně na investiční náklady na stavbu domu s tím, že provozní náklady se už „nějak“ uhradí. Ač to není příliš rozumné, je zřejmě třeba se s tímto stavem myšlení i do budoucna smířit. Stejně tak se asi málokdo bude zajímat o uhlíkovou stopu výstavby či provozu domu. Pokud tedy chceme smíšené stavby prosadit, je třeba ukázat, že je lze postavit výrazně levněji než klasické zděné stavby či dřevostavby a vyšší komfort bydlení či mnohonásobné snížení provozních nákladů chápat jen jako bonus. Jsem přesvědčen, že i podle takových kritérií smíšené stavby obstojí díky jednoduchosti výstavby a nízkým materiálovým nákladům.

Je pochopitelné, že projektanti a stavební firmy se drží svých ověřených postupů a nejsou ochotni něco zásadního měnit. Proto jsem se rozhodl zrealizovat vlastními silami pilotní projekt dvoubytového rodinného domu, který by jasně ukázal výhody smíšené stavby nejen při její výstavbě, ale i v provozu. Jeden byt tu hodlám dlouhodobě pronajmout a druhý dát k dispozici pro krátkodobé pobyty potenciálním zájemcům o stavbu takového domu. Ti si mohou třeba na týden vyzkoušet, jak se tam bydlí v zimě i v létě. Od nich pak mohu získat kritické hodnocení stavebního konceptu, o kterém si můžete blíže přečíst na https://www.optimalizmus.cz, nebo co by na svém budoucím domě chtěli vyřešit jinak.

Jsem přesvědčen, že pokud budou lidé o takové stavby projevovat zájem, nabídka projektantů a stavebních firem se přizpůsobí. Jsem též přesvědčen, že popsaný koncept by mohl velmi dobře splňovat představy o cenově dostupném sociálním bydlení.


reklama

 
foto - Svoboda Jiří
Jiří Svoboda
Autor je vědecký pracovník Ústavu fyziky materiálů AV ČR. Je autorem konceptu uhlíkové daně.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

3.9.2025 08:44
Souhlasím.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.9.2025 10:36
"České lesy totiž poskytnou ročně kolem 15 milionu m3 dřeva, z toho asi 10 milionu m3 lze využít pro stavební účely. Bohužel, jen asi 20 % tohoto dřeva je z kapacitních důvodů zpracováno v ČR, zbytek je vyvezen".

to je zajímavá informace. kam se to vozí a proč tomu tak je? že u nás nejsou kapacity? nebo že zahraniční zpracovatelské závody lépe platí?

ono je to možná zkreslené tím, že rozřezat kmeny na prkna a hranoly umí kdekdo a strojní vybavení stojí (s nadsázkou) pár korun a ekonomicky dává smysl pila s pár dělníky. ale výroba třeba jen pitomých překližek potřebuje mnohahektarový areál do kterého se z jedné strany vozí kamiony dříví tempem několik kamionů za hodinu a z druhé strany se podobným tempem vyvážejí překližky (nebo palubkly), osb desky z prořezu a kůrové a pilinové brikety z odpadu.

Odpovědět
MU

Michal Ukropec

3.9.2025 12:00 Reaguje na Lukas B.
Vozí se to do Německa a Rakouska, tam z toho umí vyrobit konstrukce. Například ve výrobních, skladových a prodejních halách máme všude železobetonové vazníky a průvlaky, oni dost často používají lepené dřevěné.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.9.2025 12:27 Reaguje na Michal Ukropec
Pokud na dřevěný vazník dlouhodobě neprší, vydrží velmi dlouho, a cena/výkon je mnohem příznivější. I tady je prostor pro změnu a mělo by se i více přemýšlet, jak dělat dřevěné vazníky co nejšikovněji - řekl bych, že tu jsou stále velké rezervy.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

3.9.2025 18:27 Reaguje na Jiří Svoboda
Bohužel. U nás se hlavně preferuje sežrání dřeva broukem. Jedině to je eko a bio.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.9.2025 12:20 Reaguje na Lukas B.
Jasně, to je otázka, proč to tak je. Každopádně ten barák je z řeziva z pily za čtvrt milionu, překližky je tam nepatrně a OSB desky jsou v podstatě dělatelné z druhořadého dřeva, ne nutně smrkového. Je fakt, že výrobců KVH hranolů je v ČR jak šafránu a většinou vyjde levněji KVH hranoly dovézt, jak to dělají obchodníci. Máte pravdu, toto je třeba opravdu dělat ve velkém. Divím se ale, že to u nás zahraniční kapitál nezainvestoval (máme levnější lidi a asi i energie) a zůstává za hranicemi. Že by to vše bylo v podstatě zautomatizované?
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.9.2025 13:00 Reaguje na Jiří Svoboda
byl jsem kdysi (skoro před čtvrtstoletím) na exkurzi v jistém městě na Dunaji (proslulém tajnými sklepními byty s klikou jen zvenku), kde sídlí a vyrábí druhá anebo dokonce první největší firma dělající do betonářského bednění, a má tam fabriku na ploše skoro padesáti hektarů, a většina fabriky je truhlárna. a tam se opravdu z jedné strany ládují celé kmeny a z druhé strany vypadávají překližky, nosníky a panely bednění (ocelový či hliníkový rám a překližková výplň). a už tenkrát mi spadla čelist z toho, že valná část dřeva tam zpracovávaného je původu nikoli rakouského nebo českého, ale skandinávského.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

3.9.2025 18:32
Zaujímavý článok, určite je vhodné na túto tému diskutovať. Mne sa laicky zdá, že na výrobu OSB dosiek sa dá využiť aj odpadové drevo. Drevostavby z hrubých OSB dosiek by nemuseli byť až také drahé.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.9.2025 19:32
Vysloužilá stavba z lepeného dřeva(OSB, překližky, hranoly) navíc opatřeného ochrannými nátěry a mořidly je nebezpečný odpad a riziko pro okolí při požáru. Jsem fandou masivu a přírodních a nebo přírodě blízkých nátěrů, ale ty chemické sajrajty v nových dřevěných materiálech považuji
za zhovadilost. Copak té chemie kolem nás je málo, že bude použita ve
stavebnictví ještě více? Ne, děkuji za tyto nápady. Navíc budoucí lesy
ze samovýsevu a bezzásahu budou dobré tak leda pro štěpku a masiv na
obyčejné lepené trámy budou stát majlant, když strom s rovným kmenem
bude v takovém lese jeden ze sta.
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.9.2025 08:40 Reaguje na Břetislav Machaček
jojo, fedrovat do kamen vysloužilý masiv napuštěný tvrdým voskovým olejem (lněný olej, slunečnicový olej...) není zas tak moc nic špatného. fedrovat do kamen osb desky, dřevotřísky, sololit....

nicméně současný trend je, že se v osb deskách utápí recyklované dřevo a odřezky, do toho se fakt nemelou rovné tlusté klády.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.9.2025 10:28 Reaguje na Lukas B.
To by se mělo objasnit, co vzniká při spalování OSB a překližek v kamnech a v ZEVO.
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.9.2025 10:35 Reaguje na Jiří Svoboda
určitě nějaká kombinace produktů spalování dřevní hmoty a produktů spalování lepidel a nátěrů :)
ono i tohle udělalo velký pokrok a zdaleka se už nepoužívají takové hnusy jako se používaly dříve. samozřejmě intuitivně cítíme, že v zevo se při vyšší teplotě a v přebytku vzduchu vytváří ošlivých sloučenin méně, a tyto jsou pakl lapány ve filtrech.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.9.2025 19:42 Reaguje na Jiří Svoboda
Víte mi ani tak nejde o spalování po dosloužení stavby, ale o výpary při obývání takových budov
a o zplodiny při případném požáru. Ty sajrajty
jsou JEDY a nikoliv CO a CO2 ze spalování dřeva
které čichá lidstvo odjakživa, kdy se naučil
využívat oheň. Kdysi jsem viděl pokus archeologů
z jeskyně Šipka a toho dýmu v ní bylo tolik, že
se tam nedalo dýchat. Pochybuji že v zimě a po
deštích měli pralidé dost suchého dřeva třeba na celou zimu. Topili i dřevem mokrým, ale nebylo lepené lepidly, jako to dnešní stavební dřevo.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.9.2025 10:25 Reaguje na Břetislav Machaček
Použil jsem asi 5kg bochemitu na ošetření základového věnce. Jinak žádné nátěry dřeva. To interiéry budou obsahovat mnohem více.

Ochrana proti požáru ve vysoká - trámy jsou obaleny nefořlavou minerální vatou, zvenku je protipožární RT deska, zevnitř protipožární sádrokarton.

S těmi lesy vyjadřujete oprávněný skepticismus. Proto je ale třeba přicházet s konceptem, který dřevo maximálně využívá, ale velmi efektivně.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.9.2025 20:15 Reaguje na Jiří Svoboda
Držím vám palce, ať ta minerální vlna nenavlhne a dřevo v
ní obalené neshnije. Stačí malá díra kudy vám tam zateče a budete nemile překvapen. Dřevu je nejlépe, když větrá, není ničím obaleno a do něčeho uzavřeno. Mé 120 leté trámy a latě pod původními betonovými taškami větrají a konzervovány
byly při stavbě hovězí krví. Od té doby bez opakování nátěrů! Protipožárním nátěrem dřevěných střech výtopen
parních lokomotiv bylo vodní sklo a ty nátěry se vždy po
pár létech opakovaly. Po zbourání nebyl o to dřevo na
otop zájem, protože odmítalo hořet. Takže ono vše už
bylo vymyšlené i kdysi a pouze se na to zapomnělo a
vymyslelo se jiné na jiné bázi. Výborným konzervantem
proti houbám a škůdcům byl nátěr lihem ve kterém byl
rozpuštěný propolis se včelím voskem. Po zaschnutí se
nábytek vyleštil hadříkem a byl jako by byl nalakovaný.
A ani po 500 letech ho nesežrali červotoči. Později se používal šelak jako výluh z brouků a nebo jako u mně na krovu ta hovězí krev. Byla mastná a červotočům smrděla.
V části Beskyd a Kysuc se dřevo natíralo ropou z přírodního vývěru v Komňi a později jinými ropnými produkty, jinde to býval lněný olej a taky lůj ovčí i hovězí. Prostě lidé natírali tím co měli po ruce a ti nejchudší nenatírali vůbec. Dřevěnice se stavěla pro jednu generaci a pak byla palivem. To až nyní se pracně udržují dřevěnice staré
200 a více let. Po svatbě se sešla celá vesnice a mladým stavěli dům a tak to bylo zase s jinými. Tam dožili, vnuci dům spálili v kamnech a na tom místě postavili nový. Tehdy bylo ale dřevo nejlevnější stavební materiál a ne jako nyní,
kdy stojí dřevěný srub více, než zděná stavba. Prostě se
nám hodnoty nějak převrátily a raději necháme dřevo v lese hnít, než ho levněji prodat zájemcům z něho něco stavět.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist