https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/rocne-se-ridici-stretnou-se-zveri-17.000krat-nehod-je-za-10-let-dvojnasobne-vic
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ročně se řidiči střetnou se zvěří 17 000krát. Nehod je za 10 let dvojnásobně víc

17.10.2024 01:19 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Za posledních deset let dvojnásobně přibyl počet srážek se zvěří na silnicích. V prvním pololetí letošního roku se počet střetů proti stejnému období loni zvýšil o 4,5 procenta a výše celkových škod byla vyšší o 14,6 procenta. Průměrná škoda na jednu nehodu činí aktuálně 43 593 korun, ročně se řidiči střetnou se zvěří zhruba 17 000krát. Vyplývá to z údajů on-line srovnávače Klik.cz. S nepříznivými statistikami a vzrůstajícím počtem dopravních nehod mohou souviset stavy přemnožené zvěře, myslivecká jednota ale namítá, že nárůst je způsobený větším počtem aut na silnicích.
 
Na počtu dopravních nehod se srážky se zvěří podílí podle srovnávače ze 17 procent, v roce 2014 to bylo devět procent. Průměrná škoda dosahovala 43.593 korun, výši škody ale ovlivňuje například typ vozidla, rychlost při srážce, stav pneumatik, silnice či druh sražené zvěře. "Pokud třeba SUV srazí ve vysoké rychlosti divoké prase, škoda se může dostat i do řádově sta tisíců korun,“ uvedl obchodní ředitel Klik.cz Aleš Rothbarth.

S vysokým počtem nehod mohou souviset vysoké stavy spárkaté zvěře, na které dlouhodobě upozorňuje ministerstvo zemědělství. Podle úřadu přemnožená zvěř poškodí až třetinu mladých lesů a za deset let způsobila škody za minimálně 25 miliard korun. Vysoké počty zvěře má vyřešit novela mysliveckého zákona, se kterou ale myslivci nesouhlasí.

Českomoravská myslivecká jednota tvrdí, že mezi hlavní důvody srážek se zvěří se řadí nárůst počtu aut v Česku a s tím spojená i zvýšená intenzita dopravy, ale také chování řidičů na silnicích. "Nerespektují možný výskyt zvěře v okolí komunikací a nedodržují povolené rychlosti," řekla ČTK za jednotu Andrea Güttlerová. Za problém považuje i nedostatečně upravené okraje vozovek.

Myslivci se snaží nehodám předcházet například použitím repelentů. "Další možností je oplocení komunikace, které ovšem přispívá k další fragmentaci krajiny. Případně se může jednat o migrační objekty, například nadchody a podchody," dodala. Zásadní je ale podle ní zlepšit informovanost řidičů.

Rothbarth uvedl, že kvůli připravované novele evidují větší zájem o pojištění. "Novela zákona byla v médiích diskutována od června tohoto roku a my během léta evidujeme rostoucí zájem klientů o připojištění srážky se zvěří. V minulých letech jsme vyšší poptávku zaznamenávali během jarních a podzimních měsíců," řekl. Cena za připojištění podle srovnávače srážky se zvěří dosahuje několika stovek korun ročně.

Ze statistik policie vyplývá, že loni se policie zabývala 94 945 nehodami, z toho srážek s lesní zvěří se stalo téměř 10 900, jedná se o čtvrtou nejčastější nehodu. Podle údajů České kanceláře pojistitelů z loňského roku se na českých dálnicích ročně stane přes 460 nehod se zvěří. Průměrná škoda na všech českých silnicích podle nich činí 44 637 Kč, průměrná škoda při nehodách se zvěří na dálnicích činí 77.897 Kč.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LB

Lukas B.

18.10.2024 14:52
ono to i trošku souvisí s tím, jakými auty se jezdí. pokud jezdím svým vlastním (jakkoli pojištěným), tak si uvědomuji tu prudu když se něco stane, budu to muset oběhávat, řešit, řešit jiné auto, atakdále. pokud mám pracovní fleetové auto v operáku s povolením soukromých jízd, tak si to můžu lítat přes temný les hlava nehlava, a když se při střetu se zvěří nezabiju/nezraním, tak pohodička, odtah, přistavení nového auta a jedeme dál.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist