https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/rozhazovani-penez-a-hazard-s-krajinou-prohlasuji-odbornici-ke-kanalu-dunaj-odra-labe
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Rozhazování peněz a hazard s krajinou, prohlašují odborníci ke kanálu Dunaj-Odra-Labe

8.10.2020 18:33 | PRAHA (Ekolist.cz)
Ústí řeky Moravy do Dunaje pod zříceninou devínského hradu.
Ústí řeky Moravy do Dunaje pod zříceninou devínského hradu.
Foto | Jaroslav Kubec / Wikimedia Commons
Před nevratným poškozením krajiny a megalomanským rozhazováním prostředků varují signatáři Prohlášení odborných společností a akademických pracovišť k zahájení přípravy plavebního koridoru Dunaj-Odra-Labe (DOL). Mezi signatáři jsou 2 rektoři, 12 děkanů (včetně děkanů všech Přírodovědeckých fakult), 9 ředitelů ústavů Akademie věd, a desítky dalších vedoucích akademiků a odborníků napříč institucemi, společnostmi a odbornostmi. Vyjadřují zásadní znepokojení nad usnesením vlády České republiky o zahájení přípravy realizace koridoru Dunaj-Odra-Labe (DOL). Podle nich jde zcela zbytečný a neúměrně drahý projekt, který významně a nevratně poškodí říční ekosystémy, vodní režim krajiny a životní prostředí.
 

„Existuje obrovská nejistota ohledně budoucí vodní bilance naší krajiny, dostupnosti zásob vody a splavnosti našich řek. V takové situaci je plánování takto dlouhodobých projektů za stovky miliard, zásadně měnících krajinu, naprostým hazardem.“ Píše se v prohlášení, které podepsali zástupci mnoha desítek univerzit, vědeckých pracovišť, odborných a zájmových společností a profesních organizací. Mezi signatáři nejsou jen ekologové a další přírodovědci, ale také například zástupci krajinných architektů, ekonomů, či rybářů.

Životní prostředí v České republice potřebuje systematické a cílené zásahy k ozdravění krajiny, zejména jejího vodního režimu. Vodní toky a jejich okolí patří k nejohroženějším a nejvíce poškozeným typům prostředí. Přitom právě v oblasti plánovaného koridoru se nacházejí biologicky nesmírně cenná území, která patří mezi evropsky významné lokality (EVL) v soustavě Natura 2000, a mnohé jsou chráněny českou legislativou. Koridor DOL by zabral tisíce hektarů půdy a tato území nenávratně zničil.

„Navíc nejde jen o krátký úsek na severní Moravě. Záměrem je propojit Odru s Dunajem. To by zničilo mnohá z nejkrásnějších míst, která na Moravě ještě zbývají. V řece Moravě v posledních letech nebývá dost vody ani pro vodáky,“ říká Martin Rulík z České limnologické společnosti a Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého. „O tomto projektu vážně uvažovali už za Rakouska-Uherska. Na jeho realizaci tlačila i Třetí říše. Do těch dob také myšlenkově přesně zapadá. Jde bohužel opačným směrem, než kam nás tlačí potřeby dnešní doby. V čase klimatické změny potřebujeme řeky a krajinu ozdravit, ne zalít nejhodnotnější ornou půdu a poslední zbytky cenné přírody intenzivně využívaných nížin dalšími megatunami betonu,“ dodává Robert Tropek z České společnosti pro ekologii a Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy.

Signatáři prohlášení považují za nepřijatelné, aby vláda projednávala a schvalovala kroky vedoucí k realizaci DOL či jeho části bez náležité odborné i společenské diskuse. S ohledem na závěry Studie proveditelnosti a řady dalších odborných studií je zřejmé, že se jedná o projekt se zásadními důsledky pro životní prostředí. Ostatně i Senát Parlamentu ČR ve svém usnesení žádá, aby rozhodnutí vlády předcházela oponentura nestrannými zahraničními experty.

„Jakékoli kroky ve prospěch projektu DOL tak považujeme za krajně nezodpovědné a nebezpečné. Postup ve věcech s takto zásadním vlivem na celé regiony ČR i okolních států, může být založen pouze na široké odborné i společenské diskusi a na dostatečném zvážení všech odborných studií a dalších podkladů.“ říká Petr Znachor z České limnologické společnosti a Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (21)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JV

Jaroslav Vozáb

8.10.2020 11:08
Dobrý den,
řadu let se domnívám, že tento projekt je živen stavaři, kteří dělají různé projekty studie atd. Sami tomu nevěří, ale peníze od státu jdou ( tedy peníze o které připraví stát ty co ještě pracují). Dělat plány s megalomanským rozpočtem se asi vyplatí, nejsou náhodou tyto kanceláře placeny od výše tz. navržené investice?
Vodní cesty jsou využívány prakticky jen k hobby plavbě soukromích lodiček. Jednou za čas spláchnou umělou vlnou nějaké ty necky po Laby do Německa, samozřejmě nedodělané kvůli ponoru nebo přivezou turisty na řízek.
Pokud mě paměť neklame je použití vodní cesty zadarmo a to od doby Karla IV. Jak se potom může někdy zaplatit?
Jezdím kolem Chvaletic a o nějakém smyslu plném využití dost pochybuji. Provoz se blíží k nule.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

8.10.2020 11:54 Reaguje na Jaroslav Vozáb
myslím si to též, je to jako olympiáda v Praze, ty studie atd něco stojí a stát je třeba uojit-) Jinak to může být zase takový zastírací manévr typa hodit něco lidu a novinářům ať to řeší, v současné době se probírá v PS návrh na rozdělení peněz z fondu obnovy EU cca 180mld kč, kdo o tom ví?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.10.2020 13:51
Já si myslím, že je to tak fatální nesmysl, že to musí mít nějaký hlubší smysl.
Odpovědět

Jan Šimůnek

8.10.2020 16:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Minimálně to, co schváleno bylo, nesmysl není. Hutě na Ostravsku budou moci dělat velkoobjemové zakázky, protože se dostanou k vodní dopravní síti, napojené na celý svět. Výhoda pro region i stát jako celek.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.10.2020 08:45 Reaguje na Jan Šimůnek
Nebavímse o kousku kanálu, ale o celém DOL.
My nejsme schopni dostavět kousky dálnic propojující se nás na Západ.
Nejsme schopni vůbec začít stavět svoji část celoEvropské sítě TGV.
Vůbec neuvažujeme o přijetí eura.
Odmítáme green deal a vůbec transformaci energetiky.
Odmítáme jakoukoliv větší integraci EU.
A do toho plesk!!!! Nesmyslný DOL.
Co to všechno znamená??
Není to vysvětlení tady?
https://www.respekt.cz/politika/bis-otevrene-varuje-pred-promorenosti-ceska-ruskymi-spiony?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=Feed%3A+respekt-clanky+%28T%C3%BDden%C3%ADk+Respekt+%E2%80%A2+V%C5%A1echny+%C4%8Dl%C3%A1nky%29
Co to znamená?
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

10.10.2020 09:43 Reaguje na Jan Šimůnek
No tak to je dobrý vtip. Ty hutě jsou před zavřením, než by se to postavilo, možná ani nebduou fungovat..
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

10.10.2020 09:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Hlubší smysl je v tom, že budou opět peníze pro často zbytečné orgaizace a jednotlivce projektanty a také se bude dát nemalé množství financí odklonit. Nic jiného v tom není. Iniciátoři tohoto nesmyslu kromě toho individua na Hradě ani sami nevěří, že se to někdy bude realizovat, ale mají zajištěny pěkné příjmy a kvalitnější životy než většina z nás a to z našich daní...
Odpovědět
SR

Selský Rozum

8.10.2020 19:14
https://www.youtube.com/watch?v=rqRt0mLb0I8&ab_channel=%C4%8Cesk%C3%A1Plavba
Doporučuji zkouknout toto 30min video z německých kanálů. Nechci nikoho ovlivňovat, tak to nebudu komentovat. Ať si každý udělá závěr podle svého rozumu. Pouze chci podotknout, že by z investice oněch 600 mld. měla z 85% zaplatit EU. To by tedy jestli dobře počítám měla být JEDNORÁZOVÁ investice 510 mld.z EU a 90 mld. z ČR. Pro srovnání např. min.obrany má KAŽDOROČNÍ rozpočet v řádech několika desítek mld. Např. v tomto roce 75,5 mld. Ať si zase každý udělá vlastní názor na to, jestli oproti jednorázové investici za kanál na několik desítek let je horší, než každoroční desetitisíce mld. do zbrojení.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.10.2020 19:59 Reaguje na Selský Rozum
Já už taky jako vy nechci nikoho ovlivňovat, protože nelze
diskutovat s lidmi, kteří zde vše pouze negují, ale sami nic
nevymysleli. Nemají žádné ekologické řešení tranzitní dopravy
v budoucnu. Možná budou cestovat a zboží posílat pomocí telepatie ?
Odmítají a blokují kdejaké liniové stavby a tetelí se radostí, když se jim stavby podaří opakovaně zdržet a zastavit. S úsměvem ve tváři blokují silniční obchvaty měst a vůbec jim nevadí utrpení obyvatel. Každopádně s kůží na trh půjdou politici, kteří budou o stavbě kanálu rozhodovat a ne různí aktivisté. Pokud chtějí rozhodovat
oni, tak k tomu musí mít mandát a ne pouze pár podpisů pod peticí
a transparenty na demonstracích. Tak to chodí v demokracii, kde
rozhoduje většina a menšina se musí přizpůsobit. Jinak to prostě nelze a pokud ano, tak to nebude demokracie, ale diktatura.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

9.10.2020 07:42 Reaguje na Břetislav Machaček
Většina ČR tuto i podobné stavby nechce, tak se vzpamatujte vy demagogu....
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.10.2020 09:11 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Safra já nevěděl, že už umíte všem lidem vlézt do
mozku a zjistit jejich názor. Budiž, ale jak tu
neustále se zvyšující dopravu chcete do budoucna
řešit ? Pouze tím, že mě nazvete demagogem to asi
nepůjde. Tak jak ? Nové dálnice, nové železnice ?
Ještě jsem od vás neslyšel mimo negací nějaké
konkrétní řešení. Je to typický postoj lidí ,kteří si libují v jakékoliv kritice a skutek, utek.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.10.2020 16:13 Reaguje na Břetislav Machaček
Představa, že lidé budou jezdit do práce místo autem lodí, je skutečně úsměvná.
My máme určito výhodu, že jsme zaostalejší země a můžeme se podívat tam, kde to už realizovalo a jak to dopadlo:
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-kucera-kanal-ryn-mohan-dunaj-ma-pocatky-daleko-v-historii-a-slibnou-budoucnost-v-nedohlednu
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.10.2020 10:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzl já nikdy nepsal o ježdění lodí do
práce, ale vždy pouze o nákladní dopravě
doplněné i o tu plavbu rekreační. Jinak si
níže přečtěte co píší jako odpověď panu
Pavelkovi a mohu vám říci pouze to, že se
budu velice smát jedné věci, až někoho v EU
napadne, že musíme x % dopravy přesunout na vodu. To pak bude hysterie jak to dohnat.
Ne nadarmo nabízejí až 85% zainvestování stavby.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

9.10.2020 23:52 Reaguje na Břetislav Machaček
Doprava se doufám zvyšovat nebude. Spíše naopak. Očekávám, že lidé se postupně začnou více orientovat na lokální produkty, alespoň u některých komodit. A také častější výroba pomocí 3D tiskáren by mohla přispět v nepříliš vzdálené budoucnosti k omezení dopravy některého zboží např. aut.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.10.2020 19:03 Reaguje na Majka Kletečková
A čím dovezete suroviny pro ten tisk do 3D
tiskáren? Ten u vás roste v zahradě? Prosím
zamyslete se, zda je možné se orientovat
v globalizovaném světě pouze na domácí produkty cenově a kvalitativně mnohdy nekonkurenční. To by jste musela zase zavřít hranice a nařídit vyrábět vše od jehly po lokomotivu. Mimochodem nepřeceňujte možnosti
3D tiskáren. Jsou vhodné pro výrobu modelů, vzorů a zatím pouze poměrně jednoduchých výrobků z omezených druhů materiálů. Doprava stoupat bude a to hlavně ta tranzitní a nemůžeme v ní podle mezinárodních smluv nikomu bránit a nějak ji omezovat. Každá dálnice i trať potřebuje pro případ nehod i náhradní trasu, a obojí je silně závislé taky na počasí jako ty vodní cesty. Ty dálnice můžeme stavět do nekonečna a asi nikdy stačit nebudou, protože po páteřních přibudou odbočné a lokální. To bude teprve záborů půdy a zničených biotopů. To si ještě zaprotestujete
a podepíšete stovky petic.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

10.10.2020 09:42 Reaguje na Břetislav Machaček
NO tak jak to dopadlo, když rozhodovali polzici bez odborníků vidíme na jedné dálnici v severních Čechách..A podotýkám, že ekologické organizace přesně na to, co se stalo, upozorňoval. Tak tady neplácejte ty Vaše nesmysly..
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

10.10.2020 09:40 Reaguje na Břetislav Machaček
Ekologické řešení dopravy jako kanál, jo? Těmi kouřícími loděmi a pomalou rychlostí přepravy? Vždyť v Německu poklesla přeprava na vodě z 1,6 miliónu tun ročně na pouhých 0,2 mil. tun. Myslím, že toto číslo stačí. Proto není třeba vydávat takové peníze na tento nesmysl navíc v dnešní době a kdy nemáme dostavěny dálnice ani opraveny železnice...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.10.2020 10:48 Reaguje na Karel Pavelka
Ona pane poklesla na úkor dopravy kamiónové a ta si
vyžaduje další dálnice, obchvaty, parkoviště a taky
spoustu zbytečně zabitých lidí a zvířat. To vám je
jako ekologovi jedno? Vám ty kamióny nevadí a taky
to, že s globalizací ta doprava bude ještě více
narůstat? Pokud bude ekonomika postavena pouze na
způsobu dosud levné automobilové dopravy tak budiž, ale v minulosti až tak levná nebyla a levnější byly ty lodě. Bude to stále tak? Nezmění se zase třeba vlivem krize a tlaku na ekologii ze strany EU (EU chce s 85 % kanál zafinancovat)priority v dopravě?
Mi je to ukradené, já zalezu jako jezevec do své
nory, ale co ti lidé kolem dálnic a silnic. Co ty
nově požadované stavby silniční infrastruktury?
A to pouze za tu cenu, že něco dovezu o pár dnů dříve, aby pak mohlo měsíc ležet ve skladě. No
a železniční tratě? Už vidím ten pláč při jejich výstavbě či rozšíření tu o nějaký mokřad či louku s křečky. Běžte se všichni se svým pojetím ekologie i
s těmi akademiky víte co. Zaasfaltujte celou zem
a kochejte se tím, že jste zabránili i kousku toho
kanálu z Polska do Ostravy, která potřebuje jakoukoliv možnost lepší dopravy a přilákání
investorů jako sůl. Jinak lodě mohou jezdit na CNG
či jiné relativně ekologická paliva na rozdíl od
"nekouřících" kamiónů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.10.2020 11:38 Reaguje na Břetislav Machaček
Kamlóny už dnes v USA jezdí občas na vodík, na rozdíl od lodí.
Ale skutečně neporučíte větru dešti, stačí se podívat na kanály v Evropě a jejich dopravní vytíženost.
Prostě tento způsob dopravy po pevnině je už mrtvý.
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-kucera-kanal-ryn-mohan-dunaj-ma-pocatky-daleko-v-historii-a-slibnou-budoucnost-v-nedohlednu
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.10.2020 19:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Dočkám se od někoho z vás mimo kritiky vodních cest nějaké řešení čím omezit kamionovou dopravu i do budoucna? Zatím mi na to nikdo doposud neodpověděl. Pouze se o to pokusila
paní Kletečková návrhem vrátit se k místním
zdrojům a tištěním výrobků na 3D tiskárnách,
ale i do nich je třeba dovést suroviny k "tištění". Tak prosím o odpověď a ne pouze
o negaci vodní cesty jako alternativy jak část dopravy dostat ze silnic pryč.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.10.2020 12:55 Reaguje na Břetislav Machaček
Stačí se přece podívat do vyspělejších zemí, třeba do nám nejbližšího Rakouska.
Tj. dodělat dálniční síť a propojení do zahraničí.
Postavit naši část celoevropské sítě vysokorychlostních tratí, tím se odlehčí za železnici.
Rakousko má už dávno vodní superdálnici a přečtěte si, jak to tam funguje.
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-kucera-kanal-ryn-mohan-dunaj-ma-pocatky-daleko-v-historii-a-slibnou-budoucnost-v-nedohlednu
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist