Rozhazování peněz a hazard s krajinou, prohlašují odborníci ke kanálu Dunaj-Odra-Labe
„Existuje obrovská nejistota ohledně budoucí vodní bilance naší krajiny, dostupnosti zásob vody a splavnosti našich řek. V takové situaci je plánování takto dlouhodobých projektů za stovky miliard, zásadně měnících krajinu, naprostým hazardem.“ Píše se v prohlášení, které podepsali zástupci mnoha desítek univerzit, vědeckých pracovišť, odborných a zájmových společností a profesních organizací. Mezi signatáři nejsou jen ekologové a další přírodovědci, ale také například zástupci krajinných architektů, ekonomů, či rybářů.
Životní prostředí v České republice potřebuje systematické a cílené zásahy k ozdravění krajiny, zejména jejího vodního režimu. Vodní toky a jejich okolí patří k nejohroženějším a nejvíce poškozeným typům prostředí. Přitom právě v oblasti plánovaného koridoru se nacházejí biologicky nesmírně cenná území, která patří mezi evropsky významné lokality (EVL) v soustavě Natura 2000, a mnohé jsou chráněny českou legislativou. Koridor DOL by zabral tisíce hektarů půdy a tato území nenávratně zničil.
„Navíc nejde jen o krátký úsek na severní Moravě. Záměrem je propojit Odru s Dunajem. To by zničilo mnohá z nejkrásnějších míst, která na Moravě ještě zbývají. V řece Moravě v posledních letech nebývá dost vody ani pro vodáky,“ říká Martin Rulík z České limnologické společnosti a Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého. „O tomto projektu vážně uvažovali už za Rakouska-Uherska. Na jeho realizaci tlačila i Třetí říše. Do těch dob také myšlenkově přesně zapadá. Jde bohužel opačným směrem, než kam nás tlačí potřeby dnešní doby. V čase klimatické změny potřebujeme řeky a krajinu ozdravit, ne zalít nejhodnotnější ornou půdu a poslední zbytky cenné přírody intenzivně využívaných nížin dalšími megatunami betonu,“ dodává Robert Tropek z České společnosti pro ekologii a Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy.
Signatáři prohlášení považují za nepřijatelné, aby vláda projednávala a schvalovala kroky vedoucí k realizaci DOL či jeho části bez náležité odborné i společenské diskuse. S ohledem na závěry Studie proveditelnosti a řady dalších odborných studií je zřejmé, že se jedná o projekt se zásadními důsledky pro životní prostředí. Ostatně i Senát Parlamentu ČR ve svém usnesení žádá, aby rozhodnutí vlády předcházela oponentura nestrannými zahraničními experty.
„Jakékoli kroky ve prospěch projektu DOL tak považujeme za krajně nezodpovědné a nebezpečné. Postup ve věcech s takto zásadním vlivem na celé regiony ČR i okolních států, může být založen pouze na široké odborné i společenské diskusi a na dostatečném zvážení všech odborných studií a dalších podkladů.“ říká Petr Znachor z České limnologické společnosti a Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (21)
Jaroslav Vozáb
8.10.2020 11:08řadu let se domnívám, že tento projekt je živen stavaři, kteří dělají různé projekty studie atd. Sami tomu nevěří, ale peníze od státu jdou ( tedy peníze o které připraví stát ty co ještě pracují). Dělat plány s megalomanským rozpočtem se asi vyplatí, nejsou náhodou tyto kanceláře placeny od výše tz. navržené investice?
Vodní cesty jsou využívány prakticky jen k hobby plavbě soukromích lodiček. Jednou za čas spláchnou umělou vlnou nějaké ty necky po Laby do Německa, samozřejmě nedodělané kvůli ponoru nebo přivezou turisty na řízek.
Pokud mě paměť neklame je použití vodní cesty zadarmo a to od doby Karla IV. Jak se potom může někdy zaplatit?
Jezdím kolem Chvaletic a o nějakém smyslu plném využití dost pochybuji. Provoz se blíží k nule.
Robert Jirman
8.10.2020 11:54 Reaguje na Jaroslav VozábPavel Hanzl
8.10.2020 13:51Jan Šimůnek
8.10.2020 16:18 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
9.10.2020 08:45 Reaguje na Jan ŠimůnekMy nejsme schopni dostavět kousky dálnic propojující se nás na Západ.
Nejsme schopni vůbec začít stavět svoji část celoEvropské sítě TGV.
Vůbec neuvažujeme o přijetí eura.
Odmítáme green deal a vůbec transformaci energetiky.
Odmítáme jakoukoliv větší integraci EU.
A do toho plesk!!!! Nesmyslný DOL.
Co to všechno znamená??
Není to vysvětlení tady?
https://www.respekt.cz/politika/bis-otevrene-varuje-pred-promorenosti-ceska-ruskymi-spiony?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=Feed%3A+respekt-clanky+%28T%C3%BDden%C3%ADk+Respekt+%E2%80%A2+V%C5%A1echny+%C4%8Dl%C3%A1nky%29
Co to znamená?
Karel Pavelka
10.10.2020 09:43 Reaguje na Jan ŠimůnekKarel Pavelka
10.10.2020 09:47 Reaguje na Pavel HanzlFranta Jetel
8.10.2020 19:14Doporučuji zkouknout toto 30min video z německých kanálů. Nechci nikoho ovlivňovat, tak to nebudu komentovat. Ať si každý udělá závěr podle svého rozumu. Pouze chci podotknout, že by z investice oněch 600 mld. měla z 85% zaplatit EU. To by tedy jestli dobře počítám měla být JEDNORÁZOVÁ investice 510 mld.z EU a 90 mld. z ČR. Pro srovnání např. min.obrany má KAŽDOROČNÍ rozpočet v řádech několika desítek mld. Např. v tomto roce 75,5 mld. Ať si zase každý udělá vlastní názor na to, jestli oproti jednorázové investici za kanál na několik desítek let je horší, než každoroční desetitisíce mld. do zbrojení.
Břetislav Machaček
8.10.2020 19:59 Reaguje na Franta Jeteldiskutovat s lidmi, kteří zde vše pouze negují, ale sami nic
nevymysleli. Nemají žádné ekologické řešení tranzitní dopravy
v budoucnu. Možná budou cestovat a zboží posílat pomocí telepatie ?
Odmítají a blokují kdejaké liniové stavby a tetelí se radostí, když se jim stavby podaří opakovaně zdržet a zastavit. S úsměvem ve tváři blokují silniční obchvaty měst a vůbec jim nevadí utrpení obyvatel. Každopádně s kůží na trh půjdou politici, kteří budou o stavbě kanálu rozhodovat a ne různí aktivisté. Pokud chtějí rozhodovat
oni, tak k tomu musí mít mandát a ne pouze pár podpisů pod peticí
a transparenty na demonstracích. Tak to chodí v demokracii, kde
rozhoduje většina a menšina se musí přizpůsobit. Jinak to prostě nelze a pokud ano, tak to nebude demokracie, ale diktatura.
Lukáš Kašpárek
9.10.2020 07:42 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
9.10.2020 09:11 Reaguje na Lukáš Kašpárekmozku a zjistit jejich názor. Budiž, ale jak tu
neustále se zvyšující dopravu chcete do budoucna
řešit ? Pouze tím, že mě nazvete demagogem to asi
nepůjde. Tak jak ? Nové dálnice, nové železnice ?
Ještě jsem od vás neslyšel mimo negací nějaké
konkrétní řešení. Je to typický postoj lidí ,kteří si libují v jakékoliv kritice a skutek, utek.
Pavel Hanzl
9.10.2020 16:13 Reaguje na Břetislav MachačekMy máme určito výhodu, že jsme zaostalejší země a můžeme se podívat tam, kde to už realizovalo a jak to dopadlo:
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-kucera-kanal-ryn-mohan-dunaj-ma-pocatky-daleko-v-historii-a-slibnou-budoucnost-v-nedohlednu
Břetislav Machaček
10.10.2020 10:55 Reaguje na Pavel Hanzlpráce, ale vždy pouze o nákladní dopravě
doplněné i o tu plavbu rekreační. Jinak si
níže přečtěte co píší jako odpověď panu
Pavelkovi a mohu vám říci pouze to, že se
budu velice smát jedné věci, až někoho v EU
napadne, že musíme x % dopravy přesunout na vodu. To pak bude hysterie jak to dohnat.
Ne nadarmo nabízejí až 85% zainvestování stavby.
Majka Kletečková
9.10.2020 23:52 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
10.10.2020 19:03 Reaguje na Majka Kletečkovátiskáren? Ten u vás roste v zahradě? Prosím
zamyslete se, zda je možné se orientovat
v globalizovaném světě pouze na domácí produkty cenově a kvalitativně mnohdy nekonkurenční. To by jste musela zase zavřít hranice a nařídit vyrábět vše od jehly po lokomotivu. Mimochodem nepřeceňujte možnosti
3D tiskáren. Jsou vhodné pro výrobu modelů, vzorů a zatím pouze poměrně jednoduchých výrobků z omezených druhů materiálů. Doprava stoupat bude a to hlavně ta tranzitní a nemůžeme v ní podle mezinárodních smluv nikomu bránit a nějak ji omezovat. Každá dálnice i trať potřebuje pro případ nehod i náhradní trasu, a obojí je silně závislé taky na počasí jako ty vodní cesty. Ty dálnice můžeme stavět do nekonečna a asi nikdy stačit nebudou, protože po páteřních přibudou odbočné a lokální. To bude teprve záborů půdy a zničených biotopů. To si ještě zaprotestujete
a podepíšete stovky petic.
Karel Pavelka
10.10.2020 09:42 Reaguje na Břetislav MachačekKarel Pavelka
10.10.2020 09:40 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
10.10.2020 10:48 Reaguje na Karel Pavelkavyžaduje další dálnice, obchvaty, parkoviště a taky
spoustu zbytečně zabitých lidí a zvířat. To vám je
jako ekologovi jedno? Vám ty kamióny nevadí a taky
to, že s globalizací ta doprava bude ještě více
narůstat? Pokud bude ekonomika postavena pouze na
způsobu dosud levné automobilové dopravy tak budiž, ale v minulosti až tak levná nebyla a levnější byly ty lodě. Bude to stále tak? Nezmění se zase třeba vlivem krize a tlaku na ekologii ze strany EU (EU chce s 85 % kanál zafinancovat)priority v dopravě?
Mi je to ukradené, já zalezu jako jezevec do své
nory, ale co ti lidé kolem dálnic a silnic. Co ty
nově požadované stavby silniční infrastruktury?
A to pouze za tu cenu, že něco dovezu o pár dnů dříve, aby pak mohlo měsíc ležet ve skladě. No
a železniční tratě? Už vidím ten pláč při jejich výstavbě či rozšíření tu o nějaký mokřad či louku s křečky. Běžte se všichni se svým pojetím ekologie i
s těmi akademiky víte co. Zaasfaltujte celou zem
a kochejte se tím, že jste zabránili i kousku toho
kanálu z Polska do Ostravy, která potřebuje jakoukoliv možnost lepší dopravy a přilákání
investorů jako sůl. Jinak lodě mohou jezdit na CNG
či jiné relativně ekologická paliva na rozdíl od
"nekouřících" kamiónů.
Pavel Hanzl
10.10.2020 11:38 Reaguje na Břetislav MachačekAle skutečně neporučíte větru dešti, stačí se podívat na kanály v Evropě a jejich dopravní vytíženost.
Prostě tento způsob dopravy po pevnině je už mrtvý.
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-kucera-kanal-ryn-mohan-dunaj-ma-pocatky-daleko-v-historii-a-slibnou-budoucnost-v-nedohlednu
Břetislav Machaček
10.10.2020 19:15 Reaguje na Pavel Hanzlpaní Kletečková návrhem vrátit se k místním
zdrojům a tištěním výrobků na 3D tiskárnách,
ale i do nich je třeba dovést suroviny k "tištění". Tak prosím o odpověď a ne pouze
o negaci vodní cesty jako alternativy jak část dopravy dostat ze silnic pryč.
Pavel Hanzl
11.10.2020 12:55 Reaguje na Břetislav MachačekTj. dodělat dálniční síť a propojení do zahraničí.
Postavit naši část celoevropské sítě vysokorychlostních tratí, tím se odlehčí za železnici.
Rakousko má už dávno vodní superdálnici a přečtěte si, jak to tam funguje.
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-kucera-kanal-ryn-mohan-dunaj-ma-pocatky-daleko-v-historii-a-slibnou-budoucnost-v-nedohlednu