https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/rsd-bude-jednat-s-ochranci-prirody-o-odblokovani-stavby-dvou-useku-dalnice-d35
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ředitelství silnic a dálnic bude jednat s ochránci přírody o odblokování stavby dvou úseků dálnice D35

4.10.2023 18:17 | LITOMYŠL (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Českého svazu ochránců přírody Šumperk, který nedávno podal rozklad proti stavebnímu povolení na dva úseky dálnice D35 na Svitavsku, by se měli sejít tento týden. Schůzka by mohla odblokovat přípravu staveb včetně obchvatu Litomyšle, řekl starosta Litomyšle Daniel Brýdl (Generace 89).
 

Rozklad se týká úseků dálnice D35 Litomyšl - Janov a Opatovec - Staré Město. "ŘSD má připravené nějaké varianty, které by nabídli, aby se to celé odblokovalo," řekl Brýdl. Ochránci přírody mají v rozkladu výhrady ke kácení dřevin či podmínkám zajištění ekologického dozoru stavby. Ve stavebním povolení podle nich údajně nejsou přesně a zcela uvedeny podmínky ministerstva životního prostředí ke stavbě.

Stavební povolení na úseky dálnice D35 Opatovec - Staré Město a Litomyšl - Janov vydalo ministerstvo dopravy v červenci a v srpnu. U úseku Litomyšl - Janov šlo o poslední potřebné povolení pro úsek dálnice D35 v Pardubickém kraji.

Výstavbu dálnice kolem Litomyšle do Janova zdržely spory s částí obyvatel okolních vesnic. Některým lidem, spolkům a obcím dlouhodobě vadila zvolená trasa a navržené řešení. V březnu 2021 podepsalo ŘSD s Litomyšlí a okolními obcemi a spolky memorandum o výstavbě úseku Litomyšl - Janov, které přípravu díky úpravám projektu odblokovalo a urychlilo.

"Ozvali se mi všichni, kteří podepsali memorandum, a nabízeli svou účast a pomoc. Je to tak, že ti, kteří byli dřív proti, jsou teď pro," řekl Brýdl. Věří, že se ŘSD podaří nalézt s ochránci přírody kompromisní řešení, stejně jako se do povedlo s předchozími odpůrci stavby.

V Pardubickém kraji je v provozu více než 30 kilometrů dálnice D35. Naposledy se loni 22. prosince otevřel úsek z Časů do Ostrova na Chrudimsku, který měří 14,7 kilometru. V květnu začala stavba dalšího úseku, trasa dlouhá téměř 12 kilometrů vznikne mezi Janovem a Opatovcem na Svitavsku. Náklady budou 2,54 miliardy korun, na dokončení má stavební firma dva a půl roku.

Dálnice D35 má v budoucnosti spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc a má být severní alternativou přetížené dálnice D1 při cestě z Čech na Moravu. Po dokončení bude s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku.

Z D35 je zatím hotových několik vzájemně nepropojených částí, a to v Libereckém kraji úsek Liberec - Turnov, v Pardubickém kraji úsek Sedlice - Opatovice - Časy - Ostrov a v Olomouckém kraji úseky Mohelnice - Olomouc, obchvat Olomouce a Olomouc - Lipník nad Bečvou.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (16)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

4.10.2023 18:34
Zásadou je s vyděrači nevyjednávat a výkupné neplatit.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.10.2023 19:13 Reaguje na Richard Vacek
1*
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.10.2023 19:12
No ja, ale soudy ....
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.10.2023 19:14 Reaguje na Slavomil Vinkler
Soudy jsou na straně teroristů, místo státu !
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

4.10.2023 21:58 Reaguje na smějící se bestie
Soudy by měly být na straně rozumné ochrany přírody resp. životního prostředí.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

5.10.2023 07:44 Reaguje na Majka Kletečková
Životní prostředí zejména lidí se neochrání tím, že všechna auta budou jezdit pomalu a centry obcí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.10.2023 19:13
Tak to vypadá, když politici nebyli schopni přijmout zákon o liniových dopravních stavbách podle německého mustru ( Poláci si ho přijmuli ), hned v r. 1990 !
A ti aktívisty, by neměli šanci něco blokovat.
Odpovědět
ig

4.10.2023 19:36
To jsme to dopracovali, vyjednáváme s teroristy.
Odpovědět
Pe

Petr

4.10.2023 20:24
To je pořád řečí o ekologii, o udržitelnosti, o mizejícím hmyzu a zvířatech z přírody, nadává se na stále další a další betonování a asfaltování vyprahlé a usychající krajiny...
A realita? Všude se staví jako o život, denně přibývají tisíce nových aut, a ti samí lidé nadšeně tleskají novým dálnicích a naříkají nad pomalostí stavění nových, a každého, kdo by si jen vzpomněl na řeči o jakési přírodě, nazývají teroristy a vymýšlejí pro ně fantaskní tresty.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

4.10.2023 21:56 Reaguje na Petr
Uhodil jste hřebík na hlavičku.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

5.10.2023 07:47 Reaguje na Petr
Na údržbu přírody je možno si buď vydělat a to rozvojem a nebo totálně zchudnout do 18. století, aby se musely sekat všechny dřeviny na palivo (hlavaté vrby...) a doma chovat zvířata, (každý kravku, kozu...).
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

4.10.2023 21:55
„Ochránci přírody mají v rozkladu výhrady ke kácení dřevin či podmínkám zajištění ekologického dozoru stavby. Ve stavebním povolení podle nich údajně nejsou přesně a zcela uvedeny podmínky ministerstva životního prostředí ke stavbě.“

Na rozdíl od některých zde diskutujících si myslím, že se nejedná o teroristy, ale o lidi, kterým na přírodě opravdu záleží.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

5.10.2023 06:07 Reaguje na Majka Kletečková
To poznáte podle toho, kolik jim přiteče za to, že provedou "studii", jak vykácené stromy vysadit jinde.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

5.10.2023 07:53 Reaguje na Majka Kletečková
Jistěže to nejsou teroristé ale podnikatelé. V jiných oborech se nazývají notoričtí rejpalové či kverulanti a nebo i vyděrači.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.10.2023 09:31 Reaguje na Majka Kletečková
Ano, záleží jim na přírodě v tom smyslu, že se s ní ohánějí, když
požadují peníze na činnost, vypracování studie náhradní výsadby
zeleně a například náhradní tůně vedle dálnice. V tichosti dojde
k dohodě a peníze doputují tam, kde připravili podklady rozkladu.
Je to zcela běžný postup a stačí zapátrat do minulosti a do účtů
podobných spolků. To je sama poradenská činnost, příspěvek na
činnost a dotování kurzů a školení. Úplatky se pouze musí správně
pojmenovat. Vím o nákupu sazenic náhradní výsadby po stavbě dálnice
přes prostředníka z ekologického sdružení, které doporučilo dané
dřeviny a od něho dostalo příspěvek na činnost. Kruh se uzavřel
a peníze na dálnici doputovaly přes předražené stromy na účet
potížistů. Zcela legální a stavba mohla pokračovat! O přírodu
jim vůbec nešlo! Těch stromů bylo tolik, že je nebylo kam sázet
a tak se mezi vzrostlé duby sázely na husto duby a i jinde se
čtyřmetrové stromy sázely tak hustě, že se budou brzo muset
prořezat. Dost drahá tyčovina do kamen, když stál jeden strom
7-15 tisíc korun bez nákladů na výsadbu!
Odpovědět

Viktor Šedivý

6.10.2023 23:09 Reaguje na Majka Kletečková
Ale no tak. Nestavte se hloupou.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist