Ředitelství silnic a dálnic bude jednat s ochránci přírody o odblokování stavby dvou úseků dálnice D35
Rozklad se týká úseků dálnice D35 Litomyšl - Janov a Opatovec - Staré Město. "ŘSD má připravené nějaké varianty, které by nabídli, aby se to celé odblokovalo," řekl Brýdl. Ochránci přírody mají v rozkladu výhrady ke kácení dřevin či podmínkám zajištění ekologického dozoru stavby. Ve stavebním povolení podle nich údajně nejsou přesně a zcela uvedeny podmínky ministerstva životního prostředí ke stavbě.
Stavební povolení na úseky dálnice D35 Opatovec - Staré Město a Litomyšl - Janov vydalo ministerstvo dopravy v červenci a v srpnu. U úseku Litomyšl - Janov šlo o poslední potřebné povolení pro úsek dálnice D35 v Pardubickém kraji.
Výstavbu dálnice kolem Litomyšle do Janova zdržely spory s částí obyvatel okolních vesnic. Některým lidem, spolkům a obcím dlouhodobě vadila zvolená trasa a navržené řešení. V březnu 2021 podepsalo ŘSD s Litomyšlí a okolními obcemi a spolky memorandum o výstavbě úseku Litomyšl - Janov, které přípravu díky úpravám projektu odblokovalo a urychlilo.
"Ozvali se mi všichni, kteří podepsali memorandum, a nabízeli svou účast a pomoc. Je to tak, že ti, kteří byli dřív proti, jsou teď pro," řekl Brýdl. Věří, že se ŘSD podaří nalézt s ochránci přírody kompromisní řešení, stejně jako se do povedlo s předchozími odpůrci stavby.
V Pardubickém kraji je v provozu více než 30 kilometrů dálnice D35. Naposledy se loni 22. prosince otevřel úsek z Časů do Ostrova na Chrudimsku, který měří 14,7 kilometru. V květnu začala stavba dalšího úseku, trasa dlouhá téměř 12 kilometrů vznikne mezi Janovem a Opatovcem na Svitavsku. Náklady budou 2,54 miliardy korun, na dokončení má stavební firma dva a půl roku.
Dálnice D35 má v budoucnosti spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc a má být severní alternativou přetížené dálnice D1 při cestě z Čech na Moravu. Po dokončení bude s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku.
Z D35 je zatím hotových několik vzájemně nepropojených částí, a to v Libereckém kraji úsek Liberec - Turnov, v Pardubickém kraji úsek Sedlice - Opatovice - Časy - Ostrov a v Olomouckém kraji úseky Mohelnice - Olomouc, obchvat Olomouce a Olomouc - Lipník nad Bečvou.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (16)
smějící se bestie
4.10.2023 19:14 Reaguje na Slavomil VinklerMajka Kletečková
4.10.2023 21:58 Reaguje na smějící se bestieSlavomil Vinkler
5.10.2023 07:44 Reaguje na Majka Kletečkovásmějící se bestie
4.10.2023 19:13A ti aktívisty, by neměli šanci něco blokovat.
Petr
4.10.2023 20:24A realita? Všude se staví jako o život, denně přibývají tisíce nových aut, a ti samí lidé nadšeně tleskají novým dálnicích a naříkají nad pomalostí stavění nových, a každého, kdo by si jen vzpomněl na řeči o jakési přírodě, nazývají teroristy a vymýšlejí pro ně fantaskní tresty.
Slavomil Vinkler
5.10.2023 07:47 Reaguje na PetrMajka Kletečková
4.10.2023 21:55Na rozdíl od některých zde diskutujících si myslím, že se nejedná o teroristy, ale o lidi, kterým na přírodě opravdu záleží.
Richard Vacek
5.10.2023 06:07 Reaguje na Majka KletečkováSlavomil Vinkler
5.10.2023 07:53 Reaguje na Majka KletečkováBřetislav Machaček
6.10.2023 09:31 Reaguje na Majka Kletečkovápožadují peníze na činnost, vypracování studie náhradní výsadby
zeleně a například náhradní tůně vedle dálnice. V tichosti dojde
k dohodě a peníze doputují tam, kde připravili podklady rozkladu.
Je to zcela běžný postup a stačí zapátrat do minulosti a do účtů
podobných spolků. To je sama poradenská činnost, příspěvek na
činnost a dotování kurzů a školení. Úplatky se pouze musí správně
pojmenovat. Vím o nákupu sazenic náhradní výsadby po stavbě dálnice
přes prostředníka z ekologického sdružení, které doporučilo dané
dřeviny a od něho dostalo příspěvek na činnost. Kruh se uzavřel
a peníze na dálnici doputovaly přes předražené stromy na účet
potížistů. Zcela legální a stavba mohla pokračovat! O přírodu
jim vůbec nešlo! Těch stromů bylo tolik, že je nebylo kam sázet
a tak se mezi vzrostlé duby sázely na husto duby a i jinde se
čtyřmetrové stromy sázely tak hustě, že se budou brzo muset
prořezat. Dost drahá tyčovina do kamen, když stál jeden strom
7-15 tisíc korun bez nákladů na výsadbu!