Růst kapacity solárních elektráren v EU by v příštích letech měl zpomalit
Cílem EU je do roku 2030 instalovat solární zařízení o výkonu 600 GW. To vyžaduje výrazné zrychlení jejich rozvoje.
SolarPower Europe uvedla, že prudký růst cen elektřiny a plynu a obavy z výpadků dodávek energie vyvolané ruskou invazí na Ukrajinu vyústily ve vážné obavy o energetickou bezpečnost. Postavily tak v letech 2022 a 2023 solární energii do zcela nového světla. Poptávka po rezidenční fotovoltaice však ve druhé polovině letošního roku zpomalila. Podle asociace za to mohou výrazně nižší velkoobchodní ceny elektřiny a vyšší inflace, které převládají nad obavami o energetickou bezpečnost a také zároveň zvyšují náklady místních výrobců zařízení.
Solární systémy sahají od individuálních střešních instalací fotovoltaických panelů přes instalace určené pro komerční a průmyslová zařízení až po pozemní velkokapacitní solární elektrárny.
V letošním roce má přírůstek solárních elektráren činit 56 GW, což je o 40 procent vyšší přírůstek než v roce 2022. Výsledek vychází z předběžného sledování instalovaných výkonů a tržních podmínek. Konečný údaj by měl být známý v první polovině příštího roku. V roce 2024 se však má výkon nově instalovaných zdrojů meziročně zvýšit jen o 11 procent, tedy 62 GW.
Nejvíce instalací uskutečnilo letos Německo, celkem 14 GW. Následuje Španělsko, které instalovalo 8,2 GW a Itálie s 4,9 GW. Celková kapacita solárních elektráren v Německu činí 82,1 GW.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (184)
Pavel Hanzl
15.12.2023 13:55Emil Novák
15.12.2023 15:54 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Řezáč
15.12.2023 16:31 Reaguje na Emil NovákNENÍ ČERNĚJŠÍ DÍRA NA ZEMI, KDE SE ZTRÁCÍ PENÍZE, NEŽ DOČASNÉ OZE.
Pavel Hanzl
15.12.2023 21:09 Reaguje na Jaroslav ŘezáčEmil Novák
15.12.2023 21:20 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.12.2023 08:37 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
16.12.2023 12:42 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.12.2023 22:15 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
16.12.2023 22:26 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
17.12.2023 18:19 Reaguje na Pavel HanzlSlavomil Vinkler
15.12.2023 17:26 Reaguje na Emil NovákPavel Hanzl
15.12.2023 21:12 Reaguje na Slavomil VinklerPavel Hanzl
15.12.2023 21:14 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
15.12.2023 21:28 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.12.2023 08:42 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
16.12.2023 12:49 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.12.2023 22:35 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
16.12.2023 22:40 Reaguje na Pavel Hanzlvaber
16.12.2023 09:01 Reaguje na Emil Nováka na jak dlouho by vystačilo,
ono uložiště na elektřinu přes noc, nic moc neřeší a když nesvítí několik dní nebo celý měsíc je bezcenné a když mohu vybíjet baterie na 50% potřebuji uložiště 2x větší,
ovšem Hanzl v tom má jasno jako vždy,
Pavel Hanzl
16.12.2023 22:38 Reaguje na vaberJaroslav Studnička
16.12.2023 22:40 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.12.2023 22:40 Reaguje na vaberEmil Novák
16.12.2023 22:42 Reaguje na Pavel Hanzlhttps://www.tzb-info.cz/tabulky-a-vypocty/99-prumerne-mesicni-doby-slunecniho-svitu-ve-vybranych-lokalitach-cr
Pavel Hanzl
16.12.2023 23:08 Reaguje na Emil NovákJaroslav Studnička
15.12.2023 20:05 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
15.12.2023 21:10 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
15.12.2023 23:11 Reaguje na Pavel HanzlKlidně si to okecávejte jak chcete...
Pavel Hanzl
16.12.2023 08:49 Reaguje na Jaroslav StudničkaFVE dá denně v průměru asi 3 píky v hodinách.
Ještě jednodušeji: když budu mít fve 1 kW instalovaného výkonu v píku, dá mi průměrně 3 kWh denně. A rok má 365 dní, takže mi za rok vyrobí asi 1 Mwh.
Tohle je sice ještě jednodušší než kachňál, ale pořád nevím nevím.............
Jaroslav Studnička
16.12.2023 09:34 Reaguje na Pavel HanzlV prvním vašem příspěvku jste uvedl "82 gigawatt v píku je 82 temelínských bloků, to je 82 TWH ročně."
Na což vám dostatečně reagoval Emil Novák.
Navíc instalovány výkon temelínského bloku je 1082 MWe. Tedy 82 Temelínů není 82 GWe.
Děkujeme, že jste se připomněl s tím, že při diskuzích o kachňálu jste vždy dokázal jaký analfabet jste.
Galipoli Petr
16.12.2023 16:37 Reaguje na Jaroslav StudničkaPavel Hanzl
16.12.2023 22:25 Reaguje na Jaroslav StudničkaPořád si myslíte, že kachňál je nějaká "disbalance výkonů OZE" ??? Posun fakt nenastal?
Jaroslav Studnička
16.12.2023 22:33 Reaguje na Pavel HanzlMatoucími informacemi tu zásobujete nejen zdejší web jedině vy.
A přesně např. vaše tvrzení "82 gigawatt v píku je 82 temelínských bloků, to je 82 TWH ročně." je přesně ten příklad matoucí informace.
Ve vašem případě se dokonce jedná o záměrné šíření dezinformací, protože vám tento nesmysl byl mnohokrát vysvětlen.
Jste horší jak kremelští dezinformátoři. Ti by se u vás mohli školit.
Emil Novák
16.12.2023 22:33 Reaguje na Pavel HanzlKde tam píšete něco o "přibližných, odhadovaných, tj. názorných údajích"? Samozřejmě nikde a kachní křivku bych být vámi vůbec nevytahoval, protože i na ní jste opakovaně dokázal, jaký jste v energetice diletant.
Pavel Hanzl
16.12.2023 23:04 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
16.12.2023 23:28 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
17.12.2023 18:19 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
17.12.2023 18:21 Reaguje na Pavel HanzlUž jsme zase u toho vašeho problému s chápáním psaného textu.
Pavel Hanzl
16.12.2023 08:58Pokud by chtěla ČR čerpat všechnu potřebnou elektřinu z FVE, musela by pokrýt asi 1% plochy státu fv panely. To je sice obrovské číslo, ale činí to asi 10% zpevněných ploch. Což vypadá už rozumněji. Samozřejmě k tomu akumulace. Tak do mě.
Emil Novák
16.12.2023 12:52 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
16.12.2023 13:06 Reaguje na Emil NovákPavel Hanzl
16.12.2023 22:30 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
16.12.2023 22:36 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.12.2023 22:42 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
16.12.2023 22:50 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.12.2023 22:56 Reaguje na Jaroslav StudničkaAle můžete mě fakt dorazit, když mi sdělíte to sladké tajemství, že v noci slunce nesvítí.
Emil Novák
16.12.2023 23:01 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
16.12.2023 22:36 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.12.2023 22:45 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
16.12.2023 22:52 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
16.12.2023 23:05 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.12.2023 22:48 Reaguje na Emil Novákhttps://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/milann-smrz-patologie-informaci-o-obnovitelnych-zdrojich-energie
Emil Novák
16.12.2023 22:55 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.12.2023 23:00 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
16.12.2023 23:24 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
17.12.2023 18:22 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
17.12.2023 18:25 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.12.2023 22:27 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
16.12.2023 22:38 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.12.2023 22:49 Reaguje na Emil Novákhttps://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/milann-smrz-patologie-informaci-o-obnovitelnych-zdrojich-energie
Emil Novák
16.12.2023 22:58 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.12.2023 23:01 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
16.12.2023 23:08 Reaguje na Pavel HanzlKde ten syntetický plyn máte, kromě vašich naivních přestav, a kolik stojí MWh elektřiny z toho syntetického plynu, kachňále?
Pavel Hanzl
17.12.2023 18:27 Reaguje na Emil NovákJaroslav Studnička
17.12.2023 18:33 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
17.12.2023 18:36 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
17.12.2023 19:17 Reaguje na Pavel HanzlVy protiropáckou kampaň opravdu nevedete.
Emil Novák
17.12.2023 19:34 Reaguje na Pavel HanzlS časovým rozměrem máte neustále problémy opět jedině vy, neustále si pletete přítomnost a vámi vybájenou budoucnost, ostatně zde v diskusi je to krásně vidět.
Richard Vacek
16.12.2023 10:02Je to stejné, jako bych se snažil zajistit si dostatek rajčat v zimě tím, že jich přes léto nasadím dvakrát tolik.
Pavel Hanzl
16.12.2023 22:32 Reaguje na Richard VacekJaroslav Studnička
16.12.2023 22:38 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.12.2023 22:51 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
16.12.2023 22:52 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
17.12.2023 18:30 Reaguje na Jaroslav StudničkaEmil Novák
17.12.2023 19:40 Reaguje na Pavel HanzlSkutečnou definici, která říká, že jde o graf rozdílu mezi spotřebu a výrobou obnovitelných zdrojů v průběhu dne přitom nejpve odmítal, později ji označuje za složitou (na rozdíl od jeho výše zmíněných "definic"), přičemž sám nakonec přes původní kategorický nesouhlas tvrdí: "Dá se to popsat jako disblanci mezi výkonem OZE a spotřebou" a náhle je kachní křivka "celkem nezajímavá a o ničem", přestože tu o ní neustále blábolí. Na závěr ještě radí studovat, abychom prý došli k tomu samému co troll Hanzl...
Pavel Hanzl
17.12.2023 19:52 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
17.12.2023 20:00 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
17.12.2023 20:06 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
17.12.2023 20:13 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
17.12.2023 19:55 Reaguje na Emil NovákHanzle, tak to vidíte sám, jak na tom jste...
Pavel Hanzl
17.12.2023 20:01 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
17.12.2023 20:24 Reaguje na Pavel HanzlJenom to dokazuje, jaký jste hlupák.
Pavel Hanzl
18.12.2023 09:06 Reaguje na Jaroslav StudničkaEmil Novák
18.12.2023 09:11 Reaguje na Pavel Hanzl1) "Rozdíl intergálů těchto grafů vám říká, kolik se spotřebuje energie ze slunce a tím pádem se ušetří elektřina ze stávajících zdrojů."
2) "Kachní křivka je denní graf spotřeby elektřiny ze sítě v okruhu, kde je velké množství fve do sítě nedodávajících."
Pavel Hanzl
17.12.2023 20:04 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
17.12.2023 20:26 Reaguje na Pavel HanzlJá jsem k tomu již svoje napsal. Stačí číst a pochopit psaný text.
Z výše uvedených vašich výplodů je zřejmé, že nic nechápete.
Pavel Hanzl
18.12.2023 09:09 Reaguje na Jaroslav StudničkaTo je definice kachní křivky, podle vás? Fakt nekecáte?
Jaroslav Studnička
18.12.2023 10:01 Reaguje na Pavel HanzlNěkolikrát jsem vám uvedl, že kachní křivku nechápete. Viz např. "Z výše uvedených vašich výplodů je zřejmé, že nic nechápete."
Pavel Hanzl
17.12.2023 19:59 Reaguje na Emil NovákNení tam žádná disbalance, není tam jiné OZE než fve, není tam žádná výroba, nejsou tam žádné vaše plky, které jste někde přečetli a nepochopili. A navíc jsem to chtěl od Studničky s tím, že vy budete arbitr. Tak se teda taky předveďte.
Emil Novák
17.12.2023 20:10 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.12.2023 09:00 Reaguje na Emil NovákChci, abyste vy napsal definici kachní křivky, když jsem ji napsal já.
Emil Novák
18.12.2023 09:06 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
17.12.2023 20:54 Reaguje na Pavel HanzlJak já, tak Emil, jsme vám vysvětlení v minulosti mnohokrát uvedli. Že si to nepamatujete a nejste schopný to pochopit je váš problém.
Pavel Hanzl
18.12.2023 09:02 Reaguje na Jaroslav StudničkaNapište teda jednoduchou definici, když jsem ji napsal já.
Emil Novák
18.12.2023 09:26 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
18.12.2023 10:09 Reaguje na Pavel Hanzlhttps://www.caiso.com/documents/flexibleresourceshelprenewables_fastfacts.pdf
Pavel Hanzl
18.12.2023 15:37 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
18.12.2023 16:21 Reaguje na Pavel HanzlDefinici kachní křivky vymysleli v CAISO a tím je to dané a pro mě srozumitelné.
Evidentně to tedy je jasné pro všechny kromě vás, když máte stále potřebu tu něco rozporovat.
Pavel Hanzl
18.12.2023 20:56 Reaguje na Jaroslav StudničkaDobře, tak napište: Je to graf spotřeby nebo výroby? Kde je v ní ta disbalance?
Je to o OZE, nebo o stabilním zdroji a fve?
Co nám ta křivka říká (ukazuje, zobrazuje) jakou informaci přináší?
Co když její vývoj dotáhneme do konce?
Jaroslav Studnička
18.12.2023 21:06 Reaguje na Pavel HanzlGraf spotřeby to v žádném případě není. Stačí se podívat na daný graf a zkontrolovat si jednotky.
Pavel Hanzl
18.12.2023 21:19 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
18.12.2023 21:24 Reaguje na Pavel HanzlViz souhrn výše vašich blábolů týkající se definice:
"Tak schválně, co takový "kachní graf" vyjadřuje?" Prvotní Hanzlova definice kachní křivky: "Rozdíl intergálů těchto grafů vám říká, kolik se spotřebuje energie ze slunce a tím pádem se ušetří elektřina ze stávajících zdrojů." Následovalo tvrzení, cituji: "Celé je to o spotřebě a ne o výrobě", dále tvrdil "Výroba tam není VŮBEC, protože to je zcela jiné číslo vztažené ke konkrélnímu zdroji, který zásobuje ještě úplně jiné spotřebitele, kteří vůbec v tom grafu nefigurují."
Skutečnou definici, která říká, že jde o graf rozdílu mezi spotřebu a výrobou obnovitelných zdrojů v průběhu dne přitom nejpve odmítal, později ji označuje za složitou (na rozdíl od jeho výše zmíněných "definic"), přičemž sám nakonec přes původní kategorický nesouhlas tvrdí: "Dá se to popsat jako disblanci mezi výkonem OZE a spotřebou" a náhle je kachní křivka "celkem nezajímavá a o ničem", přestože tu o ní neustále blábolí.
Pavel Hanzl
18.12.2023 21:49 Reaguje na Jaroslav StudničkaTakže rozdíl těch ploch (integrálů) nám říká, kolik je spotřeba ze Slunce.
Emil Novák
18.12.2023 21:27 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.12.2023 21:39 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
18.12.2023 21:53 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.12.2023 22:13 Reaguje na Emil NovákUž je to jasný, Talmud hadra, jdu spát, nebo mě pukne glocna.
Emil Novák
18.12.2023 22:26 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
18.12.2023 22:45 Reaguje na Pavel HanzlEnergetika pro vás opravdu není.
Břetislav Machaček
17.12.2023 11:54 Reaguje na Richard Vacektaky na využití příkonu při ideálních podmínkách pro provoz OZE.
To pouze Hanzl si myslí, že to spasí akumulace do drahých baterií
a výroba vodíku s problematickým využitím jako pohonu. Vodík je
celkem dobrý sluha, ale sakra špatný pán, když si postaví hlavu.
Pavel Hanzl
17.12.2023 18:33 Reaguje na Břetislav MachačekPavel Hanzl
18.12.2023 09:21To je graf spotřeby a ne výroby. Ta může být klidně dvojnásobná a pošle se k sousedům.
Co znamená ta nerovnováha? Graf ukazuje, kolik se spotřebuje ze sítě, tj. kolik uživatelé zaplatí za to, co je jim dodáno. Co je na tom ta disbalance?
Emil Novák
18.12.2023 09:34 Reaguje na Pavel Hanzl"Disbalance" je časový nesoulad špičkové výroby fotovoltaických elektráren a špičkového zbytkového zatížení. I to máte v té skutečné definici napsané, tak nevím proč se tak hloupě ptáte.
Pavel Hanzl
18.12.2023 11:12 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
18.12.2023 11:29 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.12.2023 15:35 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
18.12.2023 17:29 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.12.2023 20:49 Reaguje na Emil NovákJaroslav Studnička
18.12.2023 21:00 Reaguje na Pavel HanzlTady máte zdroj přímo od autora. Včetně typického grafu kachní křivku.
Jak si jistě všimnete, na ose "y" je jednotka "Megawatts" a to opravdu není jednotka spotřeby, ale jednotka výkonu neboli zatížení el. soustavy.
https://www.caiso.com/documents/flexibleresourceshelprenewables_fastfacts.pdf
Pavel Hanzl
18.12.2023 21:11 Reaguje na Jaroslav StudničkaZapnu pračku,ta na ohřev potřebuje 2kW, v tom okamžiku už jede zatížení, výkony, roztočí se elektroměr.
Takže jsem způsoblil co? Spotřebu. Fakt je to tak složitý?
Pavel Hanzl
18.12.2023 21:21 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
18.12.2023 21:37 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.12.2023 21:02 Reaguje na Emil NovákJá tvrdím, že je to pouze o spotřebě a proto takový zdroj tam žádný vliv mít nebude.
Ani tohle nedáváte?
Pokud by tam vstoupil silný spotřebitel, ta křivka se výrazně změní a přesně víme, v kterém místě a o kolik.
Emil Novák
18.12.2023 21:24 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.12.2023 21:33 Reaguje na Emil NovákPavel Hanzl
18.12.2023 21:36 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
18.12.2023 21:39 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.12.2023 21:56 Reaguje na Emil NovákAle nic to s kachňálem nemá, sorry jako.
Emil Novák
18.12.2023 22:07 Reaguje na Pavel HanzlP.S: I na Seznamu je to popsané hned v prvním odkazu který pod heslem "Residual load" nabídne, což krásně ukazuje vaše "schopnosti" si něco najít.
Pavel Hanzl
19.12.2023 09:08 Reaguje na Emil NovákBo si scházející výkon opatřím jinak (z akumulátorů, záložních zdrojů, koupí od jiných sousedů atd.) a ta křivka bude pořád stejná.
Emil Novák
19.12.2023 09:22 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.12.2023 21:30Takže: v 10,30 spustím silnou elektrárnu, co to udělá s kachní křivkou? Nic.
V 10.30 spusím martinskou pec se spotřebou desítek megawatt samozřejmě napojenou na síť. Co to udělá s kachní křivkou? Vyletí okamžitě nahoru.
Co nám to teda říká o výkonu a příkonu, o výrobě a spotřebě?
Jaroslav Studnička
18.12.2023 21:41 Reaguje na Pavel HanzlCelé to je o zatížení elektrizační soustavy v čase po odečtení výkonu z FVE, tedy to zbytkové zatížení soustavy. Nebo tako o výkonu disponibilních zdrojů, které musí být v provozu.
V grafu se také zobrazuje údaj "Net load" a to je v energetice pojem pro zatížení nebo výkon. V žádném případě to není spotřeba.
Pavel Hanzl
18.12.2023 22:03 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaký rozdíl vidíte v zatížení (třeba motorem) a spotřebou elektřiny tohoto motoru?
Emil Novák
18.12.2023 22:10 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.12.2023 08:36 Reaguje na Emil NovákJaroslav Studnička
19.12.2023 08:46 Reaguje na Pavel HanzlVy jste takový analfabet, to nemá obdoby :-).
Pavel Hanzl
19.12.2023 08:53 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
19.12.2023 09:00 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.12.2023 09:24 Reaguje na Jaroslav StudničkaEmil Novák
19.12.2023 09:39 Reaguje na Pavel HanzlTa definice není o nějakém "názoru", např. na definici kvadratické funkce máte taky vlastní názor?
Pavel Hanzl
19.12.2023 08:57 Reaguje na Jaroslav StudničkaTj. spotřeba se rovná výkonu zdrojů dodávajících do sítě, vše se měří v MW a v časovém úseku a MWh.
Jaroslav Studnička
19.12.2023 09:09 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.12.2023 09:22 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
19.12.2023 09:26 Reaguje na Pavel HanzlZatížení sítě je zatížení v reálném čase, tedy zatížení v každou danou sekundu, minutu, hodinu.
Zatížení sítě není za časové období.
Jaroslav Studnička
19.12.2023 22:18 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
18.12.2023 22:51 Reaguje na Pavel HanzlMW není jednotka spotřeby el. energie a graf kachní křivky je o MW.
Že neumíte číst v grafech jste dokázal i v jiných případech.
Pavel Hanzl
19.12.2023 08:52 Reaguje na Jaroslav StudničkaDobře: na ose Y kachní křivky je okamžitý součet všech elektroměrů v dané síti. To se rovná prodanému výkonu. Pokud se výkon nějak zmaří, nebo vyveze mimo síť, v té křivce se neobjeví vůbec.
Taky výkon, který jde ke spotřebitelům ze zdrojů mimo síť, se tam projeví jen zprostředkovaně (to jsou ty fve) a pouze v tom, že spotřebitel si o to méně koupí ze sítě. Bo v tom grafu je jen to, co si ze sítě koupí.
Jaroslav Studnička
19.12.2023 09:22 Reaguje na Pavel Hanzl2x jsem vám sem dal odkaz na provozovatele přenosové elektrizační soustavy.
Tady to máte dokonce z článku vytažené:
"Reliability requires balancing supply and demand
The net load curves represent the variable portion that ISO must meet in real time. To maintain reliability
the ISO must continuously match the demand for electricity with supply on a second-by-second basis.
Historically, the ISO directed conventional, controllable power plant units to move up or down with
the instantaneous or variable demand. With the growing penetration of renewables on the grid, there
are higher levels of non-controllable, variable generation resources. Because of that, the ISO must
direct controllable resources to match both variable demand and variable supply. The net load curves
best illustrate this variability. The net load is calculated by taking the forecasted load and subtracting
the forecasted electricity production from variable generation resources, wind and solar. These curves
capture the forecast variability. The daily net load curves capture one aspect of forecasted variability.
There will also be variability intra-hour and day-to-day that must be managed. The ISO created curves
for every day of the year from 2012 to 2020 to illustrate how the net load following need varies
with changing grid conditions."
Pavel Hanzl
20.12.2023 08:32 Reaguje na Jaroslav StudničkaPavel Hanzl
19.12.2023 08:59 Reaguje na Jaroslav StudničkaPavel Hanzl
19.12.2023 09:18 Reaguje na Jaroslav StudničkaPodle mě je spotřeba příkon ve wattech (to je bod na kachní křivce) za dobu jeho trvání. Takže ta plocha pod křivkou (integrál) je spotřeba koupená ze sítě ve Wh.
Právě proto je kachní, protože firemní fve dodávají tu energii, kterou by musely kupovat ze sítě. Když nebyla fve, byla to křivka velbloudí.
Jaroslav Studnička
19.12.2023 09:30 Reaguje na Pavel HanzlZatížení je v reálném čase, proto "W".
Jakýkoliv bod na křivce je zbytkové zatížení el. soustavy v dané době.
Pavel Hanzl
21.12.2023 08:00 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
22.12.2023 09:45 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
20.12.2023 08:45Dobré by bylo domyslet tu kachní křivku do konce.
Mám v síti stabilní zdroj (jaderku), který dává stále to minimum, kam křivka vůbec může klesnout. Při stále větším výkonu fve se stane, že záda kachny se stlačí pod tuhle úroveň.
Co s tím? Třeba se el. vyvézt nedá, vypnout je škoda.
Pokud bychom měli tolik akumulací, aby ten přebytek uložily, může nastat hrůza všech ropáků. Z jejich kapacity se pokryje ocásek i hlavička kachny a nastane tento příšerný stav. Stačí mi na celou spotřebu celé sítě jaderka a dost výkonu ve fve i akumulací. čus.
Jaroslav Studnička
20.12.2023 09:20 Reaguje na Pavel HanzlJediný kdo není schopen pochopit tak primitivní záležitost jako je graf kachní křivky jste vy a dokázal jste to v těch desítkách příspěvků.
Navíc jste kachní křivku do diskuze (mimo téma) vnesl sám.
Opakuji to neustále, energetika není o dojmech, ale o přesných definicích, faktech a číslech.
Pavel Hanzl
20.12.2023 19:31 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
20.12.2023 21:53 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
20.12.2023 09:28 Reaguje na Pavel Hanzl2) Vaše teorie má jednu "drobnou" vadu, že nemáme "tolik akumulací, aby ten přebytek uložily" a nemáme je ne proto, že to je "hrůza všech ropáků", ale protože je akumulace příšerně drahá, takže se na tržním principu stavět nevyplatí a veřejné finance rozhodně nejsou bezedné, aby mohly stavění baterií pokrýt. To už je zkrátka mnohem menší škoda elektrárnu vypnout než sypat peníze do nerentabilní akumulace. Prostě je potřeba místo politických výkřiků "zvojnásobíme, ztrojnásobíme, ..." navrhnout optimální mix disponibilních a občasných zdrojů, aby té akumulace nebylo potřeba tolik.
Pavel Hanzl
20.12.2023 19:33 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
20.12.2023 19:42 Reaguje na Pavel HanzlKolik GWh je "ďa cyp"?
Pavel Hanzl
22.12.2023 09:42 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
22.12.2023 09:43 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
22.12.2023 09:45 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.1.2024 09:07 Reaguje na Emil NovákPavel Hanzl
21.12.2023 08:09 Reaguje na Emil NovákPí Drábová říkala, že právě pátá? vědecko-technická revoluce bude právě v akumulacích energie.
Emil Novák
21.12.2023 08:31 Reaguje na Pavel Hanzl2) S tou cenou to "žhavý" rozhodně je, právě proto se ve skutečnosti nic "mohutného" nebuduje, to jsou jen vaše obvyklé výmysly. Že se na něčem pracuje nezaručuje vůbec nic, viz např. fúze, na které se pracuje už 50 let.
3) Paní Drábová ale neříkala, ve kterém století k té revoluci dojde.
Pavel Hanzl
21.12.2023 11:44 Reaguje na Emil Novákhttps://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/japonsko-otevrelo-ve-fukusime-nejvetsi-tovarnu-cisty-vodik-svete
https://oenergetice.cz/plyn/usa-se-mohou-stat-lidrem-v-oblasti-vyroby-elektrolyzeru
https://oenergetice.cz/vodik/dansku-se-chysta-instalace-dosud-nejvetsiho-svetoveho-elektrolyzeru?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
Emil Novák
21.12.2023 12:42 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
21.12.2023 20:29 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
21.12.2023 20:36 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
22.12.2023 09:38 Reaguje na Emil NovákAle připomínáte mi starého formana, který někomu cha cha "vyvrací" názory na výhodnost železnice v době, kdy se už dávno staví.
Emil Novák
22.12.2023 09:42 Reaguje na Pavel HanzlVaše hloupé dojmy co vám kdo koho připomíná mě absolutně nezajímají, podstatná jsou fakta a ne vaše dojmy.
Jaroslav Studnička
21.12.2023 21:56 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
22.12.2023 09:50 Reaguje na Emil Novákad 2) odpověď je v odkazech. Taky silně podceňujete kapacitu těch statisíců (spíš už miliónů) baterií u domácích (firemních) fve, které uživí celý objekt většinu roku a ještě se podílí na provoz elaut.
ad 3) Paní Drábová hovořila o tom jako o současném stavu, už to taky dávno probíhá.