Ředitelství vodních cest chce letos předložit nové varianty splavnění Labe do Pardubic
"Řešení více zasahuje do koryta řeky, méně se pohybujeme na loukách. Stále ale musíme překonat spád jezu v Přelouči, ten tam je, i když varianty mají drobné rozdíly v tom, jakým způsobem se u jezu bude operovat," uvedl Bukovský. Podle něj by mohl být u nynějšího jezu, kde je i nevyužívané zdymadlo, vybudován další s plavební komorou nebo by se muselo původní zdymadlo přestavět.
ŘVC vybíralo z 16 variant splavnění Labe, z toho tři byly z hlediska vlivů na životní prostředí vyhodnoceny bez významně negativního vlivu na lokalitu Louky u Přelouče. Jedna varianta například vykazuje celkový územní zábor lokalit chráněného modráska pod jedno procento.
Kvůli lodní přepravě do Pardubic by bylo nutné vybudovat plavební kanál, který obejde jez v Přelouči. Dosud se také počítalo s ochranou takzvaných labských hrčáků, což je úsek řeky na středním toku pod jezem s bystřinným prouděním. V současnosti už podle Bukovského panuje názor, že hrčáky tak cenné nejsou a bylo by je možné zlikvidovat.
"Z hlediska technického i finančního byl původní dlouhý plavební kanál lepší. Nové varianty jsou nákladnější, komplikovanější, ale představují vyřešení problémů s chráněnými územími," řekl Bukovský.
ŘVC plánuje, že do konce května zveřejní oznámení posouzení koncepce SEA pro záměr splavnění Labe do Pardubic včetně podkladů pro změnu zásad územního rozvoje Pardubického kraje. Zpracovanou dokumentaci hodnocení by chtělo ve druhém pololetí letošního roku projednat s orgány státní správy a do konce roku předložit krajskému úřadu k provedení vlastního procesu SEA.
Labe je zatím splavné jen do Chvaletic. Kromě plavebního stupně Přelouč by byla nutná modernizace stupně Srnojedy na Pardubicku a vybudování přístavu v Pardubicích. Podle dřívějších údajů by měla výstavba kanálu o délce téměř 3,2 kilometru stát více než tři miliardy korun.
Smysluplnost a hospodárnost plavebního kanálu zpochybnil v roce 2009 Nejvyšší kontrolní úřad. Podle dříve zveřejněných informací by se po vodě z Pardubic a opačným směrem mohly vozit sypké stavební materiály, posypová sůl nebo nadměrné náklady.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (14)
smějící se bestie
17.5.2022 05:33Stejně tak za nimi jdou chybějící dálnice a okruhy, obchvaty měst + Temelín II.
To vše mělo být v provozu před vstupem ČR do EU !
Jaroslav Řezáč
17.5.2022 07:21 Reaguje na smějící se bestieMiroslav Vinkler
17.5.2022 07:57 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJediná výmluva-hnědé uhlí do elektráren - je taky pasé, tak proč?
vaber
17.5.2022 09:39 Reaguje na Miroslav Vinklerale co takhle Labe plné vody,
to myslíte není důležité
smějící se bestie
17.5.2022 11:30 Reaguje na Jaroslav ŘezáčNejen po celé Evropě využívají řeky/vodní cesty, ke svému prospěchu. A při dnešních znalostech, materiálech, technologiích, lze mít jak dopravu po vodě i přírodu. Jenom to chce méně byrokracie a chtít !
Svatá Prostoto
17.5.2022 14:11 Reaguje na smějící se bestiesmějící se bestie
17.5.2022 17:03 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
18.5.2022 11:48 Reaguje na smějící se bestiePavel Hanzl
17.5.2022 08:23 Reaguje na smějící se bestieV devadesátkách se řešil praktický bankrot našeho průmyslu a tím celé ekonomiky, kompletní rekonstrukce celého státu. Tak co byste ještě chtěl?
Zemanova vláda vše zabrzdila a zkomplikovala a od té doby nastal skutečný problém se vším.
smějící se bestie
17.5.2022 11:32 Reaguje na Pavel HanzlNastartováno mělo být hned v r. 1990/92.