https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/rvc-chce-letos-predlozit-nove-varianty-splavneni-labe-do-pardubic
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ředitelství vodních cest chce letos předložit nové varianty splavnění Labe do Pardubic

17.5.2022 01:55 | PŘELOUČ (ČTK)
"Z hlediska technického i finančního byl původní dlouhý plavební kanál lepší. Nové varianty jsou nákladnější, komplikovanější, ale představují vyřešení problémů s chráněnými územími," řekl Bukovský.
"Z hlediska technického i finančního byl původní dlouhý plavební kanál lepší. Nové varianty jsou nákladnější, komplikovanější, ale představují vyřešení problémů s chráněnými územími," řekl Bukovský.
Foto | Stribrohorak / Wikimedia Commons
Ředitelství vodních cest (ŘVC) chce letos předložit nové varianty splavnění Labe v úseku od Přelouče do Pardubic. Proti původní trase plavebního kanálu přes přírodně cenné Slavíkovy ostrovy dlouhodobě vystupovali ekologové a stavbu úspěšně blokovali. Nové vedení vodní cesty by se mělo co nejvíce vyhnout celé evropsky významné lokalitě Louky u Přelouče, řekl ČTK mluvčí ŘVC Jan Bukovský.
 

"Řešení více zasahuje do koryta řeky, méně se pohybujeme na loukách. Stále ale musíme překonat spád jezu v Přelouči, ten tam je, i když varianty mají drobné rozdíly v tom, jakým způsobem se u jezu bude operovat," uvedl Bukovský. Podle něj by mohl být u nynějšího jezu, kde je i nevyužívané zdymadlo, vybudován další s plavební komorou nebo by se muselo původní zdymadlo přestavět.

ŘVC vybíralo z 16 variant splavnění Labe, z toho tři byly z hlediska vlivů na životní prostředí vyhodnoceny bez významně negativního vlivu na lokalitu Louky u Přelouče. Jedna varianta například vykazuje celkový územní zábor lokalit chráněného modráska pod jedno procento.

Kvůli lodní přepravě do Pardubic by bylo nutné vybudovat plavební kanál, který obejde jez v Přelouči. Dosud se také počítalo s ochranou takzvaných labských hrčáků, což je úsek řeky na středním toku pod jezem s bystřinným prouděním. V současnosti už podle Bukovského panuje názor, že hrčáky tak cenné nejsou a bylo by je možné zlikvidovat.

"Z hlediska technického i finančního byl původní dlouhý plavební kanál lepší. Nové varianty jsou nákladnější, komplikovanější, ale představují vyřešení problémů s chráněnými územími," řekl Bukovský.

ŘVC plánuje, že do konce května zveřejní oznámení posouzení koncepce SEA pro záměr splavnění Labe do Pardubic včetně podkladů pro změnu zásad územního rozvoje Pardubického kraje. Zpracovanou dokumentaci hodnocení by chtělo ve druhém pololetí letošního roku projednat s orgány státní správy a do konce roku předložit krajskému úřadu k provedení vlastního procesu SEA.

Labe je zatím splavné jen do Chvaletic. Kromě plavebního stupně Přelouč by byla nutná modernizace stupně Srnojedy na Pardubicku a vybudování přístavu v Pardubicích. Podle dřívějších údajů by měla výstavba kanálu o délce téměř 3,2 kilometru stát více než tři miliardy korun.

Smysluplnost a hospodárnost plavebního kanálu zpochybnil v roce 2009 Nejvyšší kontrolní úřad. Podle dříve zveřejněných informací by se po vodě z Pardubic a opačným směrem mohly vozit sypké stavební materiály, posypová sůl nebo nadměrné náklady.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (14)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

17.5.2022 05:33
To, že není Labe splavné do Pardubic a chybí na něm 2jezy pod Ústím, je ostuda polistopadových politiků a státní správy.
Stejně tak za nimi jdou chybějící dálnice a okruhy, obchvaty měst + Temelín II.
To vše mělo být v provozu před vstupem ČR do EU !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.5.2022 07:21 Reaguje na smějící se bestie
kdyby to bylo na mě, tak splavnost maximálně do Ústí a nad tuto lokalitu zrušit kanalizaci Labe a vrátit jí přírodní ráz...tedy odkamalizování, podobně jako by bylo v úvaze protažení dopravní cesty na Odře do Bohumína. Stěžovat si na sucho a zároveň podporovat "kanalizaci" toku je hloupé
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

17.5.2022 07:57 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Souhlas, splavnění do Pardubic nemá ekonomické opodstatnění.
Jediná výmluva-hnědé uhlí do elektráren - je taky pasé, tak proč?
Odpovědět
va

vaber

17.5.2022 09:39 Reaguje na Miroslav Vinkler
když tam nebude doprava nevadí, ekonomicky dnes nikdo z vlády nemyslí, to vidíme všude,
ale co takhle Labe plné vody,
to myslíte není důležité
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.5.2022 11:25 Reaguje na Jaroslav Řezáč
+1
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.5.2022 11:30 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Naši předkové, Baťa byli tedy b l b c i, co !
Nejen po celé Evropě využívají řeky/vodní cesty, ke svému prospěchu. A při dnešních znalostech, materiálech, technologiích, lze mít jak dopravu po vodě i přírodu. Jenom to chce méně byrokracie a chtít !
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.5.2022 14:11 Reaguje na smějící se bestie
Časy se holt mění. Dneska taky nepotřebujete lokálku do každé zadele, bo to je neefektivní jak sfiňa. A tady je to nemlich to samé.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.5.2022 17:03 Reaguje na Svatá Prostoto
Při dnešních cenách energií, ještě rádi.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.5.2022 11:48 Reaguje na smějící se bestie
Tím myslíte co? Plachetnice na Labi:-)?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.5.2022 08:23 Reaguje na smějící se bestie
Vy byste chtěl skočit na krávu a je tele.
V devadesátkách se řešil praktický bankrot našeho průmyslu a tím celé ekonomiky, kompletní rekonstrukce celého státu. Tak co byste ještě chtěl?
Zemanova vláda vše zabrzdila a zkomplikovala a od té doby nastal skutečný problém se vším.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.5.2022 11:32 Reaguje na Pavel Hanzl
A peníze z privatizací končily všude jinde, než měly !
Nastartováno mělo být hned v r. 1990/92.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

17.5.2022 14:58
Vadí mi, že současný návrh upřednostňuje lodní dopravu na úkor ochrany přírody.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.5.2022 17:04 Reaguje na Majka Kletečková
Dnes nemůže být problém, aby to obojí bylo v rovnováze.
Odpovědět
MV

Martin Vlk

20.5.2022 11:24
Kdyby naši "ekologové" byli skuteční Ekologové, snažili by se, aby doprava po vodě do Pardubic fungovala co nejdříve. Každému musí být jasné, že už z podstaty lidství nikdy nedokáží to, aby lidé chtěli méně. Vozit zboží a suroviny lidi zkrátka budou, protože se chtějí mít. Tečka. Jde jen o to to dělat tak, abychom té přírodě ublížili co nejméně. Doprava po vodě je v tomto směru ideální řešení. Při dopravě po vodě lze spotřebovat až 75x méně energie oproti dopravě po silnici. Takže i kdyby tu loď poháněl naprosto neekologický motor, stále bude mnohem ekologičtější než nejekologičtější kamion na baterky, který stále ani nemáme a ještě dlouho mít nebudeme. Ano, chce to nějaké drobné oběti, ale v srovnání se stavbou dalších dálnic to jsou úplné prkotiny. Ani samotný provoz není žádná katastrofa. Důkazem budiž, že u i na plavebních kanálech se lidé rekreují, ve vodě žijí ryby a v okolí ptáci a jiná zvířata. To se nedá říct ani o dálnici a ani o železnici. Loď je navíc ideálním prostředkem, na kterém může být instalováno i poměrně složité pohonné ústrojí. Váha ani zabraný prostor tolik nevadí. Tedy ideální pro nějakou velmi ekologickou alternativu. Páni ekologové, zamyslete se prosím! A že prý není co vozit? Ale kdepak! Zanedlouho budeme dovážet i písek a kamení, když ho pro samou ekologii nechceme těžit u nás a věřte tomu, že bez těchto surovin beton neuděláte. Pro rýpaly: recykláty se využívají ve stavebnictví už dnes - zásypy, spodní vrstvy apd. - když se vám to podaří nějakou drahou technologií dostat do betonu, bude to zase chybět zde. A proč drahou technologií? Jakýkoliv recyklát není stejně kvalitní. Nelze tedy zaručit kvalitu ani výsledného betonu. Nelze to tedy bez problému míchat do sebe. A proč se nepřepravuje i jiné zboží? No protože bez těch chybějících jezů a dalších staveb je lodní doprava nespolehlivá. Nikdo nebude pořád řešit, jestli dnes je voda a stihnu to lodí a nebo není a udržovat kvůli tomu jak lodě, tak kamiony. Doba se od doby splavování dřeva změnila. Naši předci si na vodu počkali. Ostatně jim ani nic jiného nezbývalo...
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist