Čeští majitelé vozů VW odškodnění nedostanou, soud žalobu odmítl
Podle Seznam Zpráv se soud nezabýval podstatou žaloby a soudkyně Kateřina Zavadilová zpochybnila způsob, jakým se řidiči odškodnění domáhali. Jde o první rozhodnutí v této kauze, dá se očekávat, že se majitelé vozů odvolají.
Vlastníky aut sdružovala speciálně založená firma Safe Diesel, se kterou majitelé podepsali smlouvy. Firma zajistila právní servis a podala jednu velkou žalobu, která zahrnovala nároky všech majitelů. Takovou žalobu ale soudkyně odmítla s tím, že ji české zákony neznají. "Právní řád to neumožňuje," cituje server soudkyni.
Majitelé žádali odškodné 6200 korun za každé auto jako majetkovou újmu, což je třeba pokles hodnoty auta. Dalších 213.000 korun chtěli za nemajetkovou újmu za to, že řidiči byli oklamáni.
Server připomíná, že celosvětově se Volkswagen k falšování laboratorních emisních testů přiznal. V některých zemích, například v Británii či USA, se řidiči odškodného domohli.
Emisní aféra automobilky Volkswagen, pro kterou se vžil název dieselgate, vypukla v září 2015. Americká agentura pro životní prostředí odhalila, že německý koncern, pod který spadají značky VW, Audi, Seat a Škoda, montoval do dieselových motorů s označením EA 189 TDI podvodný software. Ten dokázal falšovat výsledky emisních testů na ekologicky velmi přívětivé hodnoty. Od roku 2008, kdy začal koncern tyto vozy nabízet na trh, jich prodal 11 milionů, z toho půl milionu v USA. Podle dřívějších informací bylo v Česku prodáno 160.000 aut s podvodným softwarem.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (6)
Viktor Šedivý
9.2.2023 19:58Že byly požadavky v zákoně blbě definované je problém zákonodárce, nikoli výrobce.
(A že i cíle zákonodárcovy jsou přinejmenším pochybné... )
Jarda Bobr
9.2.2023 22:46 Reaguje na Viktor ŠedivýViktor Šedivý
10.2.2023 20:16 Reaguje na Jarda BobrČeské předpisy vyžadují, aby auto vykazovalo určité parametry v průběhu jasně definovaného zkušebního cyklu. To bylo splněno stoprocentně.