https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/sikela-cr-nechce-platit-plyn-v-rublech-muze-podporit-letosni-konec-ruske-ropy
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Síkela: ČR nechce platit plyn v rublech, může podpořit letošní konec ruské ropy

3.5.2022 11:42 | BRUSEL (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Česko je za určitých okolností ochotno podpořit ukončení dovozu ruské ropy do konce letošního roku, o němž se v EU hovoří v souvislosti s novým balíkem protiruských sankcí. Patří také k velké většině unijních zemí, které i nadále nechtějí platit za ruský plyn v rublech, jak požaduje Moskva. Novinářům to řekl český ministr průmyslu Jozef Síkela po mimořádném jednání s unijními kolegy věnovaném zejména zajištění dostatečných zásob plynu v době nejistého obchodování s Ruskem.
 

Evropská komise má do poloviny týdne předložit unijním zemím návrh šestého balíku protiruských sankcí. S cílem omezit možnosti režimu prezidenta Vladimira Putina financovat vojenskou agresi na Ukrajině počítá Brusel s embargem na dovoz ruské ropy. Podle diplomatických zdrojů patrně půjde o postupné ukončení dovozu do konce letošního roku. Členské státy zatím nemají k návrhu jednotný postoj a Maďarsko či Slovensko si hodlají vyjednat výjimku.

Podle Síkely by Česko mohlo návrh podpořit, pokud budou fungovat zvažované společné nákupy energií a unie bude mít k dispozici rezervy, které by pokryly případné nedostatky na evropském trhu.

"Pokud bude platit princip, že i o tu bolest se musíme rozdělit spravedlivým způsobem, tak si umím představit, že bychom ty sankce podpořili," řekl po jednání Síkela s odkazem na očekávané ekonomické problémy spojené s ukončením odběru ruské ropy.

Ministři se bavili také o tom, jak zajistit dostatek plynu pro své země a zároveň neporušit dosavadní protiruské sankce, k čemuž by podle komise vedly platby v rublech. Česko podle Síkely nadále hodlá za plyn platit v eurech, což mu však usnadňuje fakt, že většinu plynu nakupuje na západoevropských burzách. Jedinou českou firmou, která nakupuje plyn přímo v Rusku, je ČEZ, který podle ministra stále platí v eurech.

"My jsme se dohodli na tom, že nebudeme přijímat žádné kroky, které by oslabily účinek sankcí na Ruskou federaci. Na takovéto věci přistoupit nemůžeme," prohlásil Síkela k ruskému požadavku. Stejně jako kolegové z dalších zemí však řekl, že komise zatím zcela neobjasnila, v jakém případě bude platba za ruský plyn porušovat sankce. Unijní exekutiva to podle ministra slíbila učinit v nejbližších dnech.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (27)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SP

Svatá Prostoto

3.5.2022 11:56
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-rozhovory-zachrani-cesko-ropa-ze-zapadu-bez-sance-rika-expert-191541

... tak to jsem zvědav.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.5.2022 12:45 Reaguje na Svatá Prostoto
Já jsem možná nehorázný optimista, ale myslím si, že ropu a plyn Putin nevypne. Tyhle dvě komodity totiž drží ten jeho Absurdistán nad vodou a zavřením kohoutků by si Putin sám pod sebou podřízl větev. Navíc je tu ta speciální operace na Ukrajině, která ho denně stojí přes miliardu dolarů, protože tam přichází denně o desítky nejrůznějších dopravních a bojových prostředků. A ty ztrátu bude muset Putin něčím nahradit. Jak to udělá, když nebude mít hlavní zdroj příjmů?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.5.2022 13:29 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Samozřejmě to nevypne, ale musíme to vypnout my. Takže prašť jak uhoď, výsledek je stejný, ale my máme možnost se na to připravit, což může být klíčové.
Předpokládám, že už žádné kvéry nahrazovat nebude.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.5.2022 13:58 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Napůl souhlasím s panem Hanzlem. Jedna věc je ta, zda to vypne ten skřet, což si myslím, že ne. Rozhodně ne na dlouho a všem, on ty peníze potřebuje a hrátky typu Polska a Bulharska jsou jednak snahou prudit, jednak zkusit EU rozdělit a v neposlední řadě trošku ještě vyšroubovat cenu.

Horší by z pohledu zásobování těmi komoditami byl pokus utnout ruský export ze strany EU.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.5.2022 22:54 Reaguje na Svatá Prostoto
EU počítá s tím, že letos půjde ruský plyn do Evropy o 30% dolů. Příští rok to samé (už budou domluvené kontrakty jinde i s technickým zabezpečením) a přespříští to můžem utnot úplně.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.5.2022 14:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Plyn dolů půjde, bo cena. S tím úplným utínáním bych to zas tak nepřeháněl, bo to by se vám mohlo stát, že budete topit v piliňácích.
Odpovědět
KP

Karel Padevet

3.5.2022 15:06 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
My mámje z Ruska 100% plynu, ale jen 1.5% ruského vývozu... Takže kdo komu "zavaří"?
Odpovědět
AN

Aleš Nebáznivý

3.5.2022 12:20
"Pokud bude platit princip, že i o tu bolest se musíme rozdělit spravedlivým způsobem, tak si umím představit, že bychom ty sankce podpořili," To jako někdo myslí vážně?
Odpovědět
ZK

Zan K.

3.5.2022 20:51 Reaguje na Aleš Nebáznivý
To ovšem při rozhádanosti národa už není ani pohádka, natož realita. A pro EU totéž.....
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.5.2022 12:34
Rusko nechce platit rubly , pouze chce aby si odběratel otevřel rublový účet u Gazprombank . Jinak se nemění absolutně nic, peníze z EU odplynou jako € nebo $ na stávající účet a z něho na tzv. rublový, který si ruská centrální banka nastaví tak ,aby mohla držet umělý kurz rublu. Ten bude vyhovovat politickému zadání.
Pro odběratele se nemění vůbec nic a povyk kolem "rublových plateb"
v žádném případě není porušení stávajících smluv. Tedy ani případné otevření rublových účtů není porušením sankcí EU vůči RF.
Mnoho povyku pro nic.

Ostatně již před válkou jsem o tom mluvil s naším panem okresním hejtmanem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.5.2022 13:33 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tak proč se všichni tak škubou? proto, že kurs rublu si může Rusko stanovit podle sebe a může kšeftaře vydírat.
Na to mu všichni mastí a hledají zdroje všude púo světě.
Jejich politika je natolik debilní, že se umlátí sami.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.5.2022 14:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Nesmysl. Ty kontrakty jsou uzavřeny v USD nebo EURO a samozřejmě platí. Jaký bude kurs rublu je úplně jedno. Cílem je donutit Evropu porušovat vlastní sankce, ne prostřednictvím ruských na tom nějak vydělat.
Odpovědět
ZK

Zan K.

3.5.2022 20:53 Reaguje na Svatá Prostoto
A mít peníze ve vlastních rukách - ergo bankách aby je nemohl nikdo zadržovat a mamnipulovat.....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.5.2022 08:54 Reaguje na Svatá Prostoto
Prostě je to typicky krátkozraká politika Šachisty Světového, který má vždy promyšlenách 10 tahů dopředu.
Problém ovšem nastane, když se mu zdupe už tah první (ovládnutí Ukrajina), pak se najednou zjistí, že žádný tah B) skutečně nemá.
Zkouší rozeštvat Unii na tom, že někomu plyn dá a někomu ne, což se mu taky nedaří.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.5.2022 14:08 Reaguje na Miroslav Vinkler
Porušení smluv to je, jak prase, protože ty NEJSOU uzavřeny v rublech, ale v jiné měně, a nelze bez změny smluv požadovat úhradu v jiné měně, než v jaké byla smlouva uzavřena ... pokud to tato samozřejmě výslovně nepřipouští.

Když vám půjčím na týden litr, tak jste povinnen mi za týden litr vrátit. V Kč. Jedno zda to bude jeden Franta Palacký, nebo pytlík kováků, ale musí to být Kč. A já jsem povinen tu platbu přijmout. Ale nejsem povinen přijmout nějaké něco v eurech, něco v dolarech, něco ve zlotých. S tím vás mohu zvesela poslat někam. A platí to úplně stejně naopak, nemohu si vymýšlet, že mi to máte vrátit v kunách, bo v pátek zrovna jedu k moooři.
Odpovědět
AN

Aleš Nebáznivý

3.5.2022 15:01 Reaguje na Svatá Prostoto
A sankce nebyly porušením smluv? Zmrazení devizových rezerv nebylo porušením smluv? Proč si EU nepřizná, že ze smluv jsou trhací kalendáře na obou stranách. Že by zase dvojí metr?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.5.2022 15:26 Reaguje na Aleš Nebáznivý
Ne, smlouvy jsou uzavírány jednak soukromými subjekty ... u plynu Gazprom (a i to většinou nějaká jeho zahraniční dcera) a na druhé straně nějaké to OMV, Uniper a podobně, tedy opět soukromé společnosti. Tyhle společnosti samozřejmě žádné sankce neuvalily, nemají jak, takže nevím, co by mohly a měly porušit. Jsou to soukromoprávní smlouvy na dodávku komodity a sjednanou cenu. Nic víc. Kontraktů vláda - vláda bude minimum.
Odpovědět
AN

Aleš Nebáznivý

3.5.2022 16:03 Reaguje na Svatá Prostoto
A zmrazení devizových rezerv? Ano to zcela jistě jsou to soukromoprávní subjetky a vztahy, ale i ty podléhají politickým rozhodnutím nebo se jim podrobují (odebrání licencí, různé zákazy - tohle taky samozřejmě muselo běžet na základě nějakých smluv).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.5.2022 16:38 Reaguje na Aleš Nebáznivý
Ale to jsou furt kroky vlád, ne těch společností, co mají s G uzavřené smlouvy na odběr plynu. Pokud mám zavřenou smlouvu s Vojtou, tak ji nemůžu jen tak jednostranně měnit třeba podle toho, jak mi stát napálí daně.
Kupující/odběratelé uzavřely smlouvy a ty plní a mají právo požadovat, aby je plnila i druhá strana. Že vláda na někoho uvalila nějaké sankce ... co oni s tím? Jich se nikdo neptal a nemohou to nijak ovlivnit.
Odpovědět
KP

Karel Padevet

3.5.2022 15:04
Šaškárna... pan ministr "neví která bije"... ale ideově je v lajně.
Důsledky pro ekonomiku a občany ho nezajímají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.5.2022 09:46 Reaguje na Karel Padevet
Velmi hluboký omyl, pan Síkela byl v neděli u Moravce i s Havlíčkem a bylo na první (i poslední) pohled jasně vidět, že je v obraze a věci skutečně rozumí, na rozdíl od Drmoly. Ten se silně rozčiloval, když mu Sikela jasně dokázal, že za celou hrabišovu vládu nic pro naši energetiku neudělali a závislost na ruském plynu se jen zvýšila.
Odpovědět
kk

karel krasensky

3.5.2022 15:47
Važení diskutující psal jsem to včera,ale pro ty z vás,kteří tento duležitý příspěvek nečetli znovu.Vzhledem k výsokým cenam metanu a situaci zda bude či nebude vám poskytnu cennou bezplatnou rádu.Před nástupem zimy a topné sezony 2022-2023 si přece mužete pronajat vilku na Floridě nebo ti,kteří jsou z vás socialně slabší bungalov v Thajsku a zimu stravit bez přemyšlení nad cenou plynu a vyši faktury a do čr se vratit na jaře.Nemusíte mi děkovat rádo se stalo.
Odpovědět
DV

Daniela V.

3.5.2022 16:07 Reaguje na karel krasensky
No víte, třeba tam bude plno .... Ne nás, samozřejmě. Asi jste už zaregistroval, avizuje se na podzim nástup 100té mutace covidu. Takže covid pasy, a tak. My tu zůstanem a budeme platit. Odjedou tam jiní .... ale na zasmání dobrý. Protože jinak je to k pláči či vzteku.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

3.5.2022 17:49
Maďarsko žádné sankce na paliva nepodpoří, protože za ně nemají náhradu:
https://hungarytoday.hu/fm-szijjarto-hungary-economy-russian-oil-gas-embargo-veto/
Stejně tak Slovensko. Čeští politici pravděpodobně takovou náhradu mají a proto sankce podpoří.
A EU to vyřeší nakonec tak, že Maďarsko a Slovensko budou mít výjimku ze sankcí:
https://www.reuters.com/world/europe/eu-may-offer-hungary-slovakia-exemptions-russian-oil-embargo-2022-05-02/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.5.2022 09:50 Reaguje na Richard Vacek
Pokud by náhodou Rusko ovládlo Ukrajinu, další agresi povede právě do Maďarska a na Slovensko. Ti šuldové ze sebe udělali nejslabší článek EU a Putin vždy útočí na něj.
To si fakt neuvědomují?
Faktem ale je, že být u nás ve vedení státu Zeman, Babiš a Okamura, jsme na tom úplně stejně.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.5.2022 15:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Na obsazení celé Ukrajiny Rusko absolutně nemá. A pokud něco nepoděláme ... třeba že díky sankcím budeme švorc nebo nebudeme mít pupínky z toho poslat na Ukrajinu další a další výzbroj ... tak Rusko nedá ani tu prasárnu s pobřežím Č moře a Podněstřím.
Ukrajina holt není Gruzie. Naštěstí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.5.2022 19:50
Topná sezóna skončila a vládě narostla ramena. Jsem zvědav, co bude na
podzim, když začne nová. Do podzimu musí cenu hlavně ustát průmysl. Pokud
padne, tak zbude více plynu pro nemocníce a občany, protože pro všechny
ho asi nebude dostatek. Školy najedou na odzkoušenou distanční výuku
a úřady na práci z domova. To bude nemalá úspora plynu a teoreticky to
bude zvládnutelné, pokud ale zcela všechen plyn nespálí nesolidárně tranzitní "spojenci".
Odpovědět
 
reklama


Blíž přírodě

Pražská EVVOluce
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist