Škoda spustí v Praze službu sdílených elektrických skútrů
Dceřiná firma automobilky Škoda se na provozu z počátku zhruba 50 skútrů dohodla s úřady městských částí v širším centru Prahy. "Služby sdílené bezemisní mobility, které respektují lokální specifika Prahy, považujeme za velmi pozitivní příspěvek pro naše město," uvedl primátor hlavního města Zdeněk Hřib. Uživatelé budou moci skútry odstavit na libovolném legálním místě. Jejich parkovací pozici nebo i nabití bude kontrolovat pomocí přenosu dat ze stroje dispečink.
Firma neuvedla, kdo je výrobcem skútrů, jen sdělila, že jde o společnost ze Španělska. Servis si bude podnik zajišťovat v ČR. Stroje budou mít dojezd až 70 kilometrů a maximální možnou rychlost až 66 km/h. Pojedou na elektrický pohon, který budou zajišťovat dvě lithium-iontové baterie. Skútry budou také opatřeny světlomety a kotoučovými brzdami.
Využívání služby bude možné pouze prostřednictvím aplikace "BeRider", kterou si musí každý uživatel před jízdou nainstalovat a zaregistrovat se v ní. V aplikaci bude možné najít nejbližší volný skútr, odemykat a zamykat se bude telefonem. Řidičům, kteří musí být držiteli řidičského průkazu skupiny B, bude k dispozici také přilba. Cena za jízdu se bude účtovat po minutách, přičemž jedna vyjde na pět korun. Služba doplní další aktivity Škody DigiLab, která poskytuje také službu sdílených aut HoppyGo.
Nabídka sdílených služeb pro přepravu zažívá v posledních letech boom. Zhruba 50 elektrických skútrů uvedl v minulých týdnech do pražského provozu například startup re.volt. Přes 1500 elektrokoloběžek v Praze provozuje firma Lime. V metropoli funguje také služba sdílených kol Rekola či carsharingové služby Car4way, re.volt či Anytime. Koloběžky, automobily či kola je možné si půjčit i v dalších českých městech.
Škoda Auto DigiLab slouží české automobilce jako centrální dílna pro vývoj nových služeb souvisejících s mobilitou a novými technologiemi.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (23)
Jan Šimůnek
8.9.2019 08:18To, že ekologové zavádějí opatření, která emise CO2 drasticky zvyšují, je v podstatě velice silným důkazem, že mají tyto emise u koncové části trávicího ústrojí a že celé antropogenní globální oteplení není nic jiného než podvod.
Šimon Špidla
8.9.2019 09:29 Reaguje na Jan ŠimůnekNemyslím, že jsou elektromobily spása, ale je to zlepšení. Problémem, který motorismus s sebou nese, je energeticky náročná, krajinu, vodu a biodivezitu ničící infrastruktura. Toto zrovna změna pohonu neřeší. Nicméně neefektivní spalování přímo v jedoucim automobilů je skutečně anachronismus.
Jan Šimůnek
8.9.2019 15:01 Reaguje na Šimon Špidlahttps://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/jak-vybrat-auto-setrne-k-zivotnimu-prostredi-poradi-spotrebitelsky-casopis-dtest#diskuse
Elektromobil je výrazně zatížen tím, že pro jeho potřebu je energie opakovaně transformována z jedné formy na jinou s nikoli stoprocentní účinností (a ty účinnosti se poté násobí). Navíc na 1 kg uhlí připadá jen polovina energie oproti kilu benzínu a necelý dvojnásobek produkce CO2. Takže produkce CO2 z elektromobilu závisí na energetickém mixu státu a v naprosté většině případů (Česko nevyjímaje) je několikanásobná oproti autu. Jiné škodliviny na tom mohou být o něco lépe, z důvodu, že elektrárenský kotel je stacionární a lépe ošetřitelný energetický zdroj. Ale zrovna ten CO2, kvůli kterému greténi a spol. "zachraňují planetu" tím ovlivněn moc není.
Výjimkou je Francie se svým vysokým podílem jádra v energetickém mixu a potom pár zemí s vysokým podílem vodní energie (ale ty už mají ten problém, že nemají odkud brát elektřinu na dobíjení elektromobilů, protože jejich možnosti stavět další elektrárny jsou vyčerpané).
Elektromobily jsou prostě pro ekologické věřící, které nějaké výpočty účinností nebaví a nezajímají, protože oni věří.
Tesla S, majitel ujel v běžném provozu 134.000 km, spotřeboval 27.350 kWh, po přepočtu 20,5 kWh/100 km. Zkušenost uživatelů praví, že ztráty v nabíječce jsou 8 - 11 % (podle elektroměru),
beru tedy okrouhle 22.5 kWh/100 km. Účinnost energetické soustavy v ČR včetně ztrát v přenosové soustavě je 27,9 % (1 kWh elektrický potřebuje 12.9 MJ tepelného), takže spotřeba měrného paliva je 290 MJ/100 km.
Spotřeba srovnatelného auta na naftu (Superb) je 6.5 L/100 km, to je podle výhřevnosti 247 MJ/100 km.
Auto "v elektrice" tedy spotřebuje lehce víc měrného paliva než auto "v dehtu". Ovšem bazální spotřebu energie u nás kryjí jaderné (30 %) a obnovitelné (9 %) zdroje které jedou furt na plný výkon (resp. co to dá). Variabilní spotřebu (když si něco dalšího připojím do zásuvky) pokrývají elektrárny na fosilní zdroje (60 %), při troše štěstí maximálně tak vodní (1 %). Když těch ev připojím tisíc, tak už jsou to jasně jen ty uhelné a v malé míře plynové. Pro představu, 290 MJ je 17 až 29 kg hnědého uhlí, podle toho jakou kvalitu jim tam bagr zrovna nabírá.
Zdroje
https://elektrickevozy.cz/clanky/jaka-je-realna-spotreba-elektromobilu
https://www.energetikainfo.cz/33/zverejnen-narodni-energeticky-mix-cr-za-rok-2016-uniqueidgOkE4NvrWuMF1Z1s5yTC1Q6s4B03gR3VpA7ZLXn6iAo/
Jan Šimůnek
8.9.2019 18:00 Reaguje naProstě celé ty tance s CO2 jsou jen o tom, aby lidi platili jak mourovatí a kupovali šmejdy, které by jinak, jako vlastníci zdravého rozumu, nekoupili.
Jinak já bych si ev klidně koupil, jen kdyby měl delší dojezd. Na produkci CO2 mi zase tolik nezáleží :-) Tesla S jezdí svižně, měl jsem ji půjčenou, do Prahy ideální. Ale to by znamenalo mít ji jako třetí auto a ne zrovna levné, protože na ježdění po světě bych si stejně musel nechat to co mám.
Šimon Špidla
8.9.2019 20:51 Reaguje naVzhledem k odklonu od uhlí v energetice je jasné, že elektromobilita je perspektivní i z hlediska emisí CO2. O ostatních plynech nemluvě. Počítat tedy se současným energetickým mixem je dost nepřesné. Ve chvíli, kdy tady bude jezdit polovina aut na elektřinu, bude energetika úplně jinde, než dnes. Zároveň doufám, že tou dobou už ta druhá polovina nebude
jezdit vůbec.
Pravdu budete mít pouze pokud bude nárust ev pokryt nárustem elektráren neprodukujících CO2, jenže to on není a v dohledné době nebude (spíš to bude horší, pokud Němci opravdu zavřou jaderné elektrárny). Já to prostě posuzuju tak jak to je, ne tak jak bychom si přáli aby to bylo :-) (aby nedošlo k omylu, já bych si také přál odklon od fosilních paliv, leč chápu, že to není vůbec tak jednoduché a rychlé, jak nám lakují aktivisti)
Šimon Špidla
9.9.2019 08:26 Reaguje naJan Šimůnek
9.9.2019 09:36 Reaguje na Šimon Špidlamelsor
9.9.2019 08:33 Reaguje na Jan ŠimůnekDále - benzín (ani nafta) samovolně nevzniká v nádrži, musí se vyrobit z ropy v rafinérii. A na to se také nějaká enegrie spotřebuje. (Na https://www.linkedin.com/pulse/so-exactly-how-much-electricity-does-take-produce-gallon-paul-martin
jsem našel jsem údaj, že "gasoline is about 81 to 83% source energy efficient".) Když to započteme, tak se už se dle výpočtu v příspěvku, na který reagujete, stane elektromobil o fous výhodnější.
Ovšem pokud by se to mělo srovnávat skutečně objektivně, pak by bylo nutno vzít v úvahu i energetickou náročnost při těžbě a dopravě ropy a srovnat alespoň s tím uhlím.
No ale když podle Vás CO2 neškodí, pak by Vás ani neměl zajímat. Tedy z hlediska životního prostředí byste měl spíše vzít v úvahu, že "komín v elektrárně" méně zatěžuje obyvatelstvo v městských aglomeracích a v blízkosti komunikací, a to nejen emisemi spalovacích motorů, ale i hlukem.
Jan Šimůnek
9.9.2019 09:35 Reaguje na melsorZbytek je elementární výpočet - na stejnou energii potřebujete dvakrát tolik uhlí (dokonce o fous víc) a ještě produkujete samý CO2, zatímco toho benzínu spálíte proti uhlí fous míň než polovičku a ještě je toho CO2 z něj jen necelé dvě třetiny, protože většinou jezdíme na kratší uhlovodíky a oktanové číslo řeší aditiva.
2. Emise: Jen to názorně ukazuje, že "bojovníkům za klima" vůbec nejde o snižování emisí CO2, jen o kapsování se z peněz normálních lidí.
3. Německo má po odstavení části JE podstatně vyšší produkci CO2, a až je odstaví všechny, bude na tom s emisemi CO2 skoro jako Polsko. Epizody nadbytku energie z alternativních zdrojů nic nevyřeší, stačí bezvětrná noc a Německo čmoudí víc než my.
4. Další zátěže: Uhlí také nevzniká samovolně na haldách u elektrárny, ale těží se a dopravuje (a musíte započítat i např. úniky metanu do atmosféry). Alternativní zdroje jsou silně neefektivní. Ještě do nedávna nebyl sluneční panel za celou svou životnost s to vyrobit tolik elektřiny, kolik se spotřebovalo na jeho výrobu, a i u současných dělá řádově desítky procent z toho, co panel vyrobí (a pokud se vezme v potaz, že po řadu procent své existence ten panel vyrábí zbytečně, protože elektřina z něj není momentálně v síti potřebná, je ten poměr ještě horší). Větrné elektrárny jsou také žrouty drahých a neekologických materiálů, včetně potřeby prvků vzácných zemin, které monopolně dodává Čína (a pak můžete blekotat o lidských právech, když potřebujete, aby vám je prodali).
Navíc větrné a solární elektrárny hyzdí krajinu, představují nebezpečí pro létající faunu (hlavně větrné) a přispívají k ohřevu ovzduší (hlavně černé solární panely).
melsor
9.9.2019 14:00 Reaguje na Jan ŠimůnekAd 1)
Dle výhřevnosti je sice skutečně nutno spálit více než dvojnásobek uhlí, ale musíte vzít v úvahu, že dle hnědé uhlí obsahuje uhlíku asi 60-70 % ( anglická wikipedie ). Na webu VŠB http://geologie.vsb.cz/loziska/suroviny/vyuziti_uhli.html je uvedeno 65-69 %.
Nelze to tedy brát tak, že uhlí je nutno spálit více než dvojnásobek a ještě se celá hmotnost uhlí přemění na CO2 - musíte vzít v úvahu obsah uhlíku, který se může přeměnit na CO2.
Dále - nezáleží na tom, jaký je obsah CO2 ve výsledných spalinách. Důležité je, jaká hmotnost CO2 Vám vznikne spálením 1 kg paliva. Když bych vzal třeba ten oktan, tak ten má molární hmotnost zhruba 114 g/mol, z toho na uhlík připadá 96 g/mol, tedy zhruba 84 % hmotnosti. Spálením 1 kg oktanu získáte totéž množství CO2, jako spálením 0,84 kg čistého uhlíku. Uvažovat třetinu je chyba.
Ad zbytek:
OZE nepropaguji - jsem pro jadernou energetiku.
Jan Šimůnek
9.9.2019 14:32 Reaguje na melsorProstě se musí brát do úvahy, že elektromobil je silně neefektivní a navíc při jeho nabíjení vzniká vyšší podíl CO2 než při pálení benzínu.
Ono by bylo velice instruktivní udělat nějakou delší cestu s elektromobilem, opakovaně nabíjeným agregátem na benzín a pak to porovnat se spotřebou normálního auta.
melsor
9.9.2019 19:02 Reaguje na Jan ŠimůnekNižší výhřevnost uhlí nerozporuji, já jsem rozporoval Vaše tvrzení, že "uhlí vygeneruje na kWh skoro čtyřnásobek CO2 co benzín". Zkusme si to orientačně zrekapitulovat: Píšete, že "na stejnou energii potřebujete dvakrát tolik uhlí (dokonce o fous víc)" - počítejme tedy 2.1-krát více (nemám Vaše tabulky).
Dále uvažujme obsah uhlíku v uhlí 65%, obsah uhlíku v benzínu 84% (orientačně - viz oktan). Při spálení může CO2 vzniknout jen z uhlíku. Nyní koeficient 2.1 přepočteme dle obsahu uhlíku v palivech: 2.1*0.65/0.84 = 1.625. Tedy nám vyšlo, že při spálení uhlí vznikne zhruba o necelých 63% více CO2 než při spálení benzínu se stejným energetickým obsahem. To odpovídá zhruba tomu, co uvádí zdroj, který jsem uvedl v nějakém příspěvku výše. Je mi líto, ale čtyřnásobek to není ani náhodou.
(Pochopitelně jsou tyhle výpočty jen hodně hodně orientační, protože zejména u hnědého uhlí se parametry silně liší podle kvality ložiska.)
Jan Šimůnek
10.9.2019 22:01 Reaguje na melsorDalším problémem je malá účinnost celého cyklu (těch 30 % se dostane při ignorování některých kroků přeměny chemické energie v uhlí na mechanickou energii elektromotoru).
Musíte také počítat s tím, že baterie stárnou a jejich účinnost se snižuje (a to dost drasticky), že u nich existuje samovybíjení, že část energie z akumulátoru musíte použít na topení a další věci.
Navíc musíte počítat s tím, že rachlonabíjecí stanice, schopná obsloužit tolik elektromobilů jako benzínová pumpa standardních aut (ve srovnatelném čase), by musela mít dráty jak menší okresní město.
A něco by stálo vybudování stovek nabíjecích stanic a postavení příslušných elektráren (a rychle se dají postavit akorát elektrárny na uhlí nebo naftu / plyn).
A pokud si na vesnici pár desítek farmářů (a k tomu i nějací chalupáři) připojí k nabití své samohyby, tak vyletí pojistky nebo shoří vedení, protože potřebný proud neutáhne.
melsor
11.9.2019 09:00 Reaguje na Jan ŠimůnekJednak by nás spíše než spalné teplo měla zajímat výhřevnost, protože v reálné situaci (např.spalovací motor) předpokládáme na konci spalovacího procesu vodu ve formě vodní páry (o využití kondenzačního tepla vodní páry ve spalinách se snaží kondenzační kotle).
Ale podstata je v tomto:
Na CO2 se může přeměnit jen uhlík, který je obsažen v palivu. Hnědé uhlí obsahuje méně uhlíku na jednotku hmotnosti než benzín, proto spálením 1 kg benzínu vznikne více CO2 než spálením 1 kg uhlí.
Na druhé straně má uhlí menší výhřevnost, takže k získání stejného množství energie ho musíte spálit více než 2x tolik.
Když se ten "více než dvojnásobek" přepočte podle produkce CO2 (opakuji, že splálením 1kg benzínu vznikne více CO2, protože obsahuje v 1kg více uhlíku), vyjde z toho, že pro získání stejného množství energie vznikne při spálení uhlí řekněme o 60 % více CO2.
Samozřejmě je to jen velmi nepřesné číslo, protože hlavně u hnědého uhlí se vlastnosti jako je výhřevnost, obsah popela, vlhkost a asi i chemické složení velmi liší podle druhu uhlí, takže tam určitě bude velké rozpětí.
Ztráty, které uvádíte, musíte porovnat s účinností spalovacího motoru. Dále elektromobil je mechanicky jednodušší, takže má nižší ztráty při převodu mechanické energie na pohyb vozidla. Navíc u něj lze využít rekuperace.
Když si trošku zagooglíte na téma ztráty kapatity baterií tak zjistíte, že to není až tak tragické.
Podle energetiků energetická soustava dobíjení elektromobilů zvládne:
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/cesko-masove-dobijeni-elektromobilu-zvladne-tvrdi-energetici-40059731
Navíc by také případné rozšiřování elektromobilů by probíhalo postupně.
Ale samozřejmě - kdo chce být ekologický, měl by vzít v úvahu, že ekologický automobil = žádný automobil.
Čech M.
9.9.2019 17:55 Reaguje na melsorAni to ne, důležité je jaké množství CO2 vznikne na jednotku vyrobené (a distribuované) energie. Účinnost uhelné elekt. i s distribucí a ztrátami při nabíjení cca 30%, účinnost turbomotoru optimum 40%, v reálném provozu zhruba taky 30%. Není započítana těžba, doprava a zpracování surovin, která bude u ropy nákladnější. Dále potřeba započítat výrobu toho auta, kde je taky spousta CO2.. Prostě, je tam tolik veličin, že to nikdo nikdy nedokáže přesně spočítat. Většina z oboru se shoduje, že při současném mixu je to zhruba nastejně.
Jan Šimůnek
10.9.2019 21:45 Reaguje na Čech M.melsor
11.9.2019 09:02 Reaguje na Jan ŠimůnekTakže co třeba tohle: "Nedovedu to spočítat, ale hluboce věřím, že auto se spalovacím motorem je mnohem ekologičtější".