Skončila ražba Blanky, aktivisté ji označili za „tunel lží“
Poslední zeminu z téměř milionu kubíků slavnostně naložili na důlní vozík primátor Bohuslav Svoboda spolu s náměstkem Karlem Březinou a ředitelem Metrostavu Pavlem Pilátem. Podle primátora jsou všechny zásadní problémy stavby minulostí a tunel čekají jen běžné stavařské problémy. „Za deset let si nikdo nevzpomene, kolik tunel stál, ale všichni budou vnímat, že doprava v Praze funguje jako v jiných velkoměstech,“ prohlásil Svoboda. Podle něj bude otevření tunelu zásadní i pro ochranu historického centra.
Naopak podle aktivistů je Blanka součástí zastaralého plánu, který se prodražuje. „Podle původního harmonogramu měla být Blanka otevřena letos na podzim. Nyní je v troskách jak harmonogram, tak rozpočet stavby,“ říká mluvčí iniciativy Auto*Mat Vít Masare. Podle něj je stavba dražší o jedenáct miliard, což je třetina rozpočtu celé Prahy. To znamenaná, že každý Pražan již za stavbu zaplatit 20 tisíc korun. A dalších deset tisíc ještě přidá. Odpůrcům vadí i fakt, že dosud není jasné, kdo za zdražení může a jak bude potrestán. „Zahájili jsme přezkoumávání všech smluv, kolem 15. září budou výsledky k dispozici,“ řekl novinářům primátor Svoboda. Vedení města si prý dá pět dní na prostudování výsledků práce právní firmy a veřejnost se vše dozví po 22. září.
Podle kritiků je ale hlavní problém v tom, že tunel dopravě nepomůže. Sice zřejmě ubude aut na Praze 7, ale naopak více aut bude jezdit přes jiné čtvrti. „Nemluví se například o tom, že silnice, které budou auta přivádět, se změní v dálniční přivaděče,“ říká Alena Rybníčková z organizace Pražské Fórum. Což je podle ní nelegální, protože nikdo neposuzoval u těchto staveb vliv na životní prostředí. Aktivisté Pražského Fóra upozornili na problémy tunelu během slavnostního ukončení ražby velkým plakátem s nápisem „Tunel lží“.
S nepotřebností tunelu ale primátor Svoboda nesouhlasí. „Není to tunel, který by Praha nepotřebovala. Naopak, je to stavba zásadní. A za pět let o tom budou všichni přesvědčeni,“ říká Svoboda. Stejná situace prý v minulosti byla s jiným pražským tunelem - Mrázovkou. A na něj si prý dnes také nikdo nevzpomene. „Ano, bylo to drahé. Ano, trvá to dlouho. Ale je to pro Prahu důležité,“ shrnul postoj radnice Svoboda.
V tunelu teď budou následovat dokončovací práce – obezdívky tubusu a dokončovací práce veškerého zázemí. Začnou se budovat silnice a také budoucí křižovatky. Z tunelu zmizí těžká technika a většina prací se přesune pod zem. Díky tomu by se mělo ulevit Pražanům. Postupně se jím začnou vracet chodníky a přestanou jezdit těžké nákladní vozy se zeminou. Zůstane ale doprava materiálu a betonu na dokončovací práce.
Budoucí komplex tunelů by měl mít délku přes šest kilometrů a stane se součástí severozápadní části Městského okruhu. Stavbu začala v roce 2007 a měla být dokončena letos. Původně měl tunel stát necelých 27 miliard korun. Aktuální odhad nákladů je 37,9 miliard Kč.
reklama
Skončení ražby tunelu Blanka


Dále čtěte |
Online diskuse
Zajímavé je,... - 6. 9. 2011 - Rostislav AdamTeda, vy jste se vyznamenal. Po tom, co jste tu napsal si musím opravdu říkat, že jste, no jeden z chovanců místní léčebny, a to bych se jim měl omluvit, protože ani oni nejsou jako vy.Co takhle dopravní indukce? Ale nejsme na dopravním serveru, ale na serveru o přírodě, tedy bych měl říct logistický růst populace. Ona auta se chovají jako organismy, to jest zaplní prostor, jak jen mohou. Aut bude v Praze jezdit tolik, pro kolik to bude ještě vhodné. Stavba nových silnic způsobí to, že místa pro auta bude víc. Zatímco dnes dost lidi do práce autem nejezdí, protože se to prostě nevyplatí, ta kolona by byla až moc dlouhá, postavíme-li další silnice, zácpa teoreticky již nebude tak dlouhá, takže se tito lidi rozhodnou jet do práce autem, takže se fakticky délka té zácpy nezmění. Pokud chceme vyřešit dopravu v Praze, nelze to udělat stavbou okruhů, ale je nutno naopak vymezit místo, kde auta jezdit nenecháme a to aniž bychom stavěli další silnice. Další věc, kterou je potřeba udělat, je zlevnit MHD(případně MHD zadarmo). Z důležitých dopravních staveb je pak důležité metro D do Písnice. Co vím tak v iniciativách bývají i odbornící. Povšimněte si, že říkám i, tedy ne všichni jsou odborníci, ale obvykle někteří jsou. Problém je, že vy i Vratislava Fillera označujete za pouhého cykloextrémistu, protože má jiný názor než vy, přitom jde o člověka, který odborníkem je. "To si představujete,že se někdo bude projíždět sem a tam.A jestli dojde,tak jen proto,že to bude zapotřebí.Jen tak,od nikud nikam se lidé procházejí ,nebo jezdí na kole." Úplně mimo. Problém je v tom, že vy vidíte jako dopravu jen motoristy, ale ono to tak není. Zrovna tady na severu Prahy je běžná cyklo a pěší doprava. |