https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/sokol-ostrava-se-letos-o-cisty-vzduch-se-statem-soudit-nezacne
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Advokát Sokol: Ostrava se letos o čistý vzduch se státem soudit nezačne

6.10.2010 13:20 | PRAHA (Ekolist.cz)
Ostravu prý již tolik netrápí dědictví ocelového srdce republiky, ale další zdroje znečištění
Ostravu prý již tolik netrápí dědictví ocelového srdce republiky, ale další zdroje znečištění
Foto | Hugo Charvát / Ekolist.cz
Žaloba města Ostravy na stát kvůli kvalitě ovzduší se letos zřejmě před soud nedostane. Na tiskové konferenci to včera prohlásil právník Tomáš Sokol, který Ostravu ve sporu s vládou a ministerstvy životního prostředí a dopravy zastupuje. Jeho advokátní kancelář vystřídala původní kancelář Pyšný, Weber & Partneři, ve které dříve působil současný ministr životního prostředí Pavel Drobil.
 

Město Ostrava podalo žalobu na stát 10. května letošního roku. „Správní žaloby trvají dlouho. Netroufnu si odhadnout, kdy se tato žaloba dostane před soud, ale letos to podle mých zkušenostní nebude,“ řekl Tomáš Sokol. Žalovaná strana zatím nijak nereagovala, otázka je zda k ní žaloba zatím doputovala. Na dotaz Ekolistu.cz odpověděla mluvčí ministerstva životního prostředí, že neví, zda má MŽP žalobu k dispozici.

Základem žaloby je odvolání na evropské právo, které České republice nařizuje zavést požadavky na kvalitu ovzduší. Evropské právo zavazuje členské státy jednak o životní prostředí určitým způsobem pečovat, jednak požaduje, aby do národní legislativy zavedly unijní předpisy. „A pokud k této transpozici nedojde a nedodržení požadavků by mohlo vést k poškození zdraví, je možné, aby se jednotlivec, obec nebo firma tohoto práva přímo domáhali,“ vysvětlil Sokol.

Nejen na papíře

Domáhat se lze nejen toho, že evropské právo bude přeneseno do českého zákona, ale že stát bude také reálně prosazovat jeho dodržování. Tedy nejen že legislativa nařídí, jaká má být maximální povolená koncentrace znečištění, ale že stát bude skutečně usilovat o to, aby znečištění nebylo vyšší, než sám předepsal. „Stát se ale zatím nijak nevyjádřil, zatím se jen soud dotázal, zda bude projednávání veřejné, či neveřejné,“ dodal Sokol s tím, že se město Ostrava kloní spíše k veřejnému projednání.

V případě vítězství v soudním sporu by státu bylo zřejmě uloženo, aby „přestal poškozovat právo žalobce na příznivé životní prostředí,“ a aby „přijal a realizoval konkrétní opatření, které povedou k dodržování stanovených emisních a imisních limitů.“ Tak to navrhuje žalobce v návrh rozsudku.

Každý občan se také může domáhat svého práva, aby tyto požadavky nefungovaly jen na papíře, ale i ve skutečnosti. Podle představitelů ostravského magistrátu však stát v této snaze selhává. „Většina lidí nerozlišuje, za co zodpovídá město a za co stát,“ prohlásil primátor Ostravy Petr Kajnar. Podle něj město prostě nemůže řešit limity pro těžký průmysl, pro dopravu nebo možnost kontrolovat přímo v domácnostech, co se pálí v kotli.

Tři složky a Poláci

Podle radního pro životní prostředí ostravského magistrátu Dalibora Madeje se na kvalitě ovzduší podílejí zásadně tři složky. Zhruba stejně znečišťuje vzduch v Ostravě průmysl, doprava a lokání vytápění. „Dalších deset procent znečištění přichází z Polska,“ říká Madej. Problém není jen znečištění ovzduší, které prý pokleslo v devadesátých letech na padesátinu úrovně znečištění z let sedmdesátých a na stejné úrovni zůstává posledních deset let. „Jenže i to je úroveň, která překračuje limity stanovené vládou,“ říká primátor Ostravy Kajnar. Právě to prý ilustruje, proč je potřeba řešit problém znečištění ovzduší v Ostravě komplexně. Nejen velký průmysl, ale i dopravu a lokální topení. Například by podle ostravské radnice ministerstvo dopravy mělo zrušit zpoplatnění dálnice D1, která vede v blízkosti města. „Kvůli mýtnému denně projede městem dva a půl tisíce aut,“ přibližuje situace Medej.

Vedle lepší legislativy chce ostravská radnice také, aby soukromé firmy mohly lépe dosáhnout na peníze z Operačního fondu Životní prostředí. „Na těchto účtech je alokováno 5,4 miliardy euro a schváleno k využití 1,6 miliardy. To jsou jen schválené peníze, nikoli skutečně utracené,“ prohlásil radní Madej.

Ministr životního prostředí Pavel Drobil přitom od začátku září otevřel zvláštní výzvu pro Moravskoslezský kraj ve výši 4 miliardy korun. Ta by měla pomoci čistší veřejné dopravě i snižování prašnosti ve městech, například nákupem kropicích vozů. Dotace je možné získat i na nákup nízkoemisních zdrojů vytápění spolu se zateplením, výstavbu centrálního zásobování teplem či na výsadbu zeleně, která má pomoci omezit prašnost. Výzva bude uzavřena až v květnu 2011.

Ministr Drobil slíbil rovněž nový zákon o ovzduší, který zavede nízkoemisní zóny, oblasti, kam budou moci jezdit jen vozidla s určitými emisními parametry. Ty budou moci obce vyhlásit, ovšem pouze tam, kde jsou překračovány imisní limity a kde existuje vhodná objízdná trasa po silnici stejného nebo vyššího typu bez omezení.


reklama

 
Hugo Charvát
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist