https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/soud-v-nemecku-odmitl-zalobu-v-dieselgate-jako-promlcenou
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Soud v Německu odmítl žalobu v dieselgate jako promlčenou

18.12.2020 01:46 | KARLSRUHE (ČTK)
Aférou známou jako dieselgate se tento týden zabýval i Soudní dvůr Evropské unie, který rozhodl, že software používaný koncernem byl nelegální. Podle agentury DPA se tak pět let od vypuknutí aféry otevírá cesta k dalším soudním sporům, v nichž by mohla být pozice zákazníků výrazně silnější.
Aférou známou jako dieselgate se tento týden zabýval i Soudní dvůr Evropské unie, který rozhodl, že software používaný koncernem byl nelegální. Podle agentury DPA se tak pět let od vypuknutí aféry otevírá cesta k dalším soudním sporům, v nichž by mohla být pozice zákazníků výrazně silnější.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SMG / Shutterstock
Majitelé naftových aut, kteří o emisních podvodech koncernu Volkswagen věděli už v roce 2015, ale žalobu se rozhodli podat až v roce 2019 či později, se náhrady škod domáhat nemohou. Takové žaloby německý Spolkový soudní dvůr (BGH) označil za promlčené. Podle nejvyššího německého soudu se tak na emisní skandál vztahuje tříletá promlčecí lhůta.
 

Soud se zabýval žalobou muže, jenž si v roce 2013 koupil naftový vůz, který automobilka softwarově upravila tak, aby záměrně vykazoval nižší emise, pokud byl testován. Žalobu proti koncernu však nepodal hned poté, co se skandál v roce 2015 objevil a ani v nadcházejících měsících, nýbrž vyčkával až do roku 2019.

Podobným případům se BGH bude věnovat i v nadcházejícím roce. U nich ale podle agentury DPA není jasné, do jaké míry byli majitelé o podvodech v roce 2015 informováni.

Aférou známou jako dieselgate se zabýval i Soudní dvůr Evropské unie, který rozhodl, že software používaný koncernem byl nelegální. Podle agentury DPA se tak pět let od vypuknutí aféry otevírá cesta k dalším soudním sporům, v nichž by mohla být pozice zákazníků výrazně silnější.

Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software, který umožňoval manipulovat s testy emisí. Auta díky tomu při kontrolách produkovala výrazně méně emisí než při běžné jízdě.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

BM

Břetislav Machaček

18.12.2020 21:08
Lidičky chápete o co tu jde? V USA se VW potentoval a v Evropě udělal z lidí pitomce. Mi to může být fuk, já koncernové auto nevlastním, ale být podveden, tak se nenechám tak odbýt i kdybych to měl dát až mezinárodnímu tribunálu. Evropský soud je tak zcela bezzubý, když to německý odloží jako promlčené. Je to zajímavé, když je jednou evropské právo nadřazené tomu v jednotlivých zemích a jindy ne. Je to vůbec nějaké právo a nebo cár papíru? K čemu pak ten Evropský soudní dvůr vůbec je? Asi k ničemu, tak jako ostatní evropské instituce. To už je opravdu k zamyšlení jako to
rozhodnutí o rituálních porážkách zvířat.
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.12.2020 09:17 Reaguje na Břetislav Machaček
Evropský soud je bezcenný, jako celá EU. To je snad jasné.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist