Soud vyhověl žalobě ornitologů proti výstavbě lanovky v Brně
Drážní úřad podle soudce své rozhodnutí vydal, ačkoliv bylo zjištěno, že na dotčeném území se vyskytují zvláště chráněné druhy živočichů a záměr na ně bude mít spíše negativní vliv. Měl proto před rozhodnutím provést příslušné řízení podle zákona o ochraně přírody a krajiny. "Neříkáme, že záměr nelze realizovat, ale říkáme, že řízení musí proběhnout," vysvětlil předseda soudního senátu.
Ornitologové dlouhodobě upozorňují na to, že stavba by nenávratně poškodila cennou lesní lokalitu na pravém břehu řeky Svratky, a to včetně největšího jihomoravského nocoviště havranů a kavek. Žalobě jihomoravské pobočky ČSO přiznal dříve pražský městský soud odkladný účinek, čímž pozastavil účinky stavebního povolení až do skončení soudního řízení.
"Mám radost, že nám soud dal zapravdu v tom, že ten záměr nebyl řádně posouzen z pohledu životního prostředí, hlavně z pohledu ochrany zvláště chráněných druhů. Teď je řada na městu, aby doložilo, že existuje důvod tu lanovku stavět i s tím, že to má takovéto negativní vlivy. Musí prokázat veřejný zájem, který převyšuje ochranu přírody," řekl novinářům po jednání předseda pobočky ČSO Jan Sychra.
Příslušné ustanovení zákona o ochraně přírody a krajiny stanoví, že výjimky ze zákazů u zvláště chráněných živočichů povoluje orgán ochrany přírody, a to na žádost toho, kdo zamýšlí uskutečnit škodlivý zásah, a v případech, kdy nad zájmem ochrany přírody převažuje jiný veřejný zájem. "Kdykoliv se má zasáhnout do života zvlášť chráněného druhu - to znamená do jejich populací či biotopů, čímž se myslí nejenom třeba hnízdiště, ale právě i nocoviště - mělo by běžet řízení o výjimce ze škodlivého zásahu," uvedl Sychra.
Součástí takového řízení je podle něj i stanovení kompenzací za škodlivý zásah, respektive definování toho, jak škodlivé vlivy minimalizovat. "Podle nás by ale kompenzace nebyly možné. Pořád si myslíme, že ten záměr vůbec nemá opodstatnění, a nedovedeme si představit, jakým způsobem by mohlo být změněno rušení, kdy lanovka má lítat přes nocoviště tisíců ptáků. Kompenzací by například mohlo být, že by lanovka vedla jinde," dodal ornitolog.
ČSO se obává se kolizí ptáků s nosnými lany i skleněnými plochami i rušení všech živočichů. Znalec Mojmír Vlašín u soudu dříve vypověděl, že na místě objevil 26 zvláště chráněných druhů živočichů. Ne všech se záměr dotkne, některých ale podle něj ano, a to významně.
Vedení města ohledně projektu argumentuje mimo jiné tím, že do univerzitního kampusu a okolí cestuje denně mnoho lidí a že by lanovku mohli využívat ti, kteří budou přijíždět na akce do multifunkční haly vedle pisárecké vozovny. Brněnský dopravní podnik již dříve uvedl, že lanovka může sloužit i zaměstnancům a pacientům fakultní nemocnice.
Potřebu lanovky ale zpochybňují třeba i opoziční Zelení. Uvádějí, že oblast kampusu i halu už dostatečně obsluhují tramvaje, trolejbusy a autobusy. K žalobě ornitologů se připojilo i několik vlastníků nemovitostí u zamýšlené lanovky, kteří poukazovali na to, že stavba zásadním způsobem naruší jejich soukromý a rodinný život.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (6)
Michal Ukropec
25.9.2024 20:39Robert Jirman
26.9.2024 22:33 Reaguje na Michal UkropecSlavomil Vinkler
25.9.2024 21:22Z dopravního hlediska tam jezdí tramvaje 8 novým drahým tunelem, autobusy a trolejbusy přes Lískovec a jestliže to nestačí, tak lze posílit linku E56 přes tunel Pisárky, nebo zavést novou (Bauerova-Netroufalky v trase lanovky) tunelem Pisárky - Bohunice. Je to daleko rychlejší a levnější řešení, než lanovka a pisárecký tunel není ucpaný.