Soud zamítl dovolání lidí z Broumovska žádajících regulaci vlků
Lidé z Broumovska se obrátili nejprve na Obvodní soud pro Prahu 10. Žádali, aby uložil ministerstvu povinnost, do šesti měsíců legalizovat "možnost přímé obrany před škodami způsobenými vlkem obecným". Dále se domáhali regulace vlků s ohledem na místní specifika, pro Broumovsko žádali "absolutní omezení" kvůli hustému osídlení a majetkovým škodám.
Jak obvodní soud, tak později Městský soud v Praze ale konstatovaly, že vlci jsou zvláště chránění živočichové a je zakázáno, zasahovat do jejich přirozeného vývoje. Pokud způsobují škody, lze požadovat náhradu od státu.
V dovolání k NS argumentovali lidé z Broumovska tím, že náhrady škod jsou nedostatečné a že ideálním řešením by bylo, přestat vlka chránit. NS připustil, že změna zákona, která by vyjmula vlka obecného ze seznamu zvlášť chráněných živočichů, by snad mohla vést k požadovanému výsledku, tedy k omezení jeho populace a snížení rizika škod. Není však podle verdiktu úkolem soudu, aby nařizoval státu takový postup.
"Rozhodnutí soudu, jímž by bylo ministerstvu uloženo, připravit a předložit vládě návrh zákona, by představovalo nepřípustné vykročení z ústavních mezí oprávnění soudu, nepřijatelný zásah do realizace moci výkonné ze strany moci soudní a obcházení výslovné úpravy zákonodárné iniciativy," stojí v rozhodnutí.
V Česku se letos narodila vlčata nejméně deseti vlčím smečkám, a to na Šumavě, v Krušných a Lužických horách, u Ralska, na Broumovsku, ve Slezských Beskydech a v oblasti Javorníků. Dokazují to záběry z fotopastí, ale také videa pořízená v terénu, oznámilo nedávno Hnutí Duha Olomouc, které vede celostátní program na ochranu velkých šelem. Kromě volně žijící zvěře vlci loví také například ovce a kozy. Farmáři tak musí lépe zabezpečovat svá stáda.
Přečtěte si také |
Jindřiška Jelínková: Jak je to tedy s těmi vlky na Broumovsku?reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (79)
Miroslav Vinkler
13.10.2020 06:19Za dobré řešení bych považoval odstřel vlků na pastvinách jako osobní zásah na ochranu majetku a zdraví. K tomu nepotřebuji žádný soudní verdikt, ani úpravu legislativy.
Jan Šimůnek
13.10.2020 07:41Miroslav Vinkler
13.10.2020 08:28 Reaguje na Jan ŠimůnekDenisa Knotková
13.10.2020 09:04 Reaguje na Miroslav Vinklerhttps://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/EN/MEMO_15_5162
Miroslav Vinkler
13.10.2020 09:22 Reaguje na Denisa KnotkováK tomu Švédsku :
"Podle názoru Komise zavedením povoleného lovu v letech 2010, 2011, 2013, 2014 a 2015 zavedlo Švédsko systémový postup, který porušuje směrnici o stanovištích. Švédsko zejména neplní své povinnosti, protože neuvažuje o jiných uspokojivých alternativách a nezajišťuje, aby byly licencované lovy prováděny za přísně stanovených podmínek, a to v selektivním a omezeném rozsahu. Švédsko rovněž neprokázalo , že lov neohrožuje růst místní populace vlků, aby dosáhl „příznivého stavu z hlediska ochrany“."
Jak sami vidíte vlka lovit lze ,a to zcela legálně,což připouští i EK.
Jan Šimůnek
13.10.2020 19:18 Reaguje na Miroslav VinklerJan Šimůnek
14.10.2020 12:54 Reaguje na Jiří MalíkBřetislav Machaček
13.10.2020 10:22kopíruje oblasti s rozvinutým pastevectvím a tam, kde by se teoreticky
mohli živit zvěří, se nevyskytují. V Jeseníkách by podle ochránců vlků
měli mít ideální podmínky, ale prozatím tam chybí, protože až na pár vyjímek se tam pastevectví nijak nerozvinulo. Takové Rychlebské hory jsou
plné pustých lesů, luk vzniklých z neobdělávaných polí, ale sekaných buď
na seno a nebo pouze z důvodu dotací na trvalé travní porosty. Jinde, kde je tradice pastevectví a nebo se tam tím nadšenci nyní zabývají, jim tak
jsou házeny klacky pod nohy v podobě totální ochrany těchto kreatur. Ano
kreatur a ne těch divokých a opatrných vlků. Jsem zvědav, kam se budou
dál šířit, ale vždy to bude asi do míst s ohrazeným dobytkem, než do míst
s dostatkem volně žijící zvěře. Pro ty kreatury je lov zvěře příliš
náročný, možná ho ani neumí a nebo nehodlají kvůli zranění provádět. Snadnější je pro ně vyvraždit bez užitku stádo v ohradě, odkud nemají
zvířata možnost úniku a nebo je vyplašit a vyčkat až prorazí ohrady.
Je zajímavé, že zde nebyla zmínka o posledním zveřejněném útoku vlků
i na koně, kteří pak prorazili oplocení a utrpěli při tom zraněni.
Ve volné přírodě už je vlci nechali na pokoji, protože umí lovit pouze
v ohradách. Myslím, že brzo přijdou na řadu i Milovice a to pak bude
zajímavé sledovat ty reakce teoretiků a fandů návratu vlka.
Joseph Chlor
13.10.2020 12:11 Reaguje na Břetislav MachačekJinde na Jesenicku se ale pase dost, zejména skot.
Dodal bych ještě jedno - nepřirozený úbytek lesů, poměrně masivní.
Kdy jak známo "vlky z lesů žene hlad".....
K tomu připočtěte nezbytné snížení stavů zvěře, která se účastní okusu (pokud tedy se opravdu půjde cestou prolistnáčového extremismu a nebude se každá sazenice obehnávat ostnatým drátem až do výše aspoň půl metru nad úrovní sněhové přikrývky)...no a co se asi bude dít ? Bude těch útoků na ovce apod. méně...anebo znatelně více ?
Miroslav Vinkler
13.10.2020 12:14 Reaguje na Břetislav MachačekSvatá Prostoto
13.10.2020 14:51 Reaguje na Miroslav VinklerNavíc ti vlci převážně migrují mezi státy, právě i s ohledem na stav těch pohraničních oblastí. Často na obou stranách.
Ostatně, na mapce tady je to vidět ... https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/do-ceska-zasahuje-osmnact-vlcich-teritorii.pocet-vlcich-smecek-se-za-rok-zvysil
A že se zrovna nehrnou do Krkonoš, na Lipno nebo Dolní Moravu taky není divu. Abych parafrázoval největšího z Čechů, on vlk není dobrý lyžař ... ani biker.:-)))
regis24
13.10.2020 10:33Bohužel dnešní další obrovský útok vlků v Heřmánkovicích. Tentokrát byl útok vlků opravdu velkého rozsahu, celkem roztrhali 8 ovcí 2 chovné berany a bylo zraněno i několik krav. Ovce protrhaly ohrady a některé jsou úplně pryč, některé jsou ve výběhu u krav. Celý incident opět v těsné blízkosti obce - cca 50m od mateřské školky. Jasně byli ohleduplný a útočili v noci a v neděli a to přece každý vlk ví, že školka je v tuto dobu prázdná. Některé potrhané ovce byly ještě na živu po našem příjezdu. Chovatel je musel na místě utratit. Takový útok je i na nás a naši lokalitu nezvyklý. Tolik mrtvých zvířat je opravdu hrozná podívaná. Nepřála bych nikomu, kdo cokoliv chová, se probudit do takového dne. Je to jen pocit zmaru, neštěstí a smutku. A co na to ochranáři? Jak by bylo zastáncům vlků, kdyby tohle udělal někdo jejim zvířatům? V místě je podle fotopasti potvrzeno cca 7 vlků a vlčata. Kolik jich je dost a kdy tohle skočí? Máme si kompletně nechat zlikvidovat farmy a živobytí? Majitel teď bude trávit xxx hodin sčítáním zvířat a zjišťováním kolik jich ještě chybí.
A další třeba zde:
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/utoku-vlku-pribyva-uci-mlade-lovit-40338741
Blázni z Hnutí Duha, jejich příznivci, AOPK ČR a lidé na CHKO Broumovsko chtějí donutit slušné lidi k vyhrocení situace až do krajnosti. A to se stane, někomu povolí nervy a rozdá pár facek. Někdo jiný prostě ty vlky zastřelí. A přesně to chtějí ti pomatenci - slušné lidi dostat před soud.
Tohle vše nakonec odnese vlk jako druh - opět bude u nás zlikvidován. Zásluhu na tom májí výše zmíněné organizace a pohříchu i státní zaměstnanci - lidé z CHKO Broumovsko.
Břetislav Machaček
13.10.2020 11:26 Reaguje na regis24Je to vidět i jinde a v jiných případech. Ono se to komplet zvrhlo
i ve vzdělávání "odborníků" a funkce je bohužel podmíněna titulem.
Tím dochází k podobným upřednostňováním jejich zájmů a bohužel mají
na své straně i zákony převzaté z EU a soud musí rozhodnout spor podle zákonů. Jak ale píšete, ono někomu ty nervy ujedou a bude konat na vlastní pěst. Nemusí to být pouze puškou, ale i jinými
drastičtějšími způsoby, které nejsou tak hlučné a viditelné.
I k tomu může dojít a může to bohužel odskákat i někdo jiný, než
pouze ti vlci. Takhle došly nervy i těm kladečům otrávených
nástrah a vypátrat je, je nadlidský úkol. Bohužel to odskáčou
zase i chránění a vzácní dravci. Být tu stanoven rozumný regulační
lov, tak se vše bude držet v rozumných mantinelech a nedojde tak
k podobným excesům. Jinak hloupost dává důvod oplácet to podobně
hloupě a kdo se neohlíží na jedny, tak musí počítat s tím, že oni
se nebudou ohlížet na něho. Lituji všechny postižené chovatele
a zapojuji se do této diskuse od doby, kdy kamarád přišel o
většinu svých ovcí dopoledne na pastvině za domem. Dnes nechová
nic a louku nechává nenápadně zarůst lesem. Ten mu vlci nesežerou
a ani ta údajně přemnožená zvěř mu ho za stávajícím ohrazením neničí. Takže ty všechny kecy, co tu píší ti teoretici mě už
opravdu vytáčejí a chovatelům se už tak ani nebudu divit.
pavel peregrin
13.10.2020 13:06 Reaguje na Břetislav MachačekJan Šimůnek
13.10.2020 19:27 Reaguje na pavel peregrinZa rok máme volby, je třeba do té doby názorně (foto/video dokumentace potrhaných zvířat, drastické podrobnosti z napadení a jejich následků atd.). Prostě chovatele vlků totálně zhyenizovat a s nimi všechny, kdo je podporují. Je to připom naprosto legitimní, legální a demokratický postup.
Jiří Malík
14.10.2020 01:02 Reaguje na regis24regis24
14.10.2020 05:52 Reaguje na Jiří MalíkLéčit se máš ty, ale zatím se ústavu statečně vyhýbáš.
Tady si hraješ na experta na vše, ale na tom Broumovsku se nemůžeš ukázat, protože za to co jsi tam lidem udělal jsi první na řadě kdo schyta těch pár facek.
Ty jsi ten kdo začal šířit tu agresi a nenávist mezi místními.
Jan Šimůnek
14.10.2020 13:00 Reaguje na Jiří MalíkBuďto budou proti vlkům stačit takové ohrady, jako byly dříve, nebo je nutno vlky z krajiny dostat pryč. Opravdu nevidím důvod, proč bych měl s každým bochníčkem ovčího sýra platit na ochranu před šelmami, které je nutno totálně vystřílet. Opravdu nevidím důvod, proč by se ze mnou placených daní měly opakovaně platit náhrady za vlky pobitý dobytek. To je správné udělat jednou, ale pak by státní správa měla mít povinnost zařídit, aby se už v dané oblasti žádný vlk nevyskytoval.
Vlk je prostě tvor, který v kulturní krajině jen škodí a není z něj sebemenší užitek.
Svatá Prostoto
13.10.2020 11:22Zda vlci, kde vlci, co vlci, kolik vlků a podobně neřeším, bo diskuze na toto téma dopadne jako vždy.
Martin Mach Ondřej
13.10.2020 14:09smazal jsem zde jedno celé vlákno, které postrádalo věcnost a bylo spíš nepěknou konfrontací.
Prosím, debatujte věcně, argumentujte. Nemáchejte pěstičkama.
Děkuji
Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Slovan
13.10.2020 14:31 Reaguje na Martin Mach OndřejJan Šimůnek
14.10.2020 16:21 Reaguje na SlovanJarek Schindler
15.10.2020 01:41 Reaguje na"Jiná situace by byla, pokud by se vlci, kteří zaútočili na chovný dobytek, důsledně stříleli. Pak by zapracoval Darwin. To samé by zařídily i "zabijácké ohrady", fyzicky likvidující narušitele. Dokázal bych si představit i kapsle nebo hroty s jedem, skryté v srsti zvířat (IMHO ovce jsou na to nejvhodnější) který by dostal při kousnutí vlk do tlamy - a konec. Možná by stačilo i "blbé" sekundové lepidlo. Při troše štěstí by se vlk následně udusil."
...takže vy si opravdu myslíte, ža takovíto lidé milují divoká zvířata a chtějí je chránit??? Není náhodou ekoterorista spíše tento pán a jemu podobní????
Jarek Schindler
15.10.2020 09:49 Reaguje naPřesto vám odpovím. Tak jak se radikalizuje ta ekologická, ochranářská část naší společnosti tak se bohužel radikalizují i jejich odpůrci. S radikálními až extremistickými zásahy na straně jedné nutně dochází k volání po stejně radikálních zásazích na straně druhé. To je bohužel již dopředu daná a řekl bych že i všeobecná zákonitost. Osobně s takovými postoji nesouhlasím a považuji je za hodně iracionální. Bohužel je to pouze odpověď na tu iracionalitu na straně druhé. Zbytek, jako odpověď proč nesouhlasím s tvrzením a argumenty různých " ekologů" o prospěšnosti vlka u nás najdete níže.
Jinak jaký úbytek divočiny mate na mysli? To myslíte tu divočinu co u nás již minimálně přes tři sta let chybí? Kde divočina u nás za poslední roky ubyla? To samé ta biodiverzita. Ubytek biodiverzity se dá datovat do období nárůstu těch ekoteroristů vydávajících se za ochranáře.
Klimatická změna , chemie a plasty nemá co dělat s tou či onou většinou či menšinou. Podílíme se na tom všichni a
přibližně stejně. Jen část lidské populace se snaží kázat vodu a ....... ale svými většinou ideologický motivovanými činy spíš přispívá ke kolapsu životního prostředí.
Nevyužíváte snad Vy sám všech dostupných technologických a civilizačních vymožeností a prostředků pro spokojený život?
Jarek Schindler
15.10.2020 12:25 Reaguje naMýlíte se, i podle mě biodiverzity ubývá a ubývá i živočichů. Jen , asi na rozdíl od vás si myslím, že pokud je někde pěkný a zdravý kousek přírody, měl by být i nadále obhospodařován způsobem který ho do té "pěknosti a zdravosti" dostal a udržel ho v ní. Demagogii o divočině u nás a nadřazenosti přírodních procesů opravdu nepěstuji. A demagog prof.Hruška. Ještě mám v živé paměti diskuzi s ním.
Jinak se podívejte na nový film Davida Attenborougha "Život na naší planetě" - také vyzývá k návratu divočiny a biodiverzity a změně myšlení člověka - ale klidně na něho taky můžete naplivat a nazvat jej ekoteroristou...třeba se Vám uleví..
Jarek Schindler
15.10.2020 14:48 Reaguje naA David Frederick Attenborough ? Proč bych na něj měl proboha plivat? Já jeho filmy mám rád.
Takže jste pouze zase jenom jeden eko.... . Víte čím by se mi ulevilo? Kdybyste smysluplně odpovídal na otázky a v mantinelech vaší eko ....rozporoval mnou v 11:04 níže uváděné postřehy.
Jinak jsem rád, že máte rád D. Attenborougha, máte u mě +. A máte pravdu, já jsem rozhodně víc eko, než antropo - a nestydím se za to.
Jarek Schindler
15.10.2020 19:21 Reaguje naJinak řeč nebyla o rozdílnosti názorů mezi eko... a antropocentrismem ale mezi antropo a holismem. No a vy vytržením určitých druhů živočichů z kontextu celé přírody a jejich bezbřehou ochranou, tedy ten výklad ( definici) holismu určitě nesplňujete.
Jarek Schindler
15.10.2020 23:22 Reaguje naJarek Schindler
16.10.2020 09:29 Reaguje napavel peregrin
13.10.2020 14:56 Reaguje na Martin Mach OndřejSlovan
13.10.2020 16:22 Reaguje na pavel peregrinpavel peregrin
13.10.2020 18:57 Reaguje na SlovanSlovan
14.10.2020 10:02 Reaguje na pavel peregrinJan Šimůnek
14.10.2020 16:22 Reaguje na Slovanpavel peregrin
15.10.2020 15:12 Reaguje na SlovanRobert Jirman
13.10.2020 15:24Zdeněk Zobač
13.10.2020 19:50Svatá Prostoto
13.10.2020 21:40 Reaguje na Zdeněk ZobačTo by snad raději začali krmit i ty vlky:-DDD.
Miroslav Vinkler
13.10.2020 20:45Nejhorší je situace na Broumovsku, odkud už téměř denně přicházejí zprávy o usmrcení mnoha kusů ovcí a hříbat nebo o mizení telat. Se situací chce pomoci europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který vyzval k okamžité akci ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO).
„Na Broumovsku se aktuálně střetávají dva světy, ten lidský a ochranářský, kdy je potřeba říct, že se nic nemá přehánět, bezpečí lidí je důležitější. Ministerstvo životního prostředí sice už připravuje Program péče o vlka, ale ten spíše jen zpřísňuje jeho ochranu a zavádí kompenzace za škody, než že by přinášel rychlé řešení,“ komentuje situaci europoslanec Tomáš Zdechovský, který oblasti dlouhodobě pomáhá s rozvojem.
„Vyzval jsem proto pana ministra, aby se situaci věnoval prioritně a hlavně okamžitě. Vlky nemůžeme střílet, ale proč alespoň ty problematické neodchytit a třeba převést někam, kde místo trhání domácích zvířat na kusy pomohou snížit nadměrné stavy divokých prasat a další spárkaté zvěře, která působí miliardové škody na lesních porostech a zemědělských plodinách?“ ptá se Zdechovský, který si umí představit i řešení přes částečnou redukci rozmnožovacích schopností, aby se v oblasti vyskytovaly jen udržitelné počty této pro lidi nebezpečné šelmy.
Do kulturní zemědělské krajiny jako je Chráněná krajinná oblast (CHKO) patří podle zvěrolékaře a poslance Pavla Bělobrádka nejen volně žijící druhy zvěře, ale i člověk a hospodářská zvířata, i ty jsou součástí ekosystému. „Řešením proto není nechat volně působit velké šelmy, které do přírody jistě patří, na úkor hospodářských zvířat, v CHKO nejde natáhnout dvoumetrové nebo lépe třímetrové ploty!“ doplňuje Bělobrádek, podle něhož zdaleka nejde pouze o utrpení hospodářských zvířat, ale i chovatelské ztráty.
"Ty škody nejsou pouze na stržených zvířatech, ale i na přírůstku a chovné ceně stád. Samozřejmě, že se dá najít rozumné řešení, vzpomeňme na kormorány a jak to s nimi dopadlo,“ uzavírá Bělobrádek.
Chráněných vlků v česko-polském příhraničí postupně přibývá. Od podzimu 2015, kdy se na Broumovsku objevil první pár, se v regionu zabydlelo podle odhadů Správy CHKO Broumovsko až 20 vlků ve třech smečkách, kteří mají teď mladé. Ty podle informací od místních starostů učí lovit právě na hospodářských zvířatech. V České republice se vlci rozmnožují od roku 2014 a loni podle terénního monitoringu šelem zasahovali už do 18 teritorií.
Slovan
13.10.2020 21:54 Reaguje na Miroslav VinklerBig like! Netřeba vlky v současných stavech střílet. Stále zde máme spousty míst, kde by vlci mohli v klidu žít - vojenské prostory (začínají se objevovat na Doupově), v Brdech je místa taky dost, Chřiby...
Jasně, nejsou to rumunský Karpaty, slovensko-ukrajinsko-polské Poloniny nebo hory na Balkáně, ale místa k životu tam mají dost, stejně jako potravy.
Jan Olejníček
14.10.2020 07:53 Reaguje na SlovanJan Šimůnek
14.10.2020 13:13 Reaguje na SlovanStálo by to šílené peníze a ještě šílenější by byla dlouhodobá údržba toho zařízení v provozuschopném stavu. Slavný králičí plot v Austrálii je proti něčemu takovému brnkačka.
Prostě: Máme tu kulturní krajinu, do níž vlk nepatří a dělá v ní jen škody.
Faktem je, že dříve nebo později dojde ke "stržení" a roztrhání dítěte, a potom budou lidé jako pan Malík nebo osazenstvo AOPK zalézat do kanálů nebo zdrhat do emigrace, alespoň než opadne první vlna lidového hněvu.
Zabránit takovému vývoji se dá jedině provolením takové politické garnitury, která nás vyvede z EU, a tudíž z dosahu moci lidí, co vymýšlejí tyhle šílenosti.
Slovan
14.10.2020 15:40 Reaguje na Jan ŠimůnekOka, dodej důkaz. Link na odborný výzkum. Zatím je tu propagován panem Vinklerem neustále jen jeden výzkum z Portugalska z doby, kdy vlkům výrazně ubyla přirozená potrava. Navíc se jedná o úplně jiný poddruh. Takže... sem s tím.
Jediným faktem je, že jsi na Doupově ani v Brdech evidentně nebyl a že tu opět předvádíš svou neznalost základních informací.
regis24
14.10.2020 16:22 Reaguje na SlovanOdborný výzkum však není text na webu selmy.cz a podobné slinty, ju.
A k tomu výše - ten Big like co tam píše jen ukazuje jaký jsi Big osel...
To jako fakt - odchytime konkrétního jedince vlka a prevezeme do jiné lokality. Vzdálené třeba 500 kilometrů. A ten jedinec si prostě řekne - no jo, tady nejsou ovce, tak musím lovit prasata. To jako fakt? Takhle blbý není ani ten Zdechovsky.
A jen pro zajímavost - doporučuji si dohledat jak dopadlo když ochránci odchytavali losici s mládětem a třeba medvěda. No chudáci vlci, je mi jich líto předem. Ta kulka je pro ně lepší.
Slovan
14.10.2020 16:58 Reaguje na regis24Nebo si přejete průzkumy z Německa nebo Polska odkud k nám vlci migrují? Není problém.
Vlk loví zejména srnčí nebo jelenní. Ale ano, nedělá mu problém ulovit i divočáka, což ostatně dokazují ony výzkumy.
regis24
14.10.2020 18:32 Reaguje na SlovanVýzkumníci z Duhy (Kutal a spol) sebrali za 6 let cca 600 hoven. Sběr provádějí dobrovolníci kteří se účastní akcí nazývaných jako školení vlčích hlídek.
Tak trochu je to setkání smažek co se pěkně zhulí a vegansky si to užijí.
Ale jak vysvětlit tu potravu že, jo... No ono je to jednoduché - vzorky trusu sebrané v Krušných horách, Ralsku budou jen velice těžko obsahovat nestrávené zbytky ovcí z Broumovska...
Ono by to bylo k smíchu, ale je to k pláči. Hrstka pomatených vlkofilů si myslí, že sežrali moudro světa a jen oni mají pravdu.
dojde na to ale velice brzo - vlci prostě budou v ČR opět vyhubeni. Na vinně budou zejména jejich tupí zastánci. Takže i ty ,Slovane.
Slovan
14.10.2020 19:27 Reaguje na regis24Sběr trusu probíhal postupně. Jen tak během roku nenajdete přes 600 vlčích hovínek při současné populaci. Výsledky jsou však naprosto jednoznačné a já vědcům kteří dělají rozbory prostě věřím. Vy jste zatím jiný výzkum nedodal, protože žádný takový neexistuje.
Břetislav Machaček
14.10.2020 20:26 Reaguje na Slovannežerou? A proč je teda loví.
Víte když chci, tak se u nás
ve Slezsku říká, že i z hovna
bič ukroutím. Pokud loví hlavně
tu zvěř, tak proč překonávají
ohrady a přicházejí na pár metrů od lidských obydlí. Přece
zvěře je údajně nadbytek a tak
netrpí hladem. Neodporuje to
zdravému rozumu? Být plachým
predátorem, tak lovím tu přemnoženou zvěř a neriskuji setkání s elektrickým výbojem
či člověkem. Nezdá se vám to
nějaké nelogické? Pokud teda
zvěř odlovil, tak proč neputuje do míst, kde je jí dost? To je
ta jeho regulační funkce, že když dojde zvěř, tak loví ovce?
To mi teda vysvětlete a taky
těm chovatelům.
regis24
14.10.2020 20:40 Reaguje na SlovanNehodlám tě přesvědčovat, ale když tedy ten západ od nás zmiňuješ - to střílení vlků k nám přijde právě tam odtud. Tam už se s tím totiž začíná.
Slovan
14.10.2020 22:22 Reaguje na regis24Vlk samozřejmě je v místech, kde té zvěře většinou dostatek je. Logicky ale osidluje hlavně příhraničí.
“když dojde zvěř, tak loví ovce?” - no, logicky ano. Je to masožravec a pokud mu dojde přirozená potrava, pak aby přežil, může zaútočit i na ty ovce. Ale tak je to u každého zvířete, to vlkovi fakt nemůže nikdo vyčítat.
Jinak bych viděl jako velký problém vůbec fakt, že zde vlk nebyl tak dlouho a lidé s ním již neumí tak dobře žít. Ale to je snad jen otázka času kdy se to zase naučíme a nebudeme vlky brát jako hrozbu, ale jako součást ekosystému.
regis24: Věřit mu nemusíte, to je vaše právo. Já si ale nemyslím, že mají ochránci důvod lhát. A vědci už vůbec ne. A o žádném západu jsem nenapsal ani půl slova. Já sem po vás chtěl jednu jedinou vědeckou studii, která by potvrdila vaše slova - žádnou jste zatím neposlal. Nevim na co čekáte.
Jarek Schindler
15.10.2020 00:39 Reaguje na SlovanŘekl bych , že problém bude v tom že zvěř mu zatím nikde nedošla. Přesto útočí na hospodářská zvířata.
No, pokud přistoupím na argumentaci pana Slovana, tak by mě velice zajímalo (když se musí živit ovcemi protože mu došla zvěř ), co bude a čím se bude živit až mu dojdou t ty ovce? Je přece logické že masožravec musí žrát maso. Tak čím se pak bude živit pane Slovane?
regis24
15.10.2020 09:19 Reaguje na SlovanChovatelé ovcí? No oni nepotřebují vědecký výzkum, nemají nasráno v hlavě a vidí, že jim vlci likvidují jejich stáda přímo pod okny.
Tušíš vůbec co se na tom Broumovsku děje? Víš kde to je? Volně žijící zvěře je tam dostatek, ale vlci ji neloví. Jediné co dokázali bylo, že zdecimovali jedinečný chov muflonů v Machově. K tomu jim pomohlo přirozené chování muflonů - neutíkají, ale shlukují se do stád a berani chtějí stádo bránit. Vlci v této lokalitě jsou většinou ve dne na polské straně, kde je velký národní park. A taky dost zvěře. No a nejčastěji v noci potom vyrazí na ovce do Čech.
Všechno to co se kolem toho děje bude mít jeden jediný důsledek - začnou se používat pasti, železa, jedy. A opět - vinu na tom ponese Hnutí Duha, jeho příznivci, AOPK ČR a pracovníci CHKO Broumovsko. No a samozřejmě všichni internetový ochránci vlků, včetně tebe.
Břetislav Machaček
15.10.2020 09:54 Reaguje na regis24na otázky podle nějaké
příručky, protože
nikdy neodpoví na nové
otázky. Nevysvětlí nám,
proč se zaměří na ovce
po vybití zvěře, když se mohou přesunout za zvěří někam jinam. Tak se přece
chovají divocí vlci všude
tam, kde nežijí tyto
kreatury na vlka. Ohánějí se pohraničím, ale kulhá to u Jeseníků, Krkonoš a jiných řídce osídlených oblastí plných zvěře. Drží se stále oblastí s pastevectvím a to něco přece znamená. Znamená to, že jde o kreatury
zvyklé lovit v ohradách
a nikoliv volně žijící zvěř. Důkazy se dají vyrobit a snahy už tu byly mnohokrát. Pamatuji
třeba dokázat oprávněnost
vybudování podchodu pod tratí pro velké šelmy u Jablunkova, kde někdo
"našlapal" v podchodu
medvědí stopy. Podchod pod tratí či silnicí bez kompletního naváděcího oplocení komunikací je zbytečná a drahá zbytečnost, ale "důkaz"
tu krátce byl. Nakonec byl vyvrácen jako podvrh. Vůbec bych se nedivil selektivnímu probírání vzorku trusu, pokud sběr provádějí lidé na tom zainteresováni. Neznám slovo nezávislost, každý má nějaký zájem a nebo alespoň názor a tím se řídí.
ě
vy
regis24
15.10.2020 11:03 Reaguje na Břetislav MachačekTak jen pro info jeden program za jeden rok:
SFŽP - Operační program ŽP - Soužití s velkými šelmami v České republice - 4 890 066,87 Kč (to je částka, kterou dostalo Hnutí Duha v roce 2019 na sběr vlčích hoven).
Břetislav Machaček
15.10.2020 16:45 Reaguje na regis24pár ho..n. To se pak už
nedivím výsledkům a tomu,
že pak scházejí finance
na něco opravdu užitečného pro přírodu.
Jan Knap
15.10.2020 19:27 Reaguje na SlovanSlovan
15.10.2020 21:04 Reaguje na Jan Knap1) Za vše mohou vlci. Farmáři žádné chyby nedělají a vše mají tak jak by měli mít a proto je podle vás nemožné s vlkem na našem území žít. Úplně opomíjíte fakt, že jedni hospodaří i s vlkem, zatímco jiní to jaksi nedokáží. Otázka je proč, ale na to vy již určitě znáte odpověď.
2) Jediný výzkum, který je navíc velký a který se shoduje s výzkumy z Německa i Polska je podvod a nedá se mu věřit. Vůbec neberete v potaz, že ochranáři nemají důvod lhát. Pokud by takový problém s vlky byl, je logické se ho snažit eliminovat a ne sami sobě lhát. Všechny možné výzkumy provádí ekologové - jak v zahraničí tak i u nás. Není důvod těm výzkumům nevěřit! Nikdo konec konců netvrdí, že k útokům nedochází!
3) Vlk dá vždy přednost ovci než aby útočil na silné divoké zvíře. No, jelikož jsou naše lesy té zvěře plné, tak jaksi nevěřím, že smečka vlků má problém ulovit ty starší, mladé nebo zraněné kusy. Jsem si jist, že smečka dokáže ulovit i zdravého jelena (viz. https://www.denik.cz/regiony/vlci-dokazali-zabit-statneho-jelena-20170223.html). Pane Knap, divočáka sem viděl tak 10m od sebe v lese, kdy jsme se navzájem překvapili. Jednalo se sice o středně velký kus, ale i tak to byl ne zrovna úžasný zážitek :) Kousek od nás mají 5kusů v oplocení. Krásné zvíře, které vlk ve smečce (ne sám) samozřejmě zabít dokáže.
Jarek Schindler
16.10.2020 09:03 Reaguje na Slovan2. Právě naopak. K prosazení svých zájmů a cílů a tím i vlků do naší krajiny(střední Evropa) se ochranáři nebudou štítit a neštítí ničeho. Tedy ani lží. Naši předkové věděli proč není v hustě obydlené krajině soužití s vlkem možné. Žádné soužití totiž neexistuje.
3. Už jsem to několikrát napsal. I silného zdravého jelena jsou schopni vlci ulovit. Například v období po říji, kdy jelen ztratil v době říje až třetinu své váhy a je tou říjí vyčerpán. V zimním období při vyšší sněhové pokrývce nebo v případě větší smečky. V případě těchto jelenů se mluví i o termínu živá konzerva.
Samozřejmě i divočáka jsou schopni vlci ulovit. Jde spíš o to jestli je chtějí lovit? Určitě je to pro ně u nás asi nejtěžší soupeř a největší nebezpečí zranění. Takže nejde o to vlk jestli dokáže ale jestli to dokázat chce.
No a že jsou lesy zatím plné zvěře. Sami tito ochranáři se snaží o to aby plné zvěře nebyly. Vždyť ta zvěř na rozdíl od toho vlka dělá lidem škody. Směji se jak někdy, když se to ochranářům hodí, přestává být bílá bílou.
Jan Šimůnek
16.10.2020 09:16 Reaguje na Slovanad2: Ochranáři byli tolikrát přistiženi při lhaní, že už jim oprávněně nikdo rozumný nevěří.
ad3: Problém je, že pokud se dravci naučí na domácí zvířata, tak je preferují. V řadě států se to řeší jejich odstřelem (nejen vlků, ale i dalších šelem).
Jan Šimůnek
14.10.2020 16:32 Reaguje na SlovanVlk jde cestou nejmenšího odporu a v situaci, kdy není možné se mu aktivně bránit, půjde raději po ovcích a kozách než po zvěři.
Jiná situace by byla, pokud by se vlci, kteří zaútočili na chovný dobytek, důsledně stříleli. Pak by zapracoval Darwin. To samé by zařídily i "zabijácké ohrady", fyzicky likvidující narušitele. Dokázal bych si představit i kapsle nebo hroty s jedem, skryté v srsti zvířat (IMHO ovce jsou na to nejvhodnější) který by dostal při kousnutí vlk do tlamy - a konec. Možná by stačilo i "blbé" sekundové lepidlo. Při troše štěstí by se vlk následně udusil.
Slovan
14.10.2020 17:08 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
15.10.2020 19:42 Reaguje na SlovanFaktem je, že pokud by se vlci v blízkosti chovů a lidských sídel důsledně stříleli, jak se to běžně dělá prakticky všude ve světě mimo totálně ekozparchantělou EU, tak by se lidí báli a do jejich teritoria (tedy i na ty pastviny) by nelezli. Takhle je chovatelé vlků totálně zmecali a jedinou možností vyřešit tento problém bude vystřílení těch vlků, co ztratili strach z člověka a jeho teritoria.
A pokud před tím dojde ke ztráty lidských životů a pokud budou obětí nebo mezi obětmi děti, tak bych se docela obával nějakých lynčovacích akcí. A mohlo by to zapůsobit stejně jako zvěst o ubití studenta na Národní v listopadu 1989, ale tentokrát proti EU.
Jarek Schindler
15.10.2020 11:04Vlk potřebuje 2 až 5 kg živočišné potravy denně. Samozřejmě může zkonzumovat výrazně větší množství ale může také delší dobu hladovět. Vycházejme ale z těch 2 až 5 kg. Při smečce o pěti vlcích to je 10 až 25 kg denně. To je jeden kus srnčí zvěře či menší kus divočáka. No a také to může být půl ovce. Jelení zvěře v CHKO Broumovsko asi není tolik a nejlepší populaci zvěře muflonní na světě již vlci asi zlikvidovali. Takže při jednom procentu hospodářských zvířat v potravě vlků by za dvě stě dní vlci ulovili 198 kusů zvěře srnčí a černé ale na domácí zvířata by byl jeden útok. To, že při tom útoku zabijí či vážně poraní i mnoho dalších zvířat ze stáda je další věc. Tou je i skutečnost že se nenajdou všechna zvířata a ty co se nenajdou, s velkou pravděpodobností skončí také jako potrava pro vlky. Kolik tedy vlčí smečka provede útoků na hospodářská zvířata za těch 200 dní? O jednom utoku a tedy procentu v potravě procentu lžete paní a páni "ekologové".
Další účelové nepřesnosti jde najít v textech těchto "ochránců".
Na šelmy.cz se například můžeme dovědět jak vlci ozdravují populaci zvěře. Například, "že z oblastí s výskytem vlků pochází pocházelo 80 % zlatých trofejí jelenů a divokých prasat". Pokud si představíme že oblast neosídlená vlkem se koncentruje převážně do nížin a zahrnuje ne zrovna typické jelenářské oblasti ( Záhoří, Malé Karpaty, Podunajskou nížinu . Východoslovenskou nížinu) tak těch dvacet procent z těchto oblastí je celkem neuvěřitelné číslo. Neuvěřitelné pro toho kdo neví, že například v období po jelení řiji se právě silní a většinou velice nadějní jeleni, účastnící se aktivně řije, stávají díky vyčerpanosti snadnou vlčí kořistí.
Dále se můžeme dočíst , že tam kde se vyskytuje vlk , nevyskytuje se AMP. Další lež. Ono stačí porovnat mapu rozšíření vlka s mapou šíření AMP a je to víc než zřetelné. Pokud se někde ve střední či západní Evropě objevil AMP objevil se tam vlk a naopak. Kde je vlk je i AMP. Příklady. U nás Zlínsko, oblast navazující na areál výskytu vlka na Slovensku. Belgie, objevil se po letech vlk, objevil se i AMP bez nějaké návaznosti na okolí. Nynější šíření do Německa. AMP se rozšířil na hranicích s Polskem a odtud v oblasti Zhořelce se šíří do Německa. Tato oblast po obou stranách Nisy je významnou lokalitou s jednou z největších populací vlka ve Střední Evropě. Jsou opravdu oblasti s výskytem vlka bez AMP jak tvrdí ochranáři, nebo se ten AMP šíří i z důvodu výskytu vlka? Pobaltské státy, Bělorusko, Ukrajina , Rumunsko, Bulharsko jsou státy s nepřerušeným výskytem vlka a současně i státy s největším výskytem AMP.
No a další nesmysly. Můžete se tam například dočíst, že cituji: "Víte že...vlk býval naším nejhojnějším či nejpopulárnějším zvířetem? Vždyť je u nás 71 „vlčích obcí" - Vlkovů, Vlčkovů, Vlčkovic, Vlkonic, Vlkoší, Vlčnovů, Vlčích ad"...... Tak nejpopulárnější možná. To je vidět i dnes v různých diskuzích. Nejhojnější?????? Bohapustý nesmysl. Potravní pyramidu se ani ochranářům na špičku postavit nepodaří. Řekl bych, že je celkem jasné, kdo tedy lže a idealizuje si vlka k obrazu svému. Bohužel tento obraz nemá nic společného s realitou.
Jarek Schindler
15.10.2020 21:30 Reaguje naZnovu se zeptám. Porovnal jste mapu výskytu vlka s mapou šíření AMP? Jak vysvětlíte přítomnost vlka v Belgii a následné ohnisko AMP? Proč v Polsku, kde se divoká prasata vyskytují na celém území jsou ohniska pouze tam kde se vyskytuje vlk? Proč se AMP objevil v oblasti Zhořelce a tudy se dostal do Německa když v této oblasti žije jedna z největších populací vlka? Proč , když se objevil tam, se zatím neobjevil v podstatně, k současným ohniskům na Polsko- Běloruské hranici bližší centrální části Polska, kde se vlk nevyskytuje? Otázek spojených s vlkem, divočákem a AMP by se dalo položit hodně. Bohužel tito pánové vědci nejsou schopni odpovědět ani na tyto.
V každém případě je jisté , že tvrzení ochranářů, že tam kde se vyskytuje vlk se nevyskytuje AMP , je tvrzením lživým. Stejně jako tvrzení, že vlk výrazně snižuje početní stav divokých prasat a zlepšuje zdravotní stav jejich populace.
No a nakonec. Na rozdíl od pana Hulvy určitě netrpím " hluboce zakořeněným komplexem méněcennosti a mstou za stamiliony let poroby, nejdříve pod jhem dinosaurů".