Spor o stromořadí blokuje podle hejtmanství opravu silnice na Svitavsku
Kraj proto opravu silnice zastavil a rozdělil ji na etapy. "Kde zeleň není, tam silnici opravíme. Kde je alej, tam nic opravovat nebudeme. Pustíme se do toho třeba s několikaletým zdržením a bude to znamenat enormní zdražení," řekl náměstek hejtmana Ladislav Valtr (ODS). V úseku měla být vysázená nová alej, dostatečně daleko od silnice, aby kořeny nezasahovaly do komunikace, dodal.
"Stromy dnes z velké části dožívají a jejich umístění neodpovídá současným požadavkům na dopravní infrastrukturu. To ale neznamená, že by silniční stromořadí měla z krajiny zmizet," řekl ekolog krajských silničářů František Weisbauer. Podle něj se kvůli aktivistům zachraňují neperspektivní stromy a zakonzervuje se neuspokojivý stav aleje a silnice se pořádně neopraví. "Když zachráníme jeden strom a nevytvoříme podmínky pro rozvoj krajiny pro dalších 100 let, tak to je pro přírodu v konečném důsledku problém," řekl Weisbauer.
Staré stromy ohrožují provoz také na silnici třetí třídy u tunelu Hřebeč na Svitavsku. Silnice slouží jako objízdná trasa, když je tunel zavřený. Loni v srpnu se tam ulomila větev a prorazila kabinu linkového autobusu a zranila řidiče. Silnice prochází lesem, kde je přírodní rezervace. Na každý prořez a kácení musí mít povolení, řízení se účastní ekologické spolky a řízení se neúměrně protahují, řekl ČTK místostarosta Moravské Třebové Václav Dokoupil (lidovci).
"Nehoda autobusu je pro naše město jasné varování, že situace je alarmující. Naštěstí to nemělo vážné následky, ale my přeci nebudeme čekat, až se tam stane něco vážnějšího. Během roku tam dochází k desítkám incidentů, pádu větví nebo vyvrácení celých stromů," řekl Dokoupil.
Častým oponentem ve správních řízeních je spolek Tilia Thákurova, který se 20 let zabývá ochranou alejí zejména v Pardubickém kraji a na Vysočině. "Tvrdí-li Pardubický kraj nebo SUS Pardubického kraje, že kácí jen neperspektivní stromy a sází perspektivní, bezostyšně a průkazně lže," uvedla v e-mailu na dotaz ČTK předsedkyně spolku Marie Jelínková. Stromy dávají krajině jedinečný a typický ráz, je odkazem našich předků, dodala.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (16)
smějící se bestie
27.5.2025 05:52Jaroslav Řezáč
27.5.2025 06:39 Reaguje na smějící se bestieJindřich Štěpánek
30.5.2025 08:58 Reaguje na smějící se bestieJaroslav Řezáč
27.5.2025 06:37Lidská blbost by neměla být tolerovana více než stromořadí.
Nicméně, to, že jdou omladit ořezem zadavatele zajímá? Ne.
Emil Bernardy
27.5.2025 06:48 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
27.5.2025 07:46 Reaguje na Emil Bernardykvůli odpadající větvi podříznout strom je opravdu blbost.
Jaroslav Pokorný
27.5.2025 11:12 Reaguje na Emil BernardyA pamatujete sřícený strom pajasanu - kdesi(?) - u autobusové zastávky, který zabil dva kluky? Také měl prohnilé kořeny.
Taková neštěstí nelze absolutně vyloučit. Zaujalo mě ale v Nizozemí. Nizozemci jsou pověstní svým zahradnickým uměním. Všude sázejí už velké stromy. Ale bez váhání je v obytných souborech odstraňují, když překročí určitou velikost. Obdobně i u silnic. Velké, staré, stromy udržují jen v parcích.
Jindřich Štěpánek
30.5.2025 09:06 Reaguje na Jaroslav ŘezáčBřetislav Machaček
27.5.2025 09:10jedné rozšířené o obětovanou jednu stranu aleje jsou cesty dvě. Tak
to řeší tam, kde mají neústupné ochranáře. Z nevyužité cesty je pak
pak nakonec cyklostezka, ale přírodě se žádná z nepoužívaných cest
nevrací. Pouze nové neústupností přibývají a přitom stačí kompromis
a obětovat jednu stranu na rozšíření a tu nově třeba i osadit stromy,
ale lépe pouze keři pro lepší údržbu a nemožnost pádu větví na cestu
jako u stromů. Navíc keř je při havárii jako peřina, ale strom je
jako zeď. Zdar neústupnosti a hlouposti plodící nové cesty a problémy
se starými alejemi! Co tak si vzít nad "zachráněnou" alejí patronát
a stromy odborně ošetřovat tak, že neohrozí nikoho na zdraví a životě?
Aha! Tak to asi ne, ale sepisovat stížnosti a soudit se jde snáze!
Jaroslav Pokorný
27.5.2025 11:05 Reaguje na Břetislav MachačekDruhá alej je u Mikulova, vysázená, jak píšete, v době koňských potahů - stromy jsou nyní v asfaltu, mnohý je otlučený, jak do něj narazilo auto. Nějací aktivisté vysadili stromy nové, pěkně za příkop, ale fakticky mému kamarádovi do pole. A on ně říká - "co s tím mám udělat? Proti stromům nic nemám, ale zabírají kus pole. Mám je podorat?"
Když se nyní budují nové silnice, všímám si, že jsou potřebné pozemky dost široké, aby stromy byly dost daleko od vozovky. Dobře! Co se ale týče starých silnic - domníval bych se, že takový krajský úřad je představitelem státní moci, takže má právo a povinnost rozhodnout. Jenže většinou se jedná o prezentaci státní (bez)moci. Ano, beru principy právního státu. Když ale soudy nerozhodují dostatečně rychle, měla by následovat stížnost krajského úřadu na Min. spravedlnosti. Měla by se v tisku objevit informace pro nespokojené občany, že za špatný stav silnice, za nebezpečné stromy, je zodpovědný ten a ten soud, ten a ten konkrétní soudce, který není schopen rozhodnout. Mně nevadí aktivisté, podávající protesty a stížnosti - jen využívají zákonné možnosti. Mně vadí soudci, kteří mají spor rozhodnout a při tom nekonají a nejsou nijak postižitelní.
Břetislav Machaček
27.5.2025 17:35 Reaguje na Jaroslav Pokornýprovokace, aby je mohli vláčet sdělovacími prostředky, když
stromy při obdělávání pozemku poškodí, či dokonce odstraní.
Vysázet alej kolem polní cesty z nízkokmenů znamená, je
předem odsoudit k poškození mohutnou zemědělskou technikou.
Ono i kdysi bývaly při žních a sklizni sena vozy naložené
tak, že sláma, či seno zdobilo nízko rostlé větve a co
dnes kombajny a velkokapacitní sběrné vozy? Myslí ti lidé
taky na to, že malý stromek jednou vyroste a bude ničen
technikou? Ví třeba, že mělce kořenící stromy budou kořeny
zvedat vozovku a nebo budou pluhy trhány a ničeny? Když
vidím mnohé nové aleje, tak tuším, jak dopadnou. Budou to
torza stromů se zničenými větvemi, kořeny a leckde i kmeny,
když se na silnici neminou dva vozidla s rezervou od stromů.
Aktivismus bez patřičných znalostí je idiocie a je zaděláno na budoucí problémy.
Jaroslav Pokorný
27.5.2025 22:28 Reaguje na Břetislav MachačekA pak každé jaro musí naběhnout "rychlá rota", aby ty koruny ořezala na ten 1 m.
Jindřich Štěpánek
30.5.2025 09:07 Reaguje na Břetislav MachačekKeře nejsou vhodné. Zvěř není vidět do poslední chvíle, zlaté stromy.
Břetislav Machaček
30.5.2025 09:50 Reaguje na Jindřich Štěpánekza ty klikaté úzké staré okresky? Porovnejte mapy padesát let staré a ty současné. Keřová výsadba má být zakládána podél vnější strany oplocení silnice jako hustá nepřerušená
bariéra s několika průchody pro zvěř se sníženou rychlostí
a nebo s ekodukty. Zvěř přes cestu probíhá co nejrychleji jak může a je lépe rychlost přebíhání omezit neprostupným okolím z křovin, než ji mezi stromy utíkat rychle podle
vůdce stáda. Pokud pojedete např.3 km bez nebezpečí srážky se zvěří mezi ploty a keři, tak rád snížíte rychlost v
místě OZNAČENÉHO přechodu pro zvěř a budou opět následovat
3 km jízdy, kde zvěř přebíhat nebude. Jinak stádový efekt
je o tom, že vůdce stáda odhadne, že bezpečně přeběhne, ale
neřeší, zda i ostatní, ale ti mu věří a běží do záhuby.
V kuželech reflektoru stejně vidíte pouze úzký pás cesty
a nikoliv okolí a přebíhání zvěře je nejčastěji v noci ,
kdy je vám jedno, zda výhled cloní keř, či strom. A co
průjezd lesem? Je přehledný, byť jsou tam pouze stromy?