https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/spor-o-stromoradi-blokuje-podle-hejtmanstvi-opravu-silnice-na-svitavsku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Spor o stromořadí blokuje podle hejtmanství opravu silnice na Svitavsku

27.5.2025 00:54 | PARDUBICE (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Délka správních řízeních komplikuje obnovu silnic a stromů podél nich v Pardubickém kraji. Několik let se hejtmanství snaží opravit silnici druhé třídy z Bystrého do Jedlové na Svitavsku, kde je dožilá alej a ohrožuje dopravní provoz. Ekologické spolky se donekonečna odvolávají a nemá to řešení, uvedli zástupci kraje a měst. V Pardubicích se minulý týden konal seminář Udržitelnost silniční doprovodné zeleně, kterou pořádali krajští silničáři.
 
"Opravu silnice kraj připravuje od roku 2019, v současné době je situace zablokovaná přístupem některých ekologických organizací. Nejsou schopny přistoupit na kompromisní řešení, nabízíme náhradní výsadbu," řekl starosta Bystré Jan Neudert (KDU-ČSL).

Kraj proto opravu silnice zastavil a rozdělil ji na etapy. "Kde zeleň není, tam silnici opravíme. Kde je alej, tam nic opravovat nebudeme. Pustíme se do toho třeba s několikaletým zdržením a bude to znamenat enormní zdražení," řekl náměstek hejtmana Ladislav Valtr (ODS). V úseku měla být vysázená nová alej, dostatečně daleko od silnice, aby kořeny nezasahovaly do komunikace, dodal.

"Stromy dnes z velké části dožívají a jejich umístění neodpovídá současným požadavkům na dopravní infrastrukturu. To ale neznamená, že by silniční stromořadí měla z krajiny zmizet," řekl ekolog krajských silničářů František Weisbauer. Podle něj se kvůli aktivistům zachraňují neperspektivní stromy a zakonzervuje se neuspokojivý stav aleje a silnice se pořádně neopraví. "Když zachráníme jeden strom a nevytvoříme podmínky pro rozvoj krajiny pro dalších 100 let, tak to je pro přírodu v konečném důsledku problém," řekl Weisbauer.

Staré stromy ohrožují provoz také na silnici třetí třídy u tunelu Hřebeč na Svitavsku. Silnice slouží jako objízdná trasa, když je tunel zavřený. Loni v srpnu se tam ulomila větev a prorazila kabinu linkového autobusu a zranila řidiče. Silnice prochází lesem, kde je přírodní rezervace. Na každý prořez a kácení musí mít povolení, řízení se účastní ekologické spolky a řízení se neúměrně protahují, řekl ČTK místostarosta Moravské Třebové Václav Dokoupil (lidovci).

"Nehoda autobusu je pro naše město jasné varování, že situace je alarmující. Naštěstí to nemělo vážné následky, ale my přeci nebudeme čekat, až se tam stane něco vážnějšího. Během roku tam dochází k desítkám incidentů, pádu větví nebo vyvrácení celých stromů," řekl Dokoupil.

Častým oponentem ve správních řízeních je spolek Tilia Thákurova, který se 20 let zabývá ochranou alejí zejména v Pardubickém kraji a na Vysočině. "Tvrdí-li Pardubický kraj nebo SUS Pardubického kraje, že kácí jen neperspektivní stromy a sází perspektivní, bezostyšně a průkazně lže," uvedla v e-mailu na dotaz ČTK předsedkyně spolku Marie Jelínková. Stromy dávají krajině jedinečný a typický ráz, je odkazem našich předků, dodala.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (16)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

27.5.2025 05:52
Zelený a nechápou, že i stromy mají nějakou životnost, zvlášť když o ně nebývá průběžně postaráno !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

27.5.2025 06:39 Reaguje na smějící se bestie
něco zlikvidovat je velmi snadné...
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

30.5.2025 08:58 Reaguje na smějící se bestie
Pravda. Ale současně platí, že životnost stromů často zkracují "odborné" zásahy SÚSek. Např. odříznutí větve tak, že zůstane pahýl, nebo naopak odříznutí příliš hluboké.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

27.5.2025 06:37
to, že stromy mohou dožít je pravděpodobnější, než že neodpovídají současným požadavkům na dopravu.
Lidská blbost by neměla být tolerovana více než stromořadí.
Nicméně, to, že jdou omladit ořezem zadavatele zajímá? Ne.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

27.5.2025 06:48 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Nedávno u nás padl chráněný starý dub na cyklostezku.Ještě že tam nidko nebyl.To by byl masakr.Lidská blbost.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

27.5.2025 07:46 Reaguje na Emil Bernardy
trochu cynismu přecitlivělé a předpojaté společnosti neuškodí.

kvůli odpadající větvi podříznout strom je opravdu blbost.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

27.5.2025 11:12 Reaguje na Emil Bernardy
Zažil jsem v parku u zámku v Lednici na Mor., když tam letního podvečera spadl ohromný strom nahovětvece. Z ničeho nic, a najednou šustění a rachot padající koruny a lámajících se větví. A přímo na chodník vedle. Na štěstí tam právě nikdo nešel. Strom měl zcela prohnilé kořeny.
A pamatujete sřícený strom pajasanu - kdesi(?) - u autobusové zastávky, který zabil dva kluky? Také měl prohnilé kořeny.
Taková neštěstí nelze absolutně vyloučit. Zaujalo mě ale v Nizozemí. Nizozemci jsou pověstní svým zahradnickým uměním. Všude sázejí už velké stromy. Ale bez váhání je v obytných souborech odstraňují, když překročí určitou velikost. Obdobně i u silnic. Velké, staré, stromy udržují jen v parcích.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

30.5.2025 09:06 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Argument, že současný stav stromů neodpovídá aktuální legislativě je sice pravda, ale je argument zcela zcestný. Současné legislativě neodpovídá třeba ani 10let stará silnice. Je to důvod,že ji budeme bourat a předělávat ? Nebo většina již stojících budov neodpovídá současné legislativě. Asi je nebudeme přestavovat....
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.5.2025 09:10
Aleje měly své opodstatnění v dobách koňských potahů, ale dnes jsou problémem. Neústupnost nakonec plodí stavbu souběžné silnice a místo
jedné rozšířené o obětovanou jednu stranu aleje jsou cesty dvě. Tak
to řeší tam, kde mají neústupné ochranáře. Z nevyužité cesty je pak
pak nakonec cyklostezka, ale přírodě se žádná z nepoužívaných cest
nevrací. Pouze nové neústupností přibývají a přitom stačí kompromis
a obětovat jednu stranu na rozšíření a tu nově třeba i osadit stromy,
ale lépe pouze keři pro lepší údržbu a nemožnost pádu větví na cestu
jako u stromů. Navíc keř je při havárii jako peřina, ale strom je
jako zeď. Zdar neústupnosti a hlouposti plodící nové cesty a problémy
se starými alejemi! Co tak si vzít nad "zachráněnou" alejí patronát
a stromy odborně ošetřovat tak, že neohrozí nikoho na zdraví a životě?
Aha! Tak to asi ne, ale sepisovat stížnosti a soudit se jde snáze!
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

27.5.2025 11:05 Reaguje na Břetislav Machaček
Mám zkušenost ze dvou alejí, vysazených nějakých 10 km od sebe. První nechal vysadit kníže Lichtenstein, při silnici z Valtic do Lednice. Silnice udělal pěkně rovnou, a alej vysadil až za příkopy. Nyní tam dožívají 200 let staré lípy, průběžně nahrazované. Samozřejmě mají mohutné větve zasahující až nad vozovku, ty ale není problém odstranit.
Druhá alej je u Mikulova, vysázená, jak píšete, v době koňských potahů - stromy jsou nyní v asfaltu, mnohý je otlučený, jak do něj narazilo auto. Nějací aktivisté vysadili stromy nové, pěkně za příkop, ale fakticky mému kamarádovi do pole. A on ně říká - "co s tím mám udělat? Proti stromům nic nemám, ale zabírají kus pole. Mám je podorat?"
Když se nyní budují nové silnice, všímám si, že jsou potřebné pozemky dost široké, aby stromy byly dost daleko od vozovky. Dobře! Co se ale týče starých silnic - domníval bych se, že takový krajský úřad je představitelem státní moci, takže má právo a povinnost rozhodnout. Jenže většinou se jedná o prezentaci státní (bez)moci. Ano, beru principy právního státu. Když ale soudy nerozhodují dostatečně rychle, měla by následovat stížnost krajského úřadu na Min. spravedlnosti. Měla by se v tisku objevit informace pro nespokojené občany, že za špatný stav silnice, za nebezpečné stromy, je zodpovědný ten a ten soud, ten a ten konkrétní soudce, který není schopen rozhodnout. Mně nevadí aktivisté, podávající protesty a stížnosti - jen využívají zákonné možnosti. Mně vadí soudci, kteří mají spor rozhodnout a při tom nekonají a nejsou nijak postižitelní.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

27.5.2025 16:42 Reaguje na Jaroslav Pokorný
1* !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.5.2025 17:35 Reaguje na Jaroslav Pokorný
To vysazování bez souhlasu vlastníků pozemků je často pouze
provokace, aby je mohli vláčet sdělovacími prostředky, když
stromy při obdělávání pozemku poškodí, či dokonce odstraní.
Vysázet alej kolem polní cesty z nízkokmenů znamená, je
předem odsoudit k poškození mohutnou zemědělskou technikou.
Ono i kdysi bývaly při žních a sklizni sena vozy naložené
tak, že sláma, či seno zdobilo nízko rostlé větve a co
dnes kombajny a velkokapacitní sběrné vozy? Myslí ti lidé
taky na to, že malý stromek jednou vyroste a bude ničen
technikou? Ví třeba, že mělce kořenící stromy budou kořeny
zvedat vozovku a nebo budou pluhy trhány a ničeny? Když
vidím mnohé nové aleje, tak tuším, jak dopadnou. Budou to
torza stromů se zničenými větvemi, kořeny a leckde i kmeny,
když se na silnici neminou dva vozidla s rezervou od stromů.
Aktivismus bez patřičných znalostí je idiocie a je zaděláno na budoucí problémy.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

27.5.2025 19:21 Reaguje na Břetislav Machaček
1**
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

27.5.2025 22:28 Reaguje na Břetislav Machaček
Pravda, pravda. To je stejné, jako když se ve městech vysazují kulovité javory těsně k silnicím s tím, že to jsou stromy malé, mají průměr koruny jen 1 m. Ale ve skutečnosti mají v dospělosti koruny o průměru až 12 m. To nejsou stromy malé, ale nízké.
A pak každé jaro musí naběhnout "rychlá rota", aby ty koruny ořezala na ten 1 m.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

30.5.2025 09:07 Reaguje na Břetislav Machaček
Nevěřím, že by se stavěla souběžná silnice kvůli stromům.

Keře nejsou vhodné. Zvěř není vidět do poslední chvíle, zlaté stromy.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

30.5.2025 09:50 Reaguje na Jindřich Štěpánek
A co jiného jsou všechny nové silnice na mapách, než náhrada
za ty klikaté úzké staré okresky? Porovnejte mapy padesát let staré a ty současné. Keřová výsadba má být zakládána podél vnější strany oplocení silnice jako hustá nepřerušená
bariéra s několika průchody pro zvěř se sníženou rychlostí
a nebo s ekodukty. Zvěř přes cestu probíhá co nejrychleji jak může a je lépe rychlost přebíhání omezit neprostupným okolím z křovin, než ji mezi stromy utíkat rychle podle
vůdce stáda. Pokud pojedete např.3 km bez nebezpečí srážky se zvěří mezi ploty a keři, tak rád snížíte rychlost v
místě OZNAČENÉHO přechodu pro zvěř a budou opět následovat
3 km jízdy, kde zvěř přebíhat nebude. Jinak stádový efekt
je o tom, že vůdce stáda odhadne, že bezpečně přeběhne, ale
neřeší, zda i ostatní, ale ti mu věří a běží do záhuby.
V kuželech reflektoru stejně vidíte pouze úzký pás cesty
a nikoliv okolí a přebíhání zvěře je nejčastěji v noci ,
kdy je vám jedno, zda výhled cloní keř, či strom. A co
průjezd lesem? Je přehledný, byť jsou tam pouze stromy?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist