https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/sprava-zeleznic-behem-vegetacniho-klidu-vykacela-podel-trati-temer-pul-milionu-stromu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Správa železnic během vegetačního klidu vykácela podél tratí téměř půl milionu stromů

27.4.2023 10:20 | PRAHA (Ekolist.cz)
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | jingoba / Pixabay
Období vegetačního klidu, které probíhá vždy od listopadu do konce března, využívá Správa železnic k údržbě zeleně. Cílí přitom na oblasti, které jsou rizikové z hlediska pádu stromů a vzniku mimořádných událostí. Během uplynulých měsíců se tak z okolí tratí odstranil porost, který odpovídá téměř půl milionu vzrostlých stromů. To je přibližně o 25 tisíc víc než v předchozím období. Náklady na tuto činnost dosáhly 266 milionů korun. Informuje o tom v tiskové zprávě Správa železnic.
 
Počasí v naší republice charakterizují v posledních letech častější bouřky, vichřice a další extrémní meteorologické jevy. Ty vyvrací nebo lámou i dřeviny, které se nachází v dopadové vzdálenosti kolem železničních tratí. Na koleje ve většině případů padají zcela zdravé stromy, proto je nutné provádět preventivní kácení. Odstraněný porost se pak využije jako palivové dřevo nebo se z něj vyrobí dřevní štěpka.

Nová legislativa zjednodušila od roku 2020 Správě železnic celý proces preventivního kácení. „S cílem snížit počet mimořádných událostí způsobených pádem stromů na tratě jsme přistoupili k intenzivnějšímu a také cílenějšímu kácení potenciálně nebezpečných dřevin. Vytipovali jsme rizikové úseky, na které jsme se zaměřili. Aktuálním výsledkem je pokácení porostu, který v přepočtu odpovídá 489 826 vzrostlých stromů,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Video ke kácení. Zdroj: Správa železnic

V porovnání s předchozím obdobím vegetačního klidu došlo k navýšení kácení o 25 tisíc stromů. Projevila se zejména zvýšená aktivita při kácení porostů v Praze a ve Středočeském kraji, kde je výrazný podíl elektrifikovaných tratí. Právě opravy trolejí poškozených spadlými kmeny nebo větvemi způsobují největší problémy při obnovení provozu.

Kvůli srovnání se pro zjednodušení používá pojem přepočtený strom. Tomu odpovídají dřeviny s obvodem kmene nad 80 cm; menší se pak počítají jako půl stromu. Každých deset čtverečních metrů souvislého porostu keřů se pak rovná jednomu stromu.

Potenciální riziko představují i dřeviny podél tratí, které rostou na pozemcích dalších majitelů, mezi kterými mají nejvýznamnější zastoupení především Lesy České republiky. „Díky vzájemné spolupráci nejen se zmiňovaným státním podnikem se nám daří navyšovat počty i těchto pokácených stromů. Za poslední sledované období jich bylo v přepočtu 9 169,“ uzavírá Jiří Svoboda.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

27.4.2023 15:05
No a udělala dobře, konečně !
Ochranné pásmo platí i na stromy, keře - stačí se podívat na fotografie z dob, kdy železnice/dráhy někdo - zaměstnanci pod penzí.
Odpovědět
VJ

Václav John

28.4.2023 22:00 Reaguje na smějící se bestie
Možná to někoho překvapí, ale z hlediska biodiverzity a ochrany přírody to považuju za dobrou zprávu. Teď chci napsat proč.

1. Nelesní biotopy jsou u nás pod mnohem větším tlakem a mnohem víc ohrožené než lesní biotopy. Plocha lesa dlouhodobě roste, plocha cenných nelesních biotopů dlouhodobě drasticky klesá (na úkor orné půdy, výstavby, ale občas i lesa). Tedy travnatý násep železniční tratě má z hlediska ohrožených druhů mnohem větší cenu než stejný násep zarostlý keři nebo stromy.
2. Na náspu železniční trati nenajdete mnohasetleté obří stromy (logicky). To co se kácí jsou maximálně desítky let staré stromy, často akáty, pajasany nebo jiná invazní dřevina. Případná škoda takového zásahu je mnohem menší než škoda způsobená kácením staré aleje v parku nebo podél silnice.

A teď si vezmětě scénáře:
a) kácím v lese - vzniká de facto permanentní lesní světlina. V podstatě je to obdoba plochy pod dráty, které fungují jako permanentní paseky. Asi nemusím dávat odkaz na články, které dokládají úžasnou diverzitu vzácnýh druhů na pravidelně vyřezávaných plochách pod dráty elektrického vedení.
b) kácím v místě zarostlém křovinami - často ještě lepší, krajina silně zarůstá a na mnoha místech se vyřezávají křoviny z peněz určených na ochranu přírody, aby se zachránily zbytky bezlesí. Tady dělají dráhy totéž a navíc to ani neodčerpává peníze na ochranu přírody.
c) samozřejmě trochu jiná je situace když mám železniční trať vedoucí intenzivně obhospodařovanou polní krajinou. Tam se skutečně může stát, že široko daleko nejsou jiné stromy nebo keře a biodiverzita se místně sníží. Na druhou stranu obvykle nejde o místa, na které by byly vázané vyloženě ohrožené a vzácné druhy + nelesní travnatá plocha má často z hlediska biodiverzity mnohem větší cenu.
Odpovědět
Homo Destruktor

Homo Destruktor

28.4.2023 09:36
V létě se náspy běžně stříkaj randapem.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist