https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/stat-chysta-novou-trasu-kanalu-pro-splavneni-labe-u-prelouce
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Stát chystá novou trasu kanálu pro splavnění Labe u Přelouče

30.8.2019 00:17 | PŘELOUČ (ČTK)
Státní Ředitelství vodních cest (ŘVC) chystá alternativní trasu kanálu pro splavnění Labe u Přelouče. Stavba, vedená kvůli obejití jezu v Přelouči přes cenou přírodní lokalitu Slavíkovy ostrovy, dosud narážela na odpor ekologických organizací a koliduje s plánovaným zařazením biotopu do evropské soustavy chráněných území Natura 2000. / Ilustrační foto
Státní Ředitelství vodních cest (ŘVC) chystá alternativní trasu kanálu pro splavnění Labe u Přelouče. Stavba, vedená kvůli obejití jezu v Přelouči přes cenou přírodní lokalitu Slavíkovy ostrovy, dosud narážela na odpor ekologických organizací a koliduje s plánovaným zařazením biotopu do evropské soustavy chráněných území Natura 2000. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Janusz Niemczuk / Plavba a vodní cesty
Státní Ředitelství vodních cest (ŘVC) chystá alternativní trasu kanálu pro splavnění Labe u Přelouče. Stavba, vedená kvůli obejití jezu v Přelouči přes cenou přírodní lokalitu Slavíkovy ostrovy, dosud narážela na odpor ekologických organizací a koliduje s plánovaným zařazením biotopu do evropské soustavy chráněných území Natura 2000. ŘVC navrhlo, že chráněné území se vzácnými modrásky rozšíří, Agentura ochrany přírody a krajiny (AOPK) nemá námitky, řekl včera novinářům ředitel ŘVC Lubomír Fojtů.
 

"My bychom ten kanál chtěli zkrátit, kolize s modráskovým územím by byla do jednoho procenta celkového území. Návrh se AOPK líbil, v současné době se projednává na ministerstvu životního prostředí," uvedl. ŘVC musí absolvovat nové posouzení vlivu splavnění Labe u Přelouče na životní prostředí (EIA). Původní posudek je již neplatný.

Dosud prosazovaný plavební kanál měl obejít jez v Přelouči a umožnit prodloužení vodní cesty až do Pardubic. Průplav měl procházet rezervací Slavíkovy ostrovy, kde se podle ekologické organizace Děti Země nacházejí biotopy 44 zvláště chráněných druhů organismů. Navzdory požadavku Evropské komise vláda lokalitu Louky u Přelouče zatím nezařadila mezi evropsky chráněná území. Návrh zařazení na národní seznam evropsky významných lokalit ministerstvo životního prostředí připravuje, nyní je v meziresortním připomínkovém řízení.

Podle dřívějších údajů měla výstavba kanálu o délce téměř 3,2 kilometru stát asi 3,1 miliardy korun. ŘVC již za jeho přípravu zaplatilo 302 milionů.

Od roku 2010 se v Česku pomocí vodní dopravy přepraví ročně přibližně jen jedno procento z veškerého přepraveného zboží. Hlavní příčinou je podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) nespolehlivost labsko-vltavské vodní cesty, zejména problémy se splavností v úseku od Ústí nad Labem k hranici s Německem.

Kritici stavby u Přelouče kromě ekologických dopadů také pochybují o ekonomické výhodnosti lodní dopravy na tomto úseku Labe. Smysluplnost a hospodárnost plavebního kanálu zpochybnil již v roce 2009 i NKÚ. Organizace Děti Země uvedla, že podle odhadů Českého hydrometeorologického ústavu se průměrné průtoky na mnoha povodích mohou v pesimistických scénářích snížit o 25 až 40 procent, takže v Labi nemusí být dost vody pro lodní dopravu.

Splavnění Labe do Pardubic naopak podporují kromě ŘVC zástupci Pardubického, Středočeského a Královéhradeckého kraje, Přelouče a dalších obcí. Loni v srpnu podepsali takzvané Přeloučské memorandum na podporu východočeských vodních cest.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JV

Jaroslav Vozáb

31.8.2019 14:43
Hlavně aby to nedopadlo jak v Kolíně. Opravíme přístav a jen tak mimochodem v rámci vodní dopravy přijede do přístavu kamion a druhý to zase odveze. Zboží možná někde plulo po vodě třeba v Německu. Mimochodem přístav v Chvaleticích "praská ve švech". Zdymadla v Srnojedech a Přelouči jsou v dezolátním stavu, ale pro hobby lodě by to šlo. Vodní cesta je zadarmo tak ať slouží, ale nacpat do toho peníze a nezajišťovat splavnost za každou cenu. jinak v maríně za spuštění lodičky z svého přívěsu a auta se normálně platí. Řeku čistit s rozumem, písek prodat jako za první republiky ( dnes někde se vytěží písek z nánosů a stát za to ještě platí ).
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

31.8.2019 14:53
Hlavně, aby to nedopadlo jak v Kolíně. Opravíme přístav a jen tak mimochodem v rámci vodní dopravy přijede do přístavu kamion a druhý to zase odveze. Zboží možná někde plulo po vodě třeba v Německu. Mimochodem přístav v Chvaleticích "praská ve švech". Zdymadla v Srnojedech a Přelouči jsou v dezolátním stavu, ale pro hobby lodě by to šlo opravit. Vodní cesta je zadarmo tak ať slouží. Ale nacpat do toho peníze a pak nezajišťovat splavnost nebo ji zajišťovat za každou cenu není dobré. Jinak v maríně za spuštění lodičky z svého přívěsu a auta se normálně platí. Řeku čistit s rozumem, písek prodat jako za první republiky ( dnes někde se vytěží písek z nánosů a stát za to ještě platí ). Řeka je živý tvor a ne nějaká silnice. Myslím si že vodohospodářské funkce a ochrana životního prostředí by měla mít přednost před hobby plavbou. Využít tyto peníze pro revitalizaci slepých ramen by bylo vhodnější.
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.9.2019 08:25
Zase názorná ukázka toho, jak nám EU vyrábí (s pomocí místních kolaborantů) "vzácná území" právě tam, kde budou nejvíc škodit ekonomice našeho státu.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist