https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/stat-da-az-15-miliard-kc-na-posileni-prenosovych-a-distribucnich-siti-v-cesku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Stát dá až 15 miliard Kč na posílení přenosových a distribučních sítí v Česku

10.9.2025 19:18 | PRAHA (ČTK)
Stát dá formou dotací až 15 miliard korun na posílení přenosových a distribučních soustav v Česku. Peníze budou moci čerpat provozovatelé sítí na připravované projekty. V případě maximálního využití peněz by se výkon tuzemských sítí mohl zvýšit až o devět gigawattů (GW), sdělil ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
 
Dotace budou moci čerpat čtyři tuzemské energetické firmy, tedy státní provozovatel přenosové soustavy ČEPS a provozovatelé distribučních sítí ČEZ, EG.D a PRE. Firmy mají na žádosti skoro rok a půl.

Provozovatelé sítí už mají podle Hladíka jednotlivé projekty na posilování kapacit sítí připraveny. V první fázi bude v dotační výzvě vyčleněno deset miliard korun, za něž by mohly být podpořeny projekty, který by zvýšily výkon soustav v ČR o šest GW. Po vyčerpání těchto peněz je ale stát podle Hladíka v případě potřeby připraven na projekty uvolnit dalších pět miliard korun. Při maximálním čerpání dotací by se tak podle ministra měl zvýšit výkon sítí až o devět GW.

"Jsou to obrovská čísla v přenosových a distribučních soustavách," řekl ministr. Peníze by podle něj měly pomoct zejména v lokalitách, kde jsou v současnosti problémy s připojováním nových zdrojů.

Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) uvedl, že Česko má dlouhodobý dluh v investicích do energetické infrastruktury, což má vliv i na ceny energií. Investice do sítí proto označil za klíčové. V současnosti podle něj už je připravena řada projektů, které mají patřičnou projektovou dokumentaci či stavební povolení. "Jen ČEPS má pro příští rok připraveny projekty na posílení kapacit za deset miliard korun," podotkl Vlček.

Podle loňské studie společnosti Deloitte a výpočtu Českého sdružení regulovaných elektroenergetických společností (ČSRES) si modernizace elektroenergetických sítí v ČR spojená s nástupem zelené energetiky do roku 2035 vyžádá zhruba 475,7 miliardy korun. Provozovatelé sítí kvůli rostoucím nárokům na soustavu zvyšují investice už nyní, loni činily rekordních téměř 40 miliard korun, což je meziročně o 38 procent více.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (63)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

10.9.2025 19:17
pak že jsou dočasné OZE levné...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2025 19:25 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jsou levnější, než fosil, sorry jako.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.9.2025 08:38 Reaguje na Pavel Hanzl
I se započtením těch negativních důsledků, které je třeba řešit? To raději nikdo nezapočítává.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 10:01 Reaguje na Jiří Svoboda
Proti negativům fosilu je to pořád nebe a dudy.
Odpovědět

Radek Čuda

11.9.2025 12:45 Reaguje na Pavel Hanzl
A nějaký kvalifikovaný odhad místo pocitu by nebyl?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.9.2025 14:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Ta negativa fosilu jsou snad pokryta zpoplatněním emisí CO2. Nebo by to tak aspoň mělo být.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 22:40 Reaguje na Jiří Svoboda
Jenže není. Jednak se to ničení klimatu fakt kačákama vyřešit nedá, ale povolenky řeší je zlomek emisí.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

12.9.2025 09:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak jinak než kačákama chcete změnit chování většinové společnosti? Ekoterorem?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2025 19:27
Tohle je prostě ta polovina ceny naší faktury za elektřinu, estébácká vláda to měla na salámu (jako prakticky vše) a dnes se můžou energetici poondit.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.9.2025 21:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Tohle prostě není polovina naší faktury za elektřinu, opět jste si přišel zablábolit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 07:19 Reaguje na Jaroslav Studnička
"Dohromady regulovaná složka (přenos, distribuce, systémové služby, OZE atd.) tvoří zhruba 50–60 % výsledné ceny elektřiny pro domácnosti." AI
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

11.9.2025 07:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Náklady, o kterých je článek, spadají do položky přenos a distribuce. To netvoří polovinu naší faktury za elektřinu.
Regulovaná složka obsahuje i další položky kromě přenosu a distribuce.

Ani použití AI ve vašem případě neznamená, že nenapíšete hloupost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 10:12 Reaguje na Jaroslav Studnička
Á jé, zase musíte píchat hnidy, že? Já psal, že to budování sítě (které probíhá pořád už od Edisona) se platí z našich faktur. Ani tohle nepoberete?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

11.9.2025 11:09 Reaguje na Pavel Hanzl
To jste ovšem Hanzle nepsal, tak tu nelžete.

Psal jste toto:"Tohle je prostě ta polovina ceny naší faktury za elektřinu," a na to jsem reagoval s tím, že nemáte pravdu. Jako obvykle.
Odpovědět

Radek Čuda

11.9.2025 12:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, to jste nepsal. Co jste psal máte o kousek výš. Na druhou stranu všichni oceňujeme, že jste v zásadě veřejně uznal, že vůbec netušíte co píšete;-))).
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

11.9.2025 13:45 Reaguje na Radek Čuda
A ještě si Hanzl myslí, že je nějaký významnější, když používá AI :-).
Přitom je opak pravdou.
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.9.2025 21:51
Pokud by se vykoply OZE, tak by celá tahle investice padla. A ještě by se ušetřilo za jejich provozní dotování.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 07:13 Reaguje na Jan Šimůnek
Velmi hluboký omyl, to by padla celá naše energetika. Jako třeba průmysl bez dopravní infrastruktury.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.9.2025 06:08
No,
když je stát vlastníkem přenosové soustavy, tak mu holt nic jiného nezbývá,
něž řádně udržovat a posilovat jí, že.
Jenom by k tomu měl být i 100% vlastníkem ČEZu a všech klasických elektráren,
soukromí majitelé solárů, větrníků, by měli platit za to, že mohou používat tuto síť a né být státem/konečnými odběrateli proudu
královsky dotováni !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 07:17 Reaguje na smějící se bestie
Hluboký omyl. Stát staví silnice a taky není vlastníkem průmyslu. Majitelé solárů platí za používání sítě, velké poplatky jsou za elektroměr. A to by měly platit ještě klasické elektrárny? Platí vždy ten, kdo kupuje proud stejně, jako u jakéhokoliv jiného zboží.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.9.2025 08:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzle, sami oze-isti přiznali, že jejich přínos je 5% energie. Ale problémy s letními přetoky způsobují tak velké problémy (blacko), že jsem pro další rozvoj této ideologicky tlačené šílenství lidstvo oželí a věnujme raději stejné úsilí rozvoji stabilních, předvídatelnýh zdrojů.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.9.2025 08:23 Reaguje na Karel Zvářal
nejsem pro...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.9.2025 10:17 Reaguje na Karel Zvářal
1***
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 10:05 Reaguje na Karel Zvářal
Jsme evropský ropákistán a průměr v EU je už přes 30% OZE, my nemáme snad ani půlku. A máme skoro nejdražší elektřinu. Prostě investice do OZE jsou především do energetické nazávislosti, která se objevila jako velmi důležitá při plynovém útoku z Ruska. Tam prodělala Evropa na cha cha "levném ruském plynu" stamiliardy eur.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

11.9.2025 11:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Jste naprostý demagog Hanzle.
Podíl OZE není v rámci EU nikterak určující a vypovídající. Pro ochranu klimatu jsou důležité nízkoemisní zdroje, tedy včetně jaderné energetiky a tam jsme na tom mnohem lépe.

Nikdy nebudeme mít totožné podmínky jako např. Norsko pro VE, Dánsko a Nizozemsko pro VtE a Španělsko pro FVE.
O tom mimo jiné svědčí výsledek poslední aukce na VtE, kdy se přihlásil pouze jeden uchazeč s elektrárnou o výkonu 4,2 MWe s maximální referenční cenou 3500 Kč/MWh.
Takové ceny nám nikdy nezajistí nižší ceny za el. energii.
OZE nám v žádným případě nepomohli při plynové krizi.
Odpovědět

Radek Čuda

11.9.2025 12:49 Reaguje na Jaroslav Studnička
Hanzl není demagog.

Hanzl občas jen vůbec neví co píše a jindy zcela nepokrytě lže.
Odpovědět
PK

Pavel Karel

11.9.2025 15:01 Reaguje na smějící se bestie
V tom je přeci to největší kouzlo - oddělit náklady od marží, tj. rozparcelování ČEZ s tím, že distribuce už soukromé akcionáře nezajímá. Obdobně jako u vody... všechno zaplatí našinec, zatímco kanadští a američtí penzisté skrzevá fondy (tj. akcionáře ČEZ) tyjí... ještě pár kyperských firmyček hochštaplerů alias oligarchů typu Křetínský, Tykač se poměje a po nich potopa. OZE tomu zatlačí oči jen o trochu rychleji.
Odpovědět
PE

Petr Elias

11.9.2025 16:06 Reaguje na Pavel Karel
Co je špatného na tom vlastnit akcie ČEZu? Od té doby co STBák, pitomio a rudý odpad začali vyřvávat o zestátnění, tak cena šla nahoru. A ještě půjde a pokud k zestátnění fakt dojde, tak se bude vykupovat za tržní cenu + bonus. ,,Pár,, akcií držím, takže jsem docela spokojený. :) Bohužel to ale bude mít velký negativní dopad na ČEZ jako firmu a na BCPP, protože ČEZ je její vlajkovou lodí (a je jedno zda půjde o celkové zestátnění, nebo jen o částečné - což je nesmysl). ;) Vcelku bude zestátnění jedno velké negativum...
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.9.2025 08:45
Když je to posilování dotováno, tak by to spotřebitelé elektřiny nemuseli platit. Nebo?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 10:07 Reaguje na Jiří Svoboda
Platí se to právě z naší regulované ceny.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.9.2025 14:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Pak to ale nejsou dotace ale jakési oprávněné náklady distributora, které zákazníkům účtuje. Ovšem tu náklady jsou z většiny kvůli OZE.

Toto všechno má mnohem blíže komunismu než nějakému trhu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 22:42 Reaguje na Jiří Svoboda
A viete, čo také oné je komunismus?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

12.9.2025 08:03 Reaguje na Pavel Hanzl
To Hanzl zná moc dobře, však výhody komunismu využíval ke svému prospěchu.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

12.9.2025 09:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Vím. Teoreticky každému podle jeho potřeb, prakticky vyvoleným podle jejich potřeb.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.9.2025 18:12 Reaguje na Jiří Svoboda
Ne. Komunismus je pouze idea Karla Marxe, kterou se do značné míry podařilo realizovat v izraelských kibucech. Jenže to jsou silně náboženské komunity, což je =přímo proto marxismu.
To, co se budovalo v SSSR a u nás, byl jen feudalismus obarvený na rudo, s komunismem to nic společného nemělo.
Odpovědět
pk

pepa knotek

11.9.2025 09:17
Mají to hoši dobře vymyšlené, jedna parta dostává dotace na výstavbu OZE zdrojů, které nestabilitu sítě zvyšují a druhá parta dostává dotace na investice do stabilizace přenosové soustavy. Stát žádný peníze na dotace nemá, jen dluhy, tak si půjčí a dá ještě vydělat zahraničním bankám. Lidem a firmám se zvýší poplatky za distribuci a všichni jsou happy a cool.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 10:10 Reaguje na pepa knotek
Jistě. Jenže ropáci chtějí oze zrušit, takže budeme fedrovat uhlí, které nám stejně dochází a je stále dražší a ropu, kterou dovážíme a netušíme, kdy se a o kolik zdraží. Tj. vývoj nula a je stále rychle rostoucí požadavky na elektrický výkon. To nemá špetku logiky, ale u ropáků se to hledat nedá.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.9.2025 10:20 Reaguje na Pavel Hanzl
ROPÁCI CHTĚJÍ
rovné podmínky - to znamená žádné dotace,
prosadit se hezky za své, jako to měli oni !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 10:42 Reaguje na smějící se bestie
Vy se z těch dotací asi poondíte, dnes se dotuje skoro všechno, hlavně fosil:
"Například v roce 2023 činily dotace na fosilní paliva přibližně 34 % všech energetických dotací v EU, přičemž podpora obnovitelných zdrojů energie se pohybovala na úrovni 17 %."
Odpovědět

Radek Čuda

11.9.2025 12:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Hoďte sem zdroj, co vy na to?

Ať si ujasníme, co jste to vlastně četl a jak jste to opět (ne)pochopil.

Přeci jen vás už známe ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 22:54 Reaguje na Radek Čuda
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/vaclav-skoblik-eu-chce-do-roku-2030-ukoncit-podporu-fosilnich-paliv.jsme-na-to-pripraveni#dis-id-a7e09d0e1b71b299f8c4e6d5efe123d8
Odpovědět

Radek Čuda

16.9.2025 15:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo to je ten článek, u kterého jste na dotaz, jaké konkrétně ty dotace mají být (bo autor se jaksi nenamáhal toto v článku uvíst) odpověděl ... "Je to citace z článku a já taky netuším, jak to funguje, tyhle informace se zásadně nemedializují z logických důvodů."

Tak to je zdroj jak prase.
Odpovědět
va

vaber

12.9.2025 09:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Dotace do FVE slouží k vydělávání peněz majitelům ,dotace na fosilní paliva jsou například odsíření a to majitelům nic nevydělá,To je ku prospěcu všech. V tom je podstatný rozdíl.
Jinak nikdo neví co vlastně do dotací počítat . Dám jednu definici co stvořili zelení.
,,Fosilní dotace mohou mít různé podoby, od přímé podpory výrobcům (explicitní) přes negativní externality emisí (např. znečištění ovzduší), za které výrobci nemají povinnost platit (implicitní), až po investiční dotace, které snižují kapitálové náklady na novou infrastrukturu pro fosilní paliva. Obecně lze za fosilní dotaci považovat jakoukoliv vládní akci, která snižuje náklady na výrobu energie z fosilních zdrojů, zvyšuje cenu, kterou účtují obdrží výrobci těchto energií, nebo snižuje cenu, kterou zaplatí jejich spotřebitelé. Problematické je, že na evropské úrovni neexistuje jednotná definice fosilních dotací.,,
Dle toho ,do fosilních dotací si započítají co chtějí aby měli protiargument k dotacím do FVE.
Odpovědět
pk

pepa knotek

11.9.2025 12:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Za ten bilion co nás stojí FVE tunel už mohlo stát 5 jaderných bloků stabilního výkonu v létě i v zimě - pro ty co to pořád nechápou.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.9.2025 13:06 Reaguje na pepa knotek
!
1***
!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 22:44 Reaguje na pepa knotek
A já za to možu? To prosadili socani s komáry a černoprdelníky proti ODS, zelení v parlamentu vůbec nebyli.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

12.9.2025 08:01 Reaguje na Pavel Hanzl
To sice nebyli, ale na MŽP byl Martin Bursík. Zelení pak už jako strana byli v Topolánkově vládě, která s nastavenými parametry zákona reálně mohla něco udělat a neudělala.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.9.2025 09:28 Reaguje na Jaroslav Studnička
V té době to žádný tunel nebyl, ten nastal až po roce 10, kdy se brutálně zlevnily panely i baterie. A to Kalousek udělal maximum, nasadil i solární daň. Ale bába slíbil, že to vyřeší celé....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 10:41
Tudy vede cesta:
https://oenergetice.cz/vetrne-elektrarny/nejvykonnejsi-offshore-vetrna-turbina-svete-se-stala-jeste-vykonnejsi
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

11.9.2025 10:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Turbína může podle výrobce ročně vygenerovat až 74 GWh energie ......
To je přímo nádherné. Předpokládám, že bude dodávat stabilní výkon 24/330.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 22:52 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Může, ovšem vygeneruje každopádně daleko více, než vy a ropácké kecy.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

12.9.2025 08:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Nemůže a hloupé ropácké kecy tu předvádí jedině Hanzl.
Odpovědět

Radek Čuda

11.9.2025 12:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Jj, zejména v okolí Brna;-)))
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.9.2025 11:04
Když je řeč o OZE, které si celé to posílení přenosových soustav vynutily,
tak pro představu pro Hanzla něco o spotřebě takové hutě TŽ Třinec, která
by na svoji spotřebu musela zastavět polovinu rozlohy Moravskoslezského
kraje solárními panely. A to v létě a ve dne a co v noci a v zimě? To
jen tolik o energetické náročnosti výroby železa a nebo třeba cementu.
To není elektromobil, elektrokolo a nebo televizní přijímač, kde na to
ty panely stačí. Navíc představa takto zastavěné krajiny s miliony
kilometrů vodičů s rizikem poruch a nehod je ekonomicky propadák z
dutých hlav ekologistů. Bez uhlí to u nás ještě dlouho nepůjde a to
záměrně zaplavíme v dolech, aby se dováželo uhlí odjinud. Takto se
nechová hospodář, ten ty doly alespoň zakonzervuje, ale nezničí! Co
až nebude uhlí odkud dovážet? Tak to bude ekonomika fungovat bez
hutí a nebo zastavíme celou republiku solárními panely z Číny? A co
ty betonové patky a železné konstrukce pro panely vyrobí kdo a kde?
A co ta kvanta mědi na miliony kilometrů vodičů se vytěží a zpracuje
jak a kde? Idiocie zatím v EU vítězí, ale pouze díky zadlužování,
které taky jednou skončí, když bude dluhová obsluha přesahovat možnosti
ekonomiky a věřitelé neumožní dluh krýt dluhem jiným. Je zatím praxí
se zadlužit tak, že budeme pracovat pouze na splácení úroků, ale už
ne na umoření dluhu, což je bohužel trendem v celé EU. To je ideálem
věřitelů, když dluh zůstává a jeho výši mají každý rok z úroků. Ve
společnosti je to u jedinců nežádoucí jev, ale státy v EU to praktikují
zcela běžně. Politici se řídí zásadou, že z jejich krev neteče a naopak
bokem něco přiteče, když to připustí. Jednou ale dojde obyčejným lidem
trpělivost jak s politiky, tak bankéři a nebude to hezké a veselé. Ti
se ale budou bránit pomocí žoldáků placených paradoxně z daní těch,
proti kterým budou zasahovat. Jak "hezky" je tento systém vymyšlen !!!
Odpovědět

Jan Šimůnek

11.9.2025 13:26
Pavel Hanzl 11.9.2025 10:05
Je menší zlo být "ropákistán", v němž funguje ekonomika a energetika, než "ekostán", v němž jde elektřina pár hodin týdně (ale stejně na ni skoro nikdo nemá) a lidi chcípají hlady, protože nejede žádná výroba. Laskavě si uvědomte, že do zemí budovatelů ekologických zelených zítřků budou obyvatelé "ropákistánů" jezdit na čumendu jako se dnes jezdí do rezervací s opicemi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2025 22:50 Reaguje na Jan Šimůnek
Fakt? Země typu Norska, Švédska, nebo Švýcarska jsou zbídačelé a lidé tam scípají hlady? Fakticky vám regulérně nešibe? Zkuste mi jmenovat nějaký "ekostán" kde to fakt nefunguje.
Odpovědět
va

vaber

12.9.2025 09:14
Kolik se přes nás bude valit výkonu když bude na Západě svítit a kolik po úpravách přenesou naše zesílené sítě. Pokud mají v Německu FVE instalováno 100 000MW je nějaká šance, aby naše přenosové sítě zvládly přetoky i po zesílení?
Ví to ministr Hladík?
Odpovědět

vladimír šmídl

14.9.2025 11:58 Reaguje na vaber
Náklady na posílení české přenosové sítě jsou hrazeny z poplatků za přenos energie ze severu Německa do Bavorska přes ČR. Přece to neděláme zadarmo jako ti blbí komunisti...
Odpovědět

Jan Šimůnek

12.9.2025 10:50
to Pavel Hanzl 11.9.2025 22:50
Švýcarsko je mimo EU a neprovozuje GD.
Švédsko a Norsko mají skandinávské pohoří se spoustou přehrad, nikoli slunečníků a větrníků.
Norsko má navíc u svého pobřeží velkou těžbu plynu a snad i ropy. MMCH, už před několika lety zrušilo Norsko dotace na elektromobily, protože si spočítali, že by jejich nabíjení stávajícími elektrárnami neutáhli a museli by masově stavět paroplynové.
A Švédsko se ovšem vnitřně hroutí masami migrantů a jejich aktivitami (což s ekologií souvisí minimálně tím, že mezi ekology (či ekologisty) a "vítači" je vysoký, stovce procent blízký, personální průnik).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.9.2025 09:17 Reaguje na Jan Šimůnek
Švýcarsko je prakticky v EU, jenom nemá hlasovací práva a samozřejmě jede GD na plný pecky.
V Norsku je procentuálně snad nejvíc elmobilů z celé Evropy a tak žádné dotace nepotřebují, už jsou tam velké oblasti, kde zrušili i benzínky.
Odpovědět

Jan Šimůnek

12.9.2025 10:52
A snad ještě konstatování, že těch 15 miliard na zbytečné (pokud by se zlikvidovaly OZE nesmysly) úpravy sítě nedá stát, ale my. Protože stát žádné hodnoty kryjící peníze negeneruje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.9.2025 09:24 Reaguje na Jan Šimůnek
Jak dycky. Při tak rychlém nárůstu spotřeby elektřiny (jenom datová centra žerou jak tygr), by bylo taky nutné sítě překopávat a ještě by byl vysoký tlak na budování fosilních, tj. drahých zdrojů, nebo na dovoz. Sice našich asi 14% elektřiny z OZE není nic moc, ale aspoň něco.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.9.2025 09:25 Reaguje na Jan Šimůnek
Máme málo OZE a proto taky máme jednu z nejvyšších cen elektřiny, tož mudrujte.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist