Státní energetická koncepce by mohla být schválena na podzim, řekl Hladík
Zamýšlené schválení strategií kritizovala řada subjektů, podle kterých povede ke zdražení energií či paliv. Hladík uvedl, že litr paliva by v roce 2027 až 2028 mohl kvůli koncepci zdražit přibližně o dvě až tři koruny. Vláda má ale podle něj v budoucnu možnost upravovat jejich cenotvorbu například snižováním spotřební daně. Nyní se benzin v Česku prodává v průměru za 37,49 Kč/l a nafta za 35,74 Kč/l, ukazují data společnosti CCS ze středy tohoto týdne.
Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) po jednání vlády v červenci řekl, že se Česko pokusí v Evropské unii prosadit zrušení, nebo alespoň podstatné odložení začátku účinnosti systému emisních povolenek ETS 2. V něm by placení za emise skleníkových plynů podléhaly i silniční doprava nebo vytápění pro bydlení. Podle Stanjury by cenu povolenek zaplatily domácnosti a firmy, zároveň v systému nevidí žádný bonus pro českou ekonomiku. Vyjádřil také obavy z toho, že by systém povolenek mohl snížit konkurenceschopnost Evropské unie proti zbytku světa.
Premiér Petr Fiala (ODS) v červenci uvedl, že je třeba dokumenty opět prostudovat a eventuální nedostatky opravit. Některá média soubor dokumentů nazývají jako "český Green Deal", takové označení ale podle něj není správné. Pro vládu je podle něj také nepřijatelné, aby si dávala závazky vyšší, než si dává EU. Podle vyjádření ministerstva průmyslu a obchodu pro pořad Otázky Václava Moravce byly v dokumentech udělány 'drobné formulační úpravy'.
Státní energetická koncepce je strategický dokument, který stanovuje budoucí cíle a priority státu v energetice. Pro státní správu je závazná, trhu má ukazovat vizi státu v energetice a výhled jednotlivých opatření a schémat podpor. Aktualizovaná verze počítá především s postupným navyšováním výroby elektřiny. Stát i přesto v koncepci deklaruje záměr o postupném odklonu od uhlí po roce 2030. Přechodným palivem by se místo něj měl stát plyn. Roli hlavního pilíře ve výrobě energie by však v budoucnu měly postupně převzít obnovitelné zdroje energie a jádro.
Vnitrostátní energeticko-klimatický plán v řadě oblastí na koncepci navazuje. Stát v plánu počítá s navýšením podílu obnovitelných zdrojů energie na konečné spotřebě do roku 2030 na zhruba 30 procent. Jejich zastoupení by navíc mělo stoupat i v dopravě. Třetí dokument Politika ochrany klimatu formuluje vizi, cíle a postupnou transformaci ČR k dosažení cíle klimatické neutrality do roku 2050.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (5)
Honza Honza
26.8.2024 16:25Ministr Stanjura požaduje snížení ev. odložení emis. povolenek.
Sympatický ministr Hladík řekl že není vhodný zákaz spalovacích motorů.
Zároveň ale řekl, že je zapotřebí dohnat technologický pokrok Číny v elektrifikaci a OZE programu.
Co je tedy zásadní: posilovat a dotovat vědu a výzkum OZE, hlavně baterií a úložiště, nikoli nesmyslně podporovat FV, elektroauta, když ještě nemáme úložiště, elektroauta ještě nemají podmínky pro masivní rozvoj (spíše jen jako doplňková městská doprava). Tyto zdroje by se mohly najít v emisních povolenkách, pokud by jejich cena byla přiměřená, nikoli likvidační, ev. vedoucí k nemožnosti konkurence např u spalovacích motorů, které patrně nelze úplně zlikvidovat a které mohou stále být programem výroby v EU.
Vláda se musí snažit o co největší prosperitu státu - posilování výroby, růst hospodářství. Značné zdražení energií i kvůli povolenkám povede ke kolapsu hospodářství, nezvládneme ani pokrok v OZE ani záchranu přírody.
Viktor Šedivý
28.8.2024 08:13 Reaguje na Honza HonzaTonda Selektoda
27.8.2024 16:19Viktor Šedivý
28.8.2024 08:11 Reaguje na Tonda SelektodaTakže je to také řešení, které spotřebovává spoustu zdrojů a určitě produkuje šíleně CO2.