Státy EU schválily emisní reformu i omezení prodeje klasických aut od roku 2035 Aktualizováno
Ministři po dlouhém celodenním vyjednávání schválili pět návrhů z balíku, který před rokem předložila Evropská komise ve snaze dovést EU ke splnění nového klimatického závazku. Unie by podle něho měla do roku 2030 snížit své celkové emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990.
"Přechod k ekologičtějšímu hospodářství s čistými energiemi bude vyžadovat přispění všech sektorů a členských států," komentovala výsledek jednání francouzská ministryně pro energetickou transformaci Agnès Pannierová-Runacherová, jejíž země předsedala poslednímu ministerskému zasedání, na němž předala na půl roku vedení Česku.
Členské země našly společný přístup k reformě trhu s emisními povolenkami, k vytvoření sociálně klimatického fondu, závazným každoročním omezením emisí pro jednotlivé země, omezování emisí při využívání půdy a lesů a ke zpoplatnění emisí z nových aut se spalovacími motory. Ministři se přes snahu několika států včetně Itálie či Slovenska o odklad termínu shodli na výrazném zpoplatnění jakýchkoli emisí skleníkových plynů z nově prodávaných aut od roku 2035, které je vnímáno prakticky jako jejich zákaz.
"V roce 2035 nekončí prodej aut se spalovacími motory, auta dál, pokud budou mít čisté alternativní palivo, mohou být prodávána,“ popsala po jednání kompromis dohodnutý na základě německého návrhu česká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková. Termín roku 2035 navíc nemusí být definitivní, neboť unijní státy se shodly, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout či zda jej například odložit.
Státy se shodly také na tom, že do roku 2030 by měla EU snížit produkci skleníkových plynů ze sektorů pokrytých emisními povolenkami o 61 procent. V rámci očekávaného růstu cen kvůli zpoplatnění emisí z vytápění budov a ze silniční dopravy schválili ministři vznik sociálně klimatického fondu, jehož objem patřil k hlavním sporným bodům jednání. Konečný kompromis přinese podle Hubáčkové českým domácnostem ohroženým energetickou chudobou celkem 35 miliard korun.
"Také jsme vyjednali pro naše teplárny 30 procent emisních povolenek zdarma," řekla po jednání Hubáčková. "Není to málo, protože 1,5 milionu našich domácností je napojeno na centrální vytápění a tímto jim přece jen můžeme zlevnit ceny tepla," dodala ministryně.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (11)
Michal Ukropec
29.6.2022 12:19smějící se bestie
29.6.2022 14:22 Reaguje na Michal UkropecNení nad hlídací psi demokracie - jedou podle not těch z Bruseli, když chtějí mít víc, než jenom na složenky.
Michal Ukropec
29.6.2022 18:07 Reaguje na smějící se bestiePavel Hanzl
29.6.2022 20:55 Reaguje na Michal UkropecTo sotva najezdíte za celý život.
Elektrika do města (asi 90% všech aut) je ideální a nejlépe nabíjet z fve. Tohle ropák prostě nerozdejchá.
A to nemusím ani kupovat ropu z Ruska za 120 baků.
Jaroslav Studnička
29.6.2022 22:25 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
30.6.2022 06:04 Reaguje na Jaroslav StudničkaV zimě pojedou větřáky a vodíky, někde LNG nebo klasické jaderky a SMR.
"Je krásné žít v takovém světě". Z časopisu ABC rok 1960
Pavel Hanzl
29.6.2022 20:51 Reaguje na Michal UkropecSvatá Prostoto
29.6.2022 14:02Za složení vlády je zodpovědný její předseda. No, jak jsem doufal, že Bába půjde vod válu, a to i při vědomí toho, že to už z podstaty nemůže být nějaká hitparáda, tak ...
Ale to, že se za 4 roky ještě jednou rozmyslej, to musí bejt pro ty automobilky, plus celý navazující dodavatelský řetězec fakt bájo ... včetně zaměstnanců.
Pavel Hanzl
30.6.2022 06:14 Reaguje na Svatá ProstotoV té době už bude klimatická změna dobře rozjetá, milióny lidí na pochodu, boje o vodu, hladové bouře, invaze do Evropy mohutná. Pokud bude ještě existovat Rusko, bude škodit, podpalovat, tlačit sem imigranty ze všech směrů atd. atd. Nehledě na to, jak bude vypadat evropská krajina a zemědělství - tím pádem vše navazující.
Svatá Prostoto
30.6.2022 16:12 Reaguje na Pavel HanzlŽe by 2035 bylo něco jako Scala, ať jsme protektorátní patrioti:-), za ekvivalent těch stávajících 450 litrů, tak tomu uvěřím, až to uvidím. Zatím se všechny automobilky drží zuby nehty vyšších segmentů a sehnat cokoli elektro za méně jak 800 litrů, a to je fakt těžký základ, je reálně nemožné.
Pavel Hanzl
1.7.2022 16:18 Reaguje na Svatá ProstotoProblém je baterka, lithium šlo nadávno na sedminásobnou cenu.