https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/staty-eu-schvalily-emisni-reformu-i-omezeni-prodeje-klasickych-aut-od-roku-2035
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Státy EU schválily emisní reformu i omezení prodeje klasických aut od roku 2035 Aktualizováno

29.6.2022 12:08 | BRUSEL (ČTK)
Foto | Christian Lue / Unsplash
Státy Evropské unie se dnes nad ránem shodly na sadě klíčových návrhů, které mají přispět ke splnění klimatických cílů evropského bloku pro rok 2030. Ministři životního prostředí po více než patnáctihodinovém jednání podpořili reformu trhu s emisními povolenkami či normu, která prakticky znemožňuje prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Shodli se také na vzniku fondu kompenzujícího lidem zpoplatnění emisí z vytápění budov či dopravy, v němž má být 59 miliard eur (1,45 bilionu korun) na období let 2027 až 2032.
 
Konečnou podobu všech norem budou členské státy dojednávat s Evropským parlamentem během půlročního českého předsednictví EU, které začíná v pátek.

Ministři po dlouhém celodenním vyjednávání schválili pět návrhů z balíku, který před rokem předložila Evropská komise ve snaze dovést EU ke splnění nového klimatického závazku. Unie by podle něho měla do roku 2030 snížit své celkové emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990.

"Přechod k ekologičtějšímu hospodářství s čistými energiemi bude vyžadovat přispění všech sektorů a členských států," komentovala výsledek jednání francouzská ministryně pro energetickou transformaci Agnès Pannierová-Runacherová, jejíž země předsedala poslednímu ministerskému zasedání, na němž předala na půl roku vedení Česku.

Členské země našly společný přístup k reformě trhu s emisními povolenkami, k vytvoření sociálně klimatického fondu, závazným každoročním omezením emisí pro jednotlivé země, omezování emisí při využívání půdy a lesů a ke zpoplatnění emisí z nových aut se spalovacími motory. Ministři se přes snahu několika států včetně Itálie či Slovenska o odklad termínu shodli na výrazném zpoplatnění jakýchkoli emisí skleníkových plynů z nově prodávaných aut od roku 2035, které je vnímáno prakticky jako jejich zákaz.

"V roce 2035 nekončí prodej aut se spalovacími motory, auta dál, pokud budou mít čisté alternativní palivo, mohou být prodávána,“ popsala po jednání kompromis dohodnutý na základě německého návrhu česká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková. Termín roku 2035 navíc nemusí být definitivní, neboť unijní státy se shodly, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout či zda jej například odložit.

Státy se shodly také na tom, že do roku 2030 by měla EU snížit produkci skleníkových plynů ze sektorů pokrytých emisními povolenkami o 61 procent. V rámci očekávaného růstu cen kvůli zpoplatnění emisí z vytápění budov a ze silniční dopravy schválili ministři vznik sociálně klimatického fondu, jehož objem patřil k hlavním sporným bodům jednání. Konečný kompromis přinese podle Hubáčkové českým domácnostem ohroženým energetickou chudobou celkem 35 miliard korun.

"Také jsme vyjednali pro naše teplárny 30 procent emisních povolenek zdarma," řekla po jednání Hubáčková. "Není to málo, protože 1,5 milionu našich domácností je napojeno na centrální vytápění a tímto jim přece jen můžeme zlevnit ceny tepla," dodala ministryně.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

29.6.2022 12:19
Podle zprávy Eko Euro NCAP, škodí auta na baterky mnohem víc, než na klasická paliva. Ano, proto jsou ekologistická.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.6.2022 14:22 Reaguje na Michal Ukropec
To se ví už delší dobu, jen se to nějak moc nezveřejňuje !
Není nad hlídací psi demokracie - jedou podle not těch z Bruseli, když chtějí mít víc, než jenom na složenky.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

29.6.2022 18:07 Reaguje na smějící se bestie
A to srovnávali cca angličáky s Octavii 2,0 TDI! A životnost 16 roku a 240 000 km. Ty baterie nevydrží ani polovinu!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2022 20:55 Reaguje na Michal Ukropec
Muskova Tesla má naježděno už dávno milión kiláků a třeba Lexus garantuje i milión na baterce.
To sotva najezdíte za celý život.
Elektrika do města (asi 90% všech aut) je ideální a nejlépe nabíjet z fve. Tohle ropák prostě nerozdejchá.
A to nemusím ani kupovat ropu z Ruska za 120 baků.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

29.6.2022 22:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Jj, v zimě nabíjet elektroauta z FVE, to fakt ropák nerozdejchá, jelikož se smíchy zadusí...:-)))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.6.2022 06:04 Reaguje na Jaroslav Studnička
Zadusí se leda vztekem, že mu Putin zase zvedle žlab o kus vejš.
V zimě pojedou větřáky a vodíky, někde LNG nebo klasické jaderky a SMR.
"Je krásné žít v takovém světě". Z časopisu ABC rok 1960
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.6.2022 20:51 Reaguje na Michal Ukropec
To je klasická demagogie, jak dycky. Četl jsem série podobných rozborů a byla v nich vždy zásadní chyba. těch tisíce litrů ropného derivátu prostě neodpářate ani kdyby čert na praseti jezdil.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.6.2022 14:02
To tam mohl jet Brabec a nebylo by to horší.

Za složení vlády je zodpovědný její předseda. No, jak jsem doufal, že Bába půjde vod válu, a to i při vědomí toho, že to už z podstaty nemůže být nějaká hitparáda, tak ...

Ale to, že se za 4 roky ještě jednou rozmyslej, to musí bejt pro ty automobilky, plus celý navazující dodavatelský řetězec fakt bájo ... včetně zaměstnanců.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.6.2022 06:14 Reaguje na Svatá Prostoto
Celé je to naprostý cypovina, v roce 35 bude situace úplně jiná, než si kdo dnes představuje. Jediný, komu to může být fuk (jak to samy říkají) jsou automobilky. Těm je úplně egál, jestli dělají dýzlové rumpováky, nebo vodíkové nebo lithiové káry. To se vybere samo, úplně stejně, jak se postupně přešlo z páry na dýzl.

V té době už bude klimatická změna dobře rozjetá, milióny lidí na pochodu, boje o vodu, hladové bouře, invaze do Evropy mohutná. Pokud bude ještě existovat Rusko, bude škodit, podpalovat, tlačit sem imigranty ze všech směrů atd. atd. Nehledě na to, jak bude vypadat evropská krajina a zemědělství - tím pádem vše navazující.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

30.6.2022 16:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Jedno jim to nebude, bo jim razantně klesnou prodeje, protože na ty slavné e-mobily furt velká část lidí mít prostě nebude.
Že by 2035 bylo něco jako Scala, ať jsme protektorátní patrioti:-), za ekvivalent těch stávajících 450 litrů, tak tomu uvěřím, až to uvidím. Zatím se všechny automobilky drží zuby nehty vyšších segmentů a sehnat cokoli elektro za méně jak 800 litrů, a to je fakt těžký základ, je reálně nemožné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.7.2022 16:18 Reaguje na Svatá Prostoto
Dělají se přece malé káry, citigo od Škodárny atd. atd.
Problém je baterka, lithium šlo nadávno na sedminásobnou cenu.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist