Stav nebezpečí v okolí Hustopečí nad Bečvou vláda prodloužila do 26. července
Sanace zabere podle dřívějších vyjádření ještě několik měsíců. Prioritou je podle Hladíka nyní odstranit benzen z hladiny podzemní vody. Následovat bude čištění podzemní vody obsahující rozpuštěnou formu benzenu. Ve zkušebním provozu jsou speciální filtry s aktivním uhlím, které umožní čerpání kontaminované podzemní vody ve velkém objemu, uvedl počátkem týdne. Sanace bude podle dřívějších vyjádření trvat nejméně do podzimu. Následky havárie likviduje firma Dekonta, další postup prací předložila v sanačním projektu. Česká inspekce životního prostředí jej schválila 12. května.
Nákladní vlak převážející z chemičky DEZA ve Valašském Meziříčí přes 1000 tun benzenu vykolejil a začal hořet v pátek 28. února. Z cisteren hasiči zachytili 360 tun látky, zbytek shořel nebo unikl. Podle Drážní inspekce vlak jel v okamžiku nehody rychlostí zhruba 95 kilometrů za hodinu místo povolené čtyřicetikilometrové rychlosti. Dočasné rychlostní omezení souviselo s opravami na trati v nedalekých Hranicích, souprava kvůli nim musela v Hustopečích na dlouhém rovném úseku přejet výhybkou na jinou kolej.
Odborníci odhadli, že do životního prostředí v místě nehody uniklo 250 tun benzenu. Do 7. června bylo do firmy DEZA odvezeno 95 tun uniklého benzenu. Odborníci na jaře dokončili v okolí nehody stavbu 700 metrů dlouhé stěny z ocelových profilů.
reklama