Středočeský kraj zjistil při kontrole v milovické rezervaci závažná pochybení
Společnost má podle kraje využívat zvířata pro spásání travin kvůli zachování druhové rozmanitosti místní vegetace. Pravidelné kontroly měly opakovaně prokázat porušování podmínek nájemní smlouvy, a to v ochraně životního prostředí i majetkoprávní rovině. Porušení smlouvy měla prokázat i poslední kontrola minulý týden.
"Tyto kontroly jsou prováděny podle smlouvy a jejich termíny jsou s nájemcem vždy předem dohodnuté. Jedná se tedy o standardní kontrolu pronajatých pozemků. V rámci této kontroly bylo bohužel zjištěno hned několik porušení podmínek smlouvy, včetně načerno prováděných zemních prací. Nutno podotknout, že právě v jednom z výkopů, který byl po dešti plný bahna, uhynulo v letošním roce mládě samičky zubra," uvedl krajský radní pro investice Libor Lesák (ODS).
Podle společnosti Česká krajina mladá zubří samička v dubnu uhynula kvůli nedostatku vody. Společnost minulý týden zveřejnila petici, kde upozorňuje na vleklý postup úřadu, který má dát souhlas se vznikem napajedla. "Jeho vznik blokuje jediný úředník. Voda je přitom pro desítky velkých kopytníků v rezervaci nezbytná," uvádí petice, kterou doposud podepsalo přes 3000 lidí. Kontrolu minulý týden podle Dostála nařídil úředník, který dva a půl roku zřízení napajedla blokuje. "Neuvádíme, který úředník jakého úřadu blokuje vybudování napajedel. Snažíme se věc řešit jednáním," uvedl Dostál.
Dostál uvedl, že kontroly byly dosud dvě. "První nekonstatovala žádné porušení smlouvy, alespoň v zápise, který jsem spolupodepisoval. Měla pouze podněty nad rámec smlouvy, které jsme provedli. Ze druhé kontroly zatím nemám žádný finální závěr. Kontrola skončila s tím, že bude všem účastníkům zaslán zápis k připomínkám a doplnění," uvedl Dostál. Zubří samička podle něj neuhynula ve výkopu, ale v tůni, která byla součástí pozemků ještě před jejich připojením k rezervaci.
Závěry kontrol a dalším postupem se budou tento týden zabývat i krajští radní. Kraj chce ověřit například počty zvířat, která v rezervaci žijí. "Ale také se zabýváme skutečností, že v jednom z výkopů, který nebyl prováděn se souhlasem vlastníka, zahynulo mládě zubra. Při kontrole jsme v areálu našli navíc další tělo uhynulého hříběte, proto zvažujeme podání podnětu také Státní veterinární správě," doplnil Lesák.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (168)
Zbyněk Šeděnka
13.6.2023 05:30Slavomil Vinkler
13.6.2023 06:55 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaSlavomil Vinkler
13.6.2023 07:21 Reaguje na Slavomil VinklerZbyněk Šeděnka
13.6.2023 09:19 Reaguje na Slavomil VinklerLukas B.
13.6.2023 11:24 Reaguje na Zbyněk Šeděnkatřeba byla podána žádost, a úředník zjistil, že nekompletní. vrátil k doplnění, přerušil vyřizování do doby doplnění, byla doplněna pozdě a blbě, opět vráceno....
jako jo, lidsky to chápu, neřeknu přece veřejně "jsem debil kterej ani neumí podat žádost a za dva roky jsem ji nedovedl doplnit", ale "úředník to zavinil.
Jarek Schindler
13.6.2023 11:50 Reaguje na Zbyněk Šeděnka"nejde o složité stavební povolení ani vodoprávní řízení, ale skutečně jen o formální souhlas se vznikem napajedla".
Jste opravdu přesvědčen a s vámi všichni kdo nadávají na úředníka, že k vrtu stačí pouhý formální souhlas?
Najdete i jiné věci k zamyšlení. Například v článku je uvedeno, že kontroly byly dvě. Jinde pan Dostál píše, že " Když před několika lety požádala o pomoc při dokončení rezervace, následovalo na dvacet kontrol během jediného roku. Ty měly za cíl neziskovou organizaci finančně zlikvidovat". Kraj, co jsem četl, dal na tento projekt mimo bezplatné zapujčky pozemků kolem 6 miliónů Kč. Tak vypadá finanční likvidace? Atd.
Zbyněk Šeděnka
13.6.2023 14:14 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
13.6.2023 15:33 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaPavel Jeřábek
13.6.2023 22:59 Reaguje na Jarek SchindlerA pokud to mládě uhynulo začátkem května, tak obávám se, že v některých regionech už v první polovině květnu bylo sucho.
Ale přiznávám, že neznám oblast tohoto území.
Jarek Schindler
16.6.2023 06:27 Reaguje na Pavel JeřábekDAG
15.6.2023 08:56 Reaguje na Jarek SchindlerRadim Polášek
13.6.2023 05:45Slovan
13.6.2023 06:34 Reaguje na Radim PolášekJarek Schindler
13.6.2023 11:56 Reaguje na SlovanLukas B.
13.6.2023 12:20 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
13.6.2023 13:44 Reaguje na Lukas B.Slovan
13.6.2023 15:04 Reaguje na Jarek Schindler“O rozlehlé území bývalého vojenského prostoru se dlouhodobě zajímají developerské společnosti i spekulanti s pozemky. Přes některé úředníky se pak prostřednictvím kontrol snaží rezervaci zastrašovat nebo ji dostat do neřešitelných problémů. Pro ochranářskou společnost není současná situace novinkou. Když před několika lety požádala o pomoc při dokončení rezervace, následovalo na dvacet kontrol během jediného roku. Ty měly za cíl neziskovou organizaci finančně zlikvidovat. Díky pomoci veřejnosti a firemních dárců se tehdy podařilo rezervaci ekonomicky zachránit.”
Vám přijde 20 kontrol za rok normálních? Jestli vám to nesmrdí, pak mě ano a to docela dost.
A abyste mě neobviňoval z nadržování ochranářům, tak za mě je jedno, zda se jedná o tuto rezervaci nebo třeba o nějakou mysliveckou oboru. Tohle je prostě špatně.
Jarek Schindler
13.6.2023 15:57 Reaguje na SlovanJeště jedna zajímavost. V jiném článku si pan Dostál stěžuje jak zvýšení cen PHM zdražilo dovoz zvířat ze zahraničí............. K čemu potřenují zvířata ze zahraničí. Že by na osvěžení krve. Nepsal náhodou pan Dostál celkem nedávno o tom, že nebudou zvířata nad unosnou míru množit?
Jarek Schindler
13.6.2023 16:00 Reaguje na SlovanSlavomil Vinkler
13.6.2023 21:15 Reaguje na Jarek SchindlerV oborách s jeleny je to o něčem jiném. Jak jistě víte.
Radim Polášek
14.6.2023 17:37 Reaguje na Slavomil VinklerJarek Schindler
14.6.2023 21:25 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
13.6.2023 06:56 Reaguje na Radim PolášekRadim Polášek
13.6.2023 16:40 Reaguje na Slavomil VinklerA to, že někde někdo v uzavřené oblasti už několik let chová zvířata a to v poměrně značném počtu a přitom tam ani není patřičný zdroj vody je minimálně skandál. Ne li rovnou týrání zvířat. Úplně by stačilo, kdyby přes ty ohrady vedl nějaký čistý vodní tok s kapacitou aspoň v době sucha jednotek litrů za sekundu. Ale jak nyní z článku vyplynulo, nic takového tam není.
Aleš Johanovský
21.6.2023 09:34 Reaguje na Radim PolášekPředpokládám že je to tato severnější lokalita .. ještě maji jednu dole u letiště, ale typově je to stejná savana. Co dělali ty dva roky, brali vodu z jiřického vodovodu, než jim to obec zatrhla?
Jaroslav Řezáč
13.6.2023 11:17 Reaguje na Radim PolášekJarek Schindler
13.6.2023 12:02 Reaguje na Jaroslav ŘezáčAleš Johanovský
21.6.2023 09:35 Reaguje na Jarek SchindlerMajka Kletečková
27.6.2023 21:44 Reaguje na Aleš JohanovskýMiloš Lesák
13.6.2023 16:27 Reaguje na Jaroslav ŘezáčMajka Kletečková
13.6.2023 18:35 Reaguje na Miloš LesákMiloš Lesák
13.6.2023 22:47 Reaguje na Majka KletečkováRadim Polášek
14.6.2023 07:53 Reaguje na Miloš LesákChovatelům bych poradil, ať prostě pastviny zalesní a hotovo. Získají tak na pár desítek let čas. Ta zvůle zelených aktivistů s vlky podle mne už v blízkých následujících desetiletích vyvrcholí a zlomí se, a potom budou vlci plošnými odstřely zredukováni tak, že bude možné ty lesy opět přeměnit na pastviny a nerušeně je využívat k produkci.
Ostatně podobnou budoucnost má podle mne i toto extempore se zubry a pratury v Milovicích. Extrémy časem zmizí a brzo se to ustálí, podle mne v takových hustě obydlených regionech, jako jsou Milovice budou ty vzácné biotopy vytvářeny a udržovány řízenou pastvou hospodářského skotu.
Zubři zůstanou maximálně v nějakých rozsáhlých neudržovaných oblastech, jako jsou národní parky typu Šumavy a pratuři už jsou úplný nesmysl, protože to jsou uměle zpětně vyšlechtná zvířata na takový vzhled, jak si nějaká hrstka lidí myslí, že takhle kdysi ti pratuří vypadali. Jako kuriozita pěkné, jako doklad původního našeho zazvěření velmi pochybné.
Miloš Zahradník
13.6.2023 07:33https://photos.app.goo.gl/HmsTwdEDYQM5qvSFA
https://photos.app.goo.gl/6iCBdEsg3meVfFis8
https://photos.app.goo.gl/gGe7UUhCJcdjtpFj8
Muj pocit z exkurse byl velmi dobry, i z poutaveho vykladu pana Dostala (a to jsem vuci "ekologum" obecne vetsinou dost kriticky :) a tak by mne zajimalo podrobneji, jake zajmy se na tom uzemi stretavaji. Zajimalo by mne tedy vyjadreni a argumenty vsech stran tohoto sporu. Nebo proste jen nekdo mocny ma taky zalusk na tohle rozsahle uzemi? Kde chtel Kocab stavet pred 30 lety nejvetsi letiste ve stredni Evrope a kde se pred 80 lety natacel propagacni film o wehrmachtu a deni na vychodni fronte (tenhle stripek z vykladu pana Dostala mi utkvel hodne v pameti a rad bych ten film nekdy shlednul :)
pavel
13.6.2023 09:57 Reaguje na Miloš ZahradníkMiloš Zahradník
13.6.2023 10:36 Reaguje na pavelZbyněk Šeděnka
13.6.2023 10:59 Reaguje na pavelV té rezervaci žijí kromě exmoorských koní i pratuři a zubři. To jsou zvířata, která dokáží člověka bez jakýchkoliv problémů zabít. Proto předpokládám, že pohyb lidí v autě je tam předepsaný standart. Třeba i Dan Bárta, který točil pro Českou televizi dokument o této rezervaci, musel k zubrům jet autem, přičemž průvodce pohyb pěšky vysloveně nedoporučoval.
Radim Polášek
13.6.2023 17:04 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaAni v autě bych si nebyl moc jistý, pokud by zrovna bylo období páření zubrů. S praturem to bude nejspíš podobné.
Naskýtá se otázka, jestli by prakticky stejný výsledek neměla střídavá pastva třeba obyčejného hospodářského zvířectva - hovězího dobytka. Využít takhle třeba skomírající naši původní krávu červenku, která možná vzhledem k malému počtu nyní chovaných kusů úplně zanikne. A tím připomenout práci mnoha našich předchozích generací chovatelů a šlechtitelů by mělo podle mne mnohem větší smysl než tady otrocky rozšiřovat zubry a uměle vyšlechtěné divoké pratury.
Karel Zvářal
13.6.2023 18:01 Reaguje na Radim PolášekRadim Polášek
14.6.2023 17:49 Reaguje na Karel ZvářalCo se týká ovladatelnosti, je to hovězí dobytek. Ovladatelná ta zvířata určitě jsou, ale kráva se může splašit nebo pokud je nějaká povahově vadná, i schválně přimáčknout a to při váze krávy pár stovek kilo může pro člověka snadno dopadnout špatně. O býcích ani nemluvím, ti mohou přimáčknout a zabít člověka i jenom z rozmaru. Zubr je mnohem nebezpečnější a méně ovladatelnější, ale i kráva může udělat svoje.
Karel Zvářal
14.6.2023 18:02 Reaguje na Radim PolášekTakže to byl ryzí antropomorfismus, ona jim vyhřívala i vedlejší místnosti, aby tolik nemuseli topit. A je vidět, že jste u skotu nepracoval, stačí zvednout ruce, a už se bere. To nebezpečnější je baran, k němu jedině v přílbě.-)
Radim Polášek
15.6.2023 07:59 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
15.6.2023 08:16 Reaguje na Radim PolášekKarel Zvářal
14.6.2023 18:28 Reaguje na Radim PolášekZbyněk Šeděnka
14.6.2023 18:42 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
14.6.2023 18:48 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJarka O.
14.6.2023 19:02 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJarka O.
14.6.2023 19:01 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
14.6.2023 19:13 Reaguje na Jarka O.Karel Zvářal
14.6.2023 19:17 Reaguje na Jarka O.Marcela Jezberová
16.6.2023 11:27 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
16.6.2023 14:10 Reaguje na Marcela JezberováDíky za vysvětlení, s těmi býky jsem to slyšela, jsem laik. Přes otevřené pastviny, kde s pásly krávy s býkem, jsem chodila na jaře v Chorvatsku (po ofciálních stezkách) a šlo to v klidu. Napadení kravami byly případy z Rakouska nebo Bavorska .., a tam bývají většinou býci oddělení. Nejsem moc ráda, když stezky vedou přes pastviny, ale holt je to tak. Od příště budu při procházení pastvinou pozorovat nejstarší krávu :)
Radim Polášek
15.6.2023 08:14 Reaguje na Karel ZvářalKráva je mírumilovné zvíře, dá se snadno ovládat, ale taky je poněkud psychicky labilní. Nesmí se splašit, potom už vůbec není mírumilovná. A býci mají v přirozenosti soutěžit o vedoucí úlohu ve stádu a vyhrávat nad ostatními býky a chránit stádo. Proto mohou poměně snadno zaútočit, pokud člověka považují za konkurenta nebo nepřítele a pokud se mají člověku podvolit a poslouchat ho. Ostatně proto se taky v minulosti z býků dělali voli.
Stačí si najít statistiky z doby, kdy skot ještě nebyl soustředěn v družstevních kravínech, kolik tehdy bylo úrazů a úmrtí způsobených býky a kravami.
Karel Zvářal
15.6.2023 08:22 Reaguje na Radim PolášekMajka Kletečková
13.6.2023 19:04 Reaguje na Radim PolášekKdyby se tam pásly červenky, tak by zase jiní namítali, proč tam nejsou plemena krav s lepším ekonomickým využitím. Takže já fandím exmoorským koníkům, praturům a zubrům, které jsou ze stávajících žijících kopytníků nejpodobnější těm druhům, které by tu žili, kdyby je člověk nevyhubil. A zároveň fandím i ovcím šumavka, které pomáhají utvářet krajinu u Vimperka, nebo kravám červenkám, které spásají louku na území Prahy.
Karel Zvářal
13.6.2023 19:46 Reaguje na Majka KletečkováUvedená plemena jsou odolná, veterinární péči nepotřebovala a nepotřebují, a pokud, tak zcela minimální. Ale to i ta divoká, neb i ona hynou na parazity, zauzlení střev a pod.
Divoká zvířata mají být v zooparcích, kde si je lidé prohlídnou zblízka, tady to kvůli divokosti nejde. Tím nevolám po změně, projekt se mi líbí, a je přínosný i v tom, že v průběhu času ukazuje, jak je těžké dnes chránit přírodu, protože zdaleka ne všichni tomu fandí. Kdyby se tam pásli daňci a mufloni, odpadla by spousta nesmyslných komentářů.
Zbyněk Šeděnka
14.6.2023 06:13 Reaguje na Karel ZvářalJarka O.
14.6.2023 19:05 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaRadim Polášek
15.6.2023 08:17 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaSlavomil Vinkler
14.6.2023 20:55 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
14.6.2023 21:45 Reaguje na Slavomil VinklerRadim Polášek
15.6.2023 08:21 Reaguje na Karel ZvářalNějaká turistická trasa vedla přes pastvinu, kde se ty krávy pásly a jakási lidská k....a z města měla s sebou svého psíka a neměla ani ponětí, jak se v blízkosti takových krav chovat.
Karel Zvářal
15.6.2023 08:33 Reaguje na Radim PolášekRadim Polášek
15.6.2023 18:31 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
15.6.2023 20:06 Reaguje na Radim PolášekZvířata se chovají k lidem tak, jak oni k nim. Domestikovat lze i obludu.
Robert Jirman
13.6.2023 08:26Zbyněk Šeděnka
13.6.2023 09:16 Reaguje na Robert JirmanJarek Schindler
13.6.2023 12:12 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZbyněk Šeděnka
13.6.2023 14:18 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
13.6.2023 16:09 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJarek Schindler
13.6.2023 16:14 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaSlavomil Vinkler
13.6.2023 19:49 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
14.6.2023 21:32 Reaguje na Slavomil VinklerAlena Lyskova
13.6.2023 08:39Jakub Vávra
13.6.2023 16:12 Reaguje na Alena LyskovaMajka Kletečková
13.6.2023 19:12 Reaguje na Jakub VávraSlavomil Vinkler
13.6.2023 09:08Jarek Schindler
13.6.2023 12:07 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
13.6.2023 14:03 Reaguje na Jarek SchindlerZbyněk Šeděnka
13.6.2023 14:23 Reaguje na Jarek SchindlerSlavomil Vinkler
13.6.2023 14:56 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJarek Schindler
13.6.2023 16:21 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaRadim Polášek
13.6.2023 16:52 Reaguje na Slavomil VinklerJestli to má trvat jenom těch pár let, co to už trvá plus dalších 10 let, tak to je prakticky k ničemu. Ty biotopy s těmi vzácnými rostlinami a živočichy, pokud se to bude provozovat správně, se tam budou nejméně 15 let vytvářet a stabilizovat a množit a teprve za těch 15 nebo víc let bude takové chráněné území plně plnit svou funkci. Mít na svém území dostatečně stabilizovanou a dostatečně namnoženou populaci vzácných rostlin a vzácných živočichů v takové míře, že tam vznikne určitý přetlak, takže se ty rostliny a živožčichové budou schopny šířit do okolí všude, kde s epro jejich existenci taky objeví vhodné podmínky a kde se mohou taky uchytit.
Pokud bude muset to území každých 10 let bojovat o svou holou existenci, moc smysl to nemá.
Slavomil Vinkler
13.6.2023 19:54 Reaguje na Radim PolášekNo a nesouvisí tato kauza nějak s kauzou zvanou Eternit (asbest)?
Jaroslav Vozáb
13.6.2023 18:26Lukas B.
13.6.2023 18:33 Reaguje na Jaroslav VozábMarcela Jezberová
13.6.2023 19:48Byla to prý dvouletá jalovice, žádné slabé, roztomilé telátko. Zubři údajně pohlavně dospívají ve třech letech. Byla to tedy jalovice těsně před způsobilostí k zahuštění. Mohla mít odhadem kolem 300 kg. Na to, aby takové zvíře uhynulo v bahně, muselo být buď slabé (podvyživené, nemocné, zraněné) nebo v tom bahně muselo trčet aspoň dva dny, jestli ne déle. Otázka zní, jak je možné, že si toho nikdo z “ochránců” nevšiml?
Podle informací z tisku provozovatelé rezervace nahnali zvířata do nějaké nové části, kde nebyl zdroj vody. Proč to udělali? Jestliže ta plocha nesplňovala podmínky pro zajištění životních potřeb zvířat, neměla tam ta zvířata co dělat. Každý chovatel má povinnost zajistit zvířatům přístup k dostatku vody, i kdyby ji měl tahat v kbelících. Provozovatelé milovické rezervace jsou také chovatelé a vůči zvířatům mají stejné povinnosti, jako zemědělci. Udělat tohle zemědělec, má na krku podezření z týrání zvířat. Pokud tito “ochranáři” nejsou ochotní plnit své povinnosti, musejí nést sami zodpovědnost. Ne ji svalovat na nějakého úředníka.
Slavomil Vinkler
13.6.2023 20:04 Reaguje na Marcela JezberováKarel Zvářal
13.6.2023 20:10 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
13.6.2023 21:18 Reaguje na Karel ZvářalMyslím ptáky, ne developery, těch je neurekom.
Karel Zvářal
13.6.2023 21:29 Reaguje na Slavomil VinklerPan Dostál jistě ví, že Psi štěkají, ale karavana jde dál:-)
Radim Polášek
14.6.2023 18:04 Reaguje na Slavomil VinklerTudíž dnes budou asi dost příbuzensky zdenerovaní. Tudíž po hodně dlouhou dobu se budou v populaci vyskytovat z různých důvodů předčasné úhyny hodě slabých jedinců coby přírodní selekce. Dokud se nenamnoží na nějaký bezpečný minimální počet kusů. Přirozeně při současném rozdělení na množství menších stád žijících na různých vzájemně izolovaných místech bude třeba taky v jejich chovech dodržovat správnou příbuzenskou politiku.
Karel Zvářal
14.6.2023 18:13 Reaguje na Radim PolášekTakoví krtci ve městě - bez možností přílivu nových genů, tzn desetiletí i století rodinných vztahů... Dělá se z toho někdy moc velká věda, příroda slabé kusy "nenápadně" odstraní.
Majka Kletečková
14.6.2023 22:28 Reaguje na Karel ZvářalSlavomil Vinkler
14.6.2023 20:12 Reaguje na Radim PolášekRadim Polášek
15.6.2023 08:41 Reaguje na Slavomil VinklerA to úzké hrdlo dnešních lidí nebylo 500 ale podle genetických rozborů asi 10 tisíc jedinců. Ostatní někdy před 70 tisíci lety v Africe vyhynuli díky výbuchu indonézského supervulkánu tuším Tambora a následné kontamimaci atmosféry sopečným popelem a mnohaleté klimatické změně. A dneska vůbec nevíme, jestli díky tomu tehdy nějak nestoupla dětská úmrtnost nebo úmrtnost tehdejších lidí v mladém věku.
Ostatně jak se dnes tvoří nové rasy chovaných zvířat nebo fixují u zvířat geneticky náhodně vytvožené žádoucí mutace? Přesně takovým způsobem, vytvořením úzké málo početné populace rozmnožováním z geneticky příbuzných rodičů, kdy se ty žádané geny v populaci udrží. A potom negativním výběrem, rozmnožováním jenom jedinců s žádanými geny a současně jedinců dostatečně životaschopných, kterých může být třeba jenom pár procent narozených mláďat, ostatní jsou z chovu vyřazeni. V chovech člověk vyřazené jednince přirozeně na něco využije , ale v přírodě výběrem vyřazení jedinci umírají.
Karel Zvářal
15.6.2023 08:53 Reaguje na Radim PolášekVědci dodnes netuší, k čemu jsou volné sekvence DNA, které "nemají žádnou úlohu". Tipnul bych si, že to může být jakási pojistka proti podobným událostem, jako je příbuzenská plemenitba.
Radim Polášek
15.6.2023 18:50 Reaguje na Karel ZvářalMajka Kletečková
13.6.2023 21:32 Reaguje na Marcela JezberováLetos v zimě se potřeba vybudování stabilních napajedel ukázala ještě akutnější. Kvůli opravě vodovodu, který zajišťuje napájení centrálního vodojemu v obci Jiřice, bylo nutné starou část rezervace s jediným funkčním napajedlem na několik týdnů uzavřít. „Naší podmínkou bylo, že do doby zahájení prací musí v nové části rezervace vzniknout napajedlo, tak, aby zvířata nezůstala bez vody. Vodohospodářská společnost přislíbila projednat na příslušném úřadě vyřízení naší žádosti. Výsledkem bylo, že souhlasu nic nebrání a během několika dní by měla být naše žádost schválena,“ popsal Dalibor Dostál vývoj událostí. Ani po několika měsících ale souhlas vydán nebyl. „Nechtěli jsme ohrozit zásobování stovek obyvatel pitnou vodou tím, že bychom zablokovali opravu páteřního vodovodu. Mohlo by to působit dojmem, že se snažíme situaci zneužít a řešit náš vlastní problém s vodou pro zvířata tím, že připravíme o vodu lidi. Proto jsme se s vodohospodáři domluvili, že opravu vodovodu umožníme a najedeme na nouzové zásobování rezervace vodou z přistavené cisterny. Znovu jsme ale požádali o schválení naší žádosti o zřízení napajedel a upozornili jsme úřad, že zásobování tak rozsáhlé rezervace s tolika zvířaty tímto způsobem představuje riziko.
Oproti stabilnímu napajedlu mají provizorní zdroje velkou nevýhodu. Přivážení vody a její přečerpávání vytváří v okolí napajedel na poměrně dlouhou dobu ruch, na který nejsou plachá zvířata zvyklá. Právě to se stalo mladé zubří samici osudné. „Patrně vyšla směrem k napajedlu, ale kvůli pohybu lidí v jeho okolí v souvislosti s převozem vody, změnila směr a chtěla se napít z nejbližší tůně. Ta však kvůli teplému a slunečnému počasí minulých dní vyschla, takže mládě uvázlo v bahně a v důsledku šoku zemřelo,“ popsal Dalibor Dostál. Souvislost s chybějícím napajedlem je podle něj zřejmá. „V rezervaci je zhruba deset tůní a v žádné z nich nikdy nedošlo k podobné nehodě. Pokud mají zvířata nerušený přístup k vodě v napajedle, nevyhledávají riskantnější zdroje v rozbahněných tůních v době, kdy vysychají,“ zmínil Dalibor Dostál.
Zdroj: https://www.ceska-krajina.cz/3485/nouzove-zasobovani-vodou-skoncilo-tragicky-mlade-zubra-uhynulo-ve-vysychajici-tuni/
Marcela Jezberová
14.6.2023 09:08 Reaguje na Majka KletečkováSlavomil Vinkler
14.6.2023 20:33 Reaguje na Marcela JezberováMarcela Jezberová
15.6.2023 11:31 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
14.6.2023 20:35 Reaguje na Marcela JezberováJarek Schindler
14.6.2023 21:40 Reaguje na Slavomil VinklerBřetislav Machaček
13.6.2023 19:52povoleno! Je tedy s podivem, že byl chov před léty zahájen a běží pouze
s pofiderními napajedly z nějakých zabahněných tůní neznámého původu (už
tam tůň byla před připojením pozemku k oboře). Zná někdo z obhájců jinou
oboru bez zdroje nezávadné vody pro chovanou zvěř? Já nikoliv! Připadá mi
to jako ušité horkou jehlou. Oplotíme to, navezeme zvířata a pak budeme
diktovat, že chceme zvětšit území množícím se zvířatům, oplocovat ho
a tím znepřístupnit krajinu pro ostatní zvěř a lidi, vynutit si vrty
a samozřejmě další a další dotace. Je to druh nátlaku soucitem s žízní
trpícími zvířaty s omezeným výběhem , který je třeba stále "nafukovat",
aby nebylo třeba zvířata utratit z důvodu omezené potravy na daném
území. Kdy se to zastaví a kam všude bude třeba zvířata vnutit, aby
neumíraly hladem a žízní bez regulace jejich počtu? Co tak zkusit v
obyčejné oboře přestat regulovat počet zvířat a žádat o další území
k oplocení, aby zvěř netrpěla? Je ta zvěř méně cenná, než ti velcí kopytnatci požívající totální ochrany a tudíž neustálého množení s
nároky na stále více prostoru? Pokud do klasické obory vysadím zubry,
tak budu mít tatáž práva jako Milovice? To znamená neregulovat počet
zvířat, stále je množit a žádat o další pozemky k rozšíření? Asi pak
bude lepší tu oboru přejmenovat na rezervaci a nebýt jen "obyčejnou" oborou! Príma návod pro soukromé obory, jak z důvodu bezpečnosti oboru
uzavřít kvůli zubrům jako tu "rezervaci" a žádat o další pozemky pro
zvětšující se populaci zubrů. Kdysi byli zubři ve slovenské oboře v
Topolčiankách a byli regulováni odstřelem, aby neumírali stářím a nebylo
je kam při namnožení umístit. V oboře byli regulovanou lovnou zvěří, ale
v "rezervaci" jsou nedotknutelnou stářím umírající ikonou "ochrany"
přírody.
Slavomil Vinkler
13.6.2023 20:01 Reaguje na Břetislav MachačekVy toho Dostála taky nemusíte?
Břetislav Machaček
13.6.2023 21:23 Reaguje na Slavomil Vinklera veškeré ploty považuji za to nejhorší zlo pro přírodu.
Přes klasickou ovčí ohradu přeskočí i spárkatá, ale přes
ty "zubří" ploty nikoliv. Naopak pro vlky budou hračkou
a pak tu bude pláč. Když bych chtěl takový prostor oplotit
a zdarma dostat k pronájmu pro chov masných plemen hovězího,
tak budu mít smůlu, ale pro "ikony" to není problém. O to
tu jde, že ikonizace a zviditelňování je dnes trendem celé
"ochrany" přírody. Víte co je skutečné sucho? To je když
usychá i tráva a nikoliv plytké tůně na propustné půdě
plněné pouze dešti. To se nenazývá napajedlem, ale kaluží
a nebo kalištěm pro vyválení zvířat v bahně jako ochrana
před savým hmyzem. Napajedlo nesmí vysychat ani za sucha
za které považujete měsíc bez deště? Osobně mi je p. Dostál
ukradený, ale jeho "rezervaci" nefandím stejně, jako každé
oplocené "přírodě". Oplocená příroda je pro přírodu a nebo
se oplocuje před přírodou samotnou? Prales Boubín za plotem,
rezervace Milovice za plotem a kdy se oplotí NP? Není to
matení pojmy prales a rezervace? Nemá to být botanická
zahrada a obora? Asi ne, ono by to neznělo "přírodně"!
Slavomil Vinkler
14.6.2023 06:24 Reaguje na Břetislav MachačekOplocený Boubín mi vadí. Oplocené obory s jeleny mi vadí. Oplocená obora se zubry je nutné zařízení kvůli bezpečnosti lidí. Nejsme v Indii, kde je společensky přijatelné, že tygři ročně sežerou 20 ženskejch.
Radim Polášek
14.6.2023 17:35 Reaguje na Slavomil VinklerTakže působení zubrů na přírodní biotopy se s největší pravděpodobností dá téměř úplně nahradit kravami.
Zbyněk Šeděnka
14.6.2023 18:48 Reaguje na Radim PolášekJarek Schindler
14.6.2023 21:43 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaMajka Kletečková
14.6.2023 22:54 Reaguje na Jarek SchindlerBřetislav Machaček
16.6.2023 14:46 Reaguje na Majka Kletečkováspárkatá včetně například černé rozrývající drny s ponravami a hraboši? Je ten výčet zvířat patřících do přírody kompletní?
Obávám se, že nikoliv a ještě
mi tam scházejí vlci k regulaci
přestárlých a nemocných kusů
včetně telat a hříbat. To bude
teprve "rezervace" a ne obora!
Majka Kletečková
27.6.2023 21:50 Reaguje na Břetislav MachačekJaroslav Pobeha
17.6.2023 08:32 Reaguje na Břetislav MachačekSucho sa bude opakovať často, atkže napájadlo tam bude nutné.
Jaroslav Pobeha
17.6.2023 09:02 Reaguje na Břetislav MachačekDo malej obory sa zubri nehodia , to je pravda, ale malé polodivé kone - tam problém nevidím.
Kľudne by tam mohli byť aj mäsové kravy, čím menej postihnuté domestikáciou, tým lepšie. Ale potom by sa musel o ne niekto starať.
Richard Vacek
13.6.2023 20:16Slavomil Vinkler
13.6.2023 21:11 Reaguje na Richard VacekSlovan
13.6.2023 21:20„Patrně vyšla směrem k napajedlu, ale kvůli pohybu lidí v jeho okolí v souvislosti s převozem vody, změnila směr a chtěla se napít z nejbližší tůně. Ta však kvůli teplému a slunečnému počasí minulých dní vyschla, takže mládě uvázlo v bahně a v důsledku šoku zemřelo,“ popsal Dostál.”
https://www.obnovitelne.cz/clanek/2451/zbytecna-smrt-mlade-zubrice-v-milovicich-muze-za-to-lhostejnost-uradu-rikaji-ochranari
- Tolik k obviňováním místní úderky, že nebyla zajištěna voda. Ale tak hlavně, že si kopnou.
Břetislav Machaček
13.6.2023 21:42 Reaguje na Slovanod plotu k napajedlu uvnitř obory? Tak daleko od plotu zvířata nic nebude rušit, ač běžně k plotu a lidem některá i chodí. To mládě
tam spíše následovalo matku, která se šla vyválet v bahně a stalo
se mu to bahno osudným. Každopádně dobrý hospodář kontroluje
zvířata a objeví kadavér dříve, než kontrola, která tam je dvakrát
do roka. To je safra náhoda, že se stal úhyn těsně před kontrolou.
To je podobné jako s eko a bio chovatelem dobytka, který si ani
nevšimnul na kost vyhublých zvířat a zdechlin na pastvině. Možná
by ta kontrola měla projít oboru celou a zjistit kolik zbytků
zvířat tam je. Už aby tam byli ti vlci a kadavéry uklízeli!
Slavomil Vinkler
14.6.2023 06:04 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
14.6.2023 09:12 Reaguje na Slavomil Vinklerjsem kdysi byl a viděl je krmit oborníkem u krmelců.
Agresivní možná byli, ale k divoké plaché zvěři měli
daleko, jako jeleni v oborách a domácích chovech na
maso. Mimo říji lze i jelena krmit pomalu v oboře z
ruky, ale v říji vás přišpendlí k ohradě jako brouka entomolog. Divočina tu není minimálně 300 let a už
nikdy nebude. Pomatené ideály navracet do kulturní
krajiny divočinu časem zase narazí na zdravý rozum,
protože to není reálné. Koukejte dnes na největší
areál "divočiny" pro zubry v Bělověži. Politici ho
rozdělili plotem kvůli migraci a zasáhli tam lesníci
proti kůrovci. Okolní rolníci se potýkají s ničením
úrody "plachými" zubry údajně preferujícími podřadné rostliny k obživě, ale jim spásají obilniny a jiné
kulturní plodiny. To je divočina? Ano v Milovicích žerou i ty podřadné rostliny, ale z hladu vám i mlsná koza sežere poslední rostlinu na pozemku. Zdůvodnit se dá cokoliv, pokud oblbuji laiky, ale nezkoušejte to na lidi, kteří mají praktické zkušenosti. Ti vás vyvedou z vašich snů o velkých
spásačích ve volné přírodě, když už vadí i ti malí!
Slovan
14.6.2023 14:34 Reaguje na Břetislav MachačekSamozřejmě víte, kam se ta voda vozí a jaká je tam vzdálenost. Víte, co se přesně stalo. Už vidím, jak si na tu hadici stoupne tunové zvíře. Atd.
No a v Bělověži že se zasáhlo proti kůrovci.. proto se kácel ve velkém buk... aha.
Břetislav Machaček
14.6.2023 20:48 Reaguje na Slovanudrží tvar i pod kamionem a lze hadice i
zakopat plytce do země na což nepotřebujete
povolení( není to stavba z dikce zákona).
Když se chce, tak to jde, když ne, tak je
asi lépe brečet. Docházejí vám evidentně
argumenty vyvracející moji kritiku a tak se
tonoucí i stébla chytá. Píši o Bělověži,
že i ta už má k divočině sakra daleko a
je jedno, co tam káceli, ale není jedno,
že se v "divočině " vůbec kácí! Ukažte
mi v Evropě divočinu, kde funguje ta
samoregulace bez zásahů lidí. Divočina
mi tudíž neleží v žaludku, protože tu
nikde není!
Karel Zvářal
14.6.2023 20:56 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
15.6.2023 10:44 Reaguje na Karel Zvářaldivočina v Evropě už není. Ty malé
ostrůvky bezzásahu jsou součástí celku, který má i na ně vliv a bez
člověka už tu nemůže fungovat ta
utopická samoregulace. P. Vinkler
chce vše řešit megafaunou, ale jak,
když ji mimo lidí už nemá kdo
regulovat? Prostě utopické sny, které narážejí na realitu a odvádějí
pozornost od reálných řešení problémů. Přitom opravdu stačí málo a budou pastviny spásány jako v
minulosti domácími zvířaty a louky
koseny na seno. Chce to pouze dál
neházet chovatelům klacky pod nohy
šířením vlků a vymýšlením plotů
a jiných hovadin. V mém okolí se
nikdy mimo velkostatků nepásly
stáda zvířat, ale pouze jednotlivé
kusy na řetězu, či provazu pasáčka.
Děda na ně udělal pojízdnou ohradu a stačilo ji vždy pouze popotáhnout o kus dál. Dnes ale lidem zvířata i hnůj smrdí a tak tam, kde se pásla koza hučí hmyzomlýnek a místo hnojiště je bazén plný chemie. Je
to realita, kterou nezachrání ani
zubři končící v kafilerii někde,
kde nebyli 500 let. Mimochodem
zubr byl turem lesa na rozdíl od
bizona z plání(mimo lesních druhů
bizonů v Kanadě). Nevím, zda jsou
pro ně právě Milovice ideální. Z
nouze asi ano stejně, jako když
jsou zavřeni v ZOO a krmeni senem.
Karel Zvářal
15.6.2023 11:19 Reaguje na Břetislav MachačekNa poslední sedláky v dědině jsou věčné stížnosti (smrad, mouchy, kokrhání), opuštěná stavení obsadí náplava, a ta chce mít o víkendech klid - tak "jak býval na venkově vždycky". A v této době polopravd, lží a mýtů máte zůstat v klidu? Ano, protože ekologie je kukuřičné pole, že...
Radim Polášek
15.6.2023 19:01 Reaguje na Karel ZvářalJaroslav Pobeha
17.6.2023 08:41 Reaguje na Břetislav MachačekPreto sa zavádzajú na niektoré miesta divoké kopytníky.
Nie je to úplná divočina ale divočinu sa ani nemôže vytvoriť kým zvieratá chýbajú v krajine. Miest na zdivenie sa v europe obzvlášť východnej nájde dosť a omnoho väčšie ako Milovice. Existujú veľké rezervácie Askania Nova, Tarutino, Orenburg. Zubri nie sú zvieratá do hustých lesov, najviac im vyhovuje parková krajina - riedky les.
Jaroslav Pobeha
17.6.2023 08:56 Reaguje na Jaroslav PobehaNevidím ale dôvod, prečo nevytvoriť aj v Europe niekoľko veľkých biorezervácií ako poistku proti vybíjaniu zvierat inde vo svete alebo kvôli rozšíreniu genofondu. Kľudne aj slonov a nosorožcov.
Aby zabránili vybítiu málopočetných druhov, ľudia vytvorili rezervácie aj na iných kontinentoch, niekedy tam žili ich príbuzné druhy. Zubri a bizony sú pôvodne euroázijské zvieratá, avšak tam vymreli alebo boli vylovené. Dnes je napríklad na sibíri je niekoľko stoviek kanadských bizonov, zatiaľ v obore.
Niektoré druhy sa môžu kľudne vypustiť do odľahlých miest v europe, čo sa aj robí vrámci rewildingu. Dnes už nemusí byť obývaná každá dolina ako v stredoveku, keď kráľ chcel ekonomicky využiť všetko územie.
Ľudia sa sťahujú do miest , dediny sa postupne vyľudňujú, má sa všetko opeustené územie nechať zarásť lesom ?
Jarek Schindler
17.6.2023 17:27 Reaguje na Jaroslav PobehaJaroslav Pobeha
17.6.2023 17:32 Reaguje na Jarek SchindlerZubor je kríženec tura a stepného bizona, to ukázala analýza DNA.
Slovan
15.6.2023 15:25 Reaguje na Břetislav Machaček“ V rámci této kontroly bylo bohužel zjištěno hned několik porušení podmínek smlouvy, včetně načerno prováděných zemních prací.”
Pro každého je divočina něco jiného a dnes vlastně ani neexistuj jediná správná definice. Pro mě to opravdu nemusí být automaticky místo bez lidí nebo žádného lidského vlivu. I v divočině člověk žít může a nic zásadního nezměnit. V Evropě části Karpat, Skandinávie, Finska, Balkánu, Islandu nebo Ruska. Bělověžský prales je za mě divočina taky. Divočina se dá zároveň obnovit. Dají se navracet dříve vyhubené druhy a dají se “poskytnout” dostatečně velké plochy.
Jaroslav Pobeha
17.6.2023 08:35 Reaguje na Břetislav MachačekKone na stepiach bežne žrali suchú trávu aj starinu, pretože stepi sezonne vysychajú. Kone sú na tie tvrdé podmienky geneticky prispôsobené a nikto s tým nemá žiaden problém. elená tráva sa tam stejne po pár mesiacoch vráti.
Marcela Jezberová
14.6.2023 09:17 Reaguje na Slavomil VinklerSlovan
14.6.2023 14:24 Reaguje na Marcela JezberováJarek Schindler
16.6.2023 19:24 Reaguje na SlovanZbyněk Šeděnka
14.6.2023 18:53 Reaguje na Marcela JezberováRadim Polášek
15.6.2023 08:52 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaMarcela Jezberová
16.6.2023 11:36 Reaguje na SlovanJindřich Štěpánek
13.6.2023 21:58Marcela Jezberová
14.6.2023 09:15 Reaguje na Jindřich ŠtěpánekHunter
14.6.2023 16:10 Reaguje na Marcela JezberováZbyněk Šeděnka
14.6.2023 19:18 Reaguje na HunterKarel Zvářal
14.6.2023 19:32 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaSlavomil Vinkler
15.6.2023 08:20 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
15.6.2023 09:09 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
14.6.2023 20:40 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaHunter
15.6.2023 00:45 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJarek Schindler
16.6.2023 19:27 Reaguje na Jindřich ŠtěpánekRadim Polášek
15.6.2023 08:57Slavomil Vinkler
15.6.2023 09:56 Reaguje na Radim PolášekRadim Polášek
15.6.2023 19:21 Reaguje na Slavomil VinklerA přesně takovou vodu jim tam udělali, stojatou, zkaženou a snadno zamořitelnou. Když se dá snadno inspirovat tím, co jiní už dávno vymysleli pro napájení hospodářských zvířat - klasické vyvýšené koryto.
A kromě toho si troufám odhadnout, že v přírodě se tato zvířata vyskytují v mnohem menší hustotě než se tady požaduje, aby ten biotop správně spásali, v té oboře. Kde v přírodě se nemoci a paraziti šíří jenom velmi málo, protože tomu po většinu doby brání malá hustota těch zvířat, tady v této oboře, pokud se tam ti paraziti něbo nemoci dostanou, vzhledem k výrazně vyšší hustotě zazvěření bude infekční tlak na všechna zvířata mnohem vyšší. Proto je třeba omezovat cokoliv, co by mohlo infekční tlak zvyšovat a proto je zapotřebí nenapájet ty zvířata špinavou vodou z z kaluže, ale čistou z napajedla z koryta.
Slavomil Vinkler
16.6.2023 07:36 Reaguje na Radim PolášekMiloš Zahradník
15.6.2023 15:00meluzína
19.6.2023 12:27Ohledně napajedla hádám, že v rezervaci potřebují něco z čeho budou moci kromě poníků a zubrů pít i drobní živočichové, hmyz a ptáci a co bude lehce protékat aby se to samočistilo, a nebudou se v tom topit ptáci apod. a také to nebude vůbec nikdy zamrzat, a z tohoto důvodu také nejde použít obyčejnou nezámrznou napaječkou (u dotykových a balonových bych také měla silné pochybnosti že se z toho velká polodivoká zvířata naučí pít, i u "domácích" je lepší mít ve stádě aspoň jednoho mazáka který už z toho umí pít).
Hádám, že právě proto potřebují nové napajedlo, že to staré je nevhodné a nestačí. Že schválení napajedla bude trvat 2 roky, to je něco, s čím opravdu nejde dopředu počítat, ale věřím, že kdyby to p. Dostál věděl, tak zažádal o nové napajedlo už před 5 nebo 10ti lety, aby měl nějakou časovou rezervu.