https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/studie-nastaveni-systemu-pro-stabilizaci-cen-emisnich-povolenek-ma-nedostatky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Studie: Nastavení systému pro stabilizaci cen emisních povolenek má nedostatky

25.9.2025 01:54 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Systém emisních povolenek (EU ETS) pomáhá snižovat emise a převládají u něj přínosy nad náklady, nicméně současné nastavení pro stabilizaci cen povolenek má nedostatky. Vyplývá to z nové studie think tanku IDEA při Cerge-EI. Autoři studie navrhují zavést cenové pásmo, tedy minimální a maximální cenu povolenek, které by udrželo ceny v rozumných mezích. Tím by se podle nich zajistilo, že systém zůstane dlouhodobě funkční a společensky přijatelný.
 
V systému emisních povolenek umožňuje jedna povolenka vypustit do ovzduší jednu tunu oxidu uhličitého, případně ekvivalentní množství jiného plynu. Výnosy z jejich prodeje mají členské státy EU využívat na opatření na ochranu klimatu. V současné době se systém EU ETS vztahuje na elektrárny a průmyslové podniky produkující skleníkové plyny. Evropská komise chce systém povolenek rozšířit pod označením EU ETS 2 například na silniční dopravu nebo vytápění budov. Cílem systému emisních povolenek je snížení emisí, které mají vliv na změny klimatu.

Rozšíření systému emisních povolenek podle autorů studie vyžaduje stanovit budoucí množství vydávaných povolenek a mechanismy proti nadměrným cenovým výkyvům. Příliš nízké ceny podle nich nepovedou k dosažení klimatických cílů, příliš vysoké ceny naopak povedou k neúnosným dopadům na občany a zesílí odpor vůči opatřením a ochraně klimatu obecně.

Studie upozorňuje na několik faktorů, které by mohly vést k tlaku na růst cen povolenek. Mezi ně patří vyšší klimatické ambice Evropské unie, přísné nastavení počátečního množství povolenek v EU ETS 2 a nejistoty ohledně technologického vývoje.

V současnosti je hlavní pojistkou proti výkyvu cen rezervní zásoba emisních povolenek. Autoři studie míní, že současná rezerva tržní stability s nynějším nastavením ale ochranu proti růstu cen nenabízí. Uvedli, že může cenové šoky i zesilovat a není účinná při rychlém a rovnoměrném růstu cen povolenek. Řešením by mohlo být podle autorů studie zavedení cenového pásma.

Česko s podporou dalších 18 členských států předalo Evropské komisi takzvaný non-paper, ve kterém žádají o stanovení limitu cen nových emisních povolenek. Premiér Petr Fiala (ODS) ve čtvrtek řekl, že komise vyhoví předloženému podnětu a připraví návrh na zastropování nových povolenek. Původním českým cílem bylo tyto emisní povolenky vůbec nezavádět. K tomu se však dosud nepodařilo získat v EU většinu.

Podle autorů studie je systém povolenek úspěšný, neboť se od roku 2005 emise v sektorech zahrnutých do systému EU ETS snížily téměř o 40 procent, zatímco celkové emise EU klesly o necelých 30 procent.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (40)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

25.9.2025 06:20
Nastavení emisních povolenek a to všech, je jediné -
ZRUŠIT bez náhrady !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.9.2025 08:46 Reaguje na smějící se bestie
Všechno špatně, zpátky na stromy.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.9.2025 09:38
Nikdy nebyl podán důkaz, že by emisní povolenky vedly ke snižování emisí CO2. Vedly maximálně k tomu, že řada firem opustila bezcennou a beznadějně technologicky zaostalou EU a další výroby byly zlikvidovány a příslušné výrobky se vozí ze zemí, kde nemají ekologové rozhodující slovo, ale mnohdy tam mají výrazně nižší účinnost (z mnoha důvodů), takže na jednotku zboží vyprodukují více CO2 (a další vygeneruje doprava přes půl světa do EU).

Emisní povolenky je třeba bez jakékoli náhrady zrušit.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.9.2025 09:47
Vždyť je to pitomost. Mnohem jednodušší a bezproblémovější je nastavit akceptovatelnou cenu povolenky včetně výhledu do budoucna a prodávat povolenek tolik, kolik je potřeba.

Sama cena povolenky by měla být rozhodující motor dekarbonizace a vybrané peníze by měly být lidem plošně vráceny, aby je sami dle svého zvážení investovali do dekarbonizace. Tak by odpadly korupční tlaky zájemců o dotace a politika by se ozdravila.

Jak je možné, že se tak debilní systém ETS tak dlouho udržel při životě a pořád není naděje na jeho konec?
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

25.9.2025 12:06 Reaguje na Jiří Svoboda
Protože, ze zákona, se jedná o povinnost obchodování, pro všechny provozovatele spalovacích zařízení, s instalovaným tepelným příkonem 20 a více MW. Část postupně se snižujícího počtu povolenek provozovatel sice ročně obdrží zdarma, ale další si již musí dokoupit za peníze od obchodníka, který s povolenkami obchoduje na burze. Jde tedy o byznys, vybraných obchodníků, kteří investovali do těchto povolenek a mají otevřen povolenkový účet u OTE, a.s., (něco jako bankovní účet).
U povolenek ETS-2 to bude obdobně, jen s tím rozdílem, že malá firma nebo občan, si nebude povolenky nakupovat, ale za jejich nákup zaplatí prodejci paliva, v jeho ceně. Ten pak souhrnně, za své zákazníky zaplatí.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.9.2025 12:22 Reaguje na Tonda Selektoda
To popisujete, co je v zákoně, ale nijak nehodnotíte smysluplnost jeho fungování. Mělo by platit, že když zákon dobře nefunguje, mělo by dojít k radikální změně a ne k jeho flikování s pochybným výsledkem.

A co dá za přidanou hodnotu, že někdo může s povolenkami obchodovat? Nám by mělo přece primárně jít o to, aby každý subjekt snižoval svou uhlíkovou a byl jasně motivován tím, že zná cenu uhlíku dnes i dostatečně do budoucnosti, kterou musí bez pardonu zaplatit, a v tomto prostředí optimalizoval své náklady. A ne aby s uhlíkem nějak spekuloval a všelijak se snažil s něčím vykývat.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

25.9.2025 10:46
Ironicky by se dalo napsat, že největším nedostatkem systému emisních povolenek je jeho existence. Pokud EU bude trvat na zachování emisních povolenek měla by ho raději převést do systému stanovené uhlíkové daně s konkrétní sazbou. To by byla alespoň pro firmy a občany předvídatelná (i když nevítaná) zátěž. Ta hra na "tržní cenu" a pokusy o její korekci zaváděním stropů, zanáší do rozhodování zbytečnou nejistotu. A nejistota dále podvazuje už tak slabou investiční aktivitu firem i občanů. V důsledku setrvávání na současném systému obchodování povolenek posílí extrémistické strany i odpor veřejnosti. Jestliže Francie dávno "hořela" při umírněných pokusech o konsolidaci schodků veřejných rozpočtů tak si představte co se bude dít až Francouzům zdraží benzín a nafta o dalších 0,2-0,3€/l... a podobné to bude napříč Evropou. Naštvaní na rudo-zelenou "evropskou vládu" opravdu roste.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

25.9.2025 12:10 Reaguje na Dalibor Motl
Právě proto, aby výnosy z povolenek byly co nejvyšší a cena povolenek ve všech zemích EU v daném období byla stejná, nebyla zvolena forma pevné sazby daně, určená každým státem, ale obchodování na burze. Cenu povolenek na burze tak bude ovlivňovat množství vydaných (emitovaných) povolenek (nabídka), reálná spotřeba jednotlivých druhů fosilních paliv (poptávka), a burzovní spekulace na dosažení co nejlepší ceny.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.9.2025 12:29 Reaguje na Tonda Selektoda
Ale přece cílem je co nejrychejší dekarbonizace, kdy se dekabbonizece daří rychleji, než jak je v plánu, je tu převis povolenek a jejich cena naopak klesá.

Podobně směšně funguje i eneregtiská burza, kde se domlouvají dopředu ceny energií, přičemž není spoleh ani na výrobu ani na spotřebu.
Odpovědět
Pe

Peter

25.9.2025 10:57
Hovoriť o "nedostatkoch" u emisných povoleniek je ako hovoriť o "prehmatoch" či "omyloch" pri stalinizme či fašizme. Krásne to vystihol J. Weigl (Kde je zakopaný pes):
"Umělé zdražování životních nákladů a Bruselem řízené zchudnutí širokých vrstev obyvatelstva EU není nedopatření, ani omyl, který by šlo napravit nějakým vysvětlováním...
Je to zásadní součást promyšleného levicového progresivistického projektu, který má za cíl převýchovu společnosti a její podřízení centrální vládě a kontrole. Smyslem povolenek je vytvořit na společnost materiální tlak, který bude stimulovat politickým centrem očekávanou změnu chování obyvatelstva. Zásadní dopad zvýšení cen na životní úroveň domácností je proto kýžený efekt, který má jejich podřízení se představám mocenského centra vyvolat. Zchudnutí širokých vrstev obyvatelstva je samotný obsah a smysl programu, nikoliv nějaký nechtěný a nedomyšlený exces. Proto od něj nelze odstoupit, proto nelze za současných poměrů doufat v nějakou koalici, která šílený projekt změkčí či odloží.
Trendy a připravované projekty jsou naprosto děsivé a představují skutečnou bezprostřední hrozbu, která ohrožuje jak samotnou naši státnost, tak prosperitu, svobodu a životní úroveň obyvatel naší země...
Bez zásadního střetu, bez vyvolání politické krize v EU a bez rozbití současného bruselského establishmentu není šance na lepší budoucnost. Ti, kteří EU dnes vládnou, již plně prokázali, že Evropu vedou k úpadku a rozvratu."
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

25.9.2025 18:36 Reaguje na Peter
celkem komplexní pohled. Celý systém je o tom, že se zároveň staneme produktem systému ETS. TEDY JE TO FORMA BRUSELSKÉHO ZNÁRODNĚNÍ VČETNĚ NAŠICH PŘÍJMŮ.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

25.9.2025 20:50 Reaguje na Peter
Rudé sociální kredity Číny = Bruselské sociální kredity " zelené". Bodem odměňováni penězi, které nám nejdříve seberou aby je nám vrátili možná...podle toho, jak budem podle Bruselských not skákat....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 19:47
ČR je čistý příjemce EU dotací, brusel živí nás. Normálka, ne?
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.9.2025 13:40
Vzhledem k tomu, že oteplování klimatu antropogenním CO2 není nic jiného než podvod, je podvod i dekarbonizace. Systém emisních povolenek je třeba bez náhrady zrušit, a když to nepůjde jinak, tak i s celou EU.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.9.2025 14:47 Reaguje na Jan Šimůnek
150x opakovaná kolosální cypovina zůstává stále jen kolosální cypovinou.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

26.9.2025 09:31 Reaguje na Jan Šimůnek
Možná byste mohl vysvětlit, proč za tooteplování navyšování CO2 nemůže a co tedy současné bezprecedentně rychlé globální oteplování způsobuje. Tak byste přešel od štěkání k věcné diskusi a prokázal své intelektuální kvality.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.9.2025 08:44 Reaguje na Jiří Svoboda
Nelze. Pouze šermuje nějakými šizuňky typu Kalenda nebo Žarkovová, ale jakýkoliv argument se najít prostě nedá. 60 mld. ročních emisí CO2 je tak silná rana do zemského klimatu, že se to okecat nedá.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.9.2025 19:47
Pavel Hanzl25.9.2025 14:47 Reaguje na Jan Šimůnek
150x opakovaná kolosální cypovina zůstává stále jen kolosální cypovinou.

to Pavel Hanzl 25.9.2025 14:47
Je mi líto: Vědecký důkaz antropogennosti globálního oteplování je tak trochu jako yeti. Všichni o něm slyšeli a nikdo ho neviděl. A když se něco takového ukázalo, tak to byl prokazatelný podvod.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.9.2025 20:06 Reaguje na Jan Šimůnek
150x opakovaná kolosální cypovina zůstává stále jen kolosální cypovinou.
Vše je samozřejmě dokázáno zcela přesvědščivě, něco si o tom přečtěte. čus.
Odpovědět
PE

Petr Elias

25.9.2025 20:08 Reaguje na Jan Šimůnek
Ne, jen jsi příliš hloupý na to, aby jsi ten důkaz pochopil. ;)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.9.2025 08:19 Reaguje na Jan Šimůnek
"I proto není překvapením, co nám zpráva IPCC, která je souhrnem více než 14 tisíc vědeckých prací a dílem 234 autorů z 65 zemí, vlastně ukazuje: zabránit......atd."
Takže vy tvrdíte, že všichni tihle vzdělaní lidé jsou zkorumpovaní podvodníci a lháři, že? Vám ten komár vymydlil koblihu načisto dočista, že?
Odpovědět
PE

Petr Elias

26.9.2025 11:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Se na něho podívejte. Týpek má totálně vymleto...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.9.2025 12:31 Reaguje na Petr Elias
To má, ale pořád se divím, že je schopen formulovat srozumitelně větu. Takže nemůže být úplně retardovaný. Ale názory má na úrovni žáka speciální školy, ale když se díváte třeba na Trumpa, je to to samý.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.9.2025 12:34 Reaguje na Petr Elias
Trump totálně zdupe celý světový obchod, prošikanuje své spojence a partnery a napaří jim nesmyslná cla. A teď se diví, že se všichi sešli v Pekingu a pošklebovali se mu, že je kůl v plotě jako Jakeš.
Už čtyřletý kindošík, když mu kamarád rozkope bábovičky, jde si hrát s někým jiným. Ani tohle ten trula neví? Šimůnek je to samý.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.9.2025 10:17
to Pavel Hanzl
25.9.2025 20:06 Je mi líto, kdyby ten důkaz existoval, tak by to s ním bylo jak v tom vtipu z dob socíku, kdy měl Lenin kulaté výročí a lidi se nakonec báli otevřít plechovku sardinek nebo odklopit víko na WC, aby na ně nevyjukl. Tehdy Lenin, dnes důkaz antropogenního oteplování klimatu.
26.9.2025 08:19 Možná to přesvědčí vás, ale ne člověka s více než padesátiletou pracovní historií v laboratořích různého druhu. MMCH, citujete 234 autorů z celého světa a CLINTEL už má podpisy více než 2000 vědců z celého světa. Zaručeně nenapojených na klimatické granty a další podobné peníze, což asi bude hlavní rozdíl vůči těm předchozím.

to Petr Elias 25.9.2025 20:08 Podle sebe soudím tebe, ale u vás jde spíš o to, že jste, vzhledem k nízké úrovni vzdělání a erudice, ochoten považovat za důkaz něco, co důkazem není.
Odpovědět
PE

Petr Elias

26.9.2025 11:29 Reaguje na Jan Šimůnek

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

26.9.2025 11:36 Reaguje na Jan Šimůnek
A ten CLINTEL jistě není napojený na granty - je placený a napojený na fosilní lobby. :D Ale jinak je to parta pitomců - stačí se podívat na naše ,,zástupce,,. :D
Odpovědět
PE

Petr Elias

26.9.2025 11:49 Reaguje na Jan Šimůnek
A ještě dodám, že by si měli v deklaraci opravit popisek u Dudra. Ten šášula už není jen projektant obuvnických strojů ... Ale už je z něho publicista, klimatolog, biolog a virolog, specialista na válku na Ukrajině (samozřejmě z rusáckého pohledu), politolog, astronom, ... A samozřejmě má ve všech těch oborech gigantické úspěchy! :D

Prostě odborníček na všechno, ale ve skutečnosti ví prd. Něco jako ty. :)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.9.2025 08:39 Reaguje na Jan Šimůnek
Melelete to pořád dokola. Vědci zkoumají nějaký obor (astronomii, klimatologii) a jsou za to placeni z tisíce zdrojů, bo lidé to chtějí. Stejně jako výzkum vesmíru, léky nejen proti rakovině atd. atd. normální stav. Jenže v případě klimatu se narazilo na eminentní zájem ropných států, (především Ruska), které jsou na vývozu zcela existenčně závislí a v jejich ideologii je to na ně přímo hybridní útok. Proto tak mohutně bojují proti grýndýlu a čecháčky, známé lehkou zmanipulovatelností, si strčili do první linie.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

27.9.2025 11:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, Hanzl je té lehké zmanipulovatelnosti jasným příkladem. Viz jeho zaslepená podpora energetické politiky Německa a ostatních států znamenající zvyšování závislosti na zemním plynu na úkor domácích zdrojů a rozvoje jaderné energetiky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.9.2025 12:45 Reaguje na Jaroslav Studnička
Zase kecy jak dycky. VŽDYCKY jsem jasně odmítal Německou energetiku bez jaderných elektráren a NIKDY jsem ji nepodporoval, naotož zaslepeně.
Prostě jen plácáte své nenávistné kydy, ovšem na Vidláka nemáte.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

27.9.2025 14:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Ještě LŽETE jako Lavrov.

Vše je na tomto webu dohledatelné.
Tvrdil jste, že Němci jaderné elektrárny nepotřebují, že je nahradí pomocí OZE. Přičemž vzrůstající závislosti na zemním plynu jste nevěřil.
Tvrdil jste, že rozvoj nových jaderných elektráren není pro EU nutný.
A mnoho dalších blábolů jsme od vás četli.
Prostě jste zmanipulovaný užitečný idiot Kremlu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.9.2025 08:08 Reaguje na Jaroslav Studnička
Samozřejmě lžete, ale fakt je, že jsem jednu dobu měl pochybnosti o potřebě stavbě nového mastodonta JE a přikláněl bych se radši k hejnu SMR, velmi se mi líbil projek NuScale. A protože je tento systém pořád nějaký nehotový a nevýhodný, došlo mi, že i mastodont bude potřeba.
NIKDY jsem netvrdil, že Němci se obejdou bez jádra (což se teda obešli) a NIKDY jsem nepodporoval žádné vypínání funkčních JE nikde. Taky jasněě odsuzuji rakouské referendum o nespuštění jaderky atd. atd., taky kritizuji babiše za zablokování tendru na dostvbu Temelína.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

28.9.2025 08:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale tvrdil Hanzle. Jelikož jste usvědčený lhář, tak lžete i v tomto případě.

Já jsem nepsal o vypínání funkčních JE. Psal jsem o rozvoji nových JE v EU a tam jste prokazatelně tvrdil, že nejsou nutné. Odkazoval jste se právě přímo na energetickou politiku Německa jako vzorový případ.
Zrušení tendru na Temelín kritizujete pouze kvůli osobě Babiše. Jinak jste nikdy netvrdil, že to byla chyba, protože jste tvrdil že stejně ten tendr byl připravený pro Rosatom. Což vám také bylo několikrát vysvětleno, že to je pouze váš blábol.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.9.2025 16:24
to Petr Elias 26.9.2025 11:36
Je to poměrně levný projekt (vystavování skutečně vědeckých článků o klimatu, podpisů apod.). Navíc by ho účastníci a sympatizanti mohli sponzorovat z peněz od pana Nobela.
Zato IPCC a autoři článků, které cituje, stojí na "klimatických" grantech. Na které dosáhne každý bezcharakterní hlupák, stačí si vymyslet něco "klimatického", co se navíc nedá ani ověřit ani zreprodukovat, a penízky se sypou.

to Pavel Hanzl
IPCC je politická, nikoli vědecká, organizace a je placena z politických, nikoli vědeckých, zdrojů. Jsou to takoví novodobí Lysenkové, závislí jako on na politice a ne na vědě.
Odpovědět
PE

Petr Elias

28.9.2025 07:24 Reaguje na Jan Šimůnek
Ty jsi opravdu kolosální vůl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.9.2025 08:12 Reaguje na Petr Elias
J8 si myslím, že tohle označení je asi nejvýstižnější.
Šimůnek neuráží a není zlý jako třeba Studnička, ale je jen hlupy.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

28.9.2025 12:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Na hrubý pytel hrubá záplata. Proti vašemu neustálému šíření lží a dezinformací je nutné se rázně vyhranit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.9.2025 08:11 Reaguje na Jan Šimůnek
Kolikrát vám tu už vysdvětlili, co je IPCC i s principem fungování? A ráčil jste si to ověřit (možností je něurékom)? Samozřejmě nikoliv a jen blábolíte pořád stejné cypoviny. Že vás to baví.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

28.9.2025 12:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Je nutné připomenout, jak Hanzl zpochybňuje IPCC ohledně uhlíkové intenzity jednotlivých zdrojů.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist