https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/sunak-britanie-zakaze-prodej-novych-aut-se-spalovacimi-motory-o-pet-let-pozdeji
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Sunak: Británie zakáže prodej nových aut se spalovacími motory o pět let později Aktualizováno

21.9.2023 01:05 | LONDÝN (ČTK)
Britský premiér Rishi Sunak.
Britský premiér Rishi Sunak.
Britský premiér Rishi Sunak oznámil, že Británie posouvá plánovaný termín zákazu prodeje nových automobilů se spalovacími motory z roku 2030 na rok 2035. Uvolnění se má týkat také postupné výměny domácích plynových kotlů za tepelná čerpadla, dosud plánované do roku 2035. Cíl uhlíkové neutrality do roku 2050 nadále platí, ujistil Sunak podle agentury Reuters v projevu.
 

Britský ministerský předseda zdůvodnil změnu v cestě k dosažení klimatických cílů tím, že ty dosavadní zatěžovaly "nepřijatelnými náklady" obyčejné lidi. Na tiskové konferenci později odmítl, že by šlo o změkčování samotných klimatických závazků. "Myšlenka, že rozmělňujeme své cíle, je zkrátka mylná," řekl podle Reuters.

Premiér v projevu ujistil, že Británie dodrží svůj slib snížit emise skleníkových plynů na takzvanou čistou nulu do roku 2050, ale učiní tak podle něj "lepším, přiměřenějším způsobem".

Sunak argumentoval, že Británie je "napřed před kteroukoli jinou zemí světa" v přechodu na zelenou ekonomiku, ale upozornil, že příliš rychlé změny by hrozily "ztrátou souhlasu Britů".

"Jak může být správné teď říkat britským občanům, aby obětovali ještě více než ostatní?" cituje agentura AP Sunaka. Řekl také, že jeho vláda nebude zavádět nové daně, které by lidi odrazovaly od létání, nebude zakazovat novou těžbu ropy a plynu v Severním moři, ani nebude žádnou domácnost nutit k opatřením na zvýšení energetické účinnosti.

Podle Reuters premiér rovněž oznámil, že vláda brzy ohlásí reformy v oblasti britské strategie rozvoje energetické infrastruktury.

Očekávané oznámení rozhněvalo ekologické organizace, opoziční politiky i část britského průmyslu, ale potěšilo ty, kteří se obávali nákladů přechodu na obnovitelné zdroje energie.

"Dnes jde o projev slabosti zoufalého, bezcílného premiéra, který tančí podle malé menšiny v jeho straně," komentoval krok expert opozičních labouristů na energetickou bezpečnost a bývalý předseda strany Ed Miliband. Podle něj odklad ukončení prodeje benzinových a dieselových automobilů zatíží rodiny dalšími miliardami nákladů a poškodí důvěru investorů v Británii.

Jihokorejská automobilka Kia uvedla, že krok Británie by mohl způsobit zmatek v odvětví i mezi spotřebiteli a narušit dodavatelské řetězce. Krok podle ní "mění složitá jednání v dodavatelských řetězcích a produktové plánování".

"Opuštění těchto cílů a odkládání kroků, které nás mají přivést k čisté nule, je nesrozumitelné v době, kdy jiné země prudce zvyšují své úsilí o nalákání výrob a pracovních míst budoucnosti," řekla šéfka britské pobočky Světového fondu na ochranu přírody (WWF) Tanya Steelová.

Expert na energetiku z pravicově orientovaného ekonomického institutu IEA Andy Mayer naopak krok britské vlády uvítal. "Vládní politiky jako zákaz benzinových a dieselových automobilů a plynových kotlů zašly příliš daleko v tom, že ubližují rodinám a podnikům za minimální zisk pro životní prostředí," řekl Mayer.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

21.9.2023 06:27
Kdo ví, co v tom čase bude, že.
Odpovědět
JO

Jarka O.

21.9.2023 14:25 Reaguje na smějící se bestie
Spalovací motory nebudou v tom čase zakázané, škoda by tam měla rychle začít zvýšeně vyvážet :)
Odpovědět
DV

Daniel Vondrouš

22.9.2023 16:20
Velká Británie tak sladila svou politiku s EU na stejný rok - tedy 2035. To je ale spíš politický signál pro veřejnost. Automobilový průmysl se přirozeně snaží dohnat asijskou konkurenci v elektromobilitě sám čistě z pudu sebezáchovy. A má-li přežít, musí to udělat podstatně rychleji. Přežít by přitom měl, protože je na něj navázáno opravdu hodně pracovních míst - zejména u nás. Tak snad ho staromilci nebudou brzdit házením klacků pod nohy. Škodovka taky jede elektro https://www.skoda-auto.cz/emobilita/skoda-emobilita
Odpovědět
JO

Jarka O.

22.9.2023 18:47
Není důvod zavodit s asiaty v el mobilitě. Škoda by si měla snažit zachovat nebo koupit v licenci výrobu ekologických a úsporných spalovacích motorů, však jich bylo ještě nedávno vyvíjeno dost, s manuální přehazovačkou, jednoduché, málo elektroniky, manuální stahování okýnek, a za pár let by s tím udělala díru do světa. Bylo by to mnohem ekologičtější a praktičtější auto než elkára.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist