Svaz průmyslu a dopravy: Cíle EU v automobilovém průmyslu nejsou splnitelné
"Nárůst zájmu o elektrické vozy poklesl. V posledních letech stoupl, dostal se z 14 na 16 procent, my jsme očekávali, že to bude 20 procent v Evropě v průměru v letošním roce, dostali jsme se ale zpátky na 14 procent," uvedl Jahn. Považuje proto za nutné cíle přehodnotit. "Pokud se nepodaří je přehodnotit, příští roky budou velmi bolestné, budeme muset buď platit pokuty, nebo si kupovat kredity od jiných automobilek," doplnil.
Podobný názor vyjádřil i Turek. "Co se děje od teď do roku 2035, je nesplnitelné a znamená to buď zaplatit pro celý automobilový průmysl v Evropě asi 15 miliard eur na pokutách, nebo nevyrobit dva až 2,5 milionu aut, to znamená přijít o mnoho pracovních míst, mluví se o zavírání továren," doplnil.
Škodovka může podle Jahna splnit cíle buď tak, že dá ještě větší slevy na elektrické vozy, což by firmu ale přivedlo do hlubokého minusu, nebo naopak snížit prodej vozů se spalovacími motory, což by ale také způsobilo propad. "Finančně nás to v každém případě negativně ohrozí, jsme ve fázi, kdy potřebujeme vytvářet profit na financování transformace. Jasno bychom potřebovali mít tak před rokem," sdělil.
Jahn zároveň upozornil, že na elektromobilech se nedá vydělat a ve společnosti bude poměrně velká část konzervativních lidí, kteří novou technologii chtít nebudou. "Pokud automobilky nebudou vydělávat, budou se zavírat továrny. Co to dělá je, že to ohrožuje pracovní místo 13,8 milionu lidí v automobilovém průmyslu," doplnil Turek.
Ekonom Václav Vislous (Piráti), člen výboru zastupitelstva hlavního města Prahy pro energetiku řekl, že elektromobily budou do roku 2035 levnější než tradiční automobily. Přechod na elektromobilitu podle něj znamená úplnou změnu v byznysu, na kterou je nutné se připravit a mít stabilní regulační prostředí. Turek navrhuje nechat průmysl následujících deset až dvacet let bez regulací a zrušit normu Euro 7. I Jahn považuje za nutné zásadně přehodnotit cíle, pokud ale bude ale transfromace nastavena správně a racionálně, může na tom český automobilový průmysl vydělat, tvrdí.
Usilovat o úpravu cílů EU v automobilovém průmyslu chce i premiér Petr Fiala (ODS) a ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Vzniknout by měla společná iniciativa podobně smýšlejících členských států.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (6)
Viktor Šedivý
13.10.2024 22:59V tom případě jste zcela nekompetentní tlupa.
Anebo jste věděli, ale čekali, jaká bude odměna za konformitu?
To by bylo ještě horší.
Lukas B.
14.10.2024 13:13 Reaguje na Viktor Šedivýpepa knotek
14.10.2024 09:20Viktor Šedivý
14.10.2024 09:42 Reaguje na pepa knotekPetr Pavlata
14.10.2024 13:42Problém je obecná nekomkurenceschopnost, ne elektromobilita.
Ve chvíli, kdy se ten průmysl dusí ze všech stran - ať už z cen vstupů, regulací na vše, pracovním právem, kolektivními smlouvami, ideologickými požadavky - těžko lze čekat inovace.
Myslím, že v této fázi je to již neopravitelné, celý kontinent by potřeboval nové paradima. Ale to se nestane.
Očekávám tedy exodus toho životaschopného průmyslu a lidí s nějakým potenciálem ven.
Třeba takova UAE a SA už zde vyloženě loví, a i pro běžné zaměstnance nabízí až pohádkové odměny. Zkuste si někdy poslechnout, nak mluví jejich vláda (ústup od fosilní ekonomiky k technologické, v EU je špatně, pojďme na nákup "domácíto stříbra" - myšleno lidí a firem).
Ale nejvíc vydělá USA - už dekádu zde běží emancipace na Čínské výrobě, která nabírá spád....
EU půjde do výprodeje a vše hodnotné se vystěhuje.