https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/svaz-prumyslu-a-dopravy-cile-eu-v-automobilovem-prumyslu-nejsou-splnitelne
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Svaz průmyslu a dopravy: Cíle EU v automobilovém průmyslu nejsou splnitelné

13.10.2024 19:00 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Cíle transformace automobilového průmyslu v Evropě není možné splnit, shodl se na tom europoslanec Filip Turek (Přísaha a Motoristé) a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR, který je zároveň členem představenstva Škoda Auto Martin Jahn v pořadu České televize Otázky Václava Moravce. Pokud se podle Jahna nepodaří cíle přehodnotit, budou automobilky platit pokuty nebo kupovat regulačních kredity. Turek se obává, že transformace povede ke krachu automobilek.
 
V roce 2025 by se pro automobilky v EU měla snížit povolená hranice emisí. EU počítá také se zákazem prodeje aut se spalovacím motorem po roce 2035. Jahn ale tvrdí, že pro většinu automobilek nebude možné vytyčené cíle naplnit.

"Nárůst zájmu o elektrické vozy poklesl. V posledních letech stoupl, dostal se z 14 na 16 procent, my jsme očekávali, že to bude 20 procent v Evropě v průměru v letošním roce, dostali jsme se ale zpátky na 14 procent," uvedl Jahn. Považuje proto za nutné cíle přehodnotit. "Pokud se nepodaří je přehodnotit, příští roky budou velmi bolestné, budeme muset buď platit pokuty, nebo si kupovat kredity od jiných automobilek," doplnil.

Podobný názor vyjádřil i Turek. "Co se děje od teď do roku 2035, je nesplnitelné a znamená to buď zaplatit pro celý automobilový průmysl v Evropě asi 15 miliard eur na pokutách, nebo nevyrobit dva až 2,5 milionu aut, to znamená přijít o mnoho pracovních míst, mluví se o zavírání továren," doplnil.

Škodovka může podle Jahna splnit cíle buď tak, že dá ještě větší slevy na elektrické vozy, což by firmu ale přivedlo do hlubokého minusu, nebo naopak snížit prodej vozů se spalovacími motory, což by ale také způsobilo propad. "Finančně nás to v každém případě negativně ohrozí, jsme ve fázi, kdy potřebujeme vytvářet profit na financování transformace. Jasno bychom potřebovali mít tak před rokem," sdělil.

Jahn zároveň upozornil, že na elektromobilech se nedá vydělat a ve společnosti bude poměrně velká část konzervativních lidí, kteří novou technologii chtít nebudou. "Pokud automobilky nebudou vydělávat, budou se zavírat továrny. Co to dělá je, že to ohrožuje pracovní místo 13,8 milionu lidí v automobilovém průmyslu," doplnil Turek.

Ekonom Václav Vislous (Piráti), člen výboru zastupitelstva hlavního města Prahy pro energetiku řekl, že elektromobily budou do roku 2035 levnější než tradiční automobily. Přechod na elektromobilitu podle něj znamená úplnou změnu v byznysu, na kterou je nutné se připravit a mít stabilní regulační prostředí. Turek navrhuje nechat průmysl následujících deset až dvacet let bez regulací a zrušit normu Euro 7. I Jahn považuje za nutné zásadně přehodnotit cíle, pokud ale bude ale transfromace nastavena správně a racionálně, může na tom český automobilový průmysl vydělat, tvrdí.

Usilovat o úpravu cílů EU v automobilovém průmyslu chce i premiér Petr Fiala (ODS) a ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Vzniknout by měla společná iniciativa podobně smýšlejících členských států.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Viktor Šedivý

13.10.2024 22:59
A to došlo Svazu průmyslu a dopravy teprve teď?

V tom případě jste zcela nekompetentní tlupa.

Anebo jste věděli, ale čekali, jaká bude odměna za konformitu?
To by bylo ještě horší.

Odpovědět
LB

Lukas B.

14.10.2024 13:13 Reaguje na Viktor Šedivý
JP Morgan nebo Henry Fordasi mohl dělat se svým majetkem co chtěl a mohl říkat co si myslel. najatý manažer řídící firmu vlastněnou nepřehledným propletencem fondů být konformní prostě musí, nebo zítra nebude najatým manažerem a premie nebudou.
Odpovědět
pk

pepa knotek

14.10.2024 09:20
Ještě před rokem tvrdil tento jediný český člen představenstva Škoda Auto, že do elektromobility bylo již investováno tolik, že tento směr je nezvratný. To jsou veletoče.
Odpovědět

Viktor Šedivý

14.10.2024 09:42 Reaguje na pepa knotek
Opustit špatně zvolenou cestu je umění, ve kterém nejsou (nejen) lidé v politice příliš zdatní.
Odpovědět
PP

Petr Pavlata

14.10.2024 13:42
Už je pozdě, jdeme pod vodu.
Problém je obecná nekomkurenceschopnost, ne elektromobilita.
Ve chvíli, kdy se ten průmysl dusí ze všech stran - ať už z cen vstupů, regulací na vše, pracovním právem, kolektivními smlouvami, ideologickými požadavky - těžko lze čekat inovace.
Myslím, že v této fázi je to již neopravitelné, celý kontinent by potřeboval nové paradima. Ale to se nestane.
Očekávám tedy exodus toho životaschopného průmyslu a lidí s nějakým potenciálem ven.
Třeba takova UAE a SA už zde vyloženě loví, a i pro běžné zaměstnance nabízí až pohádkové odměny. Zkuste si někdy poslechnout, nak mluví jejich vláda (ústup od fosilní ekonomiky k technologické, v EU je špatně, pojďme na nákup "domácíto stříbra" - myšleno lidí a firem).
Ale nejvíc vydělá USA - už dekádu zde běží emancipace na Čínské výrobě, která nabírá spád....
EU půjde do výprodeje a vše hodnotné se vystěhuje.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

14.10.2024 19:30 Reaguje na Petr Pavlata
Jasně. EÚ si zvolením Green Dealu podepsalo ekonomický ortel smrti.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist