https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/svaz-prumyslu-cesko-se-musi-rychleji-chystat-na-nastup-vodikove-ekonomiky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Svaz průmyslu: Česko se musí rychleji chystat na nástup vodíkové ekonomiky

15.2.2024 10:30 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Podcenění nástupu vodíkové ekonomiky v České republice může mít negativní dopad na růst HDP, zaměstnanost a příliv nových investic. Stát se proto musí důsledněji a systematičtěji zaměřit na využití vodíku v průmyslu či dopravě. V opačném případě hrozí, že po roce 2030 budou firmy mimo jiné platit vysoké pokuty za nedodržování evropských směrnic a mít dražší emisní povolenky. Vychází to ze studie, kterou si nechal vypracovat Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR).
 

V současnosti se vodík v Česku využívá převážně v chemickém průmyslu, a to jako surovina a meziprodukt pro výrobu čpavku, anilinu nebo v rafineriích. V dopravě se využívá minimálně, v loňském roce bylo v Česku registrovaných 24 osobních vodíkových vozidel. V energetice a teplárenství není využíván vůbec, uvádí tisková zpráva svazu.

"Vodík přitom pro naši ekonomiku představuje příležitost. Ze začátku bude sloužit primárně pro plnění závazných evropských cílů, ale s rozvojem vodíkové ekonomiky a snižováním ceny bude jeho využití mnohem širší. Stejně jako ostatní státy Evropské unie jsme se i my zavázali k tomu, abychom postupně snižovali uhlíkovou stopu v dopravě a průmyslu, a právě vodík může v tomto směru sehrát velkou roli," řekl prezident svazu Jan Rafaj.

"Jako stát ovšem nesmíme zaspat a přípravu na masové využití vodíku nesmíme podcenit. Zároveň bychom měli o vodíku a jeho přednostech i případných negativních dopadech mnohem více komunikovat," dodal.

Za hlavní důvody proč se v Česku vodík nevyužívá, označuje svaz vyšší cenu a nevybudovanou infrastrukturu. "V horizontu roku 2030, kdy budeme muset plnit povinné cíle Evropské unie, je důležité zaměřit se na to, abychom byli schopni si dostatek vodíku vyrobit i sami v Česku. Především jde o RFNBO neboli takzvaný zelený vodík, který se vyrábí díky energii z obnovitelných zdrojů. Nová evropská směrnice o obnovitelných zdrojích vyžaduje, aby byl právě podíl RFNBO vodíku v průmyslu a dopravě od roku 2030 stále vyšší a vyšší," uvedl Rafaj.

Veřejné vodíkové čerpací stanice jsou podle svazu v Česku prozatím čtyři – v Praze, Litvínově, Vítkovicích a Mstěticích u Prahy. Obdobně jako ve zbytku Evropy i v Česku zatím schází produktovody, kterými by vodík do země proudil ze zahraničí. Podle Rafaje je možné včasnou přípravou na využití vodíku v nadcházejících šesti letech vytvořit až 9000 pracovních míst, zvýšit HDP a snížit uhlíkovou stopu, což povede k menším útratám za emisní povolenky.

Studii o možném využití a budoucnosti vodíku v České republice si nechal SP ČR vypracovat u společnosti PwC. Partnerem studie je Orlen Unipetrol. Studie vznikala od loňského listopadu do začátku letošního února.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (16)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

15.2.2024 11:37
Nebýt čecháčkové postiženi ropáckou demagogií, mohli v tomhle sektoru výrazně expandovat a stát se výrazným producentem a to za evropské kačáky. Ten článek je z roku 22 a stalo se u nás v tomhle směru něco?
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-ocima-byznysu-cash-only-zacina-vodikove-stoleti-promarni-cesko-svoji-sanci-185895#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&dop_req_id=fciyVkslcAc-202201161008&dop_id=185895&source=hp&seq_no=2&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Snad jen Dědek, není to málo Pavle Pavloviči?
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-miliardar-dedek-rozjizdi-v-cesku-vodikovy-byznys-jeho-startup-vydelava-186109#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&dop_req_id=ZAXfVos5LpT-202201200931&dop_id=186109&source=hp&seq_no=4&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

15.2.2024 18:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč nám pane Hanzle nejdete vzorem a elektrolyzér společně s úžasně levnou a kdykoli dostupnou elektřinou z FVE , kterou se chlubíte, již nevyužíváte ?

Rádi se s dalšími čtenáři Ekolistu přijedeme do Brna podívat, jak se to má dělat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.2.2024 11:24 Reaguje na Miroslav Vinkler
Protože nevlastním strojařskou firmu. Je tak složité to pchopit? Kdybych ji měl, určitě bych do tohoto byznysu šel.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.3.2024 17:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak ji založte, lemple líný.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

16.2.2024 09:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy nikdy nezklamete, do čistě technického problému zamotat politiku, všechny onálepkovat. Který stát je, popřípadě v blízké budoucnosti bude "výrazným producentem a to za evropské kačáky"?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.2.2024 11:28 Reaguje na Milan Dostál
Tohle je celý systém za závratné stamiliardy a v tom už má stát svoji roli vždycky, ať chceme nebo nikoliv. Já jsem pro minimální zásahy státu do ekonomiky, ale stát vytváří podmínky a dnes, bohužel, platí i dotace. Pokud jsou ale z EU, je škoda je nevyužít, bo zisk by šel k nám.
Odpovědět
pk

pepa knotek

16.2.2024 08:47
Elektrolyzér + vzducholoď, to bude něco - už ať na to vypíšou dotace.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.2.2024 11:41 Reaguje na pepa knotek
Vzducholodě fungovaly, dokud nebylo vymyšleno letadlo. Pokud by někdo vymyslel lepší způsob ukládání elektřiny, nemělo by skutečně cenu stavět ve velkém mohutné lyzéry, i když pro průmysl i dopravu bude potřeba vodík vždycky.
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.2.2024 09:06
tento článek také správně nastiňuje problém a dává možnost k návrhu správného řešení:
1. absolutní elektrifikace není možná. Není možné všude zavádět topení TČ, bezohledně tam, kde TČ nemůže z principu fungovat, tam, kde ho nelze instalovat- topte elektřinou, zbankrotujete nebo umřete na podchlazení- hlavně děti! To je opravdu inteligentní ekologické řešení, že p. Hanzle!!! Elektrická auta nefungují všude, někde jsou nutné spalovací motory, jinak nám taky může zkolabovat průmysl a nebudou peníze na nic!
2. jediná dnes smyslplná energet. koncepce proto dnes jsou JE a k nim dorovnávací plynové elektrárny. Nemá asi smysl dát pokuty na plyn, zakázat plynové kotle, potom elektřinu vyrábět plyn. elektrárnami -opět řešení s IQ 50 vedoucí k záhubě.
3. plyn stále produkuje CO2, proto opět jediné inteligentní řešení je využití plynových elektráren a distribuce a dodávat tam vodík (nebo jiné ekol. plyny- zatím nejsou!, pro spaloací motory syntetická palivy- levná zatím nejsou!), postupně zemní plyn nahrazovat vodíkem, tak aby to bylo hospodářsky únosné.
4. proč není možné topit hned vodíkem, hned nahradit uhelné elektrárny FV apod? Opět jednoduché řešení pro člověka s IG nad 50! Protože, to p. Hanzle, ještě nefunguje! Pro FV schází úložiště, výroba vodíku je předražená. Nelze platit za kWh 50Kč! To snad musí pochopit i ten, který neumí ani číst!
5. proto, aby nám to vše fungovalo, musíme místo dotací 200tis na jednu FV elektrárnu na RD mít peníze na výzkum, hledat efekt. výrobu vodíku, úložiště energie, recyklovatelnost baterí a elektroaut, ne aby auto mělo životnost 3 r. - to je záchrana ekologe?
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.2.2024 09:32 Reaguje na Honza Honza
nebo nyní dávat podporu 200tis na jednu FV na domě, v létě je odpojovat a až FV na střechách bude více, tak zakázat jejich připojení k síti - to je odpovědná šetřící ekonomika státu?
Ať si FV každý pořídí sám, pro toho, pro nějž bude výhodná - je přeci zadarmo! ten kdo ji umí spotřebovat např. pro své elektroauto, na ohřev bazénu, na klimatizaci, rekuperaci, apod.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.2.2024 20:19 Reaguje na Honza Honza
Buzerace je ideální ropácký systém, aby pak fakt nic nešlo.
Odpovědět
va

vaber

16.2.2024 09:48
pěkná věta ,, Stát se proto musí důsledněji a systematičtěji zaměřit na využití vodíku,,
co je tím míněno ,stát se musí zaměrit, mám tomu rozumět že podikatelé už nepodnikají ,obrovské společnosti a miliardáři jen čekají až jim stát zaručí zisk a další miliardy , tak se buduje spavedlivá svobodná společnost,
možná zůstane podnikatelem už jen hospodský,
Odpovědět

Radek Čuda

16.2.2024 15:08
Fakt nehrozí, že by u nás OZE produkovaly takové přebytky, aby mělo smysl o výrobě zeleného vodíku uvažovat. Myslím, že min hezkých pár let budeme rádi, když produkce OZE umožní postupně omezovat/nahrazovat uhelky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.2.2024 11:37 Reaguje na Radek Čuda
Elkektrolyzér je pro vyrovnávání výkonu vstupujícího do sítě, který v OZE je vždy kolísavý, ať je jich, kolik chce. A vodíková elektrárna by byla vždy pouze špičková, tj. vyráběla by nejdražší elektřinu.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.2.2024 19:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak ať se udělá chytrá síť, platí se všude spotové ceny a uvidí se, jak se ta zelená H2 energetika vyplatí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.2.2024 20:18 Reaguje na Jiří Svoboda
Ona SE asi neudělá. Ale průběžně se přebudovává, na Západě jsou dál, ale u nás to taky funguje. A taky je možno udělat si smlouvu za spot, možná jen firma, to ale nevím. Prodávat se dá za spot nebo paušál.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist