Svaz průmyslu: Česko se musí rychleji chystat na nástup vodíkové ekonomiky
V současnosti se vodík v Česku využívá převážně v chemickém průmyslu, a to jako surovina a meziprodukt pro výrobu čpavku, anilinu nebo v rafineriích. V dopravě se využívá minimálně, v loňském roce bylo v Česku registrovaných 24 osobních vodíkových vozidel. V energetice a teplárenství není využíván vůbec, uvádí tisková zpráva svazu.
"Vodík přitom pro naši ekonomiku představuje příležitost. Ze začátku bude sloužit primárně pro plnění závazných evropských cílů, ale s rozvojem vodíkové ekonomiky a snižováním ceny bude jeho využití mnohem širší. Stejně jako ostatní státy Evropské unie jsme se i my zavázali k tomu, abychom postupně snižovali uhlíkovou stopu v dopravě a průmyslu, a právě vodík může v tomto směru sehrát velkou roli," řekl prezident svazu Jan Rafaj.
"Jako stát ovšem nesmíme zaspat a přípravu na masové využití vodíku nesmíme podcenit. Zároveň bychom měli o vodíku a jeho přednostech i případných negativních dopadech mnohem více komunikovat," dodal.
Za hlavní důvody proč se v Česku vodík nevyužívá, označuje svaz vyšší cenu a nevybudovanou infrastrukturu. "V horizontu roku 2030, kdy budeme muset plnit povinné cíle Evropské unie, je důležité zaměřit se na to, abychom byli schopni si dostatek vodíku vyrobit i sami v Česku. Především jde o RFNBO neboli takzvaný zelený vodík, který se vyrábí díky energii z obnovitelných zdrojů. Nová evropská směrnice o obnovitelných zdrojích vyžaduje, aby byl právě podíl RFNBO vodíku v průmyslu a dopravě od roku 2030 stále vyšší a vyšší," uvedl Rafaj.
Veřejné vodíkové čerpací stanice jsou podle svazu v Česku prozatím čtyři – v Praze, Litvínově, Vítkovicích a Mstěticích u Prahy. Obdobně jako ve zbytku Evropy i v Česku zatím schází produktovody, kterými by vodík do země proudil ze zahraničí. Podle Rafaje je možné včasnou přípravou na využití vodíku v nadcházejících šesti letech vytvořit až 9000 pracovních míst, zvýšit HDP a snížit uhlíkovou stopu, což povede k menším útratám za emisní povolenky.
Studii o možném využití a budoucnosti vodíku v České republice si nechal SP ČR vypracovat u společnosti PwC. Partnerem studie je Orlen Unipetrol. Studie vznikala od loňského listopadu do začátku letošního února.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (16)
Pavel Hanzl
15.2.2024 11:37https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-ocima-byznysu-cash-only-zacina-vodikove-stoleti-promarni-cesko-svoji-sanci-185895#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&dop_req_id=fciyVkslcAc-202201161008&dop_id=185895&source=hp&seq_no=2&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Snad jen Dědek, není to málo Pavle Pavloviči?
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-miliardar-dedek-rozjizdi-v-cesku-vodikovy-byznys-jeho-startup-vydelava-186109#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&dop_req_id=ZAXfVos5LpT-202201200931&dop_id=186109&source=hp&seq_no=4&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Miroslav Vinkler
15.2.2024 18:42 Reaguje na Pavel HanzlRádi se s dalšími čtenáři Ekolistu přijedeme do Brna podívat, jak se to má dělat.
Pavel Hanzl
17.2.2024 11:24 Reaguje na Miroslav VinklerMilan Dostál
16.2.2024 09:20 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
17.2.2024 11:28 Reaguje na Milan Dostálpepa knotek
16.2.2024 08:47Pavel Hanzl
17.2.2024 11:41 Reaguje na pepa knotekHonza Honza
16.2.2024 09:061. absolutní elektrifikace není možná. Není možné všude zavádět topení TČ, bezohledně tam, kde TČ nemůže z principu fungovat, tam, kde ho nelze instalovat- topte elektřinou, zbankrotujete nebo umřete na podchlazení- hlavně děti! To je opravdu inteligentní ekologické řešení, že p. Hanzle!!! Elektrická auta nefungují všude, někde jsou nutné spalovací motory, jinak nám taky může zkolabovat průmysl a nebudou peníze na nic!
2. jediná dnes smyslplná energet. koncepce proto dnes jsou JE a k nim dorovnávací plynové elektrárny. Nemá asi smysl dát pokuty na plyn, zakázat plynové kotle, potom elektřinu vyrábět plyn. elektrárnami -opět řešení s IQ 50 vedoucí k záhubě.
3. plyn stále produkuje CO2, proto opět jediné inteligentní řešení je využití plynových elektráren a distribuce a dodávat tam vodík (nebo jiné ekol. plyny- zatím nejsou!, pro spaloací motory syntetická palivy- levná zatím nejsou!), postupně zemní plyn nahrazovat vodíkem, tak aby to bylo hospodářsky únosné.
4. proč není možné topit hned vodíkem, hned nahradit uhelné elektrárny FV apod? Opět jednoduché řešení pro člověka s IG nad 50! Protože, to p. Hanzle, ještě nefunguje! Pro FV schází úložiště, výroba vodíku je předražená. Nelze platit za kWh 50Kč! To snad musí pochopit i ten, který neumí ani číst!
5. proto, aby nám to vše fungovalo, musíme místo dotací 200tis na jednu FV elektrárnu na RD mít peníze na výzkum, hledat efekt. výrobu vodíku, úložiště energie, recyklovatelnost baterí a elektroaut, ne aby auto mělo životnost 3 r. - to je záchrana ekologe?
Honza Honza
16.2.2024 09:32 Reaguje na Honza HonzaAť si FV každý pořídí sám, pro toho, pro nějž bude výhodná - je přeci zadarmo! ten kdo ji umí spotřebovat např. pro své elektroauto, na ohřev bazénu, na klimatizaci, rekuperaci, apod.
Pavel Hanzl
18.2.2024 20:19 Reaguje na Honza Honzavaber
16.2.2024 09:48co je tím míněno ,stát se musí zaměrit, mám tomu rozumět že podikatelé už nepodnikají ,obrovské společnosti a miliardáři jen čekají až jim stát zaručí zisk a další miliardy , tak se buduje spavedlivá svobodná společnost,
možná zůstane podnikatelem už jen hospodský,