Svět by měl podle šéfa firmy Aramco přestat snít o odchodu od ropy a plynu
18.3.2024 20:13 | HOUSTON
( ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy a plynu. Uvedl to podle serveru CNBC generální ředitel saúdskoarabské státní ropné skupiny Saudi Aramco Amín Násir na energetické konferenci v Houstonu. Dodal, že prognózy počítají s pokračujícím růstem poptávky po fosilních palivech v příštích letech.
"Ve skutečném světě současná transformační strategie viditelně selhává na většině front, protože naráží na tvrdou realitu," prohlásil Násir. "Naléhavě potřebujeme restartovat transformační strategii. A já mám tento návrh: Měli bychom opustit fantazii o postupném odchodu od ropy a plynu. Namísto toho bychom do těchto paliv měli investovat tak, abychom zohlednili realistické odhady poptávky," dodal.
Mezinárodní agentura pro energii (IEA) v loňském roce předpověděla, že poptávka po ropě, plynu a uhlí dosáhne do roku 2030 svého vrcholu. To však Násir označil za nepravděpodobné. Naznačil, že agentura se příliš soustředí na poptávku ve Spojených státech a v Evropě a měla by se více zaměřit na situaci v rozvíjejících se zemích. Ty podle něj budou motorem budoucího růstu poptávky po ropě a plynu, píše server CNBC.
Násir rovněž uvedl, že alternativní zdroje energie zatím nedokázaly ve velkém měřítku nahradit fosilní paliva, ačkoliv do nich svět v uplynulých dvou desetiletích investoval přes 9,5 bilionu dolarů (zhruba 220 bilionů Kč). Dodal, že větrná a sluneční energie se v současnosti na globálních dodávkách energie podílí méně než čtyřmi procenty, zatímco podíl fosilních paliv v tomto století klesl pouze mírně, a to z 83 na 80 procent.
Násir vyzval, aby se svět kromě obnovitelných zdrojů energie více zaměřil také na snižování emisí z ropy a plynu. "Nové energetické zdroje a technologie bychom měli zavádět postupně, až budou skutečně připravené a ekonomicky konkurenceschopné ," uvedl rovněž.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (14)
Obejít se bez ropy je zásadní výzva. Mobilita se zásuvkou je trapná.
Odpovědět
A jak jinak omezíme lidem mobilitu, když ne přes paliva? To by zase byla ztráta desetiletí v dosažení tohoto ideologicky cenného cíle.
Odpovědět
Omezit se musí. Stačí se podívat na přeplněná parkoviště a další prodeje. Je potřeba tohle plýtvání ukončit.
80% jízd jen s řidičem, některá auta vyjedou jen parkrat za týden. Efektivita provozu a sdílená mobilita je nutnost.
Odpovědět
sdílená mobilita jak pro koho, když ji chcete, tak si mějte, ale mě do toho vůbec netahejte a už vůbec se nepokoušejte mi ji nařídit!!!!!!!
Odpovědět
V minulosti všechny sociálněinženýrské pokusy zachránit svět nebo udělat svět spravedlnější zkrachovaly. A i když se vám podobným se to podaří nařídit, tak to také zkrachuje. Jen svobodná rozhodnutí mají nárok přežít.
Odpovědět
No...
"Potřeby většiny převažují nad potřebami menšiny, nebo jednotlivce."
Nu, a až si "větší část Gaussovy křivky IQ" konečně uvědomí, co se děje, tak bych řekl, že se svět na nějakého Hoška - a další hvězdy jasné ze zdejší, návštěvnost zvyšující, "diskuze" - z vysoka víš co :)
Odpovědět
Jste příliš mladý komunista na takové soudy. MMCH jen komunisti si mezi sebou tykali.
Odpovědět
MHD mě s přestupem doveze do práce za 50 min. autem jsem tam za 10 minut, co myslíte že si vyberu a to nemluvím o obcích, kde dnes MHD nefunguje vůbec. Jak dopadly firmy co sdílená auta nabízely - je to ztrátový byznys i ve městech se statisíci obyvateli. S politikou ukončit, omezit, nařídit se nechte vyfotit - to už tady bylo.
Odpovědět
Bylo by fajn, kdyby se podařilo omezit tu obrovskou masu aut v ulicích a na silnicích.
Odpovědět
První krok se některým sociálním inženýrům podařil, přijali zákaz výroby spalovacích motorů k nějakému roku na všelijakých místech na Zemi s hlasitou reklamou. No teď zjistili, že to tak nelze řešit, tak to začnou potichu odvolávat. Jak příznačné.
Odpovědět
Jogurt vyrobený v Madetě Tábor se musí vézt na Moravu, aby se jogurt vyrobený v Olmě Olomouc musel vézt do jižních Čech, protože to tak neviditelná ruka trhu chce. Ten váš nápad na omezení dopravy a kamionů zkuste u obchodníků prosadit, to jsem zvědav jak pochodíte. O bílých dodávkách rozvážejících budoucí odpad dovezený z druhé půlky zeměkoule nemá cenu psát.
Odpovědět
Evropa bude jezdit na drahou elektřinu a zbytek světa na levnou ropu. No a
uhlíková stopa se bude počítat tak, aby byly ty elektromobily ekologické.
U certifikátu záleží na tom, kdo ho vystavil a na tom, kdo ho uznává. Ony
jsou i certifikáty k některým výrobkům doslova podvodné a přesto se jimi
prodejci ohánějí. Kdo tomu věří, tak je naivní neználek, který věří, že
pravda zvítězí. Čí pravda? Jaká pravda? Kolik ta pravda stála? Jak dlouho
bude pravdou, než se zjistí, že byla lží? Každopádně uspěchanost masivního
zavádění nedokonalého výrobku je pouze ideologickou záležitostí a pouze
praktičnost a ekonomická výhodnost může upřednostnit nový druh pohonu.
Ideologie přicházejí, odcházejí, ale ekonomika zůstává a je neúprosná v
tom, že zná pouze čísla a nikoliv vzletná hesla.
Odpovědět
|
|