https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/svycari-v-referendu-odmitli-trojici-ekologickych-zakonu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Švýcaři v referendu odmítli trojici ekologických zákonů

14.6.2021 11:20 | BERN (ČTK)
Proti zákazu umělých pesticidů se vyjádřilo 61 procent voličů. Kdyby zákaz prošel, stalo by se Švýcarsko teprve druhou zemí na světě, která k tomu přistoupila. Záměr hospodařit stoprocentně bio oznámil před několika lety Bhútán.
Proti zákazu umělých pesticidů se vyjádřilo 61 procent voličů. Kdyby zákaz prošel, stalo by se Švýcarsko teprve druhou zemí na světě, která k tomu přistoupila. Záměr hospodařit stoprocentně bio oznámil před několika lety Bhútán.
Švýcaři v referendu odmítli trojici návrhů z oblasti životního prostředí, včetně nového zákona o emisích oxidu uhličitého a zákazu umělých pesticidů. Naopak souhlas vyjádřili s protiteroristickým zákonem, který dává policii větší pravomoci pro nakládání s lidmi podezřelými z terorismu, a s covidovým zákonem, který dává vládě více pravomocí pro boj s pandemií, uvedla agentur Reuters.
 
Proti zákazu umělých pesticidů se vyjádřilo 61 procent voličů. Kdyby zákaz prošel, stalo by se Švýcarsko teprve druhou zemí na světě, která k tomu přistoupila. Záměr hospodařit stoprocentně bio oznámil před několika lety Bhútán. Ve Švýcarsku má sídlo firma Sygenta, jeden z největších výrobců přípravků na ochranu rostlin, kterou v roce 2017 koupil čínský gigant ChemChina, upozornila agentura AFP. Stejným poměrem byl zamítnut také návrh na poskytování dotací pouze zemědělcům, kteří se vyhýbají chemickým hnojivům.

Těsným poměrem 51,6 procenta byl zamítnut nový zákon o emisích oxidu uhličitému. Výsledek je porážkou švýcarské vlády, která nový zákon zahrnující opatření jako zvýšení přípatku na pohonné hmoty pro auta nebo zavedení poplatku na letenky, podporovala. Zákon měl pomoci ke snížení emisí podle pařížské dohody o změně klimatu. Podle ministryně životního prostředí Simonetty Sommarugaové bude nyní splnění cíle na snížení emisí do roku 2030 na polovinu úrovně z roku 1990 pro Švýcarsko velmi obtížné. Do roku 2050 se má země stát čistě emisně neutrální.

S většími pravomocemi pro policii v boji proti terorismu souhlasilo 57 procent voličů. Policie tak bude moci vytipované lidi starší 12 let lépe sledovat, omezit jejich pohyb a přimět je chodit na výslechy. Švýcaři s návrhem zákona souhlasili i přesto, že před ním varovala OSN a Organizace na ochranu lidských práv Amnesty International.

Zhruba 61 procent voličů pak souhlasilo s covidovým zákonem, který dává vládě více pravomocí pro boj s pandemií a umožňuje finanční podporu podniků v době pandemie.

Švýcarsko je známé jako země přímé demokracie. Volební účast v referendech konaných čtyřikrát do roka bývá často pod 50 procenty. Oprávněných voličů je zhruba 5,4 milionu.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (31)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

14.6.2021 11:40
Je vidět, že přímá volba vede k rozumějším výsledkům, než zastupitelská demokracie.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.6.2021 12:13 Reaguje na Richard Vacek
No, zrovna tady bych to viděl silně rozporuplně ... ty větší pravomoci policii nejsou úplně to, co bych uvítal. Ostatně, jak to mám ve Státech rád, tak takový Patriot act je rovněž z mého pohledu slušný brutál.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.6.2021 19:26 Reaguje na Richard Vacek
Ve Švýcarsku ano, u nás by to byla tragédie.
Odpovědět
KZ

Karotka Z

15.6.2021 07:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Fakt, ja myslim, ze tohle je pro nekoho tragedie uz ted a pro jineho raj na zemi. V obou pripadech
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

18.6.2021 07:20 Reaguje na Richard Vacek
prvky přímé demokracie v parlamentní demokracii. Je to demokratický plebiscit pomocí referenda, jako výrazný prvek demokracie a občanské společnosti
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

18.6.2021 07:22 Reaguje na Richard Vacek
nevím, jestli je nutné vyzdvihovat rozumnost, spíš možnost se vyjádřit a zejména téma komunikovat.
Odpovědět
RM

Roman Mysík

14.6.2021 13:20
Demokracie je politicky nepřijatelná! Je vždy třeba nějaký paskvil s přívlastkem, třeba parlamentní demokracie, lidová demokracie a tak. To se potom totiž už lidí nikdo na nic neptá!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.6.2021 15:21 Reaguje na Roman Mysík
Ten pojem je přiliš široký. Parlamentní (nepřímá) demokracie je terminus technicus a má jasný význam, přímá z větší části taky.
Ovšem ta "lidová" byla jen totalita, komáři lhali skoro jak bába.
Odpovědět
Kamil Krabice

Kamil Krabice

14.6.2021 15:15
To že Švýcaři schvalují referendem nadnárodní smlouvy uzavřené vládou, je z našeho pohledu naprosto neuvěřitelné.
Nás se nikdo neptá jestli chceme dovážet potraviny s pesticidy z amerického kontinentu, nebo jestli chceme přestěhovat náš průmysl do Indie.
Ta přímá demokracie je neco, za co musíme bojovat.
Odpovědět
KZ

Karotka Z

15.6.2021 07:57 Reaguje na Kamil Krabice
No jo, ale volit Okamuru se nenosi
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

15.6.2021 08:52 Reaguje na Karotka Z
Protože Okamůra je jen exot oblbující méně inteligentní část populace. :-)
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

15.6.2021 08:52 Reaguje na Kamil Krabice
Kravina od fejkového profilu. :)
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.6.2021 10:40 Reaguje na Kamil Krabice
Souhlas. S referendem by si politici a "podnikatele" nemohli tolik dovolovat. Neco jako svycarsky system by se mi libilo. A taky je videt, ze to slavne CO2 stve lidi i jinde nez zde.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.6.2021 15:15 Reaguje na Jarka O.
Víte kdo velmi rád používal lidové referendum? Adolf Hitler. A víte proč? Můj příspěvek dole.
Odpovědět
JO

Jarka O.

14.6.2021 18:31
Tak i bohatí Švýcaři hází do "ekologie" vidle? To tu někteří diskutující budou skřípat zuby. Stejně tak německo, kde je čistě omylem nějaké místní referendum o větrnicich, malé elektrárně na dřevo,... tak to lidi odmítnou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.6.2021 19:32 Reaguje na Jarka O.
Ekologie není každá ptákovina, kteru někdo někde navrhne.
Švýcarská demokracie funguje pouze ve Švýcarech obydlených Švýcary, protože demokracii tam mají už asi 600 let a jsou věřící helvíti.
Politikou se tam zabývá KAŽDÝ občan, před referendem si nastuduje podklady. U nás je to zcela nemyslitelné.
I tak na to Švýcaři nadávají, účast bývá pod polovinu a to je ráj pro lobbisty.
Odpovědět
KZ

Karotka Z

15.6.2021 07:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Podcenujete lidi. Naprosto zbytecne.
Odpovědět
FV

František Vochomejtl

15.6.2021 09:01 Reaguje na Karotka Z
Na téma Vámi výše zmíněného p. Okamury je třeba vědět to, že v jeho hnutí absolutně žádná demokracie, natož přímá, neexistuje. Veškerá rozhodnutí, která se v tomto hnutí dělají, musí projít jen a pouze přes něj. Protože SPD není strana přímé demokracie, ale strana přímé diktatury. Už jen bokem mohu říct, že celá SPD je podnikatelský projekt p. Okamury, který z ní sosá peníze daňových poplatníků, jak jen může a rozhodně žádnou změnu v politice nechystá. Stačí se podívat na to, jak byl vyhozen ze svého vlastního úsvitu, který vysosal až na dno...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.6.2021 09:20 Reaguje na František Vochomejtl
Přesně tak, ta strana je prakticky fašistická, ještě s rasistickým podtextem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.6.2021 09:37 Reaguje na Karotka Z
Obávám se, že nepodceňuji. Když se podívám na to šílenství, které si ráčili čecháčkové navolit do vedení státu ve svobodných volbách, tak je mi z toho zle. Stačí se podívat, co si o nás myslí EU, když nevěříte mně.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.6.2021 10:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl flagelant ... už zase.

A ta vaše slavná EU z nás sice není úplně happy, ale mám silný pocit, že proti Polsku a Maďarsku jí přijdeme ještě jako celkem výhra. A s bratry Slováky si navíc tak nějak můžeme podat ruce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.6.2021 15:13 Reaguje na Svatá Prostoto
Tím si nejsem až tak jist. Babiš je považován jednoznačně za největšího tuneláře a eorouředníci, než se rozhoupou, to trvá. Ale najednou se diví, že u nás je reálný fašismus a sami to označují jako "oligarchickou strukturu". Na to, že jsme byli za těch "starých stran" jednoznačně premianty, je to ostuda dost silná.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.6.2021 11:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Babiš má v EU právem pověst toho, co si s gustem ulívá dotace. Ale co se všeho ostatního týče, tak Orbán/Fidész nebo Kaczyński/PiS jsou průser řádově větší, protože tam nejde jen o prachy, ale jde fest do kelu demokracie jako taková i s celým prvním státem.

Ale jestli vám to tam přijde lepší, tak ok ... možná ještě berou:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.6.2021 16:20 Reaguje na Svatá Prostoto
Obávám se, že u nás jde taky "jde fest do kelu demokracie jako taková i s celým prvním státem".
Pokud finanční správa jedná jako mafie a není možná právní obrana, tak je to co??
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.6.2021 09:33
Zastupitelská demokracie je zatím nejlepší dlouhodobě testovaný systém správy země. Je tam vyvážena pravomoc vlády a její odpovědnost voličům.
Referendum je ve skutečnosti silné poškození tohoto systému.
Obecné referendum má ve svém základu fatální chybu a "čertovo kopýtko". Za jeho rozhodnutí nenese nikdo žádnou zodpovědnost, rozhodl přece "lid".
Příklad:
V roce 1978 Rakušáci uspořádali referendum o zprovoznění již hotové jaderné elektrárny v Zwentendorfu. Bylo to v době módy zelených aktivistů a odpovědí bylo NE.
Škoda řádově ve stovkách miliard, ostuda po celé Evropě, zničení celé energetické koncepce vlády, komplex celé populace trvající dodnes, prudící Rakušáky kvůli Temelínu známe všichni.
Ta základní otázka zní: I kdyby Zelení tehdy vyhráli volby, měli by odvahu provést takovou krávovinu z vládní pozice?
Myslím si že ne, to by je lidé ušlapali.

A právě lidové referendum dává prostor demagogům a módám, je rychlé a má sílu rozvrátit celý dlouhodobě budovaný systém státní správy i celkové smeřování země. Navíc v něm rozhodují lidé, kteří dané problematice vůbec nerozumí.
Proto je považuji ta totalitní prvek (taky Adolf Hitler ho rád a často používal) a časovanou bombu. Dobrovolně si je zabudovat do základu státu může chtít snad jen šílenec zvláště v situaci, kdy odpalovák drží v rudce nepřátelská velmoc.
Naštěstí se o tomhle zákonu dnes nemluví, ale obávám se, že za čas se objeví znovu.

pozn: píšu o ČR, ne o Švýcarsku, to je úplně niný příběh.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.6.2021 11:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Ten váš rakouský příklad je úplně na exkrement, bo tam není problém v ref jako takovém, ale v jeho načasování, kdy mělo být vyhlášeno PŘED výstavbou té JE.

Na druhou stranu ... byli to jejich peníze a následně jejich problémy, právo na vlastní rozhodnutí by mělo být respektováno, byť by se nakonec ukázalo jako ne úplně šťastné.

Všechno má svá pro a proti a vše nakonec jen odráží stav společnosti ... s výjimkou protektorátu:-). Většinová volba, poměrná volba, přímá demokracie, zastupitelská ... to vše jsou jen nástroje a prostředky, když bude stát společnost za vyliž, tak vás nespasí nic, když tomu bude naopak, tak bude v pohodě fungovat cokoli, osvícenou monarchii nevyjímaje:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.6.2021 14:01 Reaguje na Svatá Prostoto
Naše společnost toleruje i v nejvyšší politice zlodějiny, tunelování, okrádání lidí, nevymahatelnost práva, mediální manipulaci a stálé a zcela drzé lži.
Lidem je to jedno a jsou schopni tuhle svoloč volit i ve svobodných volbách. Tohle považuji za totální morální dno.

"Pokud zničíte morálku národa, spadne vám do klína jak zralé ovoce". V.I. Lenin
Odpovědět
li

16.6.2021 20:26 Reaguje na Pavel Hanzl
A koho volíte vy?Já jen abych věděl kdy už nastane ten ráj na zemi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.6.2021 21:52 Reaguje na
Kdo zase proboha píše o nějakém d prčic "ráji na zemi"??
Chtít normální, slušnou a poctivou politiku v rámci možností je nějaký šílený požadavek??
Už jsme šli správným směrem, stačilo ho udržet. Sme sami iba chuji.
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

15.6.2021 16:38
Co takhle referendum o konci uhlí v ČR? Např. v roce 2030? :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.6.2021 18:51 Reaguje na Karel Tejkal
A co referendum o tom, že má každý rok napršet o 10% víc, než je průměr?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist