Růst ceny elektřiny kvůli povolenkám zbrzdí nižší aktivita
"Nárůst cen emisních povolenek se promítne do zdražení silové elektřiny. Tato komodita však s nejvyšší pravděpodobností vykáže více tlumený cenový vzestup, jelikož ji ovlivňuje i celková ekonomická aktivita. Ta se sice v posledních měsících normalizuje, její návrat na předkrizové úrovně však potrvá delší dobu," uvedl analytik společnosti Cyrrus Tomáš Pfeiler.
Zdražování povolenek obecně znamená pro evropské elektrárny a továrny dodatečné náklady při spalování fosilních paliv, což má vliv mimo jiné i na ceny elektřiny. Cílem systému obchodování s emisními povolenkami je snižování emisí skleníkových plynů. Cena povolenky s vypořádáním v prosinci 2020 včera ráno vystoupila až na 30,13 eura, nejvýše od roku 2006. Podle obchodníků stojí za zdražováním kombinace faktorů, včetně zhoršeného výhledu u produkce větrné energie a příznivého vývoje na akciových trzích.
"Velkoobchodní ceny elektřiny během pandemie sice krátkodobě poklesly, ale zase se vrátily na úroveň před jejím vypuknutím. Nyní se na pražské burze pohybují přibližně na úrovních z letošního února. Důvodem je právě rostoucí cena povolenky, která spadla během krize až k 15 eurům, ale nyní je zhruba na dvojnásobku," doplnil mluvčí ČEZ Roman Gazdík. Podle něj za tím stojí pokračující snaha Evropy chránit klima, což cenu povolenek zvyšuje a zároveň snižuje atraktivitu výroby elektřiny z fosilních zdrojů.
"Spotřeba elektřiny celkově klesá, a to nejen kvůli koronaviru, ale již od minulého roku kvůli slabému německému průmyslu. Obnovitelné zdroje jsou v letošním roce obzvláště štědré, což dále oslabuje poptávku po povolenkách. Výsledkem je tedy dramatický nárůst přebytků povolenek na trhu," sdělila mluvčí Bohemia Energy Hana Novotná.
Analytik Czech Fund Lukáš Kovanda uvedl, že Evropská komise navíc výhledově plánuje rozšíření systému emisních povolenek také v oblastech letecké a námořní dopravy. "Zatížení letecké a námořní dopravy povolenkami může vést ke zdražení letenek či zboží z dovozu, které je přepravováno námořní cestou. Růst cen povolenek by tak byl indikátorem nejen možného zdražování elektřiny jako doposud, ale také právě letenek nebo dováženého zboží typu ovoce, oblečení nebo třeba elektroniky," dodal Kovanda.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (5)
Milan G
15.7.2020 10:53A teď k tomu ještě grín díl. Dochází těm idiotům v EK co vlastně dělají?
Stanislav Chytrý
15.7.2020 16:47 Reaguje na Milan GPavel Hanzl
18.7.2020 14:28 Reaguje na Stanislav ChytrýZdenek Jaroš
16.7.2020 11:10Pavel Hanzl
18.7.2020 14:32 Reaguje na Zdenek JarošMěla by být zavedena celosvětově progresivní uhlíková daň, vybíraná přímo u těžaře, jenže to by nikdy přes největší prasáky neprošlo.