https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/trh-s-uzitkovymi-elektromobily-za-tri-ctvrtleti-rostl-v-eu-i-v-cesku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Trh s užitkovými elektromobily za tři čtvrtletí rostl v EU i v Česku

3.11.2025 18:50 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Trh s užitkovými elektromobily v letošních třech čtvrtletích rostl v Evropské unii i v Česku. Tržní podíl elektromobilů v EU je ale větší u všech kategorií těchto vozidel, informovalo Centrum dopravního výzkumu (CDV). Vychází z dat Evropského sdružení výrobců automobilů, ministerstva dopravy, českého Svazu dovozců automobilů a Evropské observatoře pro alternativní paliva.
 
Počet nových lehkých užitkových vozidel na elektrický pohon, kam spadají dodávky a nákladní automobily do 3,5 tuny, v EU vzrostl za devět měsíců o 62,7 procenta a s počtem 109 332 automobilů dosáhly elektromobily v této kategorii tržního podílu 10,2 procenta.

U nákladních automobilů zaznamenal prodej elektromobilů v EU růst prodeje o 64,9 procenta a tržní podíl 3,8 procenta, prodeje nových elektrobusů vzrostly v unii za devět měsíců o 49,1 procenta a dosáhly tržního podílu 22,7 procenta.

"Počet nově registrovaných elektrických vozidel v segmentu lehkých užitkových vozidel v letošním roce v Česku významně narostl. V prvních devíti měsících jich bylo registrováno 1000, což je téměř trojnásobek oproti stejnému období loňského roku. Obdobný trend, byť v absolutních číslech zatím méně výrazný, pozorujeme i u nákladních vozidel, kde bylo za stejné období registrováno 90 bateriových elektromobilů, oproti 15 vloni," uvedl ředitel CDV Jindřich Frič. Elektrobusů v Česku koupili dopravci letos o 15 méně než loni.

Ve srovnání s Evropskou unií jsou tržní podíly elektromobilů v jednotlivých kategoriích v Česku nižší. U lehkých užitkových vozů dosáhl podíl za devět měsíců 6,9 procenta, v EU byl 10,2 procenta, u nákladních automobilů tvořily v Česku elektromobily 1,4 procenta ze všech prodaných, v unii to bylo 3,8 procenta. Podobně u elektrobusů byl v Česku jejich podíl na trhu letos 3,5 procenta, v unii ale 22,7 procenta.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

3.11.2025 19:35
kdybych byl zastánce elektro zděšení, tak by se dalo říci, že pisatel článku asi chtěl špatným zprávám dát úsměvná hesla... neb to vypadá jako zpráva pro obveselení rádoby ekologů, kteří si stěžují, že celý ten uhlíkový nesmysl, se globálně snížil v atmosféře jen o 10 %...

Bych řekl, že globálně ty státy mají uhlík v řiti, protože nejsou tak blbý jako EU, která uškrtí husu, která státům snáší zlatá vejde prosperity na debilitě uhlíkobraní ETS
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.11.2025 10:18
Problém je, že ta auta jsou natolik šíleně dotovaná, že v případě nehody, která by mohla ohrozit baterku (stačí i banální "plechařina") se vyplatí koupit další auto (které je dotované), protože stojí méně než už nedotovaná náhradní baterie.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

5.11.2025 10:52
Hlavní technik automobilky Toyota před pár lety řekl, že na výrobu jednoho elektromobilu se spotřebuje tolik vzácných kovů jako na 15 Yarisů. Kde vezmeme tyto vzácné kovy, až jejich ložiska vyplundrujeme?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.11.2025 20:56 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Na Yarise nepotřebujete asi žádný, takže 15x tolik není žádná darda a my nic neplundrujeme, bo nic netěžíme.
Ale v Evropě, která nemá zdroje lithia ani těchto kovů, jich šlakovitě přibývá.
Jak je to možný?
Všechny se ve velkém dváží z celého světa a tady končí jejich životnost, takže stačí dobrá recyklace.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist