U Břeclavi letos vznikne jedno z největších bateriových úložišť v Česku
Možnost zapojování samostatných bateriových úložišť do sítě vychází z letos schválené novely energetického zákona Lex OZE III, která po letech diskusí vymezila v Česku pravidla pro akumulaci, agregaci a flexibilitu energie.
Nyní jsou podle asociace v ČR tato zařízení zatím spíše raritou, protože neexistovalo jejich legislativní ukotvení ani finanční podpora. Několik větších systémů sice funguje, ale pouze v kombinaci s dalšími energetickými zdroji, nejčastěji v teplárnách, elektrárnách, s plynovým zdrojem či s fotovoltaikou.
"Výhodou bateriových úložišť je, že jsou relativně kompaktní a nevyžadují rozsáhlé zábory plochy a obvykle se nacházejí v méně atraktivních oblastech jako jsou průmyslové zóny," řekl Michal Sasín z MND. Například v Břeclavi se jedná o pozemek v blízkosti rozvodny vysokého napětí. "Další máme v plánu vybudovat v místě našich fotovoltaických elektráren, čímž optimalizujeme jejich využitelný výkon," dodal.
Velkokapacitní bateriová úložiště zvyšují stabilitu sítě a urychlují přechod k udržitelnější energetické skladbě. Zároveň umí reagovat nejen na přebytky, ale také nedostatky energie v síti, a tím předcházet výpadkům. Celková kapacita budovaných bateriových úložišť MND v Česku bude podle firmy 107 megawatthodin.
Další velká bateriová úložiště mimo jiné plánuje skupina Sev.en finančníka Pavla Tykače, a to ve Chvaleticích na Pardubicku a v Kladně. Svou kapacitou by měla několikanásobně předčit doposud spuštěná zařízení v ČR.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (7)
vaber
22.8.2025 08:56Jiří Svoboda
22.8.2025 10:22 Reaguje na vaberPavel Hanzl
27.8.2025 08:31 Reaguje na vaberJaroslav Pokorný
28.8.2025 21:38 Reaguje na vaberBřetislav Machaček
23.8.2025 10:37další zdražení elektřiny na investice do uložišť. Z plezíru a bez zisku je
nikdo nebuduje a neprovozuje. Z hlediska možné havárie je to jako sklad
munice, který nikomu nevadí do prvé havárie. Malá baterie, malé nebezpečí,
ale tisíce velkých je násobně větší riziko, že jedna selže a řetězovou reakcí dojde ke katastrofě.
Pavel Hanzl
27.8.2025 08:25 Reaguje na Břetislav MachačekA víte, proč právě kolobrndy občas vybuchnou? Baterie je dole v nášlapu a při přejíždění chodníků dostává silné nárazy, články se poškodí a při nabíjení se prozkratují a chytnou. Taky elauto může chytnout při havárii, nikdy jsem ale nezaznamenal požár baterie do elektrokola.

Mariánské Lázně zahajují projekt energetických úspor, ušetří desítky milionů
Liberec začal se sdílením elektřiny, zatím jen mezi svými budovami
Havlíček: Regulovaná část ceny elektřiny klesne dva týdny po rozhodnutí vlády