https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-cesku-budou-moci-vznikat-od-ledna-rodinna-zemedelska-hospodarstvi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Česku budou moci vznikat od ledna rodinná zemědělská hospodářství

26.8.2025 19:18 (ČTK)
V Česku budou moci vznikat od ledna rodinná zemědělská hospodářství. Prezident Petr Pavel podepsal novelu, jež stanoví zejména podmínky pro získání postavení rodinné farmy, zavádí evidenci a upravuje i jejich zánik. Předloha zároveň zmírní kvalifikační požadavky na vůdce převozních lodí, což by mělo podle záměru přispět k zachování provozu přívozů jako veřejné služby.

 
Do dvou let od účinnosti novely o zemědělství by mohlo v Česku být podle odhadu autorů z řad poslanců kolem 2000 rodinných zemědělských hospodářství. Do budoucna by počet zemědělských subjektů s tímto postavením mohl podle nich i růst. "Záležet ovšem bude především na tom, jaké možnosti status rodinného zemědělství svým nositelům přinese," podotkli v důvodové zprávě.

V některých státech mají rodinné farmy podle zdůvodnění například daňové výhody. Nynější novela stanoví, že výhradně osoby s přiznaným postavením rodinného zemědělského hospodářství by mohly používat toto označení v názvu, na svém výrobku, v reklamě nebo v popisu své činnosti. Chovatelům zvířat i řad členů rodinných farem by měla usnadnit práci novinka z veterinárního zákona, podle níž bude pro základní chovatelské zákroky stačit dvouletá praxe s chovem.

Postavení rodinného zemědělského hospodářství či člena takového hospodářství bude žadatelům udělovat podle předlohy Státní zemědělský intervenční fond. Rodinná farma bude muset být mikropodnikem, tedy zaměstnávat nejvýše deset pracovníků a nepřesáhnout roční obrat dva miliony eur (asi 53,2 milionu Kč). K podmínkám bude patřit ohraničení výměry obhospodařované půdy. Limit bude určovat nařízením vláda, podle ministra zemědělství Marka Výborného (KDU-ČSL) by měl být do 1000 hektarů.

Převozníci už nebudou muset mít k řízení převozní lodě na vymezené trase plné oprávnění k výkonu funkce vůdce plavidla. Postačí jim oprávnění k výkonu jakékoliv funkce člena posádky doplněné zúženým oprávněním k výkonu funkce vůdce plavidla. "V důsledku takto navržené změny nebude muset vůdce převozní lodi na vybraných trasách splňovat sadu náročných požadavků na odbornou způsobilost," stojí v důvodové zprávě.

Zmírnění kvalifikačních předpokladů pro převozníky navrhovala skupina poslanců v čele s Ivanem Adamcem (ODS) v samostatné novele o vnitrozemské plavbě. Podle vládních legislativců by ale i vzhledem k evropským předpisům nenaplnila své cíle. O principech aktuální úpravy se podle Adamce podrobně jednalo se zástupci Evropské komise.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (39)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VS

Vilda Smakal

27.8.2025 10:15
V této době by takovou farmu zakládal jen blázen !
Odpovědět
RP

Radim Polášek

27.8.2025 15:30 Reaguje na Vilda Smakal
Přesně tak.
Odpovědět
va

vaber

28.8.2025 08:19 Reaguje na Vilda Smakal
Proč blázen, když budou štědré dotace. Kolik zemědělců žije z dotací dnes?
Odpovědět
VP

Vít Prokop

28.8.2025 12:56 Reaguje na vaber
Mám 35 ha pole mám vlastní a to je rozhodující. Vzdálenost od stavení max. 2 km. Než platit čtvrt milionu každý rok na pachtovným, budu raději jezdit ve starším Zetoru a jako zámečník si tu techniku taky opravím :) A nemusím brečet jako AG nebo ZS co dají peněz za servis. Rodinná farma je základ.
Odpovědět
Pája Žížala

Pája Žížala

28.8.2025 17:01 Reaguje na Vít Prokop
Ale 35 ha, tomu se říká kovozemědělec. V USA je to hobby Farming. Nikdy vás to neuživí, možná tak zelinařina. Jedině hezky natáhnout ruku a žebrat dotace. A chválit za ně EU.
Tomu já říkám novodobé nevolnictví...
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.8.2025 17:19 Reaguje na Pája Žížala
Za socialismu byla jednou v Rudém právu reportáž, kdy novinář krátký čas pracoval v podobné farmě v Záp. Německu. Majitel, pracující v průmyslu, zdědil farmu, 40 ha, po otci. Manželce, pracující v bance, že musel slíbit, že každý rok budou mít alespoň 2 týdny dovolené. K vlastním 40 ha si pronajal dalších 40 ha, chovali 80 ks dobytka, z toho 40 ks dojnic, ale hlavně je živil plně automatizovaný prasečák na 600 ks zvířat. Po práci mu manželka pomáhala, pomáhaly i dvě děti, studenti, když přišly ze školy. Aby měli tu dovolenou, tak spolupracovali se sousedem, který měl podobné hospodářství a na dovolenou se střídali. A to, jak farmář říkal, byl vždy pořádný "záhul", postarat se, byť i jen týden, o dvě takové farmy.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

27.8.2025 10:34
A dnes jsou co, ti zemědělci rodinní, kteří po restitucích začali hospodařit
na polích předků a postupně se vypracovali i nad 1 000ha,
no !
Odpovědět
RP

Radim Polášek

27.8.2025 15:31 Reaguje na smějící se bestie
Pokuta za úspěch.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

28.8.2025 09:22 Reaguje na Radim Polášek
Máte pravdu, je to prostě trest za to, že si dovolili vybočit z průměru obvyklého ve starých členských zemích. A teď mi řekněte, je takový zemědělec ten dobrý, protože je soukromý, nebo ten špatný, protože je velký?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.8.2025 12:01 Reaguje na smějící se bestie
V době mého dětství ve vesnici na Vysočině, měli velcí sedláci nějakých 25, 30 ha. V "kraji" to mohlo být cca 50 ha. Kdo měl 100, 200 ha, byl velkostatkář. Když u nás vzniklo JZD, mělo 500 ha. Koncem 80. let jsem si ve vinařském časopisu přečetl o nějaké obci v Rakousku, kde celý katastr byl osázený vinicemi, celkem 1200 ha, a všichni ti majitelé byli v jednom družstvu. Měli tam jiný systém, každý pracoval na svém, ale všichni poslouchali vedení družstva - kde byli odborníci a družstvo řídili - kdy stříkat a čím kdy a jak hnojit, kdy se bude sklízet jaká odrůda. O podobných družstvech - ovocnářských - v Dánsku, nám přednášel ing. Kalášek, ředitel ÚKZUS. Kde by se na to hrabala naše "socialistická velkovýroba". A všichni že poslouchali vedení, protože kdyby se to někomu nelíbilo, mohl vystoupit a každý věděl, že by to byl jeho ekonomický konec. Tu nelítostnou kapitalistickou konkurenci by jako maličký vlastník neustál.
Úspěšný 5 ha podnik jsem viděl v Holansku. Pole kolem pěkného domku plná cibulových květin a mezi nimi zakleknutá 5 členná rodina. Když jsme se s nimi bavili, povzdechli si, že žádnou dovolenou nemají, že ještě ani u moře nebyli.
TO podobné znám i ze Švýcarska. Tam když v horách mladý hospodář přebere od otce těch 10, 20 kraviček, končí pro něho nějaké "rajzování" po světě, pokud si ho ovšem vůbec užil jako mladík. Protože tam také musela pracovat celá rodina.
A stejné jsem poznával i u vinařů v Řecku či Francii.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

27.8.2025 10:41
V některých státech mají rodinné farmy podle zdůvodnění například daňové výhody .................
V Polsku, pokud je mně známo, zemědělci neplatí zdravotní a důchodové pojištění.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

27.8.2025 11:20 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Ale prý také nedostávají žádný důchod.
Odpovědět
PE

Petr Elias

27.8.2025 15:45 Reaguje na Marcela Jezberová
Nesmysl. Důchody dostávají z KRUS.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

27.8.2025 15:30
1000 hektarů, to je cca hranice rozlohy, kdy se zemědělství díky úsporám z velikosti začíná vyplácet. Pod tisíc hektarů, pokud nedělají okrajové produkty s vysokým nárokem na lidskou manuální práci nebo pokud nedělají předražené bio a eko produkty pro horních deset tisíc nebo pro zeleně poblázněné hlupáky, je to na masívní dotování nebo dlouhodobé živoření při otrocké práci a nakonec ekonomický krach.
Takže je to jen další způsob, jak znevýhodnit české zemědělce a zemědělské produkty a tím i potraviny normálním běžným lidem zdražit.
Odpovědět
ZD

Zdeněk Duffek

27.8.2025 17:43
Byla vytvořena kasta "lepšolidí", kteří nemusí nic dodržovat, všechno umí hned, nejpozději do dvou let a budou dostávat štèdré podpory. Někdo musí mít vysokou skolu na to, co někomu stačí mít dva roky certikát, že viděl krávu. Takto vychováme rozmazlence, kteří bez ochrany zajdou.
Odpovědět
PE

Petr Elias

27.8.2025 19:35 Reaguje na Zdeněk Duffek
Zatím tu ve velkém podporujeme týpka, kterého bychom podporovat vůbec nemuseli a se kterým je spojena celá řada kauz (ani bych se nedivil, kdyby doopravdy nevěděl kolik má kráva žaludků, nebo že mléko nevzniká v žaludku). :D
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.8.2025 10:09 Reaguje na Petr Elias
Závist je hloupý rádce a zatemňuje mozek. Kdo umí, ten umí
a kdo neumí, tak závidí a kritizuje. Zbavit se závisti není snadné zvláště pro neschopné a líné lidi. Ti schopní se
snaží dohnat a předehnat, ale neschopní a líní pouze plivat
a nic nedělat. Přej a bude ti přáno je staré přísloví a
taky to, že bez práce nejsou koláče. Takže radím snažit se
Babišovi vyrovnat a nebo ho i předehnat a možná ho i svým
lepším podnikáním taky zruinovat, protože štěkání psů na
karavanu tu karavanu nezastaví.
Odpovědět
PE

Petr Elias

28.8.2025 10:21 Reaguje na Břetislav Machaček
Fakt si břéťo myslíš, že tomu koňovi závidím, že byl za komančů kámoš s STB a že si dokázal díky svým kontaktům a křivé páteři nahrabat ze státního (10% podíl ve Spolaně v hodnotě 370 míčů koupil za 2,7 míče; do roku 2000 si vydělal 8 míčů a za ty koupil půlku agrofertu v hodnotě 4 miliard)? :D

Jako chápu, že ty si svého stbáčka a kmotra hýčkáš protože jsi na tom morálně stejně jako on, ale ostatní ne no. A hlavně nezapomeň zase nadávat na všechny okolo a zase mu hoď lístek, koblížku. :D
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.8.2025 12:15 Reaguje na Petr Elias
Babiš, ač jsem ANO nikdy nevolil, byl a je schopný podnikatel. Osvědčil se za socialismu, kdy po 3 roky byl obchodním zástupcem v Maroku. Z tohoto postavení musel pravidelně podávat zprávy příslušným orgánům, tak jak tehdy museli podávat všichni, kdo vycestovali do kapitalistické ciziny. I já, na jaře r. 89, jsem před cestou do Španělska musel na poučení a po návratu podat zprávu příslušnému referentovi v podniku.
Takže Babiš měl nejen schopnosti, jinak by se tím obchodním zástupcem nestal a díky té práci získal veliké zkušenosti v podnikání. A když "demokraté" začali s výprodejem, zašantračováním, rozkrádáním, ničením státního majetku, jeho zkušenosti, schopnosti a zajisté i známosti mu umožnily ten majetek získat.
A nemylte se, kdyby nevstoupil do politiky, věděli bychom a něm asi tolik, co o ostatních českých milionářích. Tedy skoro nic.
Odpovědět
PE

Petr Elias

28.8.2025 13:12 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Jojo. Je to takový šikulka, takové sluníčko. :) Taky bych chtěl koupit za 8 míčů majetek v hodnotě miliard. :D Mimochodem, bureš měl tehdy diplomatický pas, takže jeho pozice nebyla jen obchodní, ale i politická. Pod dohledem STB a KGB. ;)
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

28.8.2025 14:40 Reaguje na Břetislav Machaček
Tak doufám, že stejně nezávidíte třeba takovému Bakalovi, Krejčířovi, Pitrovi, Řebíčkovi,nebo třeba bitkoin-Blažkovi. Šak jsou to přece kucí co umí, že jo?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.8.2025 12:07 Reaguje na Petr Elias
Ani úspěšný ředitel nemocnice nemusí být přímo lékař. Je to zajisté výhoda, ale řízení veliké organizace vyžaduje úplně jiné schopnosti než je vyříznutí bradavice.
Jan Baťa v jedné knize popisuje, že na jednom pracovišti uviděl špinavé kachličky v umývárně. Na jeho výtku odpověděl zodpovědný pracovník, že už je vyčistit nejde. Baťa že si sundal sako a názorně ukázat, že kachličky vyčistit jde. A řekl uklizeči, že on není zodpovědný za čistotu kachliček, on že má jiné povinnosti. Za čistotu že je odpovědný ten uklizeč a pokud to neumí, či není schopen, musí si najít takovou práci na jakou stačí.
A tento přístup stál i za úspěchy Agrokombinátu Slušovice.
Odpovědět
PE

Petr Elias

28.8.2025 13:14 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Hustý, srovnávat Baťu s burešem... :D
Odpovědět
va

vaber

28.8.2025 08:17
V USA stát Iowa,žije 3,2mil. lidí. Mají tam 80milionů prasat. Veškerá zemědělská plocha slouží na pěstování plodin na výkrm prasat, kukuřice boby a další. Nějaké kecy o malých firmách nikdo nezná.
Odpovědět
PE

Petr Elias

28.8.2025 10:05 Reaguje na vaber
V Iowě tvoří cca 93% farem rodinné farmy s průměrnou výměrou 345 akrů. A většina těch farem spadá do kategorie malé rodinné farmy (US rozděluje farmy podle tržeb).

https://www.iasoybeans.com/newsroom/article/isr-october-2024-family-farms-are-a-key-driver-in-iowa-economy?utm_source=chatgpt.com
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.8.2025 12:23 Reaguje na Petr Elias
(Nějaká) Marie Treben, Rakušanka, která s rodinou uprchla před nacismem do USA popisuje v knize S písní kolem světa, jak už tehdy vyapalo tamní zemědělství. V jedné oblasti jen pšenice, jinde jen kukuřice, jinde jen skot, jinde jen prasata. Stroje, o jakých v Evropě ani neslyšeli.
Odpovědět
PE

Petr Elias

28.8.2025 12:56 Reaguje na Jaroslav Pokorný
A? To nic nemění na tom, co píšu výše. :)
Odpovědět
va

vaber

29.8.2025 08:41 Reaguje na Petr Elias
Já tam nebyl a nevím kdo těch 80milionů prasat vlastní,ale rodiná farma to nebude. A lány kukuřice všude, taky byly na videu vidět. Akr je 0,4ha ,tak ty rodinné farmy,vlastní půdu 150ha, možná mají kravičku ,prasátko ,slepičky a hnůj na dvoře, ale taky možná mají jem pozemky na kterých někdo pěstuje kukuřici ,pro 80milionů prasat .
Každý podává informace jak se mu hodí.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

31.8.2025 23:32 Reaguje na vaber
V r. 1968 se leckomu podařilo podívat na Západ. A tak nám jeden z profesorů vyprávěl o své cestě do USA. Že tam jako si malí podnikatelé myslí, jak jsou svobodní. No, spíše, že si to myslíme i my. Ti podnikatelé že mají svoji farmu, malý podnik, ale fakticky že jsou plně závislí na velkém odběrateli, který jim určuje podnikatelskou politiku. A ti malí že ji přesně plní.
Odpovědět
va

vaber

1.9.2025 08:38 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Naivita některých lidí o Západu a kapitalistické demokracii je je děsivá.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

28.8.2025 09:18
No nevím, když budete chtít mít statut "rodinného zemědělského hospodářství", budete muset přejít z FO na PO, tj. zdanit zásoby, vést účetnictví, platit DPH, což pro některé malé farmáře nemusí být zrovna terno. Zároveň pro ty větší "malé farmáře" může být omezení na 1000 ha brzdou, tedy pokud se nerozhodnou jít cestou rozdělení farmy na děti, manželku, tetičky a strýčky a vytvořit tzv. "rodinné družstvo", kde všichni "hospodaří", ale fakticky je to jeden podnik, ovšem propojenost mezi nimi není na rozdíl od právnických osob postihována. Takovéhle brikule prý umíme jen my v Česku. Nějaké dělení jedné farmy mezi X potomků a příbuzných kvůli dotacím prý třeba Němci vůbec nedělají, tam je to prostě tatíkovo a ostatní na tom buď pracují nebo ne. Tak nevím, jestli zavedení dalšího subjektu "rodinného zemědělského hospodářství" je vůbec objektivně k něčemu dobré.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.8.2025 10:18
Pokud každá vláda bude šít zákony na míru sobě a svým voličům, tak se dočká
jejich zrušení a nebo minimálně novelizace. Ideologicky zabarvené zákony
mívají jepičí život a nadělají pouze zlo, zmatky a zklamání při jejich
rušení. Prosazovat něco na sílu bez všeobecného souhlasu znamená brzkou
změnu a být dotčenými zájemci o tento status, tak raději nespěchám.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.8.2025 11:48
Pro většinu unijních států by takové omezení nebylo dramatické, protože jejich zemědělství stojí hlavně na menších rodinných farmách. ........
Už je to dávno co jsem četl, možná ještě za socialismu, že na Západě je sice hodně malých rodinných farem, ale většinu plodin produkují farmy velké, kterých je jen asi 20%.
Je zajímavé, že v případě průmyslu nikdo nepožaduje, aby se zrušily obrovské komplexy a vrátili jsme se k malým dílničkám. Natož aby se ta změna podporovala miliardami eur. A že by se podporovali drobní ševci oproti Baťovi.
Viděli jste film Lásky mezi kapkami deště?

https://archiv.hn.cz/c1-67778710-cesti-zemedelci-pred-novym-rozdelenim-evropskych-dotaci-velkym-hrozi-ze-prijdou-o-miliardy-male-dusi-byrokracie
Odpovědět

vladimír šmídl

29.8.2025 18:08 Reaguje na Jaroslav Pokorný
To rozdělení 80% / 20% se jmenuje Paretovo pravidlo.
Odpovědět
SM

Stanislav Mudra

28.8.2025 15:16
Hm, zas stejné podmínky pro 10 -1000ha, to to zbastlili jak ty domácá porážky skotu
Odpovědět
pk

pepa knotek

29.8.2025 09:29
By mě zajímalo, kdo v těch rodinných farmách bude dělat, spousta zemědělců nemá své farmy komu předat, protože jejich potomci o tu práci nestojí - celý rok v jednom kole, od slunka do slunka, závislí na počasí, pod neustálou úřední buzerací. Raději nechají své rodiče farmy prodat a užijí si zděděné peníze.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.8.2025 12:08 Reaguje na pepa knotek
Je to přesně tak. Kdo to zažil v dětství, tak ví o čem to rodinné
farmaření je. Kdo s tím začíná bez těchto zkušeností, tak je brzo
pozná, ale už je rybička na háčku a jen tak neuteče. Má nadělané
dluhy za stroje, půdu, zvířata a jiné vybavení. Dotace jsou navíc
podmíněné nějakou lhůtou hospodařit a tak není úniku. Někteří si
na to zvyknou a vytrvají, jiní vydrží to povinné a nejhorší a pak
raději skončí. Ono největším nadšencem je mladý neználek mající
nereálné představy do doby prvých velkých problémů. Kamarádův syn
nezažil dřinu na rodinném statku a otci nevěřil, když požádal o
restituce a začal hospodařit. Kamarád se na synově statku doslova
udřel k smrti místo zaslouženého odpočinku, protože v tom nechtěl
syna nechat vyčvachtat. Po smrti kamaráda scházel ten, co syna
učil a hlavně držel v "rozletu" ke kterému se pak syn odhodlal.
Nabral úvěry na nové stroje a statek rekonstruoval na ubytování
pro agroturistiku. Hostů pár, návratnost nulová. Ty nové stroje
nevyužité zestárly a návratnost opět nulová. Nespasil ho ani
černý prodej produkce bez zdanění a prodej krav a koní, které
draze nakoupil a levně prodal kvůli splacení dluhů. Nyní pole
najal statkáři se kterým kdysi soupeřil a dojíždí do práce ve
městě. Manželka se stará o statek na kterém chová pouze drůbež
a dva koně jako vzpomínku. Kamarád (jeho otec) ho varoval, ale
nepochodil a nakonec se udřel k smrti. Vážnou operaci odložil
kvůli žním a podzimním pracím na zimu a už se jí nedožil.
Kamarádovi vnuci pro jistotu studují obory vzdálené zemědělství
a neuvažují o farmaření, protože oni už zažili o čem to je.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

31.8.2025 23:39 Reaguje na Břetislav Machaček
Jo, jako někdejší úředník znám podobný případ a dokonce jsme něco takového měli v rodině. Synovcův tchán, jako selský synek, okamžitě si vzal statek zpět, vzal si dotace, modernizoval a dřel až dokud neonemocněl. Pak několik let dožil do smrti. Měli ale jen 4 dcery, jednu ovšem mentálně postiženou, všechny pracují ve městě a statek je na prodej. A takový to byl selský rod. Když ovšem 25 ha něco znamenalo.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.9.2025 14:02
Tady je příklad z jiného soudku:

https://www.prozeny.cz/clanek/radce-podcast-o-penezich-se-nemluvi-dum-nam-pada-na-hlavu-deti-o-nej-nejevi-zajem-zit-spolecne-by-byla-vyhra-pro-vsechny-mysli-si-alena-99832
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist