https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-cesku-vznika-nova-skola-pro-ekologicke-zemedelce
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Česku vzniká nová škola pro ekologické zemědělce, nabídne praxi u farmářů

30.12.2020 03:29 | PRAHA (Ekolist.cz)
Studenti Farmářské školy se budou moci seznámit i s principy biodynamického zemědělství.
Studenti Farmářské školy se budou moci seznámit i s principy biodynamického zemědělství.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Na jaře 2021 se v Česku otevře nové pomaturitní vzdělávání v ekologickém zemědělství pod názvem Farmářská škola. Tříletý program se chce zaměřit především na poskytnutí praxe, která podle zakladatelů školy na českých zemědělských školách chybí. Za studijním programem stojí Asociace potravinových iniciativ AMPI.
 

Vzdělávací program „Staň se farmářem“ představuje praktický výcvik ekologického zemědělství přímo na vybraných farmách v ČR a zahraničí. „Tím reaguje na dlouhodobou mezeru českých zemědělských škol, kde studenti často zažívají velmi omezenou praxi, přičemž se jen okrajově dotknou současných trendů trvale udržitelných postupů, pokud vůbec,“ vysvětluje důvod vzniku Jiří Prachař z AMPI.

Koncept školy se inspiruje německým, švýcarským a skandinávským modelem pro ekologické vzdělávání. Pilotní první ročník je nabízený zdarma, přihlášku je nutné podat do 31. 1. 2021.

„Praktikant Farmářské školy žije a pracuje na vybrané farmě pod vedením zkušeného farmáře po dobu jednoho roku, minimálně však po jednu sezónu, a dostává i kapesné,“ popisuje Prachař. Teoretické semináře probíhají jednou za měsíc formou vícedenních bloků. Třetí rok následuje praxe v zahraničí, která je nastavená podle jazykových a individuálních možností praktikanta.

Mezi vzdělávací farmy patří jak renomované ekologické podniky s několika tisíci hektary, tak takzvané mikrofarmy, hospodařící s minimem strojů, nebo farmy provozující systém komunitou podporovaného zemědělství.

Farmářská škola nabízí také stáže na farmě. Během krátkého pracovního pobytu si zájemci vyzkouší nějakou konkrétní práci, naučit se novou dovednost nebo jen zakusí, jak to na ekofarmě chodí.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (17)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pp

pavel peregrin

30.12.2020 07:39
Nic proti Farmářské škole, ale na českých zemědělských školách zdá se mi, chybí v první řadě lidé, kteří vůbec o zemědělství vědí i něco jiného, než je pustá teorie, která je ještě mnohdy zcestná.
Odpovědět

30.12.2020 17:59 Reaguje na pavel peregrin
Na českých zemědělských školách chybí především žáci. Ostatně žáci chybí na jakýchkoli odborných školách.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

31.12.2020 13:02 Reaguje na
Asi také, nakonec co bychom chtěli, pokud se zemědělství úspěšně dehonestuje.
Odpovědět

31.12.2020 22:22 Reaguje na pavel peregrin
Jaká dehonestace? Nedostatek žáků je obecný problém všech odborných škol.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

1.1.2021 11:30 Reaguje na
Žáci chybí na odborných školách, protože vhodné žáky odsává zbytnělé vysoké školství. Pokud jde cca 60 % mladé populace na vysoké školy, tak na střední odborné školy zbývají ti s IQ tak maximálně 95, výjimečně 100.
To je ale tak nízké iQ, že na osvojení příslušných odborných znalostí a dovedností toho řemesla nestačí. Ten člověk v dnešním prostředí, kdy se objevují stále nové technologie a stále složitejší zákony a předpisy, s takovým IQ nedokáže pracovat coby samostatný dobrý řemeslník odborník, na této pozici by dost často něco přehlédl nebo udělal špatně produkoval by tak chyby, občas i hodně drahé. Na tu pozici musí být člověk s IQ nad 100, takových 105 - 115 nebo tak nějak. Člověk s IQ kolem 95 může být tak maximálně dobrý pomocník toho samostaného řemeslníka.
Odpovědět

1.1.2021 11:48 Reaguje na Radim Polášek
Pro info, pokud chcete jít na vysokou školu, tak se absolvování střední školy odborné nebo všeobecné opravdu ale opravdu nevyhnete (jen musí jít o maturitní obor). Jestli něco odsává žáky středním odborným školám, tak jsou to zbytnělá gymnázia a různé alternativní nesmysly jejichž zřízení a zápis do rejstříku si prosadí tím či oním směrem zfanatizovaní rodiče. S úspěchem se lze domnívat, že alternativním nesmyslem, který žádného odborníka nevyprodukuje bude i zmíněá "farmářská škola". S ohledme na to jakým způsobme fungují "ekologické farmy", budou praktikanti praktikovat hlavně v oblasti vyplňování žádostí o dotace.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

1.1.2021 18:24 Reaguje na
Myslím, že nemáte pravdu, protože prakticky všichni absolventi gymnásií směřují dále na nějakou vysokou školu. Myslím dokonce, že pouze kvalifikace ze všeobecného gymnásia se dnes nehodí jako dokončené vzdělání prakticky na žádnou pracovní pozici. Už kvůli konkurenci vysokých škol s humanitním vzděláním.
Neboli na gymnásium se dnes nechodí pro ukončené střední vzdělání jako se chodí na odborné školy, ale gymnásium je dnes čistě jen příprava na studium vysoké školy.
Neboli konkurentem středních odborných škol není gymnásium, ale méně náročné vysokoškolské studijní obory. Jejichž absolventi se umisťují v řadových úřednických pozicích ve všelijakých úřadech, institucích a službách, nebo v řadových technických, technickoekonomických či technickopersonálních pozicích ve výrobních firmách.
Prostě na takových pozicích, na které by jinak mohl po nějaké praxi a po nějakých dodatečných školeních jako pokračování a vzestup své kariéry nastupovat úspěšný absolvent střední odborné školy.
Odpovědět

2.1.2021 12:59 Reaguje na Radim Polášek
Je irelevantní, kam žák po absolvování střední školy směřuje. Odborné obory středního vzdělávání ať už s maturitou nebo s výučním listem je sekundární vzdělání. Konkurenci těmto školám tvoří jen a pouze jiné školy v sekundárním vzdělávání ale nikoliv vysoké školy, které patří do terciálního stupně. Ostatně, na vysokou školu můžete jít i po ukončení střední odborné školy, jen musí jít o maturitní obor. Elektriář, kuchař či zemědělec s maturitou mohou pokračovat na vysoké škole a často se tak i děje.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

30.12.2020 10:55
Jako nápad dobré, ale v praxi si to neumím představit. Jako bývalá učitelka OV mám nějaké zkušenosti s praktickou výukou i když v jiném oboru.
Už tak vytížení farmáři opravdu nebudou mít čas ani energii věnovat se praktikantům. Dopadne to tak, že jen ti opravdu samostatní dostatečně inteligentní si něco odnesou do života. Ti, kteří budou na farmách aplikovat ekoterorismus, který jim do hlav napěchovali teoretici ve školách budou na obtíž a vznikne další velký problém. Dnešní mládež se nechce učit od zkušených, oni chtějí pouze prostor prosazovat své vize i když na cizí úkor.
Odpovědět

Jirka Černý

30.12.2020 11:51
Mám obavy že to skončí jako v mnoha oborech, znám pár farmářů a takhle bych je rozdělil.
1. Farmář maká od nevidím do nevidím, má zkušenosti, výsledky ale ne čas a náladu předávat opravdu smysluplné zkušenosti, to činí max v okruhu rodiny nebo několika opravdu vážných zájemců.
2. Farmář který má njakým božím zásahem farmu která po léta funguje "nad propastí", o to raději a ochotněji předává "zkušenosti".
V mém oboru říkám kdo to umí tak to dělá, kdo je na to levej tak to vyučuje a kdo o tom nemá ani páru píše o tom odbornou literaturu.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

30.12.2020 12:41 Reaguje na Jirka Černý
Souhlasím, proto už neučím OV. Kdo se nechce naučit nikdy se nic nenaučí. Kdo se chce naučit, pozorně sleduje a učí se bez problémů sám. Naše školství je v katastrofálním stavu. Kdo si nenechá vymýt mozek a má vlastní názor je zatracovaný a ten kdo papouškuje teoretiky sklízí pochvaly nejvíce se cení když se něco student naučí doslova.
Zvířata jsou upřímnější jsou vděčná za starostlivost a péčí. Někdy se i rychleji učí.
Nejvíce mě pobavila věta "dostanou i kapesné" pane bože za co je mám platit, že jim předávám své životní zkušenosti. To je ta největší zvrácenost dnešního školského systému. Ze zkušenosti vím kolik škod učni způsobí, škody se přehlíží ale malá pomoc se má hned ocenit kapesným. Pak se divíme, že mládež ve většině ( jsou i světlé výjimky) umí jen natahovat ruce.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

30.12.2020 13:05 Reaguje na Alena Lyskova
Dnes, pokud to tak sleduji, se stalo módou o všem diskutovat a to i na škole. Jenže abych mohl o něčem smysluplně diskutovat, ne jenom žvanit, musím vstřebat dost podstatné penzum znalostí o dané problematice, dobrých i méně dobrých, a ideálně si pak ještě projít praxí, kde se ty znalosti mnohem snáze od sebe roztřídí. Je mi jasné, že takto doslova to nelze na školách vést, nicméně určitá skromnost a pokora mnohým mladým chybí, přitom neumějí nic. Abych nebyl nespravedlivý, v oblasti jazykové a počítačové jsou na tom určitě lépe, než jsme byli a jsme my, ale to zdaleka nestačí.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

30.12.2020 13:31 Reaguje na pavel peregrin
Svatá pravda, co se týče počítačů má naše mládež nesmírný náskok. I když je to těžké mnoho starších tím úspěšně bojuje.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

30.12.2020 20:14 Reaguje na Alena Lyskova
S těmi počítači máte pravdu, ale tato znalost se při výsevu ředkviček nebo při jednocení řepy těžko uplatní. -)))
Odpovědět
RP

Radim Polášek

1.1.2021 10:44
Ekologické farmaření - aneb jak s podstatně větším množstvím práce a jiných vstupů vyrobit podstatně menší množství potravin. A to se vyplatí.
Doufám, že tam aspoň během toho školení získají něco skutečně praktického, jako například řidičák na traktor. Aby když zjistí, že se tím neuživí nebo když nechtějí dělat ekoteroristy, mohou jít pracovat na skutečnou farmu do skutečného zemědělského provozu.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

1.1.2021 11:20
Jinak na výchovu kvalifikovaných lidí nebylo potřeba zakládat nový drahý program.
Jsou tady například na školení lidí odborné programy "Stáže ve firmách" a "Stáže pro mladé" . Zvláště ten první umožňoval až několikaměsíční odborné stáže u zemědělců financované dotacemi. Stačilo jenom, aby zemědělec či příslušný pracovník zemědělského provozu byl ochotný, přirozeně za úplatu financovanou z dotací, se příslušné měsíce tomu stážistovi a příslušnému papírování věnovat. V době, kdy jsem pracoval pro firmu, která se podporami těchto stáží zabývala, jsem oslovoval s touto možností běžné zemědělce i nějaké pěstitele rostlin pro produkci biomasy. Pamatuji si, že se povedlo vytvořit místo stážisty chovatele v nějaké stáji s koňmi či v kravíně, ale nevím, jestli se na to místo povedlo někoho sehnat, protože to bylo v nějakém zapadákově na severu Jeseníků. Jinak dost byl zájem o "kousek vedle", o vytváření pozic stážistů i mezi lidmi na stáže, na pozici květináře.
Každopádně je detailně zpracováno, v takzvaných kartách stáží, co všechno se má stážista za znalosti a dovednosti naučit, je vypracován i systém, jak to evidovat a kontrolovat. Stačí to jen oprášit a aktualizovat na současné podmínky.
V dnešní době, kdy asi, nejen kvůli Covidu, brzo stoupne nezamětsnanost a spousta lidí všemožného produktivního věku se bude muset rekvalifkovat na jiné obory, by se takový projet velmi hodil.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

5.1.2021 15:32
Je to dobrý nápad, ale má to háček - ta "škola" není škola a výsledkem není žádný uznatelný doklad o vzdělání. Škoda.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist